De Wajong is stuk

De Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, oftewijl de Wajong is lastige materie. Ik ben mij hier al een paar dagen op aan het inlezen en begin nu eindelijk te snappen hoe het in z’n werk gaat. Dit ben ik gaan doen omdat de Wajong recent in het nieuws is geweest, er kamervragen over zijn gesteld, er nieuwe Wajongregels komen maar bovenal omdat ik in mijn persoonlijke kring ook iemand ken die een Wajong uitkering heeft. Het gaat me dus aan het hart. En hoe meer mij duidelijk wordt over de Wajong, hoe meer ik mij ervoor schaam en mij eraan erger…

Wat is de Wajong

De Wajong is er voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt door een aangeboren handicap of beperking, of wanneer dit voor jouw achttiende zich heeft ontwikkeld. De Wajong bestaat sinds 1998, maar is herzien in 2010, 2015 en wordt op dit moment ook herzien. Vroeger kreeg je bij een beperking een Wajonguitkering en moest je verder je tijd maar door zien te komen (thuis of waar dan ook). Dat is in 2010 aangepast. Er is het onderdeel “werken naar vermogen” aan toegevoegd. Want heel veel mensen kunnen en willen best werken. Maar ze kunnen dat niet net zoals de gemiddelde mens. En dat kan allerlei redenen hebben. Fysiek, geestelijk of een combinatie daarvan. Dan is daar de Wajong.

Wat doet de Wajong

De Wajong is er als verbindende schakel. Zo zijn er vanuit de Wajong jobcoaches die mensen met een beperking helpen bij het vinden en krijgen van een baan. Ze ondersteunen bij de sollicitatieprocedure en tijdens jouw loopbaan ook vragen met regelmaat hoe het ermee gaat. Daarnaast zorgt de Wajongregeling ervoor dat mensen met een beperking toch mee kunnen doen in de normale maatschappij. Zo kan iemand met een beperking minder winstgevend zijn voor een werkgever. De Wajong staat het toe dat het uurloon wordt aangepast naar een uurloon naar vermogen. Je krijgt als Wajonger dus eigenlijk onder het minimumloon betaald. Via het UWV krijg je vervolgens een uitkering die de lagere betaling compenseert. Ook kan je een compensatie krijgen op het moment dat je niet fulltime kan werken door een lichamelijke beperking.

Wajong frustratie nummer 1

De reden om dit artikel te schrijven begint bij het aanvullen van dat salaris. Zo is daar Jan. Jan is supermarkt medewerker en heeft een verstandelijke beperking. Jan is trots op zijn werk en ook zijn baas is super tevreden over Jan. Het gaat zelfs zo goed, dat Jan binnenkort al twaalf en een half jaar in dienst is. Tijd voor een feestje en een extraatje. Een geldbonus, zoals dat gebruikelijk is als je zo lang in dienst bent. Alleen de Wajong vult aan tot een bepaald bedrag… Dus op het moment dat Jan €400 aan bonus zou krijgen, is dat €400 inkomen. Vervolgens is dat dus €400 die het UWV minder zal compenseren om te komen tot het minimumbedrag. Dus eigenlijk krijgt Jan een bonus, maar moet hij die weer inleveren op zijn uitkering. Effectief houdt Jan dus niets over van deze bonus. Leuk feestje…

Werken naar vermogen

Ik ben eigenlijk wel heel trots dat we überhaupt over dit onderwerp zo na hebben gedacht. Want natuurlijk, je kan een uitkering geven en zoek het maar uit. Maar daar wordt een mens niet beter van. In de afgelopen jaren is gebleken dat heel veel mensen met (een klein beetje) hulp toch mee kunnen draaien bij normale bedrijven. Natuurlijk, er is wat meer aandacht, uitleg en geduld nodig. Er moet misschien wel een fysieke aanpassing gedaan worden. Het zal misschien een keer vaker misgaan. Maar uiteindelijk draaien Wajongers wel mee in onze maatschappij. We zijn niet allemaal universitair geschoold. De maatschappij zijn we met z’n allen. Dus als iemand met een beperking op deze manier zijn of haar steentje bij kan dragen, vind ik dat heel goed.

Betaald krijgen naar vermogen

Natuurlijk voelt het vreemd dat zo’n bedrijf dan minder mag betalen dan het minimumloon aan een Wajonger met beperking. Maar ik heb ook van dichtbij gezien dat dit niet zomaar mag en kan. Zo zijn er verschillende gesprekken en testen om te kijken wat je WEL kan. En als je er, door een beperking, wat langer over doet, dan moet dat ook gewoon kunnen. Bedrijven krijgen daar loondispensatie voor en de Wajonger krijgt dat aangevuld. Dit is helemaal vastgelegd en wordt dus per individu bekeken. Het voelt wat krom natuurlijk, maar ik denk oprecht dat dit wel een goede manier is om iedereen in de maatschappij mee te laten draaien.

Wajong frustratie nummer 2

Er zit alleen wel een grote maar aan die loondispensatie. Want, er zijn namelijk rekenregels. Die verschillen per Wajongregeling, dus die ga ik niet tot in detail uitwerken. Het komt erop neer dat iemand die minder dan 20% arbeidsvermogen heeft, niet hoeft te werken en 75% van het minimumloon aan uitkering krijgt. Iemand die tussen de 20% en 80% werkvermogen heeft, krijg compensatie tot 70% van het minimumloon. Maar dan gaan we even kijken naar het salaris van een Wajonger. Stel die persoon werkt 40 uur per week, zit prima op z’n plek en alles gaat naar tevredenheid. De werkgever krijgt loondispensatie en het UWV vult aan. Maar, het UWV vult alleen aan voor 70% van het minimumloon. Stel dus dat die Wajonger de helft krijgt van het minimumloon, dan wordt de andere helft maar voor 70% aangevuld. Je werkt dus fulltime en iedereen is tevreden. Het is niet een kwestie van niet willen werken, want je werkt tenslotte fulltime. Maar alsnog verdien je bruto €250 per maand minder dan het minimumloon. Ik vind dat gek…

Wajongers ‘mankeren’ nogal wat

Dit komt er super bot uit, maar zo bedoel ik het zeker niet. Wat ik wel bedoel is dat je niet in de Wajong zit voor je zweetvoeten. Er is echt wat met je aan de hand en soms wel meerdere dingen. En dat brengt ook met zich mee dat je sommige dingen niet zelf kan. Jezelf van A naar B verplaatsen kan moeilijker zijn. Er zijn soms hulpmiddelen nodig. Spullen slijten meer of gaan eerder kapot. Kosten die je wel moet maken en die vaak nog eens redelijk hoog zijn. Stel dat jij die persoon bent uit mijn frustratie nummer twee. Je verdient onder het minimum inkomen, maar hebt wel hogere reiskosten omdat je niet alles op de fiets kan doen, dus met de bus moet. Doordat er een beperking is, zijn er vaak wat hogere kosten. Die je dan van jouw lagere salaris moet betalen… Denk maar eens aan op vakantie gaan. Vaak kan je niet net als ieder ander even makkelijk de auto pakken en op de eerste de beste camping gaan staan. Er is meer voorbereiding en soms begeleiding nodig. Zo’n vakantie pakt over het algemeen een stuk duurder uit dan voor ieder ander.

