Een succesformule is niet de formule tot succes

Het wordt wel vaker gezegd: Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. En dat klopt. Als jij goed bent in schilderen, kan jij, net als wel meer mensen doen, jouw eigen schildersbedrijf starten. En zo werkt dat met wel meer dingen. In Nederland hebben we niet genoeg aan één bakker, kapper of wat dan ook. En je kan ook nog groter denken. Je begint jouw eigen supermarkt of fastfoodrestaurant. Er zijn genoeg anderen die daar goed aan verdienen, dus dat moet bij jou ook lukken. Toch…?

Problemen in crowdfunding met succesvolle namen

Ik moet meteen denken aan één van mijn crowdfunding projecten. Een eigenaar van een Subway restaurant opent een tweede zaak. Nou, dat straalt vertrouwen uit. De eerste zaak gaat goed, dus een tweede moet ook wel goedkomen. Verder is het een grote naam (want Subway is een enorm grote keten), dus dat helpt enorm bij het opzetten van een nieuwe tent. Kortom: ervaring en de succesformule zijn er al. En dan komt er ook nog eens de noot bij van Subway: “Het eerste restaurant van deze eigenaar doet het bovengemiddeld goed.” Nou je raadt het waarschijnlijk al: Twee jaar later ontstonden de betaalproblemen en ondertussen is de eigenaar persoonlijk failliet verklaard. En dan is die succesformule opeens toch behoorlijk waardeloos gebleken.

Een nieuw fastfoodrestaurant

En zo zijn er meer schrijnende verhalen. Zo is de pizzaketen Papa John’s hard bezig om voet aan wal te zetten in Nederland. Zij doen het onderzoek voor de ondernemers en alles gaat helemaal goed komen. “Twijfel je nog om je eigen tent te beginnen? Kom op! We zijn Papa John’s. Wie kent ons nou niet.” Mooie praatjes waar die ondernemers nu van op terugkomen. Want met een lening / schuld van drie ton zitten ze zonder zaak. Ze konden niet genoeg omzet genereren om de vaste lasten te betalen, laat staan winst te maken. En zo zijn er tientallen ondernemers in de problemen gekomen. Daarbij zijn ze bijna allemaal gefund met geld vanuit crowdfunding. Best wel jammer dat dit allemaal zo mis is gelopen.

Amerikaanse praktijken bij succesformules

Bovenstaande verhalen zijn dus helaas niet uniek. Het komt vaker voor. Maar het doet mij wel denken aan de Amerikaanse mentaliteit. Want even eerlijk: elk bedrijf die franchisers wil laten instappen, laat lijken dat het goed gaat komen. En voor mijn idee doen de Amerikaanse ketens daar nog een schepje boven op. “Natuurlijk gaat het goedkomen. Kijk, dit zijn de cijfers hoe het allemaal kan worden.” Ja, daar mist soms de wat nuchtere Nederlandse blik. Want hoe is dat onderzoek uitgevoerd? Hoe gevoelig zijn wij voor de naam van zo’n bekende keten? Wat is de minimum omzet die je moet halen. En welke concurrenten zijn er al. Er met een gestrekt been ingaan doe je pas op het moment dat je zeker weet dat het een succes wordt. Na onafhankelijk onderzoek…

Het is niet alleen maar Amerikaans hoor

Er zijn nog veel meer van deze verhalen. Kijk maar eens naar supermarkten. Hoewel die niet zo snel opzetten als een fastfood restaurant, zie je ze wel af en toe van eigenaar wisselen. Dan staat er opeens de naam van een franchiser op de kassabon. En een jaar of twee later blijkt het dan toch weer tegen te vallen en is hij weer weg. Een succesformule tot een succes maken is dus meer dan ‘zorgen dat je erbij bent’.

