“Een werkweek van vier uur” review

Voor degenen die mijn blog al wat langer volgen, leek het wel alsof ik dat stukje van mijn blog verwaterde. Ik heb het even nagezocht en twee jaar geleden ben ik begonnen aan dit boek. Twee jaar heb ik er over gedaan om hem uit te lezen. Het is een tijdje blijven liggen en ik ben een keer opnieuw begonnen. Na de beleggingsillusie was dit toch wel een boek van een ander kaliber. Maar ondertussen is het uit! Vandaag dus een review van de Nederlandse vertaling van “The four hour workweek”. Een werkweek van vier uur!

Wie wil nou niet zo weinig hoeven werken

Want daar gaat het in het boek om. Als jij slechts vier uur per week wil werken, dan heb je bij lange na niet genoeg inkomsten om te kunnen leven. Het boek is dus niet simpelweg: werk maar vier uur. Nee, het gaat er om hoe jij je leven zodanig in kan richten, dat je in vier uur net zoveel inkomsten genereert als waar een ander veertig uur voor moet werken. Financieel is het dus juist NIET de bedoeling dat je er op achteruit gaat. Nee, het moet minimaal gelijk blijven.

Definieren, Elimineren, Automatiseren, Liberation (vrijheid)

Aan de hand van de DEAL methode neemt Tim Ferris je mee op de weg die hij bewandeld heeft. Hoe hij het voor elkaar heeft geschopt om met minder dan vier uur per week, toch een heel bedrijf te leiden. Ik ga vandaag niet alle vier de punten volledig voor je uitwerken. Dan moet je vooral zelf maar het boek lezen. Wel neem ik je mee op een aantal onderwerpen en voorbeelden die mij bij zijn gebleven van dit boek.

Stop met werken om het werken

Als verkoper was Tim acht uur lang bezig met bellen naar bedrijven. Verkopen wat er verkocht moest worden. En altijd kreeg hij de receptioniste aan de lijn en werd hij afgewimpeld. Want daar waren de receptionistes handig in: die vervelende verkopers afwimpelen. Maar als je eenmaal de baas aan de lijn had, dan kon je echt zaken doen. Dan was het al snel voor elkaar. Dus wat deed Tim: de receptionisten buiten spel zetten. De baas is er vaak al om 7 uur, terwijl de receptioniste om 8 uur begint. Vrijwel alle telefoontjes die hij tussen 7 en 8 deed, werden succesvol. Tussen 8 en 5 verkocht hij minder dan het eerste uur. Maar toch moest hij die uren werken. Vele uren doorbrengen en bellen, terwijl het ook in een uur kon. Waarom zou je die andere uren dan nog werken. Omdat de baas het wil? Of omdat jij het jezelf verplicht? Hoe dan ook, echt nuttig zijn die overige uren niet. Zijn tip: “Stop met werken om het werken”.

Minder werk door te optimaliseren

Een boek lezen kost tijd en is dus werk. Met een korte cursus snellezen kan je jouw leessnelheid verdubbelen en kost een boek je nog maar de helft aan werk. Automatische e-mail beantwoorders ontnemen jou werk, omdat je zelf geen reactie meer hoeft te sturen. Alle standaard antwoorden wil je niet meer over nadenken. Dat kan automatisch of kan iemand anders voor je doen. Natuurlijk kost zo’n persoon dan geld, maar het bespaart jou veel tijd en moeite. Uitbesteden is dus één van de zaken waarmee je optimaliseert. Die persoon zorgt voor alle antwoorden. Beslissingen binnen een bepaald budget mogen ze ook nemen. Dat zit gewoon in de marges ingebouwd. Daardoor hoef je er niet meer over na te denken en ben je er zeker van dat het ‘probleem’ goed wordt opgelost. Zonder dat het jou werk kost.

Afleiding kost tijd

Elke keer op je telefoon kijken kost tijd. Elke keer mail checken kost tijd. En zo kan ik heel lang doorgaan. Het is niet allen je mail checken en ‘even’ een antwoord sturen. Nee, het gaat veel verder dan dat. Voordat jij weer op hetzelfde niveau van concentratie zit als voor het mail checken, ben je weer 15 tot 20 minuten verder. Het duurt dus weer minstens een kwartier voor je weer net zo productief bent als voor dat stomme mailtje. En zo is het met alles. Een collega die langs komt voor een praatje, een telefoontje, een plingeltje op je telefoon met ‘het belangrijkste nieuws van dat moment’. Alles waar je niet mee bezig bent is afleiding. En afleiding kost nogal wat productiviteit en dus tijd. Voorkom het!

