Reclame maken via influencers

Reclame is zoiets dat je altijd zal blijven houden. Je wordt er niet perse gelukkig van, maar bedrijven zijn bereid geld neer te leggen om producten of aanbiedingen bij jou onder de aandacht te brengen. Dat kan op verschillende manieren en daar staan ook verschillende beloningen tegenover. Maar nu kreeg ik een mailtje die wel een stapje verder gaat. Waarvan ik denk: gaat dat niet te ver?

Vormen van reclame

Tegenwoordig kan je jezelf als consument redelijk wapenen tegen de oudere vormen van reclame. Zo kan je een Nee-Nee sticker op je brievenbus plakken tegen de folders, kan je on-demand tv (terug) kijken en de reclames doorspoelen en voor al de digitale nieuwsbrieven en aanbiedingen moet je je uit kunnen schrijven. Maar er zijn ook vormen die er moeilijker weg te filteren zijn. Denk maar eens aan radioreclame, reclame op social media, websites en via influencers. Er zijn zo ontzettend veel vormen van reclame, dat je er eigenlijk niet onderuit kan komen.

Reclame geeft bestaansrecht

Ja, ook op deze website staat reclame. Aan de zijkant vind je meerdere advertenties en ook krijg ik betaald voor het plaatsen van sommige linkjes. Dat maakt het voor de consument een stuk lastiger. Want wat beveel ik dan echt aan. Waarvoor krijg ik betaald en wat deel ik omdat ik het echt aanbeveel. Nou is dat in mijn geval erg simpel: ik publiceer niet als ik er niet achter sta. Daarbij moet ik ook meteen zeggen: reclame zorgt voor bestaansrecht. Er zit behoorlijk wat tijd in het schrijven van een blog. Dat is een leuke hobby, maar ondertussen moet er wel gewoon geld verdiend worden. Reclame is dan één van die vormen om aan die inkomsten te komen.

Vormen van inkomsten voor een influencer

Ik beschouw mij met mijn blog als influencer. Want ik beïnvloed jou als lezer. Zo simpel is het nou eenmaal. Op dit moment heb ik zelf drie vormen van inkomsten. Via advertenties, via gesponsorde berichten en via affiliate links. Andere vormen van inkomsten kunnen gratis producten zijn, optredens of andere uitingen waar je jouw naam aan verbindt. Al die mensen die op YouTube gratis kleren krijgen, krijgen die natuurlijk om ze te dragen op filmpjes, waardoor andere mensen ze ook willen hebben. Het werkt wat dat betreft allemaal vrij eenvoudig. Zolang je weet dat de wereld op deze manier in elkaar steekt, is er op zich niet eens zo heel veel aan de hand.

Affiliate linking next level

Maar dan komt het. Affiliate linking next level. Bij affiliate links stuur ik je door naar een webwinkel, bedrijf of wat voor website dan ook. Vervolgens krijg je daar wat voor. Dat kan per klik een bedrag zijn, maar meestal is het een bedrag per order of een percentage van de order. Bedrijven zijn namelijk best bereid te betalen voor het doorsturen van klanten. Als ik nu heel hard roep dat je beter naar supermarkt A kan gaan in plaats van Supermarkt B, is dat tenslotte ook van invloed op de omzet. Maar waar ik in mijn inleiding over begon gaat het wat verder: affiliate next level. Namelijk doelen stellen aan je affiliate verkopen…

Bereik jij het verkoopdoel?

Want dat is wat Coolblue komende maand gaat doen. Als influencer kan je je inschrijven op de februari rally. Je krijgt een persoonlijk doel toebedeeld en als je dat haalt, ontvang je €75. De exacte voorwaarden weet ik niet, want ik ga hier principieel niet aan meedoen. Dus krijg ik ook de voorwaarden niet toegestuurd. Hoewel ik het ver vind gaan, is dit model natuurlijk heel slim. Want kostentechnisch houd je als bedrijf hiermee de kosten in balans met de uitgaven.

Kosten vs. baten bij reclame

Dat is natuurlijk een lastig iets als je reclame maakt. Je wilt namelijk de effecten kunnen meten. Je kan tenslotte duizenden euro’s over de balk smijten aan reclame, maar als het je niets oplevert heb je er niks aan. Bij affiliate linking werkt dat natuurlijk al vrij goed. Een bedrijf hoeft tenslotte pas te betalen op het moment dat er omzet gemaakt wordt. Maar in dit geval wordt er nog eens een extra boost aan gegeven. Elke influencer geef je een doel en bij het behalen van het doel kost het je als bedrijf €75. Die had je mogelijk sowieso al uitgegeven aan reclame. Alleen nu moet er eerst reclame gemaakt worden en bij voldoende omzet generatie betaal je het uit. Het risico ligt dus niet bij de adverteerder, maar bij de publisher. Daarbij gaan alle publishers nu tegelijk iets schrijven, waardoor je opeens overal tevoorschijn komt.

