Hoe moeilijk kan het zijn?

Hoe moeilijk kan het zijn?

Iedereen om mij heen zegt het wel eens. Ach, maak je er geen druk over. Je kan er toch niets aan doen. Maar dat klinkt makkelijker dan gedacht. Soms zie ik de 1+1 al snel als 2, maar zien anderen dat niet. Of zijn er weer beperkingen die onoverkoombaar zijn. Waarschijnlijk dan, want ik krijg niet eens een reactie als ik erover begin. Van die ‘moeilijke’ vraagstukken die zo simpel opgelost zouden moeten kunnen worden. En dat frustreert mij dan wel eens. Of het inspireert mij. Verhalen van ‘eenvoudige’ problemen die een nachtmerrie blijken te zijn of bedrijven die gewoon niet op jouw idee reageren. Die inspireren mij dan, om er een hele blog aan te wijden…

Fintech

Ik ben dol op vooruitgang. Technologische vooruitgang die we 10 jaar terug niet hadden durven dromen. De echte fintech wereld die maximaal gebruik probeert te maken van de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan al die crowdfunding platformen. Die met de technologie van tegenwoordig toch dingen bereikt die we daarvoor niet voor mogelijk hadden gehouden. Controles en regelgeving zijn in de afgelopen 10 jaar alleen maar strenger geworden, maar de mogelijkheden zijn wel gegroeid.

Succesverhalen die gebruik maken van de techniek.

Een verhaal wat ik recent gehoord heb vond ik heel interessant. Het kwam van Michiel Muller, de oprichter van Picnic. Hoewel ik zelf geen boodschappen doe bij Picnic, vind ik het concept wel heel interessant. Waar de traditionele supermarkt is overgegaan van een winkel naar een webwinkel omgeving, doet Picnic dat anders. Die heeft van het stockpicking concept een supermarktformule gemaakt. Waarom kan een Zalando of Bol.com zo enorm succesvol zijn en kan een online supermarkt dat niet? Omdat het niet hetzelfde is ingericht. Dus daarom kan Picnic nu ook zo succesvol zijn. Simpelweg door de twee werelden te combineren. Maar dan loop je toch tegen wat problemen aan.

Het lijkt zo’n simpel probleem

Stel je voor, je loopt in de supermarkt en staat bij de kassa. En dan gaat er een lichtje branden: je bent wat vergeten. Snel loop je nog even de winkel in en legt het bij de rest van je boodschappen op de band. Een eitje. Maar voor een webwinkel is dat heel anders. Want eenmaal je order afgerond en betaalt, is het heel lastig om de order weer te openen, producten toe te voegen en uiteindelijk in dezelfde doos / tasje te laten komen. Zo’n probleem dat iedere klant kan overkomen, heel eenvoudig lijkt om op te lossen, maar uiteindelijk technisch een behoorlijke uitdaging bleek te zijn. Maar toch… uiteindelijk is het wel gelukt!

Niet alles wordt een succesverhaal

Deze blog is geboren uit een stukje frustratie. En dan vooral frustratie uit de crowdfunding en dus fintech wereld. Het geval is namelijk dat sommige platformen met een tussenpartij werken. Deze partij zorgt voor alle financiele afhandelingen. Daarbij maak je als investeerder geld over naar jouw e-wallet. Een digitale portemonnee waar vanuit jij kan investeren en je de terugbetalingen in ontvangt. Dat dit niet via jouw eigen bankrekening kan lopen heeft bepaalde redenen en is dus al een obstakel op zich. Maar dan zijn er opeens meerdere platformen die dezelfde betaalprovider gebruiken. En dan stuit je als investeerder op ongemakken.

Veel te veel wallets

Want als ik bij één partij een wallet heb, is dat nog wel te begrijpen. Maar dat ik bij twee verschillende partijen, twee verschillende wallets krijg via dezelfde aanbieder, gaan mij de pet te boven. Bij platform A krijg ik wallet 123 en bij platform B krijg ik wallet 456. Beide wallets komen van tussenpartij XYZ, dus het geld staat via hetzelfde systeem geadministreerd. Wil ik met geld uit wallet 456 een investering doen bij platform A, dan kan dat niet. Ik moet eerst het geld van 456 overmaken naar mijn betaalrekening en vervolgens weer storten in wallet 123, voordat ik daadwerkelijk de investering kan doen. En als je pech hebt, duurt dan langer dan ‘even snel overmaken’. Waarom kunnen zowel platform A als B mijn account dan niet aan wallet 123456 koppelen? Het geld staat tenslotte effectief toch bij dezelfde partij.

Achterhaalde gedachten in de vooruitstrevende sector

Zo voelt het voor mij een beetje. Het feit dat er überhaupt al e-wallets nodig zijn vind ik vervelend, maar dat het je dan ook nog eens extra moeilijk wordt gemaakt vind ik onbegrijpelijk. Ik heb dit dan ook wel eens bij de betreffende betaalprovider aangekaart. Geen reactie… Tja, dan kan de crowdfunding wereld nog zo vooruitstrevend willen zijn, maar zo werkt het niet. Als je eenmaal samen gaat werken met een partij die (in ieder geval naar mijn idee) nog behoorlijk in oude oplossingen leeft, blijf je achter lopen.

Oude werkwijzen zullen uiteindelijk wel een keer verdwijnen

Vroeger was de overschrijf kaart echt je van het! Tegenwoordig moet je er extra voor betalen en vind ik het zelf maar gedoe. En kijk nu maar eens naar cash geld. Tegenwoordig kan je korting krijgen op je rekening als je geen gratis gebruik meer wil maken van de geldautomaat. Ikzelf heb het liefst geen cash bij me. En langzaamaan zal cash betalen steeds minder normaal worden.
Zo’n betaalprovider met een e-wallet zal ooit ook wel heel goed hebben gewerkt. Net zoals de overschrijf kaart en cash geld. Maarja, ondertussen gaat het allemaal zo snel. Met de nieuwe technologieën vind ik ik geld overschrijven naar zo’n e-wallet toe al lang duren. Laat staan dat ik het ook nog eens op en neer moet gaan overmaken. Nee, ik begin hier af te haken. Crowdfunding is heel gaaf en doe ik graag aan mee. Maar dan moeten we met z’n alleen wel vooruitstrevend blijven. Anders zal ik één van de eerste zijn die afhaakt…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.