Optimaliseren, optimaliseren en nog eens optimaliseren

Want ja, je wil net zoveel geld verdienen in 10% van de tijd. Daarvoor moet er nogal wat geoptimaliseerd worden. En daar krijg je in dit boek dus alle tips en tricks voor. Hoe je je mail zodanig inricht dat je die nog maximaal eens per week hoeft te bekijken. Op welke manier gaan mensen jou efficiënt vragen stellen. Hoe je afleiding voorkomt en zorgt dat je met volle focus het werk kan doen wat je moet doen. En dat alles zonder in te leveren op kwaliteit, salaris en ga zo maar door.

Vind iets schaalbaars om te verkopen

De grootste tip die je krijgt is om iets schaalbaars te vinden. Als jij één-op-één sessies gaat verkopen, is dat niet schaalbaar. Natuurlijk kan je in plaats van acht wel tien sessies per dag houden, maar na een tijdje is jouw tijd op. Terwijl als je een online cursus maakt en die gaat verkopen, maakt het niet uit hoeveel je er verkoopt. Of dat er nou 10 of 10.000 zijn, het kost jouw niet meer tijd. Doordat het dan ook nog iets is waar jouw passie ligt en waardoor je dus niet hoeft te werken, maar je passie volgt. Wat wil je nog meer?

Waarom heb ik twee jaar over dit boek gedaan

Ik ben geen supersnelle lezer, maar ook zeker niet extreem langzaam. En heel veel in het boek sprak me aan, maar waarom kost het me dan toch nog zoveel moeite om erdoorheen te komen? 400 pagina’s is toch niet extreem veel? Nee, dat klopt. Wat denk ik de grootste reden was, is dat ik het een moeilijk boek vond. Inhoudelijk dan. Want het klinkt heel gaaf of ergens anders te gaan wonen omdat het er veel goedkoper is, maar daar zie ik meer beren op de weg naar de top van de berg dan voordelen hoe mooi het uitzicht kan zijn bovenaan die berg. Een virtual assistent klinkt heel leuk. En als jouw moedertaal Engels is, kan iemand uit India jou ook prima helpen. Maar er spreekt over de hele wereld maar een heel beperkt deel Nederlands. En natuurlijk is het tof als je een directeur te spreken krijgt om je spullen meteen aan te verkopen, maar ik vind überhaupt iets verkopen al moeilijk. Het boek inspireerde, maar blokkeerde tegelijk.

Is het dan een slecht boek?

Nee! Zeker niet. Ik ga het boek ook zeker bewaren en lees hem over een jaar of wat waarschijnlijk nog wel eens een keer. Want er staan hele zinvolle en inspiratievolle tips in. Oefeningen om eens te proberen. Ik denk dat ik persoonlijk op dit moment gewoon nog niet toe ben aan zulke enorm grote stappen. Natuurlijk is een stukje optimaliseren heel fijn. Kan het geen kwaad om minder te worden afgeleid en ga zo maar door. En wat dat betreft staat dat boek ook bomvol met tips. Hoe kan je het het beste aanpakken. Welke bronnen kan je gebruiken en ga zo maar door. Maar het totaalplaatje is wat te extreem voor mij. Maar sommige losse tips en bepaalde verhalen zijn me bijgebleven en ga ik zeker toepassen.

Benieuwd naar het boek?

Hoewel dit boek soms wat in de extreme doorgaat, lees je tussen de regels door wel degelijk nuttige tips. Hoe Tim Ferriss bezig is met het optimaliseren van z’n leven, is welliswaar niet voor mij weggelegd, maar inspireert mij wel. Natuurlijk zit er ook nog een Amerikaans sausje overheen en ik denk dat een combinatie van dat alles voor mij de reden was dat ik zo lang over het boek heb gedaan. Maar als je echt op zoek bent naar die andere kijk op het leven. Een stukje inspiratie over hoe het ook kan. Dan kan ik je dit boek zeker aanraden. Vergis je dan niet dat het je zomaar aan zal komen waaien. Ook Tim heeft er hard voor moeten werken om te komen waar hij nu is. Het is zeker niet zo dat jij over een half jaar nog maar vier uur per week hoeft te werken. Dan kan je beter de jackpot uit de lotto winnen… Maar door alle tips uit het boek toe te passen, ga je zeker een heel eind komen en heb je over een paar jaar zeker genoeg aan een vier urige werkweek.

