Het stappenplan om over te stappen van energieleverancier

Je hoort het mensen heel vaak zeggen: “stap over van energieleverancier. Het bespaart je gegarandeerd geld.” En dat klopt ook! Door de welkomstgeschenken die energieleveranciers geven wordt het ook daadwerkelijk aantrekkelijk om over te stappen. Elk jaar weer. De tijd dat je jaren bij dezelfde leverancier zat is voorbij. Alleen nieuwe klanten krijgen de echte extraatjes, dus laten wij vooral elk jaar die nieuwe klant zijn. Omdat overstappen toch vaak wel een stap is die gezet moet worden, hieronder het stappenplan dat ik jaarlijks volg. 

Concureren

Energiemaatschappijen kunnen op twee manieren concurreren. Op het energie tarief en op de extra’s. Ik heb zelf jarenlang bij de NUON gezeten en daar kreeg ik maandelijks een paar punten. En voor die punten kon je dan weer wat uitzoeken. Maar je moest wel heel lang sparen wilde je nou echt een extraatje krijgen. En dat terwijl je jaarlijks gewoon een cash korting kan krijgen als je een nieuwe klant wordt. Voor mij was die keuze dus al snel gemaakt. Ik ging online energie vergelijken.

Overstappen in 6 stappen

Vorig en dit jaar heb ik deze stappen aangehouden om over te stappen van energieleverancier:

  1. Wat is jouw huidige jaarverbruik?

    De eerste stap die van belang is, is het uitzoeken hoeveel energie je nou daadwerkelijk verbruikt. Bij voorkeur een meerjarig gemiddelde, maar voor één enkel jaar kan ook al genoeg zijn. Vaak geeft jouw huidige leverancier ook al een verwacht verbruik voor komend jaar. Dit is ook zeker een goed uitgangspunt.
    In mijn geval is dat als volgt:
    Energie hoog:760 kWh
    Energie dal:720 kWh
    Gas: 800 m³

  2. Overweeg

    Wat vind je verder belangrijk? Wil je enkel groene stroom, of mag het een mix zijn van zowel grijze als groene stroom? Ik vind groene stroom wel belangrijk, maar accepteer ook dat grijze stroom met certificaten groen gemaakt wordt.

  3. Vul in

    Het is ondoenlijk om alle energieleveranciers langs te gaan en hun voorwaarden te bekijken. Gelukkig is dat tegenwoordig heel eenvoudig. Ga naar een vergelijkingssite om het vergelijk te maken. In mijn voorbeeld maak ik gebruik van overstappen.nl. Daar vul je jouw adres gegevens in en het verwachte gebruik voor komend jaar. Beide zijn nodig omdat ze een deel uitmaken van de prijs. Per regio in Nederland zijn de tarieven voor bijvoorbeeld de transportkosten.

  4. Vergelijk

    Eenmaal die paar gegevens ingevuld, krijg je een overzicht van de goedkoopste aanbieders voor jou. Waar je dan vooral niet naar moet kijken, is de maandprijs of de prijs per kWh! Het gaat namelijk om de jaarprijs. Vele maatschappijen geven je aan het einde van het eerste contractjaar een geldbonus. Voorwaarde is vaak dat je altijd op tijd hebt betaald en het volledige jaar hebt volgemaakt. Maar vervolgens krijg je zo €100 tot €150 terug. En dan mag een maandtermijn wel €5 duurder zijn dan de concurrent, als je dan wel aan het einde €150 euro terugkrijgt ben je op jaarbasis €90 goedkoper uit!

    In bovenstaand voorbeeld zie je dat voor mij Oxxio het goedkoopste is. Bij het vergelijk met mijn huidige energieaanbieder zijn de energieprijzen wel iets duurder. 1 cent voor stroom en 4 cent voor gas. Dat komt neer op €50 extra kosten op jaarbasis. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de €145 cashback.