Wajong frustratie nummer 3

Nog een keer: het UWV vult aan tot het sociaal minimum. Dat is fijn, maar als jij iets meer gaat werken en dus iets meer verdienen, gaat er eerst een deel van jouw uitkering af. Stel dat je 2 uur per week extra gaat werken. Daardoor ga jij €44 bruto per maand meer verdienen. Daarvan gaat er dan eerst €22 van de uitkering af. En over die €22 die je dan ‘extra’ hebt moet je dan nog wel belasting betalen. Dan blijft er €20 over. Voor ruim 8 uur extra werken per maand… En in een ander voorbeeld wat ik zag (zie het filmpje van ‘Boos” onderaan deze blog) was er een dame met een lichamelijke beperking, waardoor ze maar 16 uur kan werken. Meer gaat gewoon niet. Daar krijgt ze €450 voor en dat wordt aangevuld tot €1030. Werkt ze een uurtje meer of minder maakt niet uit, het wordt aangevuld tot maximaal €1030. Daar krijg ik niet het gevoel dat werken loont…

De Wajong is nog eens moeilijk ook!

Ik zoek voor mijn blog regelmatig wat uit, maar ik bleef vragen stellen over de Wajong, zoeken en steeds weer nieuwe antwoorden vinden. Er is namelijk de oude Wajong regeling, Wajong 2010, Wajong 2015 en nu komen er weer nieuwe regels. Het is enorm lastig. Stel dat je dan een verstandelijke beperking hebt, dan moet je ook maar het geluk hebben dat er iemand is die je helpt. Die het voor je opneemt. Want ikzelf kom er maar net aan uit (denk ik tenminste), maar wat als je die verstandelijke beperking hebt. Dat moet je maar hopen dat de regels goed zijn toegepast. Vervolgens zijn je kosten vaak gemiddeld iets hoger en moet je rondkomen van een erg laag salaris. Dat is ook moeilijk en best een goed recept voor schulden.

Werken naar vermogen

Ik ben helemaal voor het feit dat mensen moeten werken. Mensen die de kantjes er vanaf lopen mag je prima korten op uitkering of andere voorzieningen. Maar vaak is dat bij Wajongers niet het geval. Waar het voor ons heel normaal is om 40 uur (of meer) te werken, daarnaast het huishouden doen, hobbies hebben en ook nog wat kids opvoeden, kan die belasting voor een Wajonger veel te hoog zijn. Gemiddeld zie je dat Wajongers niet fulltime werken. Eerder een uur of 20-24. En dat is dan niet omdat ze lui zijn of genieten van het parttime werk. Het kan net zo goed zijn dat ze 5 dagen van 5 uur maken. Meer dan vijf uur werken op een dag wordt teveel. Zeker als ze daarna ook nog een stofzuiger door het huis moeten halen en moeten koken bijvoorbeeld. Door minder uren te werken, is het voor veel Wajongers mogelijk om op andere vlakken veel zelfstandiger te zijn.

Wajong frustratie nummer 4

De Wajong is er voor zowel mensen met een lichamelijke al verstandelijke beperking. Maar dat jouw benen het niet goed doen, wil niet zeggen dat je nutteloos bent voor een bedrijf. Misschien heb je wel gestudeerd aan een topuniversiteit en kan je heel veel. Maar is de beperking dat je maar 12 of 16 uur kan werken per week. En ja, dat wordt dan aangevuld. Tot het minimumloon… Dus dan heb je jaren geleerd en ben je super slim. En krijg je een fractie van wat je collega’s verdienen. Omdat je niet meer dan 16 uur kan werken.

Wat zou een goede Wajong regeling zijn?

Ik vind dit enorm lastig, want alle mensen met een beperking worden in hetzelfde hokje gestopt. Ben je universitair geschoold, maar kan je door een lichamelijke handicap niet meer dan 16 uur werken, zal je nooit meer dan het minimumloon verdienen. Heb je een verstandelijke beperking en is er loondispensatie, kom je niet eens tot aan dat minimumloon. En dat vind ik moeilijk, want jij kan er dus echt niets aan doen dat je bent geboren met die beperking. Gewoon niet… Maar je zit er toch maar mooi mee opgescheept. Je hebt er mee te dealen. Een goede (en naar mijn idee eerlijke) Wajongregeling is er dus eigenlijk nog niet. Eigenlijk zou er naar meer factoren gekeken moeten worden om het loon daadwerkelijk te betalen. Denk dan niet alleen aan de belastbaarheid in vermogen, maar ook in tijd. En hoeveel zou iemand verdienen met dezelfde scholing zonder beperking.

Hoe maak je de Wajong dan eerlijker?

Ik denk dat een werktijd factor en salarisvergelijking de Wajong veel eerlijker zou maken. Voor hoeveel uur is een Wajonger in staat om te werken? Wat zou voor diegene een ‘fulltime’ week zijn? Want in de ‘normale’ wereld krijg je bij 40 uur minimumloon ook gewoon dat minimum maandsalaris. Maar voor een Wajonger is dat anders. Dan ligt de maximale belasting per week zomaar op 16 of 24 uur. En dan zou je eigenlijk moeten zeggen: als jij die tijd werkt, krijg je hetzelfde betaald als iemand die 40 uur hetzelfde werk zou doen. Gecompenseerd door het UWV of welke instantie dan ook. Kan een Wajonger 25 uur per week werken, maar kiest diegene (eventueel in samenspraak met begeleiding) ervoor om 20 uur te werken, krijg je ook maar 80% betaald. Net zoals dat ik een dag minder werk en dus ook maar 80% betaald krijg.

De Wajong moet streng gecontroleerd blijven

Zoals ik al eerder zei: je zit er niet voor je zweetvoeten. Vaak weet men al op jonge leeftijd dat er een beperking is. Maar ook in de carriere van een Wajonger moet er controle blijven. Want wat als de klachten meer of minder worden. Je kan meer belast worden of we moeten toch een stapje terug. Er moet voorkomen worden dat men het slachtoffer of profiteur wordt van de Wajong regeling. Het moet eerlijk zijn. En zo’n controle hoort daar dan gewoon bij.

Andere media over de Wajong

De Wajong is helemaal hip en komt overal voor in de media. Zo heeft Tim Hofmann er een aflevering over gemaakt in Boos. Daarin wordt ook de Wajong en de problemen ervan nog eens uitgelegd. Jan (uit voorbeeld 1) bestaat echt. De Gelderlander publiceerde hierover en vervolgens doneerden wildvreemden voor de bonus van Jan. Ook GeenStijl heeft er aandacht aan gepubliceerd en ondertussen kan Jan toch een laptop kopen voor zijn treinhobby. Er zijn echter veel meer van dit soort voorbeelden. Bijvoorbeeld van Klaas-Jan.
Op Nu.nl stond een artikel waarin het salaris van een Wajonger wordt besproken. ‘Salaris van morgen’ en ook salarisnet schreven al over de aanpassingen aan de Wajong en ook Trouw schreef er nog een heel artikel over. Het FNV heeft naar de Eerste Kamer een brandbrief gestuurd, omdat de nieuwe voorstellen naar hun idee niet kunnen. Genoeg om er dus nog veel meer over te lezen.

Wat zijn nu de vervolgstappen voor de Wajong?

De Eerste Kamer is al akkoord met het nieuwe wetsvoorstel. De nieuwe Wajong gaat er dus gewoon komen. Jammer, want ik denk niet dat dit een goede zet is. Ik doe dit niet veel, maar ik wil je in dit geval dan ook vooral vragen om de Wajong onder de aandacht te brengen. Deel dit artikel. Laat anderen weten hoe het nou echt zit. Dat de verstandelijk beperkte jongen in de supermarkt eigenlijk nooit het minimumloon kan verdienen. Zelfs niet als hij fulltime werkt. Dat een bonus die hij krijgt bij een jubileum effectief 0 euro is, omdat het wordt gekort op de uitkering die hij krijgt. Dat geldt ook voor overuren of andere extraatjes. Hij kan beter een VVV-cadeaubon krijgen dan een uur extra betaald worden.
Waarschijnlijk is mijn geboden oplossing helemaal niet betaalbaar en daarmee dus ook helemaal niet haalbaar. Maar ik denk wel dat de Wajong eerlijker kan dan dat hij nu is.