Bestel hier de werkweek van 4 uur in het Engels of Nederlands

7 gedachten over ““Een werkweek van vier uur” review”

1. Bij het boek vond ik dat er wel erg makkelijk werd gedaan over het succes van zijn eerste onderneming, brainquicken. In de praktijk zal hij daarin ook gewoon geluk hebben gehad. Erg makkelijk om jezelf toe te leggen op optimaliseren als je als genoeg geld binnenkrijgt om van te leven.
    Ik vond het wel een aardig boek maar wel erg amerikaans. Zo van: alles is mogelijk. Ach, het was leuk entertainment.

Beantwoorden
  2. Ik vond het echt een Amerikaans boek!
    Geschreven met zoveel kwijl van zo is en zo moet het en wij weten het beter.
    Inderdaad allemaal makkelijk lullen als het goed gaat in je leven en je zakken zijn al lekker gevuld.
    Of het is gewoon allemaal verzonnen net als Trump.

Beantwoorden
  3. Grappig, had precies hetzelfde. Heb hm ook niet eens uitgelezen, was op gegeven moment zo klaar met de blabla (idd Amerikaanse) stijl.

Beantwoorden
  4. Klinkt als een boek dat je op zijn minst aan het denken zet. Ik denk dat menigeen liever zínvol werk wil doen dan maar 4 uur per week werken. 4 uur per week lijkt me ook niet per definitie zaligmakend. Ik denk dat als je het gevoel hebt dat jouw werk zinvol is, dat je zonder klagen 40 uur per week wilt werken. Het begint vaak te wringen omdat mensen hun huidige situatie niet prettig meer vinden.

Beantwoorden
  5. Heel herkenbaar allemaal. Ben ook al twee keer overnieuw begonnen en kom er maar niet door heen.

Het boek is gericht op ondernemers. Soms wordt er geprobeerd een link te leggen naar werken in loondienst, maar die is vaak zwak. Ik denk dat ik hierdoor telkens afhaak.

Voor mensen met een eigen onderneming en meer werk dan tijd, kan ik me voorstellen dat er veel meer uit te halen is.

Beantwoorden
  6. Tsja, ik vond het wel een aardig boek. Ik geef toe dat het lastig kan zijn de toepasbare ideeën er uit te filteren. Ik denk wel dat ik er echt iets aan heb gehad. Het heeft mij echt aan het denken gezet (10 jaar geleden was dat). Maar het boek en Tim Ferris zelf en zijn podcast etc zijn wel erg Amerikaans. Heel erg Amerikaans.

Ik ben wel erg gecharmeerd van het concept ‘mini-retirements’ dat ik bij hem voor het eerst tegenkwam. Dit gaat niet om zijn onderneming en gekke ambitie om succesvol ondernemer te zijn en hier slechts 4 uur per week aan te besteden. Wat mij betreft kan een ondernemer met passie en hart voor zijn zaak dat niet in 4 uur per week kwijt.

Mini-retirement vind ik wel een concept wat we in NL allemaal moeten onderzoeken. Ik heb mensen ontmoet die vijf jaar werken en dan 1 jaar reizen, dit is bijvoorbeeld in Canada in het onderwijs een ‘normale’ regeling. Ik heb mensen uit Australie ontmoet die 1 jaar lang beide werken en als stel dus twee salarissen verdienen. Ze geven dat jaar terwijl ze werken slechts één salaris uit (oftewel SR 50%) en besteden de andere helft van hun gezamenlijk inkomen aan een jaar reizen. En ze doen dit al 26 jaar. Inspirerend!

Groeten!

Beantwoorden
  7. Heb het gelezen toen t uitkwam… maar in de praktijk niet echt wat mee gedaan. T is zeker mogelijk om zo te leven. Tegenwoordig maken veel platforms mogelijk wat hij toen al verkondigde, maar zelf nog moest regelen. Zeker Amerikaans, maar is dat per se verkeerd? Het gaat om het concept: spreekt je dat aan, ga er dan voor. Waar een wil is, is een weg. En wegen bewandeld je stap voor stap. #goforit

Beantwoorden