Wat doen influencers over 10 jaar?

Heb jij de documentaire “The Social Dillema” op Netflix al gezien? Hoe erg social media, maar eigenlijk ook alle techbedrijven daaromheen jou in de greep houden. Het gaat helemaal niet om dat verzamelen van alle data. Nee, ze willen jou aandacht. Zo lang mogelijk. Want hoe langer jij aandacht aan hen besteedt, hoe meer reclames ze doelgericht op je af kunnen vuren. En geloof mij, ze zijn daar heel goed in. Google weet precies welke artikelen ik wil lezen. Maar ondertussen probeert Ubereats met nog een nieuw mailtje mij nog een keer te laten bestellen. Facebook geeft mij een melding dat ik al heel lang geen nieuwe foto heb geplaatst en WhatsApp blijft roepen dat ik ongelezen appjes heb. Maar pas bij YouTube kwamen vragen bij mij naar boven. Want heel veel social media staat vol met influencers. Maar waar doen zij het over 10 jaar van?

Influencers zijn jong en onbezonnen

Ja, ook ik maak mij er schuldig aan (of eigenlijk ben ik het slachtoffer van). Dan zit je ‘even’ op YouTube en opeens ben je een uur verder. De tijd vliegt daadwerkelijk. Wil je nu dit zien, aanbevolen voor jou en ga zo maar door. Tegenwoordig zitten daar ook filmpjes van influencers tussen. Waarom? Ik heb er waarschijnlijk één keer een stukje van gezien en het algoritme vindt dat ik er nog meer moet kijken ‘omdat ik dat leuk vind’. En ik heb er nu inderdaad een paar bekeken. Wat mij dan opvalt is dat die influencers jong zijn. Een influencer die bekent is geworden via social media is vaak niet ouder dan 30… DERTIG!! Zo oud ben ik nu. En zij hebben hun carrière eigenlijk al gemaakt. Ze zijn jong en doordat ze nog zo jong zijn, zit er (denk ik in ieder geval) veel meer spontaniteit en onbezonnenheid in. En dat trekt aan.

Voor je dertigste rijk en beroemd zijn

Ik snap wel dat er tegenwoordig zoveel kinderen influencer willen worden. Want wat mij opvalt is hoeveel aandacht die personen krijgen. Niet alleen via de socials komen er bakken met reacties binnen. Nee, ook via persoonlijke berichtjes, uitnodigingen voor feestjes en ga zo maar door. Wat dat betreft worden ze dan echt en beroemdheid. Dat, maar daarnaast laten ze ook echt wel een beetje merken dat ze niet op de kleintjes hoeven letten. Want hoe vaak hebben ze niet even zo’n perfect instagram plaatje gezien uit een koffietent waar je niet eens meer normaal een kop zwarte koffie kan bestellen. En kijk eens in wat voor auto’s die mensen rijden. Auto’s die de meeste normale mensen echt niet kunnen betalen. En koste noch moeite hoeven gespaard te worden als er een cadeautje wordt gegeven. Wel meer dan eens heb ik cadeaus van honderden euro’s voorbij zien komen.

Dat influencerbestaan begrijp ik wel

Ja, ik kan me wel indenken dat dat leuk is om te doen. Beetje originele content verzinnen, filmpje en fotootje ervan maken en hoppa, op het internet knallen. Hoe unieker en leuker jij bent, hoe meer mensen dat willen zien. En hoe meer mensen het zien, hoe succesvoller jij uiteindelijk bent. Dat levert vervolgens weer reclame-inkomsten op, waardoor jij weer nieuwe (unieke) content kan maken. En zeker als je nog zo jong en onbezonnen bent als nu, maakt het eigenlijk ook helemaal niet zoveel uit. Wat kan jou het nou eigenlijk schelen dat 85% van je leven online staat. Of misschien nog wel meer. Het brengt een flinke boterham op de plank, je kan daardoor in een chille auto rijden, dus echt helemaal prima.