De kans is groot dat er wat fouten zijn geslopen in deze blog voor wat berekeningen betreft. Er zijn tenslotte ook zoveel mitsen en maren, drie nu vier Wajongregelingen en elk weer hun uitzonderingen, rekenmethoden en ga zo maar verder. Het is eigenlijk gewoon onmogelijk is om de Wajong kort maar krachtig correct uit te leggen.

73 gedachten over “De Wajong is stuk”

  1. Mooie blog en goed dat je hier aandacht aan besteedt!
    Het is moeilijk het helemaal ‘eerlijk’ te krijgen (geldt denk ik voor alle WIA/WAJONG etc uitkeringen), maar wat jij schrijft bij ‘hoe maak je de Wajong eerlijker’ is iets wat vaak onderbelicht blijft: de inspanning die een wajonger/arbeidsbeperkte maximaal levert is dus gelijk aan full-time (plus) werken van iemand zonder beperking.
    Alleen iemand zonder beperking heeft naast zijn/haar baan nog energie over om uit eten te gaan, stappen, sporten, shoppen, afspreken met vrienden enz. Terwijl een arbeidsbeperkte daar vaak überhaupt geen energie voor heeft. Bovendien gaat veel van die ‘vrije’ tijd op aan de ziekte die hij/zij heeft, denk aan ziekenhuisbezoeken, rusten etc.
    Maar ja, als iemand met een arbeidsbeperking na zijn/haar maximale 4 uur per dag naar huis gaat, hoor je toch vaak: goh lekker vrij! Zich niet realiserend het moment van naar huis gaan gelijk is aan 17.30u voor de ander (en waarschijnlijk zelfs nog zal voelen als flink overgewerkt).

    Beantwoorden
    • Het ‘eerlijk’ krijgen van regelingen is denk ik het allermoeilijkste. Want dat gaat naast maatwerk ook over gevoel. En zie dat maatwerk en gevoel maar eens bij iedereen gelijk te krijgen.

      Beantwoorden
  2. Dank je voor je heldere uitleg.

    Wat betreft dat korten op uitkeringen bij bv. een bonus, dat geldt ook bij de arbeidsongeschiktheidsuitkering (die voor volwassenen dus zeg maar, om het onderscheid te kunnen maken). Een collega werkt 20 uur en krijgt voor de rest van week WIA. Ze is gedeeltelijk dus afgekeurd, het precieze percentage weet ik niet. Maar ze had het dus ook, dat ze een bonus kreeg van de baas en vervolgens werd dit inderdaad door het UWV gekort op haar uitkering. Dat voelde voor haar ook zo onrechtvaardig.

    Hoe het dan allemaal wel moet, ik zou het ook niet zo snel weten. Het is, zoals je zelf aangeeft, lastige materie door alle verschillende regels, berekeningen enzovoorts.

    Beantwoorden
    • Ik heb nu de focus gelegd op de Wajong, maar ik denk dat dit inderdaad voor nog veel meer regelingen geldt. En helaas is er voor vrijwel iedere situatie maatwerk nodig.

      Beantwoorden
  3. In die WIA situatie wordt de verdienste voor 70% gekort. In de “oude” wajong, wordt nog gerekend met uitkeringsklasses en kan het zo maar zijn dat je bij een gekregen bonus zomaar een klasse lager uitkomt en daardoor zelfs minder inkomen krijgt.
    Het is een zeer oneerlijke situatie.

    Beantwoorden
    • Dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen. €200 bonus en dan netto minder overhouden dan zonder bonus… Het verschilt hier wel in welke regeling je valt. In de nieuwere Wajongregelingen wordt er niet meer gewerkt met deze klassen. Daardoor zal je in ieder geval netto (als het goed is) niet minder overhouden.

      Beantwoorden
  4. het is nog gekker dan je denkt..
    ik ben oude wajongere..
    als ik ga werken mag ik ongeveer 330 euro bijverdienen verdien ik een paar cent meer val ik terug naar 70% kortom dan werk ik voor niets

    Beantwoorden
    • Ik ben er dus ook achter gekomen bij het uizoeken dat je inderdaad op moet passen dat je niet ‘te veel’ verdient naast je uitkering. Eigenlijk heel vreemd.

      Beantwoorden
  5. Ik heb een zoon met autisme. Heeft veel moeite met leven, want alles ziet hij te serieus of te letterlijk. Hij is wel slim, maar na 2x een uni/hbo opleiding proberen, heeft hij het opgegeven (niemand wilde helpen als hij iets vroeg). Hij gaat nu werken. Maar ik weet niet of ik m moet adviseren om WAJONGer te worden (en dus hulp te krijgen), want bovenstaande is depremirend, en de eerste volle depressie (incl zelfmoordgevoelens enkele maanden) heeft hij al gehad met 22….

    Beantwoorden
    • Hij is 22, dus volwassen. Dat maakt het voor jou als moeder misschien nog moeilijker, want hij moet bij vrijwel alles betrokken worden. Misschien kan je hem helpen door uit te zoeken waar hij recht op zou hebben of het hem zou helpen. Hoe het traject precies in elkaar zit op dit moment weet ik ook niet, maar als je op voorhand al weet dat het hem niet verder helpt, is het inderdaad misschien beter om het traject niet te starten.
      Echter kan het hebben van een jobcoach bijvoorbeeld wel weer een ondersteunende factor zijn die hem weer helpt in het zoeken naar een baan en een geschikte werkplek.
      Een hele lastige afweging die zowel confronterend als bevrijdend uit kan pakken. Sterkte ermee!

      Beantwoorden
  6. Zelf heb ik oude Wajong doordat ik tijdens een HBO opleiding accuut lymfatische leukemie kreeg. Door alle behandelingen genezen, maar met restschade aan mijn lichaam. Ik ben voor 80-100 % afgekeurd, en krijg 70% van het minimumloon. Ik kan veel en ik wil graag, maar mijn lichaam werkt niet mee. Ik heb mijn leven op orde. Met veel hulp van mijn omgeving kan ik “zelfstandig” de boel draaiende houden, en een klein steentje bijdragen aan de maatschappij. Het UVW zorgt vaak voor veel onrust doordat ze de nieuwe ideeën van de overheid uit moeten voeren. Door deze nieuwe wet raak ik twee belangrijke rechten kwijt, en kan ik gedwongen worden een reïntegratie traject te volgen, terwijl zelfs het UWV zegt dat ik geen baan zal vinden met mijn beperking. Ik vind zoiets zonde van mijn kostbare energie en zonde van overheidsgeld. Ik wacht het geduldig af, maar ik verwacht opnieuw problemen.

    Beantwoorden
    • Ik geloof inderdaad dat die onzekerheid een hele vervelende factor is. Ik weet ook niet precies hoe de nieuwe regeling uit gaat pakken, maar je zou er in ieder geval niet op achteruit moeten gaan. Het zou alleen fijn zijn als ze het inderdaad wat minder onzeker laten zijn. Want plannen zijn maar plannen, maar je wilt wel op de hoogte blijven om eventueel bezwaar etc te kunnen maken. Een lastige zaak die je inderdaad heel veel energie kan kosten. En dat terwijl je de eigenlijk hier niet voor hebt.

