Dyme: De vaste lasten op een rijtje

Dyme: De vaste lasten op een rijtje

Vandaag een review van een app: “Dyme“. Speciaal ontwikkeld naar aanleiding van technologische ontwikkelingen. Deze app maakt het iedereen mogelijk om binnen no time een financieel overzicht te krijgen. Zonder kosten en op een veilige manier. Maar hoe kan dat nu met een simpele app? Hoe zorgen ze ervoor dat het op een veilige manier gebeurd? En dat alles gratis?

Waarom een review van Dyme?

Een tijdje geleden ben ik benaderd door de heren van Dyme. “Wij hebben deze app ontwikkeld en wellicht is hij interessant voor op jouw blog”. Nu ben ik altijd dol op zulke tips, maar ik ga er natuurlijk niet zomaar over schrijven. Vandaar dat ik de app heb geïnstalleerd en mij heb verdiept in de technologie die erachter zit. En ik moet zeggen dat ze het toch wel goed voor elkaar hebben.

Wat is PSD2 ook alweer?

Al eerder heb ik een blog geschreven over PSD2. PSD2 is een Europese richtlijn die het mogelijk maakt om bedrijven toegang te geven tot jouw bankgegevens. Daarin is het mogelijk om een bedrijf alleen inzicht te geven, of ook daadwerkelijk toestemming te geven tot het verrichten van betalingen. Bedrijven die gebruik willen maken van deze technologie (zoals Dyme), hebben daar een toestemming voor nodig van de DNB. Dit begint met een toetsing van de DNB en resulteert uiteindelijk in een vergunning. Als daar dan uiteindelijk die vergunning is, komt men ook onder toezicht van de DNB te staan. Er moet daarmee worden voldaan aan strikte regelgeving en wordt men met regelmaat gecontroleerd of er nog steeds aan voldaan wordt. Juist door deze strenge regelgeving wordt het ook voor mij interessant om gebruik te maken van Dyme. Anders was het bij voorbaat al een een no-go.

Wat doet Dyme?

Zodra je een account bij Dyme hebt aangemaakt, heb je twee opties. Of je gaat zelf al je vaste lasten invoeren of je laat Dyme dat voor je doen. Voor die tweede optie log je via de app in bij jouw bank. Dyme download dan al jouw transacties en gaat terugkomende kosten herkennen. Want, wanneer een afschrijving vaker terugkomt, is de kans tenslotte groot dat je het kan scharen bij de vaste lasten. En dat is juist het hele doel van Dyme: jou laten besparen op de vaste lasten.

Dyme geeft je het overzicht in jouw vaste lasten

Zodra Dyme klaar is met het verwerken van al jouw afschrijvingen, krijg je een keurig overzicht te zien wat jij maandelijks standaard kwijt bent. Hypotheek/huur, energie, water, internet, telefoon. Je ziet ze allemaal terug in het rijtje. Klopt het niet, bijvoorbeeld omdat de frequentie anders is of omdat er een uitgave mist, kan je alles zelf nog aanpassen of toevoegen.

Hoe werkt Dyme voor mij?

Om heel eerlijk te zijn voelt dit altijd een beetje als vals spelen. Ik weet namelijk al wat mijn vaste lasten zijn. Daardoor ben ik altijd wat huiverig voor zulke programma’s, omdat ze het net de menselijke factor missen. Maar, ik moet heel eerlijk bekennen: op een paar kleine foutjes na, werkt de app vrij goed. Ik kreeg keurig een overzicht van alle maandelijkse vaste lasten. Zeker als je zelf geen idee hebt wat jouw maandelijkse uitgaven zijn, is het ideaal om binnen een paar minuten te zien welke uitgaven je maandelijks hebt.

Op welke punten werkte Dyme niet goed

Ik heb een vroege versie van Dyme getest, dus ga ervan uit dat de meeste van deze foutjes al verbeterd zijn. Dyme kijkt naar kosten die met een regelmaat terugkomen en overgeschreven worden naar een rekening op een andere naam. Zo werd mijn bijdrage op onze gezamenlijke rekening gezien als kostenpost, terwijl mijn maandelijkse overschrijving naar mijn eigen spaarrekening niet werd meegenomen als kosten. Gelukkig was dit met twee klikken direct verholpen. Ook kijkt Dyme voor mij niet ver genoeg in het verleden van mijn rekening. Zo betaal ik jaarlijks mijn verzekeringen en belastingen. Die betaal ik gelijk aan het begin van het jaar, maar worden niet herkend als vaste lasten.
Een laatste missende kostenpost is mijn Netflix account. Deze betaal ik via PayPal, dus staat er enkel een maandelijkse PayPal afschrijving. Eigenlijk wel logisch dat deze er dus niet tussen staat.