Deze vorm van reclame vind ik eigenlijk te ver gaan

Ik zie het dus echt gebeuren dat jij, als lezer van blogs, komende maand behoorlijk overspoeld kan worden met linkjes naar producten bij Coolblue. En daar heb ik moeite mee. Niet zoals dat ik moeite heb met Black Friday, Singles Day, Winter Sale, opruimingskortingen of wat voor aanbiedingen dan ook. Die kortingen zijn simpelweg het gevolg dat tegenwoordig altijd alles in de aanbieding is. Nee, ik vind dit te ver gaan omdat er hier maar één grote winnaar is: Coolblue. Zij krijgen gratis reclame voor onwijs veel producten. Ze hoeven pas iets te betalen op het moment dat de reclame ook daadwerkelijk omgezet gaat worden in een aankoop en op het moment dat het ‘target’ niet gehaald wordt, hoeven zij ook die bonus niet te betalen, terwijl ze wel de extra omzet ervan hebben. De influencer doet hard z’n best van alles te promoten, maar geen succes is geen bonus. Als laatste moet jij als lezer al die verborgen reclame maar wegfilteren.

Wees je bewust van affiliate links

Ik zeg niet dat het perse slecht is om iets te kopen. Maar wees je bewust van de marketing machine die erachter zit. Elke link naar een webwinkel levert de publisher waarschijnlijk wat op. Heb je iets nodig, dan is het echt niet erg om het te kopen (al dan niet via zo’n link). Maar wees je op je hoede dat alle publishers ook iets aan jou willen verkopen, omdat ook zij daar waarschijnlijk financieel gewin bij zullen hebben. De reclame is dus niet meer netjes in een folderpakket of in een reclameblok op de radio. Nee, het is er altijd en overal.

In dit artikel heb ik nergens de naam van Coolblue omgezet naar een affiliate link en ik doe ook niet mee aan de februari rally. Ga je nu toch sowieso wel iets kopen bij Coolblue en gun je mij de affiliate inkomsten? Dan kan dat via deze link. Je steunt mij daarbij om de kosten die ik maak voor deze website te kunnen blijven betalen en nog meer gave content te blijven schrijven.

3 gedachten over “Reclame maken via influencers”

  1. Ben je je er van bewust dat schrijven over coolblue dan ook de reclame toont van coolblue?
    En dat de naam nu toch weer in mijn hoofd zit zodat ze daar ook van profiteren? Het is een bedrijf dat agressief is in marketing, vooral online. En dat doen ze al heel lang, vergis je niet.

    Beantwoorden
  2. Ik vrees dat deze vorm van agressieve online marketing het standaard attributiemodel gaat worden. In de ‘oudheid’ werd veelal nog per klik (vertoning van een webpagina) betaald. Later werd dit omgezet naar een vergoeding per sale of aanmelding / nieuwsbrief. En nu begint het dus helemaal eenrichtingsverkeer te worden voor adverteerders ten koste van de publishers. Jammer. Het maakt affiliatemarketing een stuk minder interessant als neveninkomsten model.

    Beantwoorden
  3. Wat grappig dat je na dit hele betoog TOCH de affiliate link naar Coolblue post. Dat ontkracht het verhaal nogal..

    Ik ben het overigens met je eens dat jij als blogger hier aan het kortste einde trekt met de coolblue-deal, dus gelijk heb je dat je er (bijna) niet aan mee doet.

    Groter gevaar op de lange termijn lijkt me eerlijk gezegd dat je snel je geloofwaardigheid verliest als gesponsorde content creator. Ik merk dat ik snel interesse verlies in financiele blogs die duidelijk bezig zijn met geld te verdienen; blogs schrijven voor de affiliate links, sponsored content, reviews van flutproducten, etc. De volgende keer als ik dan financiële info op dat blog lees denk ik toch ‘ja ja, en wat hoop jij hiermee te verdienen?’.

    Ik snap dat jullie geld willen verdienen, en terecht ook!. Maar het is een slippery slope…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.