      Beantwoorden
  7. Hallo mooie blog..
    Zelf ben ik wajonger met afgeronde hbo en cognitief vermogen van universitair…

    Het kost voor mij extra veel energie om lang hard te werken..

    Als k dus voor een baas ga werken en dit fulltime doe is er kans dat ik mij overbelast… Zeker idd zoals schrijver zegt omdat ik ook nog huishouden voer en ook andere dingen dan werk wil doen met mn leven.

    Het gevolg hiervan is dat k dus niet zomaar die 3000 per maand kan verdienen

    Met mij gaat het redelijk goed, zeker vergeleken met sommige van mijn uitkeringsgenoten… Dus ja wat dat betreft kom ik er wel maar ik maak me wel zorgen om al die lieve(en gebroken) mensen die onderdrukt worden door naar slavernij neigende wetgeving…

    Het doet mij denken aan de eerste hoofdstukken van Exodus, waar de Farao het israelische volk onderdrukte en onder slechte omstandigheden door liet werken…

    Beantwoorden
  8. Wt fijn dat je dit zo uitgebreid toelicht in je blog! Ik ben brus van een Wajonger en ken er in mijn omgeving nog enkelen. De verschillen in belastbaarheid lopen uiteen tussen vrijwilligerswerk kunnen doen onder begeleiding, zelfstandig een kortere werkweek kunnen draaien met coach op achtergrond, en geen dagbesteding kunnen verdragen wegens combi autisme met stemmingswisselingen en psychosegevoeligheid.
    Het voordeel van WAjong boven bijstand is dan in mijn beleving vooral, dat je als WAJonger wel meer eigen vermogen mag hebben. Kortom je hoeft niet een (groot) deel van je erfenis af te staan wegens bijstand, terwijl de andere erfgenamen die gezond zijn en financieel zelfredzaam, wel hun deel mogen houden.
    Het blijft moeizaam om iedereen tot zijn recht te laten komen, vind ik.

    Beantwoorden
    • Dat het bij de nieuwe regels onder de bijstand ging vallen schrok ik ook erg van. Voor een deel van de Wajongers maakt het niet uit, maar voor een deel weer wel. En dan is dat een hele ongunstige regeling zoals je omschrijft.

      Beantwoorden
  9. Daarbij zijn ook de eisen om een wajong te krijgen sins 2015 heel streng. Ik zelf heb meerdere ongeneselijke aandoeningen waardoor ik minder inzetbaar ben. Toch krijg ik geen wajong en zit ik in de bijstand omdat zodra ik ga werken mijn inkomen niet aangevuld zal worden. Ik ben de vorige keuring 95% afgekeurd maar krijg geen wajong. De redenen die daar toen voor zijn gegeven waren: je woond zelfstandig (noodgedwongen, begeleid wonen heeft enorme wachtlijsten) de meeste van mijn aandoening zijn geneesbaar maar er is geen behandeling. (De aandoening kan geneesbaar zijn dat is deze bij mij niet en daarom ben ik uitbehandeld).

    Beantwoorden
    • Lastig om op deze manier in de bijstand te komen. Ik hoop dat deze blog ook anderen het inzicht geeft hoe dit in Nederland werkt. Deel hem dus gerust, want ik denk dat onwetendheid hier ook een grote factor is. Voor jou hoop ik dat de toekomst toch wat veranderingen met zich meebrengen, zodat er ook voor jou een maatwerkoplossing komt.

      Beantwoorden
  10. Er is veel wat in Wajong en andere uitkeringen niet lijkt te kloppen, maar ze zijn er wel en dat is in heel veel andere, ook zeker ontwikkelde landen, echt anders/niet geregeld. De wet en regelgeving wordt echter niet voor niets steeds strenger en dat heeft enerzijds te maken met het betaalbaar ervan houden. Anderzijds ook met al het gebruik/misbruik wat er van gemaakt wordt. Er zijn vast veel Wajong mensen die graag willen werken, maar als ik in mijn directe omgeving kijk zijn er ook veel die het best vinden en er van alles zwart bij klussen. Dat geldt overigens ook voor mensen met een bijstandsuitkering. Daar betaal ik als jonge, gezonde fulltime werknemer en alleenstaande ouder flink belasting voor.

    Beantwoorden
    • We mogen ons in Nederland inderdaad heel gelukkig prijzen met deze regelingen in vergelijking met andere (armere) landen. Maar tegelijkertijd snap ik je frustratie. Dat zwartwerken maakt het voor jou ook niet eerlijker. Ik ken persoonlijk geen mensen met een Wajong uitkering die zwart wat bijverdienen. Maar ik ben het met je eens. Ook in de Wajong en ook in de bijstand moet je je aan de regels houden. Zoals ik al aangeef: wat mij betreft is het ook nodig om goed te blijven controleren.

      Beantwoorden
  11. Dit klopt, jammer genoeg, wel! Mijn wajong uitkering wordt gestopt als ik over het maandelijkse limiet van 10 .10 heb gewerkt!

    Beantwoorden
  12. Ik heb het stuk nog niet geheel gelezen maar ik ben nu al heel enthousiast. Ik denk dat wij qua gedachten
    gang over de wajong heel erg op een lijn zitten en ik zou hier dolgraag samen met jou over sparren!
    Ik zit in de wajong sinds 2006 en heb hier ook diverse artikels op joop over geschreven.
    Ik zou het tof vinden om met jou in contact te komen!
    Ik zal dit weekend jou blog eens goed lezen!
    Groetjes
    Anne

    Beantwoorden
  13. Dit niet alleen, maar er is ook een probleem met de kleine groep 100% duurzaam arbeidsongeschikten.

    Zij zullen NOOIT in hun leven kunnen bijverdienen om hoger te komen dan de huidige 75% van het minimum loon.
    Het is toch niet hun schuld dat ze zo ziek zijn dat ze niet kunnen deelnemen aan de maatschappij?!
    Om deze mensen op bijstandsniveau te houden voor de rest van hun leven is discriminatie van gehandicapten.
    Zij verdienen het ook om op zichzelf te kunnen gaan en gelijke financiële kansen te hebben dan de gezonde medemens ipv de rest van hun leven op bijstandsniveau te moeten leven en financiële zorgen te hebben. En ziek zijn kost ook nog eens veel geld en frustratie!
    Met de huidige regels wordt je financieel gestraft als je ziek bent.

    Het wordt tijd dat volledig (100%) duurzame wajongers een inkomen krijgen van minstens 100% van het minimumloon en beter nog 130%.
    GEEN DISCRIMINATIE MAAR GELIJKE KANSEN!

    Beantwoorden
    • Dank voor je reactie. Ik ben het met je eens. Mensen die een aangeboren handicap of beperking hebben zouden hier niet voor ‘gestraft’ mogen worden. Ik heb heel blij met de populariteit van dit artikel en hoop dat velen het gedeeld hebben. Want hoe meer mensen hiervan weten, hoe beter.

      Beantwoorden
  14. Herkenbaar. Bij elke jaarlijkse tredeverhoging kan het weer gebeuren: salarisverhoging van bijvoorbeeld €20,- per maand kan zorgen voor een terugval van een klasse in de Wajong, waardoor ik er financieel fors op achteruit ga. Om die reden ook al wel eens salarisverhogingen geweigerd.

    Ook ik ben een Wajongers die tegen gewone loonwaarde werkt in een mbo+-functie.

    Op de een of andere manier bestaat het idee dat iedereen in de Wajong een leerachterstand/ verstandelijke beperking heeft geloof ik.