Wat deed Dyme wel goed

Eigenlijk op de drie bovenstaande punten na, deed Dyme verder alles goed. Keurig stonden bijvoorbeeld water-, energie-, internet- en rekeningkosten in het overzicht. Per kostenpost kan je aangeven of het gaat om maandelijkse kosten, of kosten die minder vaak voorkomen (bijvoorbeeld per kwartaal of jaar). Dit wordt dan ook verrekend in de maandelijkse uitgaven. Ook kijkt Dyme niet alleen naar de geïncasseerde bedragen. Zo wordt de door mijzelf overgemaakte bijdrage aan de VvE ook meegenomen in het overzicht. Maar er is meer!

Dyme helpt je met het opzeggen van je abonnementen!

Hier komt ook direct het verdienmodel van Dyme om de hoek zetten. Want, naast dat ze je een gratis overzicht geven van jouw maandelijkse kosten, bieden ze je ook een service. Zo kan je via de app overstappen naar een goedkopere energieleverancier en kunnen ze voor jou abonnementen opzeggen.
Op de website van Dyme staan er honderden voorbeeldbrieven naar verschillende bedrijven om het contract met hen te beëindigen. Deze kan je gratis zelf uitprinten, of door hen aangetekend verzenden. Via de app opzeggen kost €3,99. Via de website zijn de kosten afhankelijk van de service die je kiest.

Wel of niet voor Dyme kiezen?

Ook hier moet ik direct weer bekennen dat ik vals speel. Ik heb mijn administratie al volledig op orde, dus is Dyme voor mij overbodig. Maar, als je dat nou niet hebt, zou ik het zeker een keer proberen. Binnen een paar minuten heb je inzicht in jouw vaste uitgaven en kan je direct (zelf of via Dyme) overbodige abonnementen opzeggen. Dyme is een app ontwikkeld voor zowel iOS als Android, dus daarmee ondersteunen ze 99% van alle smartphones. En laten we eerlijk zijn: In een paar minuten een overzicht hebben van jouw vaste lasten is toch wel heel relaxt. Dyme is online te vinden op hun website, maar ook via jouw eigen appstore.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Dyme.

4 gedachten over “Dyme: De vaste lasten op een rijtje”

  1. Het klinkt als een hele handige en nuttige app voor sommige mensen. Zelf heb ik er, net als jij, geen behoefte aan want ik weet tot op de euro waar mijn geld naar toe gaat. Echter, ik zou dit misschien kunnen aanbevelen aan studenten op mijn school, velen hebben hoge schulden en geen idee hoe ze daar aankomen (laat staan hoe ze er vanaf komen!… dat is waar ik dan weer in beeld kom als zorgcoördinator). Leuk dat je de app getest heb en een duidelijk testverslag, dank je!

    • Ik ben het helemaal met je eens: Privacy is een heel belangrijk issue. Naast de veiligheid die ik eerder in mijn blog heb genoemd, staat ook privacy bij Dyme hoog in het vaandel. Zo Hebben ze een erg gedetailleerd privacy beleid. Het komt er eigenlijk op neer dat ze jouw gegevens enkel gebruiken voor de producten die ze aan jou aanbieden: Een overzicht creëren, het overstappen van energieaanbieder en het afmelden van abonnementen. Daarbij heb je ook altijd het recht om eerder gegeven toestemming weer in te trekken. Meer informatie over jouw privacy staat op hun privacy pagina dyme.app/privacybeleid.

  2. De app kan handig zijn voor diegene die inderdaad nog geen goed overzicht hebben. Echter biedt mijn bank – en wellicht meerdere banken – dezelfde mogelijkheden (behalve de optie om zaken op te zeggen). Dit laatste wil ik echter zelf in de hand houden zodat ik kan vergelijken, voor mij zou het dan sowieso een overbodige optie zijn. Daarnaast heb ik ook de nodige vragen – net zoals Mr. Groeigeld – m.b.t. privacy.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.