Maar hoe zit het met de influencers over 10 jaar?

Dat is wat ik mij nou echt afvraag. Want met topsporters zijn er altijd weer nieuwe technieken, jongere sporters met meer energie en discipline. Jouw conditie wordt ondertussen minder en dus ben je na je 35e vaak wel afgeserveerd. Ga je lekker coachen of begin je aan je grote mensen baan buiten de spotlights. Maar hoe zit dat met die influencers? Hebben ze al hun geld uitgegeven, zullen ze toch wel echt aan de bak moeten. En waar beroemdheden van radio en TV al beroemd waren voordat ze op social media gingen zitten, hebben onze influencers gewoon niets anders dan hun kanaal. En tja, wat als daar een nieuwe generatie achteraan komt die het nog beter, mooier, gedisciplineerder en opener kan publiceren. Wat als onze influencers straks 35 zijn?

Zet die oudere influencer alles nog op internet?

Het voordeel bij de jongste generatie is dat ze (hopelijk) snappen dat alles wat op internet staat, daar zo ongeveer voor eeuwig staat en niet echt een geheim is. Iedereen kan het opzoeken en bekijken. Maarja, straks zijn ze 35 en komen er serieuze relaties. Gaan ze samenwonen en plannen ze een toekomst. Zetten ze dan alles nog online? Natuurlijk leuke content om elke keer de kat online te gooien, maar wat als er kids bijkomen? Komen die net zo vaak online voor de hele wereld als al het andere wat ze doen? Wil je als bekende influencer nog wel dat iedereen al je sores weet? En weet je na 10 jaar grappige filmpjes nog steeds wel nieuwe content te verzinnen waar mensen op zitten te wachten. Natuurlijk mag die content niet afdoen aan jouw ‘merk’, maar ondertussen moet het nog steeds wel concurreren met andere influencers die nog meer online flikkeren dan jij 15 jaar geleden deed. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de eerste rimpeltjes die gaan verschijnen…

Ook ik ben influencer

Tenminste, zo zie ik mijzelf wel. Het interesseert mij verder niet of ik mijn koffie nou thuis zet uit een pot filterkoffie of dat dit door een barista voor mij is gemaakt. Binnenkort wel een andere auto, maar die kan ik zeker niet vanuit mijn influencers bestaan betalen. Kortom, ik ben geen populaire influencer. Maar als ik dan mailtjes voorbij zie komen aan de hand van deze blog of onze podcast, dan merk ik dat ik wel degelijk invloed op je uitoefen. Al is het maar om je even aan het denken te zetten. Ook voor mij is het wel eens moeilijk om goede nieuwe content te bedenken, maar effectief haal ik niet steeds gekkere fratsen uit om je alsnog op mijn artikel te laten klikken. Het is allemaal wat duurzamer. Ook voor mijn persoonlijke leven. Iets dat over 10 jaar ook nog steeds prima in deze vorm zou kunnen.

Wat voor influencer ben jij?

Iedereen is een influencer. Die ene foto die jij voor familie en vrienden op je Facebook zet, inspireert hen al. Maar ook dat compliment dat je aan een collega geeft heeft invloed. De vraag is vooral, hoe duurzaam het is. Een actrice die echt een opleiding heeft gedaan en naam heeft gemaakt, kan inderdaad vanuit haar status ‘bekende Nederlander’ ook influencer zijn met haar social media account. Maar dan is ze vooral bekend als actrice. Waar ik echt heel benieuwd naar ben, is wat er straks over is van de influencers die bekent zijn van het influencen. Sommigen zijn nu al legendarisch omdat ze zo nodig een stunt uit moesten halen die hen het leven kostte. Anderen zitten depresief thuis omdat het aantal likes en volgers niet meer omhoog gingen, weer anderen zitten in de gevangenis omdat ze over grenzen heen gingen. En natuurlijk, ook ik ben gefocust op groei en wil steeds meer. Ik ben enorm trots dat ik op 1 oktober net zoveel pageviews had als in heel 2019. Maar omdat het niet mijn core-business is, is geen groei ook niet heel erg. Hoef ik niet steeds gekkere fratsen uit te halen om maar aan die likes en inkomsten te komen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de huidige generatie influencers er over 10 jaar bijzitten: Afgeschreven YouTubers achter de kassa, coaches voor de toekomstige generatie influencers of klagers dat ze zo hard moeten werken voor hun geld? Hoe zie jij het voor je?

