Over een paar dagen is het weer december. En dat betekent: Krassen! De jaarlijkse traditie van de decemberkalender begint weer. Vroeger in de vorm van een adventskalender met chocolaatjes, tegenwoordig een kraslot met 31 vakjes die open gekrast mogen worden. Maar altijd weer ben ik dan benieuwd: hoe maken ze die winstkans zo hoog en verdienen ze er alsnog geld aan. Dus dat ga ik vandaag maar eens berekenen. Wat voor geldbedragen gaan er nou om in zo’n krasloten-spel.
Inspiratie
Zekerheid kost rendement
“Let op, resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.” Dat ene zinnetje haalt vrijwel elke reclame onderuit. Ook die berekening die veel FIRE aanhangers gebruiken wordt ermee volledig kapot gemaakt. Want ja, het is heel leuk dat er in de afgelopen 100 jaar gemiddeld 7% rendement op jaarbasis is gemaakt, maar wat heb je daar nou voor de toekomst aan. Het biedt geen garantie. Je kan er dus heel leuk mee gaan rekenen, maar effectief heb je er niks aan. Als ik nu €100.000 stop in een bedrijf dat morgen failliet gaat, dan ben ik mijn geld kwijt. Ook al had het bedrijf hiervoor elk jaar winsten van meerdere procenten. Dat hele sparen, investeren en ga zo maar door is dus vooral een gok. Je weet eigenlijk nooit hoe het precies zal eindigen. Sommigen vinden dat helemaal niet erg. Maar wil je een beetje meer zekerheid, dan gaat dat ten koste van het rendement. Maar hoeveel kan die zekerheid je dan kosten?
Jouw CO2 uitstoot compenseren zonder dat het geld kost!
Oef, gevoelig onderwerp! De CO2 uitstoot van de gemiddelde aardbewoner is te hoog. Dit broeikasgas komt in de lucht door bijvoorbeeld de verbranding van fossiele grondstoffen. Die benzine- of dieselauto draagt bij, maar ook het verwarmen van ons huis op aardgas, de stroom dat in een steenkolencentrale wordt opgewekt en ga zo maar door. Daarnaast is er door de productie en transport van alles wat wij gebruiken ook de nodige CO2 uitstoot en door de groeiende hoeveelheid CO2 in de lucht, warmt de aarde op met alle gevolgen van dien. Maar, ik ben nu achter een bedrijf gekomen dat de oplossing heeft. Via hen kan je jouw CO2 compenseren. En het gaafste aan hun product: het kost geen geld, het levert geld op!
Hiep Hiep Hoera!!
Ja, dit is toch altijd wel een feestje waard. Mijn blog is jarig! Of nou, eigenlijk morgen, maar ik vier het gewoon vandaag. Op 4 november 2016 kwam mijn eerste blog online. Iets over mijzelf, waar ik mee bezig ben en waarom ik mijn blog ben gestart. Vier jaar geleden. Er is veel gebeurd en een hoop veranderd. Hoe gaat het nu met SVMV? Valt er wel wat te vieren? En waar ga ik in de komende tijd naartoe?
Leren leren leren
Toen ik klaar was met mijn studie en aan het solliciteren ging, vroeg men: wat wil je gaan leren? Ik heb toen letterlijk geantwoord: ik heb net acht jaar studie achter de rug, laat me eerst maar eens gaan werken. Ik was een beetje leer-moe. Na al die jaren volle focus op leren en ontwikkelen, … Lees meer
Hoe jij als klant vastgehouden wordt
Voordat je aan deze blog begint, wil ik dat je eens nagaat waar je allemaal klant bent. Welk bedrijf levert stroom en gas, welke telefoonprovider heb je, bij welke bank zit je, waar doe je boodschappen en ga zo maar door. Voor welke bedrijven ben je allemaal klant? Oke, dan hebben we dat scherp. Gaan we nu eens kijken wat die merken er allemaal aan doen om jou als klant te binden.
Wat doen influencers over 10 jaar?
Heb jij de documentaire “The Social Dillema” op Netflix al gezien? Hoe erg social media, maar eigenlijk ook alle techbedrijven daaromheen jou in de greep houden. Het gaat helemaal niet om dat verzamelen van alle data. Nee, ze willen jou aandacht. Zo lang mogelijk. Want hoe langer jij aandacht aan hen besteedt, hoe meer reclames ze doelgericht op je af kunnen vuren. En geloof mij, ze zijn daar heel goed in. Google weet precies welke artikelen ik wil lezen. Maar ondertussen probeert Ubereats met nog een nieuw mailtje mij nog een keer te laten bestellen. Facebook geeft mij een melding dat ik al heel lang geen nieuwe foto heb geplaatst en WhatsApp blijft roepen dat ik ongelezen appjes heb. Maar pas bij YouTube kwamen vragen bij mij naar boven. Want heel veel social media staat vol met influencers. Maar waar doen zij het over 10 jaar van?