Hoe bedrijven inspelen op minimalisme

Facebook… Mijn haat liefde verhouding met dit social media platform blijft bestaan. Het is leuk om er af en toe op te zitten, maar soms kom ik dingen tegen waar mijn haren van overeind gaan staan. Zo nu ook een advertentie. Leef minimalistischer! Tja, technisch gezien zal het echt wel met minimalisme te maken hebben, maar ik denk persoonlijk dat het bedrijf de plank misslaat. Zouden mensen hier dan echt intrappen?

Minimalisme

In onze wereld van consumentisme en waar altijd alles in de aanbieding is, is er een probleem in ons leven geslopen. We hebben teveel. Te veel spullen. Veel meer dan we echt nodig hebben. Want die ladder die je eens per jaar gebruikt hoef je natuurlijk niet perse zelf te hebben, want je kan ook één ladder delen met de buurt. De buurtladder. En zo kan ik tal van zaken opnoemen die wij eigenlijk niet nodig hebben, maar wel graag bezitten. De groep mensen die juist minder probeert te bezitten, noemen zich minimalisten. De minimalistische levensstijl probeert juist ervoor te zorgen dat je gelukkiger wordt door minder te hebben. Want laten we eerlijk zijn: meer dan 80% van onze spullen gebruiken we maar nauwelijks.

Minder hebben, hebben, hebben…

Tegenwoordig hoef je niet alles meer te hebben. Of nou, tegenwoordig: vroeger deden we dit ook al. Denk maar eens aan de bibliotheek. Je hoeft niet alle boeken zelf te hebben. Het is prima om een boek te lenen, te lezen en weer terug te geven. En dat zie je steeds vaker. Zo doet Spotify dat met muziek, Netflix met film en vakantieparken met vakantiehuisjes.
Want ja, daar komt het wel op neer: Iets wat je slechts een keer bekijkt of zeer zelden gebruikt, hoef je niet perse te hebben. Dat kan je ook prima huren of afnemen in abonnementsvorm.

Reclame voor minimalisme

En wat mij nu tegen het zere been schopte, was een reclame. “Leef minimalistischer” Een slogan die velen moeten aanspreken, want met alle Marie Kondo opruimacties lijkt half Nederland wel van z’n spullen af te willen. Een reclame die juist op de millennial gericht is en maar al te graag jou dat goede (minimalistische) gevoel wil geven. Natuurlijk moet je verder swipen om erachter te komen wat nu hun product is waarmee jij een nog minimalistischere levensstijl kan krijgen.

Bummer…

Ouch, das vervelend. Eenmaal verder geswiped kom je erachter dat je natuurlijk heel veel minimalistischer kan zijn door… Rapapa: je wasmachine de deur uit te doen en hem te leasen! Hoe handig is dat. Ga je backpacken, kan je in ieder geval zo van je wasmachine af.

Totaal de (minimalistische) plank misgeslagen

Echt waar, ik ben niet tegen leasen. Ik kan mij zelfs indenken dat je een wasmachine least. Maar probeer dat niet weg te zetten onder een minimalistische levensstijl. Zet het weg onder ‘goedkoper’, ‘je hoeft nu geen grote aanschaf te doen’ of ‘je hoeft je geen zorgen meer te maken of je wasmachine kapot gaat’. Maar niet onder minimalistisch. Als je echt minimalistisch wilt zijn, doe je de wasmachine de deur uit en en ga je met de hand wassen. Of ga lekker naar de lokale wasserette! Maar de wasmachine de deur uit doen om hem vervolgens weer te leasen is zeker niet minimalistisch!

Waarom zou je wel leasen?

Natuurlijk zijn er verschillende redenen om wel te leasen. Zo heb ik gehoord dat studentenhuizen een wasmachine leasen, omdat je daardoor van het gezeur af bent. Alle bewoners betalen hun deel, klaar. Ook heb je geen gezeur over een kapotte wasmachine, dus ideaal als je in een grote groep woont. Ook kan je producten leasen omdat je nu niet het geld hebt om het te kopen of omdat het ontzorgt. Denk bijvoorbeeld aan het leasen van een auto of de swapfiets. Enorm populair, dus er is ook zeker wel wat voor te zeggen.

Spullen die je met regelmaat gebruikt wil je gewoon hebben

Want minimalisme gaat er niet perse om, om alle spullen de deur uit te doen. Het gaat erom dat je overbodige spullen de deur uit doet. En dan is die wasmachine helemáál niet zo overbodig! Je gebruikt hem tenslotte al snel wekelijks! Bij minimalisme gaat er juist om dat alle spullen die je niet gebruikt de deur uit gaan. Bezit is daarbij op zich geen probleem, zolang je de spullen daadwerkelijk maar gebruikt. Vaak past alles dan ook prima in een tiny-house. En als je dan zo graag wilt backpacken, kan je natuurlijk altijd nog jouw huis verhuren of de wasmachine gewoon op marktplaats zetten. Net zo makkelijk 😉
Dus beste mensen van BlueMovement. Ik ben het helemaal niet met jullie advertentie eens. Volgende keer toch maar iets meer research doen voordat je met hippe termen rond gaat strooien!

3 gedachten over “Hoe bedrijven inspelen op minimalisme”

  1. Dit is inderdaad wel echt een van de slechtste marketingacties onder de noemer ‘minimalisme’ die ik ooit gezien heb.
    Vooral vervelend dat de schoonheid van minimalistisch leven weer direct in zo’n overduidelijk commercieel jasje wordt gestoken. Niets mis mee om je diensten te verkopen, maar doe dat dan wel op een gepaste manier en niet omdat minimalisme zo lekker lijkt aan te slaan bij je doelgroep.

    Beantwoorden
  2. Ik heb hetzelfde issue met minimalistische meubels en design. Als je je bestaande spullen die prima in orde zijn gaat vervangen met nieuwe in minimalistische stijl, is dat nou minimalisme?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.