    Beantwoorden
    • Ik zal direct als eerste toegeven dat ik ook zo dacht. Dat iemand met een Wajong uitkering veelal een verstandelijke beperking had. Ik hoop dat met dit artikel vele anderen hier ook achter zijn gekomen dat dat dus niet zo is.
      Ik ken de regeling rondom de klassen niet exact, maar ik schrik er wel van. Loonsverhoging weigeren, omdat je er netto op achteruit gaat. Zo zou het niet moeten werken…

      Beantwoorden
  15. De reden waarom sommige mensen uitkering krijgen is niet omdat ze universiteit hebben afgerond en vervolgens niet kunnen werken er zijn mensen zoals ik die zowel lichamelijk en geestelijk klachten hebben en helemaal geen studie hebben afgerond omdat we niet de kennis of wijsheid hebben om een diploma te halen mensen moete inderdaad goed gecontroleerd worden voordat ze uitkering krijgen en iemand die wel gewoon goed functioneert maar te lui is om te gaan werken kan niet maar ik denk ook dat het belangrijk is om wat terughoudend te zijn met je oordeel ik heb vanaf mijn geboorte permanente hersenletsel opgelopen en dat valt nooit meer te genezen het liefst wil ik ook gewoon werken voor mij centjes zoals een normaal persoon en een simpel en zorgeloos normale leven leiden maar permanente hersenletsel is geen grap en moet serieus worden genomen wat zijn de symptomen van permanente hersenletsel? Autisme, epilepsie, slecht zien, verlamd zijn aan één zijde van je lichaam, geheugenverlies, niet het vermogen hebben om auto te kunnen rijden ik heb geen vrouw of kinderen en kan hen ook niet de toekomst geven dat ze verdienen last van hoofdpijn elke dag, last van misselijkheid elke dag en weetje wat het ergste is dat de dokter vervolgens zet dat ik nooit meer iets kan betekenen voor de maatschappij omdat mijn lichaam behoorlijk onstabiel is dus voordat je een oordeel trekt toon ook eens wat medeleve

    Beantwoorden
    • Het is inderdaad heel belangrijk dat we goed na blijven denken voordat we oordelen. Daarom is het in de Wajong ook zo belangrijk dat er goed naar je gekeken wordt. Wat is de beperking die je hebt. Wat kan je wel en wat kan je niet? Het mooiste zou zijn dat elke Wajonger een op maat gemaakte oplossing zou krijgen. Want ieders beperking is weer anders dan dat van een ander

      Beantwoorden
  16. Hier een Wajong van voor 2010 regelingen. Jammer genoeg niet hoog of zelfs maar gemiddeld opgeleid. Wil genoeg maar er is gewoon veel mis zowel psychisch als lichamelijk.

    Ik het het graag anders gezien maar elke verandering van de Wajong geeft me zoveel onrust dat het allemaal maar net leefbaar blijft en dat is dan zonder werk. In het verleden heeft dit gedrag naar de Wajong me dan ook wel eens gedwongen te stoppen met werken omdat het niet te bolwerken was.

    Stukken als dit stellen me treurig, als Wajonger worden we gewoon gestraft voor ziek zijn… Hoe ziek is dat! Het is dat het niet binnen m,n vermogens ligt maar dat hier wat moet veranderen ziet iedereen. Niemand die echt in staat ertoe is door de complexiteit van deze regeling en de manier hoe alles vastgelegd lijkt in wet en wil.

    En daar ligt de crux naar mijn mening, de wil tot echte active en eerlijke regelingen is er niet vanuit verschillende instanties. Hierdoor zal de Wajong nooit succesvol blijken of worden. Wajongers kunnen het veelal niet en ik zeker niet maar we hebben mensen nodig die het voor ons op durven en kunnen nemen. Juist om zo,n wet achteruit als de laatste toevoeging te voorkomen, we zijn ziek. Stop met het straffen voor iets waar wij niet om gevraagd hebben het is iets dat ons overkomt ongeacht wat en hoe we het hebben.

    Beantwoorden
    • Wat goed dat je je ervaringen deelt. Dat elke verandering weer nieuwe zorgen met zich meebrengen. Ook ik wist dat niet. Ik hoop dat dit stuk in ieder geval weer bij wat mensen de ogen opent. Dat het misschien toch anders moet.

      Beantwoorden
  17. Ik ben moeder van een wajongere en deel je frustratie. De regeling is contraproductief. Ik ben zelfs een opleiding tot arbeidsdeskundige gaan volgen om de systematiek te kunnen begrijpen. Naar mijn idee zou de invoering van het basisloon voor iedereen de oplossing zijn voor iedereen om verlost te worden van dit soort goedbedoelde maar slecht werkende maatregelen. De kostenbesparing die dat oplevert aan de kant van het UWV, de belastingdienst, de reintegratieburo’s (zitten veel rotte appels tussen) zal enorm zijn. Dan ga je namelijk weer terug naar de basis waarvoor de voorziening bedoeld is: financiële onafhankelijkheid en economische zelfstandigheid. Mensen kunnen dan gewoon geholpen worden op weg naar werk en bij het aan het werk blijven. De extra verdiensten kunnen gewoon behouden blijven. Veel eerlijker!

    Beantwoorden
    • Ik heb hier ook een discussie gehad. Of een universeel basisinkomen hier een oplossing zou bieden. Aan de ene kant natuurlijk wel, want alle Wajongers krijgen dan gewoon hun uitkering, net zoals ieder ander. Dat zou geweldig zijn. Maar hoe zit het dan met werken? Hoe gaan we om met het minimumloon? Gaan werkgevers dan nog akkoord dat een werknemer met een beperking minder productief is vergeleken met anderen? Ik ben zelf voorstander van het basisinkomen. Ik heb er zelfs een blog en podcast over opgenomen. Maar rondom de Wajong komen wel vraagstukken naar boven die eerst uitgedacht moeten worden (en waar ik nog niet eens over na had gedacht). Want het moet niet zo zijn dat iemand waarbij de werkgever nu loondispensatie krijgt, niet meer aan de bak komt door de beperking. Dan zou je er op sociaal gebied weer op achteruit gaan. Ik vind het in ieder geval een heel interessant vraagstuk, want naar mijn mening zou deze oplossing zo gek nog niet zijn.

      Beantwoorden
  18. Helaas leidt de Wajong vaak tot schulden.

    De complexiteit van de (reken)regels maakt het moeilijk te overzien hoeveel geld je overhoudt.

    Veel Wajongers zijn afhankelijk van de onderkant van de arbeidsmarkt. Als het standaard gecreëerde Wajongbaantje (zoals de simpele kantoorklusjes of vakkenvullen) je niet past kom iemand vaak uit in flexwerk. Soms regelt een Wajonger zelf uitzendwerk. Dat kan een baan zijn die hij/zijerg leuk vind als Wajonger, leuker dan een standaard Wajong baan.

    Het UWV kan daar doorgaans niet (flexibel) mee omgaan en rekent achteraf (vaak zes maanden later) uit hoeveel iemand aan uitkering krijgt. Ik heb meerdere malen gezien dat er dan veel geld moet worden terugbetaald. Vaak met grote boetes. Met drie jaar of meer schuldsanering en bijbehorende ellende.

    Zo iemand leert dat werken gevaarlijk is en je beter achterover kunt leunen.

    Beantwoorden
    • De vele rekenregels maken het inderdaad enorm complex. Ik hoop dan ook dat dit in de toekomst zal verbeteren. Het is toch eigenlijk gek dat je juist door het sociale vangnet in de financiële problemen komt…

      Beantwoorden
  19. Interessant stuk. Maar het is erg lang en ik begrijp daardoor niet goed wat er nu gaat veranderen. Kun je dat in een paar zinnen goed uitleggen?

