Ik ben dol op aanbiedingen. In de supermarkt, in de stad en zelfs contracten kan je met een aanbieding krijgen. Een korting op de normale prijs waardoor het net even wat aantrekkelijker is dan normaal of dan de concurrent. Maar kijk jij of die aanbieding ook wel echt aantrekkelijk is? Winkeliers en verkopers hebben namelijk maar één doel: verkopen! Vandaag vertel ik je een aantal trucs en methoden die zij toepassen om extra goedkoop te lijken.
Dit contract is nu of nooit!
Ook ik ben er wel eens ingetrapt. Zo snel praatje aan de deur waarmee ik aan een nieuw energiecontract vastzat. Toen ik het nog eens na ging rekenen, bleek dat het veel goedkoper kon. Gelukkig heb ik alles af kunnen zeggen binnen de 14 dagen bedenktermijn. Maar let daar dus op. Verkopers aan de deur willen het product aan je verkopen en proberen het zo goedkoop mogelijk te laten klinken. Hun voordeel: Je kan het niet (direct) vergelijken. Een gevalletje “wij van WC eend raden WC eend aan”. Let daar dus heel erg op.
Het complete verslag van dit nieuwe energie contract en het afmelden ervan lees je hier.
Toevoeging op donderdag avond, vlak voor deze blog werd gepubliceerd: Heel toevallig kwam er zojuist weer een verkoper aan de deur met een nieuw energieaanbod. Op basis, van mijn verwachtte gebruik, gaf hij mij twee prijzen voor een eenjarig en tweejarig contract. Bij de eerste kreeg ik een €100 korting en betaalde ik voor een heel jaar €925. Bij het tweejarige contract kreeg ik €150 cashback, wat neer zou komen op een totaal €895 voor het eerste jaar. Wat hij niet wist, is dat ik eerder al een aanbod had gekregen van dezelfde leverancier als waar hij voor werkt. Of ik alsjeblieft terug wilde komen. Op een eenjarig contract krijg ik €200 korting! Dat maakte de jaarprijs €817. Tja, daar had deze verkoper niet van terug. Hij is dus (zonder mij een contract te verkopen) maar weer weggegaan.
Route 99 is niet altijd goedkoop
Bij onze grote vrienden van de Albert Heijn is het weer Route 99. Vele artikelen zijn in de aanbieding voor slechts €0,99. Direct al een psychologisch trucje. Prijzen die eindigen op een 9, lijken goedkoper dan afgeronde prijzen. Zo koop je eerder iets voor €0,99 dan voor €1,00. En zelfs bij zo’n aanbiedingenfestijn als route 99 moet je scherp blijven. Zo was de hagelslag (250 gram) in de aanbieding voor €0,99. Geen slechte deal, want normaal kost die verpakking €1,12. Maar toen ging ik even verder kijken. Er zijn namelijk ook verpakkingen van 400 gram en 600 gram. Deze verpakkingen kosten €1,70 en €2,35. Daarbij is het product hetzelfde, alleen de verpakking groter. Ga je dan naar de kiloprijs kijken, kost de verpakking van 250 gram in de aanbieding €3,96 per kilo. koop je het per 400 gram, betaal je €4,25 per kilo en per 600 gram is de prijs €3,85 per kilo. Tja, tenzij je perse de verpakking van 250 gram wilt hebben, ben je goedkoper uit met de groot-verpakking.
Is dit wel echt een nieuwe prijs?
Misschien wel een extreem voorbeeld, maar het gebeurt echt. Eerst de vraagprijs verhogen, voordat men hem weer terugbrengt naar de oude prijs. Betaal je eerst €1,00 voor een product, wordt de prijs verhoogd naar €1,09. Daarna verlagen ze de prijs weer naar €1,00 en is het product in prijs verlaagd. En daar mag mee geadverteerd worden. NU IN PRIJS VERLAAGD! Tja, jij denkt een goeie deal te maken, terwijl het helemaal niet goedkoper is.
Het oude abonnement bestaat niet meer
Ik maak altijd gebruik van een sim-only abonnement. Vaak sluit ik die voor twee jaar af en gaat mijn toestel wel wat langer mee. Daardoor bespaar ik flink wat geld in vergelijking met steeds een nieuw toestel. Maar wat ze wel steeds presteren, is dat na twee jaar mijn abonnement niet meer bestaat. Zo heb ik nu 250 minuten, 250 MB en onbeperkt SMS-en voor €2,50 per maand. Wil ik nu weer een nieuw abonnement afsluiten (mogelijk met een extra aanbieding) ziet mijn bundel er zo uit: 50 minuten, 250 MB en 500 SMS per maand. Voor exact hetzelfde bedrag! Tja, voor mij wordt het dan heel onaantrekkelijk om weer een tweejarig contract aan te gaan. Ik wacht wel tot er echt een goede aanbieding is.
Nu extra goedkoop!
Als laatste nog even een stukje over het “Nu extra goedkoop” en de percentages die je bespaart. Let er even op waarop je bespaart. Want bespaar je op de verkoopprijs of de adviesprijs. Wettelijk gezien heeft een (web)winkel een product in de afgelopen 3 maanden het product voor die verkoopprijs moeten verkopen. Anders mag daar niet mee geadverteerd worden. Wel mogen ze adverteren met de adviesprijs. Maar let er dan op dat waarschijnlijk niet alleen deze winkel het product onder de adviesprijs verkoopt, maar ook andere (web)winkels dat doen. Het lijkt zoveel goedkoper, maar onder de streep valt het allemaal wel mee.
Altijd is er wel iets in de aanbieding
In mijn blog “Het is altijd sale” heb ik het er wel eens over gehad dat er altijd wel een aanbieding is. Winkels willen zo graag verkopen en er is zoveel concurrentie, dat ze altijd alles uit de kast zullen trekken om hun waar aan jou te verkopen. Wees er dus alert op dat je “deze niet te missen kans” ook gewoon rustig kan laten liggen. “Deze niet te missen kans” komt er over een paar maanden namelijk nog wel een keer. Pak hem alleen als je hem echt nodig hebt. Het enige wat winkels namelijk willen doen, is hun spullen verkopen. Nu en aan jou!
Ik koop alleen aanbiedingen in de supermarkt wanneer het product toch al op mijn lijstje stond of wanneer het een product is dat ik altijd koop, en dus niet omdat het in de aanbieding is. Iets kopen omdat het in de aanbieding is kost altijd meer dan iets niet kopen is mijn devies! Groet Nicolet
Inderdaad, een aanbieding is vaak niet echt een aanbieding.
Ik weet ook niet alle prijzen uit mijn hoofd, maar kijk soms even op het originele kaartje erachter en dat blijkt het vaak dezelfde prijs te zijn.
Aan de deur kopen doe ik al helemaal niet!
Maar ook reclames kloppen niet, net zoals Jumbo zegt dat ze de goedkoopste zijn, echt niet, Lidl is toch echt wel goedkoper!