7 gedachten over “Wat doen influencers over 10 jaar?”

  1. Er zijn ook zat acteurs en actrices die eind dertig voor de televisie afgeschreven zijn. Om verschillende redenen zijn die lui niet meer op televisie, sommige zijn kok of wat anders geworden. Sommige veranderen van carriere om dan later weer terug te komen. Er is daar veel mogelijk, maar uiteindelijk verschillen ze niet veel van de andere nederlanders. Sommige kunnen lang doorgaan, meeste aritesten zie je ok hun 60ste niet meer. Maarja hoeveel mensen maken niet een carriereswitch? Bij influencers zijn er alleen meer die moeten in plaats van mogen.

    Beantwoorden
  2. De enige social media die ik lees zijn blogs zoals deze en veel op LinkedIn. Op LinkedIn ben ik historisch vrij “well-connected” en is 1 van mijn posts laatst >4000 keer gelezen. Dat vond ik toch wel heel erg leuk.
    En verder heb ik mijn eigen blog, waarbij ik het leuk vind om te zien hoe dit groeit en reacties te krijgen.

    Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Tiktok: allemaal volledig onbekend bij mij.

    Beantwoorden
  3. Wat ik me trouwens afvraag: In hoeverre zijn sommige influencers straks beschadigd? Kun je als Famke Louise (de enige die ik ken dankzij Jinek) straks nog wel aan de slag in een normale baan, als je afgeserveerd bent?
    Zouden een paar een switch maken naar finance-blogger, zodat ze ook al leren (en aan anderen) om goed met hun geld om te gaan?

    Beantwoorden
  4. Ik heb de docu onlangs ook gezien, en hoewel het grootste deel me niet onbekend was, vond ik de details toch schokkend. Met kleine trucjes probeert men je toch telkens weer naar het platform te lokken -en, als ik er zo over nadenk- lukt het nog ook.

    Beantwoorden
  5. Ik las net in de nieuwe VPRO gids dat er op 22 oktober op NPO3 om 21.40 uur een Nederlandse documentaire is ‘Volg je me nog?’ Het gaat over influencers die al tien jaar bezig zijn en nu op de hielen gezeten worden door een nieuwe generatie influencers. De vraag is hoe lang ze hun beroep nog kunnen en willen uitoefenen. Misschien aardig om even in je agenda te zetten en te kijken?

    Beantwoorden
  6. Ik heb de docu niet gezien, maar heb het mij wel vaker afgevraagd. En dan heb ik het over influencers die echt alleen vloggen, twitteren en fabooken. Met name over in mijn ogen onzinnige onderwerpen. Het lijkt mij trouwens ook geen leuke baan om dat fulltime te doen. Parttime bloggen nog wel, maar dan zou ik het niet voor het geld doen. De volgende generatie doet vaak alles beter slimmer en sneller. Aan ons de taak om bij te blijven.

    Waar je betaal en ontvang je straks en nu pensioen van als je alles vooral uitgeeft aan luxe artikelen, nieuwe auto’s en vakantie terwijl je zzper bent als influencer? Ik hoop dat ze zich ook op andere dingen richten dan social media.

    Beantwoorden
  7. Wat een bijzondere manier om ernaar te kijken. Zo had ik er niet echt aangedacht. Ik schrik er altijd voor terug om mezelf als ‘influencer’ te zien en wil dat ook niet zijn. Maar ongemerkt beïnvloed je mensen wellicht wel degelijk met een blog…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.