    Beantwoorden
  20. Heel herkenbaar. De afgelopen maand 70 uur gewerkt om er exact 100 euro aan over te houden. Je baas betaald je netto. UWV maakt daar weer bruto van en maakt het nogmaals netto. Belachelijk gewoon

    Beantwoorden
    • De manier waarop de uitkering berekend wordt kan inderdaad heel frustrerend zijn. Je krijgt daardoor het gevoel dat werken niet loont. Onder andere daarom vond ik dit onderwerp zo belangrijk.

      Beantwoorden
  21. Wajong frustratie nummer 1 dat extraatje gekort wordt op je uitkering hoeft niet waar te zijn.

    Geen korting op de uitkering als werkgever extraatje regelt via de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

    De Wet LB 1964 biedt nu reeds de mogelijkheid om te voorkomen dat vergoedingen en verstrekkingen van invloed zijn op een Wajong-uitkering. De werkgever heeft namelijk de keuze om vergoedingen en verstrekkingen aan haar werknemers ten laste van de zogenaamde vrije ruimte van de werkkostenregeling te brengen, voor zover dat gebruikelijk is. In dat geval wordt de uitkering niet tot het relevante loon van de Wajonggerechtigde gerekend en vindt in dit geval geen verrekening met de uitkering plaats. De Belastingdienst gaat er vanuit dat vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per persoon per jaar gebruikelijk zijn.

    Beantwoorden
    • Dit is inderdaad zoals Staatssecretaris van Ark van Sociale Zaken heeft geantwoord op deze situatie. Meer over deze oplossing is hier te vinden. Echter is de werkkostenregeling daar niet voor bedoeld. Dit is wetgeving die het toestaat om bepaalde vergoedingen te geven aan werknemers, waaronder ook in natura (zoals een bedrijfsfeestje of kerstpakket). Voor werkgevers zit hier dus veel meer aan vast. Meer over de werkkostenregeling is hier te lezen. Lastig is hier dat het ‘omzeilen’ van bepaalde kosten waarschijnlijk weer ten koste gaat van iets anders. Hier is naar mijn mening een workaround, maar geen oplossing.

      Beantwoorden
  22. Wajong frustratie nummer 2 loondispensatie en geen volle werkweek aankunnen.

    Er is een nieuwe wet vereenvoudiging Wajong aangenomen die op 1 januari 2021 ingaat. Daarin is een inkomen (loon + uitkering) gegarandeerd tot het sociaal minimum (lees: armoedegrens). Kom je daarboven met je loon dan mag je een deel van je loon houden.

    Veel mensen zullen door de loondispensatie en door het niet een volle werkweek kunnen volhouden als inkomen op de armoedegrens uitkomen.

    Beantwoorden
    • De Wajong zorgt er inderdaad voor dat je in ieder geval niet onder de armoedegrens uitkomt. In de vereenvoudigde Wajong houdt je meer dan (maar hoeveel het exact is is onbekend) 30 cent per verdiende euro als je werkt. Daardoor wordt het bijna onmogelijk om op het minimumloon uit te komen. Hoe hard je er ook voor werkt.

      Beantwoorden
  23. Mijn dochter was te goed voor de Wajong maar niet goed genoeg voor een reguliere baan. Zij werkt op een gesubsidieerde werkplek en krijgt aanvulling van haar salaris tot bijstandsniveau. Ook een drama. Maandelijks moet zij haar inkomen doorgeven bij de gemeente ,maar bijna elke maand gaat er wel iets mis, omdat een en ander niet via een contactpersoon gaat. Of ze krijgt helemaal geen aanvulling zodat ze haar rekeningen niet kan betalen. Of ze krijgt net iets teveel wat weer terugbetaald moet worden. Ze moet elke maand wel weer ergens over bellen om te zorgen dat ze A de aanvulling krijgt en B de aanvulling klopt. Voor iemand met haar beperking levert dit veel stress en spanning op. Vooral als blijkt dat rekeningen niet betaald kunnen worden. Ik kan in noodgevallen wel een beetje bijspringen, maar als ik dat doe word zij de maand erop weer gekort, want mijn hulp word dan gezien als extra inkomen, terwijl ik alleen de rekening voorschiet om te voorkomen dat ze schulden krijgt bij de woningbouw, energiemij enz. Iedereen die roept hoe fijn het is als je een uitkering krijgt, moet zelf maar eens een jaartje de administratieve rompslomp ervaren, denk dat je dan pas beseft dat het allemaal niet zo simpel is. De regelingen zijn er om mensen met een beperking te helpen, maar zelfs de mensen die mijn dochter begeleiden snappen soms het jargon niet wat er in brieven en mails staat. Want zelfs haar jobcoach en ambulant begeleider hebben soms moeite om te begrijpen waarom het allemaal zo vaak fout gaat.

    Beantwoorden
    • Wat frustrerend als dat elke maand weer misgaat. Ik weet niet of het zou helpen, maar misschien is het een idee om samen met haar, haar jobcoach of ambulant begeleider eens naar haar financiën te kijken. Een kleine buffer opbouwen zou wellicht al veel problemen kunnen voorkomen. Goed overleg is het super belangrijk, maar dit zou wel kunnen ontzorgen.

      Sterkte ermee

      Beantwoorden
  24. Bij frustratie nummer 2 ben je wat vergeten of eigenlijk voor allemaal ik zit namelijk in de wajong en het meeste waar ik mijn aan erger is de belasting.
    Je hebt 1 baan van 40 uur maar omdat je door 2 werkgevers betaald word zo word dit namelijk gezien kan je over het kleinste bedrag meer dan de helft van afdragen aan de belasting omdat je maar 1 keer recht heb op loon heffings korting

    Beantwoorden
    • Dit kan inderdaad heel erg vertekenen. Ik kan alleen maar aanraden om elk jaar netjes belastingaangifte te doen. Daarmee wordt in ieder geval weer alles rechtgetrokken als dat nodig is.

      Beantwoorden
  25. “ Eigenlijk zou er naar meer factoren gekeken moeten worden om het loon daadwerkelijk te betalen”.

    In wezen zeg je dat er nog meer beoordelingen bij moeten, nog meer formulieren en bewijzen insturen, gesprekken en 6 tot 8 weken wachten op besluiten.

    Mensen worden hierdoor zieker door meer stress, onzekerheid, mogelijke nabetalingen en (meer)schulden. Bovendien is het weer een confrontatie met de beperking, die vaak in wezen niet geaccepteerd is. Mensen hebben door aanvragen en beoordelingen soms een terugval van enkele jaren.

    Beantwoorden
    • Ik ben mij heel erg bewust van de extra rompslomp die dit met zich meebrengt. Het is tenslotte ook niet leuk om als Wajonger elke keer weer met je neus op de feiten gedrukt te worden. Maar als dit nodig is om te komen tot een eerlijker systeem, ben ik nog steeds voorstander. Waarom wordt er alleen over een percentage gesproken hoeveel je ‘minder’ kan presteren, maar niet hoe lang je zo’n prestatie vol kan houden? Of hoeveel impact dit heeft voor jouw privéleven? En waarom wordt er niet gekeken in een bedrijf naar wat iemand zou verdienen die exact hetzelfde werk doet als jij? Vergelijkingen die (denk ik) redelijk goed te maken zijn zonder heel veel extra rompslomp of beoordelingen, maar tegelijkertijd wel veel meer maatwerk opleveren.
      En misschien moet dit juist vaker ook getoetst worden. Jaarlijks een gesprek hoe het ermee gaat. Of de loondispensatie wellicht aangepast kan worden of dat er juist meer nodig is. Door zoiets vaker te doen, kan het zomaar ‘normaal’ gaan worden en hoort het er gewoon bij. Net zoals naar de tandarts gaan…

      Nogmaals, ik heb echt geen idee of dit de oplossing zou zijn. Misschien zit ik er wel volledig naast. Maar in het huidige systeem gaat het ook mis. Ik ben vooral op zoek naar hoe het systeem eerlijker zou kunnen.