  5. Bestel

    Heb je eenmaal de goedkoopste energieleverancier voor komend jaar gevonden? Volg dan de bestelprocedure. De vergelijkingssite regelt de rest! Let er daarbij wel op dat je oude contract pas wordt opgezegd na afloop van je huidige contractperiode. Je krijgt namelijk de cashback bonus van de vorige leverancier niet als je eerder opzegt en daarmee gaat al het voordeel ineens verloren!

  6. Schrijf in de agenda

    De laatste stap is klein maar erg belangrijk. Zet alvast in je agenda dat er 10 maanden na het begin van het energiecontract gezocht moet worden naar een nieuwe leverancier. Vaak geldt er een opzegtermijn van 30 dagen en duurt het even voordat alles geregeld is. Wel zo prettig om volgend jaar ook weer op tijd te zijn!

Belangrijk om rekening mee te houden:

Natuurlijk zijn er altijd zaken waar je rekening mee moet houden. Hieronder een lijstje  met zaken die je in ieder geval niet moet vergeten:

  • De korting die je krijgt, krijg je vaak pas wanneer je een heel jaar klant bent geweest. Zorg er dus in ieder geval voor dat het huidige abonnement niet te vroeg wordt opgezegd. Ook is vaak de voorwaarde dat er geen betaalproblemen zijn geweest. Betaal dus op tijd!
  • De korting is een lokkertje. De bedrijven willen maar al te graag dat je blijft en zullen je dus actief benaderen om te blijven. Helaas zijn die aanbiedingen nooit zo goed als de welkomstaanbieding van de concurrent.
  • Het kost wat uitzoekwerk, maar binnen een uur heb je al snel €50 tot €100 bespaard. Daar moet een gemiddeld mens wel wat langer voor werken 😉

Deze blog in gemaakt in samenwerking met www.overstappen.nl

2 gedachten over “Het stappenplan om over te stappen van energieleverancier”

  1. Ik ondersteun deze tekst volledig. Wellicht een extra tip. Dit naar aanleiding van het faillissement van EnergieFlex in het najaar van 2018. Ook ik was daar klant.

    Nou kun je natuurlijk proberen om te voorkomen dat je klant wordt bij een bedrijf dat failliet gaat. Maar wellicht is dat nooit volledig haalbaar. Dus dan een paar tips om de nadelige gevolgen zo klein mogelijk te houden. We wilden immers besparen op energiekosten, niet het schip ingaan.

    De gevolgen van een faillissement voor een klant zijn vooral financieel van aard. De energielevering gaat wel gewoon door. Maar wanneer je nog geld denkt te ontvangen van een failliete partij, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit.

    Dus:

    1) Bij het afsluiten van een contract kun je beter kiezen voor een lager tarief zónder premie (achteraf), dan voor een partij met een iets hoger tarief met een aantrekkelijk klinkende premie achteraf. Immers: bij een faillissement ga je die premie nooit meer krijgen.

    2) Kies voor een wat lager voorschotbedrag. Dan moet je natuurlijk wel rekening houden met een naheffing bij de jaarafrekening. Maar betaal je een hoger voorschotbedrag en reken je op een teruggaaf bij de jaarafrekening, dan loop je ook die teruggaaf mis een faillissement.

    3) Om diezelfde reden kun je beter een contract afsluiten in het najaar dan in het voorjaar. Immers: via de voorschotten bouw je in de zomer een buffer op voor de hogere energiekosten in de donkere en koude wintermaanden. Stap je in het voorjaar over en gaat de leverancier (zoals bij EnergieFlex) in het najaar failliet, dan is je opgebouwde buffer dus verdwenen. Dit is ook precies de reden waarom EnergieFlex in het najaar failliet ging en niet in de zomer. EnergieFlex had ineens meer uitgaven (méér energie die ook nog eens duurder was geworden), terwijl de inkomsten niet stegen (de voorschotbedragen bleven immers gelijk).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.