Het is altijd sale

De januari maand is weer ondertussen op de helft. De drukke dagen van december zijn achter de rug en de ‘rustige’ januari maand kom ik lekker door. En zo liepen vriendin en ik afgelopen weekend door de stad. Eindelijk niet dat schreeuwerige van Black Friday kortingen hier, sinterklaas aanbieding daar en kerstvoordeel bij de volgende. Eindelijk rust dacht ik…

MEGASALE!!

Je snapt het natuurlijk al. Ik kon gewoon nergens een winkel vinden waar geen sale was. Ze hadden allemaal wel iets in de uitverkoop, met megakorting of palletvoordeel. Het leek net Black Friday, sinterklaas of Kerst, maar dan zonder gillende mensen, nepcadeautjes of kerstbomen. Dat niet, maar nog steeds die grote schreeuwerige posters en vlaggen: “KOOP NU HIER!”

De economie

Onze hele economie is gebouwd om geld uit te geven. Want, haalt een winkel of bedrijf de geplande omzetten niet, dan heeft het het slecht gedaan. Haalt het geen winst, dan is het niet levensvatbaar en zijn de schulden te hoog, dan gaat het failliet. Alle bedrijven moeten hun targets halen. En zo ook die winkels. De targets voor januari zullen waarschijnlijk wel iets lager zijn dan in december, maar toch moeten ze de verkoopcijfers halen.

Lastig

Die targets halen is enorm lastig. Want iedereen heeft zijn of haar geld al in december uitgegeven. De budgetten zijn van ons als consument gewoon een stuk lager. Om dan toch ook weer omzet te maken en de klant jouw winkel in te krijgen, moet je anders zijn dan de rest. En op de een of andere manier denken alle winkels daar een unieke oplossing voor te hebben.

De klant haal je binnen door…

Alle winkels proberen de klanten naar binnen te lokken. En dat doen ze allemaal op hun eigen unieke wijze. Bij de electronicawinkel zijn de frituurpannen in de aanbieding, bij de brillenwinkel krijg je een tweede of zelfs tweede en derde bril gratis en bij de fietsenmaker krijg je nu voorjaarskorting. Zie je het al: Alle winkels, maar dan ook echt ALLE winkels halen jou als klant binnen door korting te geven. En ik kan ze daarin op zich geen ongelijk geven.

Concurrentie

Want ga je naar de concurrent kijken, moet je het tenminste net zo goed doen, want anders gaat de klant naar die concurrent. En zo gaat het als een stel dominostenen allemaal dezelfde kant op: korting. Bij de ene winkel nog meer dan bij de andere. Zolang de klant maar naar JOUW winkel komt is het goed. Ook al hebben we nu de decembermaand gehad, januari brengt weer nieuw te halen targets. En om de consument binnen te halen gaan er weer een aantal producten in de sale. En ik kan je nu al vertellen: In februari zijn er weer nieuwe targets en gaan er dus weer andere producten in de aanbieding. Elke keer weer.

Consumentisme

En met al die aanbiedingen krijgen wij de welbekende Fear of missing out. De angst dat wij iets missen. Die televisie is NU in de aanbieding. Die oude is nog wel oke, maar willen we graag wel met een jaar vervangen. Laten we nu alvast dan maar die nieuwe kopen. En dat terwijl je misschien nog wel drie jaar met die oude tv had kunnen doen. We trappen er als consument elke keer weer in. Geld is niet voor niets rond gemaakt: het moet blijven rollen. Het is bijna een koopziekte van ons als consument geworden. “Oh, het is nu in de aanbieding. Even kijken of er iets leuks tussenzit”. Ook al heb je het totaal niet nodig, automatisch ben je bang dat er iets extreem leuks tussenzit wat je misschien wel misloopt. En stel je voor dat je nu iets voor €15 kan kopen wat normaal €30 kost!

Besparen

Denk erom dat je hier enorm op kan besparen. Want stel je voor dat je nu iets kan kopen voor €15 wat normaal €30 is. Als je die aanbieding niet had gezien, maar wel dat leuke (te dure) shirtje van €30, had je hem niet gekocht. Dan had je dus €0 uitgegeven, in plaats van de €15 in de sale. Goede aanbieding? Of misschien wel onnodig geld uitgegeven. De winkel waar jij die €15 heb uitgegeven is in ieder geval bij, want die zitten weer €15 dichter bij hun target. Ikzelf ben altijd weer blij dat ik de sale voorbij ben gelopen. Ik heb het namelijk niet nodig. Als ik echt iets nodig heb, is er altijd wel een winkel waar het in de sale is.

Waarom is het in de sale

Dat is elke keer de vraag die jij jezelf moet stellen. Winkels doen dingen alleen in de aanbieding om jou als consument elke keer weer naar binnen te krijgen. En dat lukt natuurlijk ook enorm goed voor de grote meute. Maar zorg er nou voor dat jij daar niet onder valt. Dat jij je niet naar binnen laat lokken, want uiteindelijk ga je toch weer voor die te leuke broek of die geweldige broodrooster die nu in de aanbieding is. Als het niet in de aanbieding was geweest, dan had jij het niet gekocht. Je hebt dus niets bespaard, de winkel heeft je zover gekregen weer in een aanbieding te trappen.

Ga pas iets kopen als het ECHT nodig is

Dat is de beste tip die ik mee kan geven. Pas als je echt iets nodig hebt, is het vroeg genoeg om te gaan zoeken. Pas als de die broek het echt begeeft wordt het tijd om een nieuwe te kopen. Op het moment dat jij dan gaat zoeken naar een aanbieding, is het vroeg genoeg. En kan je echt geen twee weken zonder die broek (omdat het bijvoorbeeld je enige broek is), koop hem dan gewoon voor de normale prijs. Maar zolang dat niet het geval is, kan je gerust twee of drie weken met een broek minder doen. Genoeg tijd om een leuke broek ergens in de sale te vinden 🙂

4 gedachten over “Het is altijd sale”

  1. Ik koop nooit meer iets waar ik geen behoefte aan heb, en als ik dan iets koop kijk ik bij welke uitverkoop ik het voor een leuk prijs op de kop kan tikken! Dat lukt natuurlijk niet bij alles en ook niet altijd, maar het is een leuke ‘sport’ om hier wel mijn best voor te doen. Ik heb altijd een verlanglijstje in mijn telefoon waar die dingen op staan die ik tzt moet vervangen of wil aanschaffen. Eigenlijk hoef ik nooit iets meteen, dus kan ik ook nog wel wachten op een goede aanbieding. Soms bedenk ik na verloop van tijd dat ik het eigenlijk niet nodig heb, dat is natuurlijk het goedkoopst!! Groet Nicolet

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.