      Beantwoorden
  26. Een gift of een schenking van ouder zijn geen inkomsten zijn en vallen onder eigen vermogen. Dit heeft dan ook geen invloed op de Wajong- of WIA-uitkering.

    Beantwoorden
  27. De Wajong uitkeringen worden bepaald door de ambtenaren van het Ministerie van SZW, de politiek besluit of wijzigingen doorgaan en de uitvoering wordt gedaan door het UWV.
    Ik zou zeggen zet een link naar dit artikel op het Wajong forum van het UWV . Dan wordt het in ieder geval door hen gelezen. Misschien bereik je dan meer.
    https://perspectief.uwv.nl/forum

    Beantwoorden
    • Ik heb helaas hier geen account of toegang toe. Maar deel de link gerust op fora of op andere plaatsen. Er gaan zoveel mensen over en het is erg lastige materie. Ik ben vooral van mening dat we de Wajong eerst onder de aandacht moeten brengen. Op zoveel mogelijk plekken

      Beantwoorden
  28. “als ik in mijn directe omgeving kijk zijn er ook veel die het best vinden en er van alles zwart bij klussen”.

    Verzoek om deze vele mensen aan te geven, dan komt jouw belastinggeld ten goede aan hen die het nodig hebben.

    Hoeveel procent frauderen van het budget voor uitkeringen vind je acceptabel?

    Ben je vrijwilliger die mensen gratis helpt bij de wirwar van regels, rechten en plichten, van de WAO, WW, Wajong, WIA en WWB. En bij informeren over Minimatregelingen, Inkomensvoorzieningen en Toeslagen van de belastingdienst. En het bieden van informatie en ondersteuning bij een bezwaarschriftprocedure?

    Kortom, wat doe je zelf eraan?

    Beantwoorden
  29. Wist je dat als je de wajong hebt en beschermd woont, dat je het extraatje, wat je mag bijverdienen van het Uwv, naast je 70%, direct moet inleveren bij het cak omdat je dan boven het “zak en kleedgeld” niveau komt?

    Beantwoorden
    • Hoe deze regeling precies werkt weet ik niet. Ik wist dit dus niet. Nog zo’n voorbeeld waaruit blijkt hoe lastig deze regels eigenlijk wel niet zijn.

      Beantwoorden
  30. Ja leuk allemaal idd. wij hebben bijde een wajong .vallen overal buiten de boot moeten alles betalen .belastingen eigen risico + de nieuwe aanvullen boven op je eigenrisico van 250 euro bijna tot niks geen toeslagen kwa huurtoeslag enzo. einden van de rit heb je niks over cak betalen voor hulpmiddele.alsof je er om vraag om zo er bij zitten worde we gestraft dubbel. Terwel gezonden mensen in de uitkereing zitten en alles krijgen soms wel oplopend tot 900 euro alleen al aan toeslagen elke maand tel maar uit + uitkering sport gratis kwijtschelding belasting krijgen toegang tot voedsolbank (wij niet) schandalig

    Beantwoorden
    • Het kan inderdaad heel lastig zijn als je allebei een Wajong uitkering hebt. Met weer hele andere regels als bijvoorbeeld iemand in de bijstand. Het is en blijft gewoon een lastige situatie.

      Beantwoorden
  31. Ik schrijf eigenlijk nooit een reactie onder mijn eigen blog, maar wat ben ik blij met het succes en alle reacties! Dit bericht heeft veel mensen bereikt en heeft zelfs tijdelijk mijn website offline gekregen. Zo’n succes was het en zoveel bezoekers probeerden het bericht te lezen. Blijf het bericht gerust delen en blijf vooral reageren! Je kan mij persoonlijk bereiken via [email protected]

    Beantwoorden
  32. Vanuit de Wajong is dit bedoeld als een financiële stimulatie om betaald werk te gaan doen, opzich prima en elke euro is welkom! Echter mag je het niet houden als je ergens intern woont, ook al heb je jouw eigen huishouden. De 70% van het minimum loon, die je ontvangt via de Wajong word altijd gekort tot het niveau van zak en kleedgeld, door het CAK. Dit gaat over het gehele jaarinkomen, dus ook over het vakantiegeld en de toelage voor chronisch zieken. De gemeente (waar ik woon tenminste…) rekent niet het zak en kleedgeld, maar de “volle” 70%, waardoor je voor NIETS van financiële steun in aanmerking komt. Geen minima regeling a 400 euro per jaar, geen “meedoen” regeling met bijvoorbeeld voor een gereduceerd tarief sporten.

    Beantwoorden
  33. Op dit moment worden verschillende loonwaardebepaling methoden gebruikt. Men is bezig om te komen tot één loonwaardebepaling methode. Alle loonwaardebepaling methoden hebben een brede bandbreedte waarin de loonwaarde voor ongeveer de zelfde arbeidsbeperking mogen verschillen. Dit omdat er altijd een element van onderhandeling in zit wat de werkgever wil geven en de functie binnen het bedrijf. Vaak zit de persoon met de arbeidsbeperking niet bij het onderhandelingsgesprek, maar is dit een gesprek tussen UWV en werkgever.

    De loonwaarde wordt op dit moment bepaald door tempo, kwaliteit en inzetbaarheid te vergelijken met werknemer zonder arbeidsbeperking.

    •Taakurenanalyse: vaststellen van de taken die de werknemer verricht en het aandeel van de afzonderlijke taken in het totale takenpakket
    •Normfunctie: vaststellen van de normfunctie van een werknemer zonder beperkingen.
    •Normen per taak op de bestanddelen tempo, kwaliteit en inzetbaarheid: vaststellen van de normen voor prestaties op basis waarvan de loonwaarde wordt bepaald: tempo, kwaliteit en inzetbaarheid (prestatie van de persoon zonder beperkingen) per taak.
    •Prestatie per taak op de bestanddelen tempo, kwaliteit en inzetbaarheid: vaststellen van de prestaties als percentages van de norm op de bestanddelen tempo, kwaliteit, inzetbaarheid.
    •Beheersing van competenties: vaststellen in welke mate een werknemer een set van competenties beheerst.
    •Normen per competentie: de mate waarin de werknemer de competenties beheerst, wordt vastgesteld door de mate van beheersing af te zetten tegen die van een werknemer zonder beperking.
    •Additionele kosten: de extra kosten die de werkgever maakt om de werknemer met beperkingen te kunnen laten functioneren en de vastgestelde arbeidsprestatie structureel te laten realiseren. Additionele kosten worden buiten de berekening van de loonwaarde gehouden. Ze vormen een apart onderdeel van de rapportage.

    Beantwoorden
  34. “Maar ook in de carrière van mensen met een Wajong moet er controle blijven. Want wat als de klachten meer of minder worden. Je kan meer belast worden of we moeten toch een stapje terug. Er moet voorkomen worden dat men het slachtoffer of profiteur wordt van de Wajong regeling. Het moet eerlijk zijn. En zo’n controle hoort daar dan gewoon bij.”

