Wat publiciteit wel niet kan doen

Wat publiciteit wel niet kan doen

Een blogje, geschreven vanuit onze eerste tussenstop in onze vakantie: York. Een heerlijk oud stadje halverwege onze reis naar Schotland. Wandelt door de straten valt het je af en toe op. Van die winkeltjes of restaurantjes waar het heel druk is. Drukker dan je zou verwachten en drukker dan de buren. Zo druk dat je soms zelfs in de rij moet gaan staan om er naar binnen te mogen. En dat dan je vriendin tegen je zegt: “Ohja, die stond in de reisgids!”

Een bedrijf wil publiciteit

Als bedrijf zijnde moet je op blijven vallen. De eenmalige bezoekers aan een stad wil je naar binnen halen en de mensen die in jouw stad wonen, wil je naar binnen blijven halen. Dat doe je door publiciteit te krijgen. Zo heb je aanbiedingen voor de mensen die nog een keertje terug moeten komen. Eenmalige bezoekers haal je binnen op hele andere manieren. Een hele uitbundige etalage. Zorgen dat je iets hebt wat niemand anders heeft. Of, en dat is van een heel andere orde, zorgen dat de bezoekers je al kennen, nog voordat ze in dat dorp of stad zijn geweest.

Wie wil er nou niet in de spotlight?

En als ik dan door de straat loop en mijn vriendin zegt: “Die heb ik in de reisgids zien staan”, heeft het bedrijf al iets goed gedaan. Ze zijn al bekend, nog voordat je er geweest bent. In dit geval gingen mensen er zelfs al voor in de rij staan. Schijnbaar was het dus echt een hele goede banketbakker, want de rij was tot buiten zichtbaar.

Zou een bedrijf betalen om in de reisgids te komen staan?

Iets wat mij helemaal niet zou verbazen. Waarom zou je niet betalen om in de reisgids te komen staan. Natuurlijk is het een eervolle vermelding als ze jou gewoon willen publiceren, maar waarom niet. Vele bedrijven maken tenslotte reclame voor zichzelf in de eigen stad. Van reclamefolders tot een keer een interview laten publiceren waarin ze zichzelf nog eens extra laten noemen. Waarom zou je dan niet betalen om jezelf in de reisgids op te laten nemen.

Ook ik als blogger ben blij met publiciteit

Waar een winkel op attractie graag in de reisgids wil komen, wil ik als blogger ook graag genoemd worden. Ik ben niet actief bezig met deelacties en vraag sporadisch om mij eens te noemen, maar het effect is enorm. Ik heb dit jaar drie keer een interview gegeven. De drie meest succesvolle maanden waren, je raadt het al, de drie maanden waarin ik een interview gaf. Publiciteit is heel belangrijk. Het valt direct op als Google mij bij de suggesties weergeeft en elke deelactie levert mij over het algemeen weer nieuwe volgers op. Verbazingwekkend hoe dit eigenlijk allemaal werkt. Hoe belangrijk publiciteit is. Voor winkels, toeristische trekpleisters en zelfs voor mij als blogger en podcaster.

Hoe kan je voordeel halen uit de publiciteit van anderen?

Iets wat ik mij dan meteen weer probeer te bedenken, is hoe je voordeel kan halen uit de publiciteit die anderen hebben. Want natuurlijk is het leuk dat die ene winkel in de stad genoemd wordt in elke reisgids. Maar wat zou jouw winkel er dan aan kunnen hebben? Of misschien ga je wel iets nieuws starten. Ga je kijken naar geschikte locaties en is het pand naast een zeer bekend winkeltje vrij. Ga je dan juist wel voor dat pand, want de buren zijn bekend. Of ga je dan juist niet voor dat pand, want de buren zijn bekend. Gaan alle toeristen naar de buren, of kan jij wat toeristen van de buren afsnoepen, omdat het bij hen te druk is. Allemaal hersenspinsels die bij mij opkomen. Op het moment dat er een interview met mij gepubliceerd wordt, heeft de partij die publiceert een goed artikel, krijg ik extra aandacht en is de kans dat verwijzingen naar anderen ook weer aantrekkelijk zijn. Het kan zo ver gaan…

Wat heb je als consument nou aan al deze hersenspinsels?

Tijdens het schrijven gaan mijn gedachte als blogger enorm tekeer. Maar wat heb jij er nou aan? Eigenlijk heel veel. Want als een winkel of attractie in alle boekjes genoemd wordt, als er naar een blogger te pas en te onpas wordt verwezen of als de naam van een bedrijf altijd maar genoemd wordt, heeft dat een oorzaak en een gevolg. De oorzaak: Of de partij is SUPER goed, is extreem uniek in z’n soort, of ze betalen voor alle aandacht en hopen nieuwe klanten te krijgen. Het gevolg: iedereen gaat naar hen toe. Of dat dan positief is… Ik denk dat je het beter anders kan doen.

Volg je vrienden en de locals

In de media moet je altijd extra na blijven denken. De kans dat er namelijk iets aan verdiend wordt, is erg groot. Daarom kan je beter naar onafhankelijke personen luisteren. Mensen die geen belang hebben om iets aan te prijzen. Ga je op zoek naar een leuk restaurant? Zoek niet meteen op een toeristensite, maar loop gewoon een rondje. Als een restaurant niet genoemd wordt, maar wel vol zit, dan is het de moeite waard. Raden jouw vrienden je een bepaalde attractie, bezienswaardigheid of site aan? Dan zal het inderdaad wel een hele goede zijn. Zij vinden het tenslotte echt de moeite waard en noemen het ook nog eens. De echte mond-tot-mondreclame is dan ook het meest waardevol.

Bekendheid kost geld

Ga jij naar de meest bekende plaats in een stadje? Bezoek jij een goed aangeschreven restaurant? Of ga je toch maar een keer overstag voor die ene website, omdat hij overal genoemd wordt? Weet dan dat het je waarschijnlijk meer geld kost dan voor een prima alternatief. Want, zodra iets bekend is en een goede review krijgt, kunnen de prijzen omhoog. Het wordt exclusiever en daar mag een prijs tegenover staan. En die ga jij betalen. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je een slechte ervaring gaat hebben. Maar het feit dat het altijd vol zit, is voor veel ondernemers een prima reden om de prijzen wat omhoog te doen. Nog hoger dan de toeristenprijzen die je toch al betaalt.

1 gedachte over “Wat publiciteit wel niet kan doen”

  1. Ik lees liever online reviews dan dat ik in een reisgids of op een toeristenwebsite kijk. En zodra ik het idee heb dat een review ongeloofwaardig is, kijk ik ook liever verder.

    Veel plezier nog in Schotland!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.