    Als je een controle wilt op of klachten meer of minder worden loop je tegen het probleem dat veel arbeidsbeperkten geen behandeling meer krijgen omdat ze zijn uitbehandeld of omdat er geen behandeling voor is en daardoor geen doorverwijzing van de huisarts krijgen. Hierdoor raken ze uit beeld van specialisten en krijgen daardoor ook geen innovaties op het gebied van diagnostiek en behandeling meer die hun klachten zouden kunnen verminderen.

    Mensen met sommige stoornissen soms perioden hebben dat ze meer klachten hebben en perioden dat ze minder klachten hebben. Het kan steeds op en neer gaan.

    Beantwoorden
  35. Heel herkenbaar mijn dochter is 80 tot 100 afgekeurd maar we hebben zelf passend werk gevonden. Ze werkt 32 uur. Met een arbeidsproductiviteit van 50%. Gevolg is 50 % loon rest aangevuld met wajong. Ze heeft een correcte werkgever welke werkt met salarisschalen dus ieder jaar een periodiek deze wordt dan weer afgetrokken vd wajong. Ze werkt er nu 10 jaar en eigenlijk al die tijd hetzelfde loon. Loon wordt hoger en wajong steeds lager. Als je pech hebt val je door de verhoging net boven een categorie voor mijn dochter nu als gevolg dat ze steeds een nabetaling krijgt van 90 euro netto per maand na de halfjaarlijkse inkomenscontrole. Er wordt inderdaad geen rekening gehouden met extra kosten zij kan alleen met openbaar vervoer reizen en rekeninghoudend met de reiskostenvergoeding legt ze 40 euro bij. En dan steeds weer de strijd met UWV. Een keer hebben ze haar wajong voor 6 weken stopgezet vanwege onterecht ontvangen Wajong. Na heel veel gebel werd duidelijk dat ze contracten vergeten waren in te scannen voor hun digitaal dossier een sorry kan er dan niet af. Ook steeds weer strijden voor voorzieningen. Als voorbeeld ze moet jaarlijks een verlenging vervoersvoorziening aanvragen. De aanvraag 2020 is nog steeds niet afgerond hij loopt al van november 2019 dus bijna 8 mnd. UWV stelt zich ook boven de Wet om een uitspraak te forceren heb ik ze in gebreke gesteld in het kader vd Wet Dwangsom. UWV doet dan gewoon alsof zijn neus bloed. Voor de goede orde af en toe komen we ook medewerkers tegen die willen helpen maar ook deze zijn gebonden aan een keurslijf. Het werken voor wajongers vind ik prima anders had ik nooit zelf passend werk gaan zoeken voor mijn dochter maar het wordt de Wajonger wel erg moeilijk gemaakt. Om bij mijn dochter de motivatie er in te houden probeer ik haar zo veel mogelijk voor deze problemen uit de wind te houden.

    Beantwoorden
  36. In sommige situaties (bv oude Wajong) ga je er dus financieel op ACHTERUIT als je gaat werken. Ik snap wel, dat die Wajongers dan maar zwart wat extra’s willen verdienen. Waar betaal je anders je leven van?
    Het UWV ziet ook iedereen als potentiële fraudeur en daardoor wordt het vinden van geschikt werk een nóg grotere uitdaging, omdat men er al bij voorbaat vanuit gaat dat je misbruik wilt maken van het systeem. En áls er een keer iets misgaat (bv je bent een dag te laat met opgeven van inkomsten) krijg je direct een korting op je uitkering en/of een torenhoge boete.
    Verreweg de meeste Wajongers die ik ken willen gewoon leuk, passend werk waarin rekening gehouden kan worden met hun beperkingen. Het huidige systeem met al die strenge en onduidelijke regelgeving maakt dit nagenoeg onmogelijk.
    De regelgeving wordt alleen steeds strenger omdat er steeds meer bezuinigd moet worden.
    Het Wajong-systeem is zieker dan de mensen die er gebruik van maken.

    Beantwoorden
  37. “Door deze nieuwe wet raak ik twee belangrijke rechten kwijt, en kan ik gedwongen worden een reïntegratie traject te volgen”
    Er is nog helemaal niks bekend over de nieuwe wajong regeling. Zelfs het uwv forum kan er niks over vertellen.
    Ben benieuwd hoe jij aan deze informatie komt, of gewoon een wilde gok?

    Beantwoorden
    • De wet zelf is ondertussen al door de Eerste Kamer aangenomen (zie wettekst) Deze is voor mensen te lezen, dus daar kan je bepaalde consequenties zelf al inschatten. Dat het UWV nog niet direct antwoorden heeft is logisch. Die gaan nu kijken hoe ze dit gaan implementeren en hoe zij deze wet gaan toepassen op mensen in de Wajong.

      Beantwoorden
  38. Hallo
    Dit bovenstaande verhaal kennen we toch allang al.
    Kunnen we niet meer verdiepen in wat het beste methode is om toch het minimum loon of meer te gaan verdienen.
    Wat bijvoorbeeld als je als zzp’ er aan het werk gaat, dan ben je in 1 klap vrij van al deze regeltjes, en kun je verdienen wat je wilt.
    Of wat als je wajong gewoon per direct stopt (wat sinds kort kan) en dan gewoon parttime gaat werken voor het minimumloon?
    Een wajonger krijg rond de 900 euro per maand.
    Stel je kapt de hele wajong, je werkt 3 dagen per week voor 12 euro per uur,
    Als we vanuit een 8 uur werkdag gaat verdient je al 1152 euro.
    Dan heb je puur eigen verdiende loon, rond/boven het minimumloon, je hoeft niks terug te betalen en dat voor maar 3 daagjes werken.
    Kortom als je rond 24 uur per week kan maken, kan je het beste het hele wajong ditchen. of zie ik dat nu verkeerd?

    Beantwoorden
    • Ik ben bang dat heel veel mensen hier geen besef van hebben. Ik had hier in ieder geval nog geen besef van. Voor mij was een groot deel nieuw.
      De constructies die je noemt, gaan helaas voor veel mensen niet op. Want als ZZP’er zou ik ook graag €250 per uur willen verdienen. Maar de markt betaalt dat niet, omdat ik dat niet waard ben per uur. En dat geldt voor iedereen. Je kan net zoveel vragen als dat de markt voor je wil betalen. Een deel van de Wajongers krijgt betaald onder het minimumloon. Alleen door die loondispensatie is het voor een werkgever mogelijk om een Wajonger in dienst te nemen. Anders kost die persoon de ondernemer geld, omdat het salaris hoger is dan het werk dat wordt verricht. Never nooit dat die ondernemer zo’n persoon dan tegen minimumloon in gaat huren. Een ondernemer gaat geen geld toegeven op personeel. Dus ook niet als ZZP’er die op een heel laag tarief zit. Daarnaast komt er bij een dergelijke ZZP constructie weer hele andere wetgeving kijken. Denk bijvoorbeeld aan de administratie, BTW verrekenen en zelf verzekeringen en pensioen regelen. Ik zie dat iemand met een verstandelijke beperking niet kunnen doen. Natuurlijk is dat wel weer uit te besteden, maar dan moet het uurtarief omhoog, wat opdrachtgevers dan waarschijnlijk niet bereid zijn te betalen.

      Kortom, de Wajong is nodig. Er zijn er genoeg die niet die 20 uur kunnen werken. Die al blij zijn als ze acht uur per week kunnen maken. Omdat hun lichaam niet anders toelaat. En mensen met een verstandelijke beperking die afhankelijk zijn van de Wajong. Niet alleen van de uitkering an sich, maar omdat een werkgever ze niet in zou huren tegen minimumloon. Dan komen ze nooit aan een baan. Kunnen ze nooit normaal meedoen in onze maatschappij.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.