Succesformules zijn niet de sleutel tot succes

Kijk maar naar mijn blog. Ik kan je vertellen dat er heel veel bloggers zijn die er een flink zakcentje aan overhouden. Die hebben genoeg inkomsten uit het schrijven van teksten, waardoor ze er niets meer naast hoeven te doen. En wie kan er nou geen blog schrijven? Iedereen toch wel. Ja en nee. Want het is veel meer dan dat. Jazeker: een blog kan erg succesvol worden en je misschien zelfs rijk maken. Maar heb je er ook wel eens over nagedacht hoeveel geld, tijd en moeite eraan vooraf is gegaan? Denk maar eens aan die foto waar je boven op een berg staat. Supermooie foto, maar de bergwandeling omhoog staat er niet op. Die laat je niet zien, maar was er wel. En zo werkt het dus ook met succesformules.

Succesformules zijn hard werken

Want mijn blog bestaat ondertussen bijna drie jaar. Drie jaar waarin ik jullie om de dag weer blij maak met een nieuw blogje. Een nieuwe mening en een nieuwe visie op geld en financiën. Maar ondertussen is het ook drie jaar van leren. Hoe schrijf ik nu een goede blog. Waarvan is het succes afhankelijk. Hoe kan ik geld verdienen met een blog. Die blog had ik misschien beter niet kunnen schrijven. Drie jaar lang steek ik (natuurlijk met plezier) al vele uren werk per week in dit product. Drie jaar lang zie ik een groei. Het is een feit dat mijn blog en onze Goed met Geld podcast mee proberen te liften op de succesformule van het bloggen en podcasten. Maar het is niet: ik heb een blog, dus ben succesvol. Ik heb bloggers ondertussen zien komen en gaan. Ook ik ben ooit begonnen met een blog met 750 bezoekers in een maand. Ook wij zijn begonnen met een podcast die wel 10 keer werd gedownload.

Een goed product en doorzetten maar

Ik wist dat mijn blog iets te bieden heeft. Al is het maar simpel vermaak en een klein beetje leerzaam. En zo ook met onze podcast. Het product en de inhoud is goed. De vorm lift mee op het succes van anderen. Dan is er nog maar één ding wat rest: Doorzetten. Want met alleen de succesformule kom je er niet. Het is keihard werken. Ondertussen zit ik hier op mijn vroege zondagochtend een nieuw stukje eruit te typen, terwijl een groot deel van Nederland nog op één oor ligt. Ik heb er veel plezier in en aan het einde van deze blog ben ik ook wel weer trots dat er weer een goede blog staat. Maar dat is de route naar de top die veel mensen niet zien. De route die veel (beginnende) ondernemers ‘even vergeten’ bij een succesformule.

Welke prestatie heb jij al neergezet?

Waar ik dan heel benieuwd naar ben, is welke prestatie jij hebt neergezet. Een prestatie waar je enorm trots op bent en waar je veel van hebt geleerd. Misschien doen anderen het ook al. Ben je schilder met een schildersbedrijf waarmee je alle rekeningen prima kan betalen. Heb je een eigen winkeltje dat goed loopt. Of ben je ondertussen leidinggevende in het bedrijf waar je nu al een aantal jaar werkt. Of misschien zorg je wel voor iets of iemand en weet je het na heel veel leren te combineren met jouw normale werkzaamheden. Resultaten waarvan we normaal de route ernaartoe niet zien. Een route vol leermomenten en ontdekkingen. Wil je ze met mij delen, zodat ook ik en misschien wel de rest van Nederland ervan kan leren? Delen kan hieronder in de reacties of via svmv@stoppenvoormijnvijftigste.nl. Ik ben heel benieuwd!

1 gedachte over “Een succesformule is niet de formule tot succes”

  1. Ooit als fotografieblogger begonnen met 1 bezoeker. Daarna workshops georganiseerd en later online cursussen. Nog weer later zijn de offline workshops verdwenen en zit de rest allemaal achter een paywall waar je middels een abonnement bij kunt. En ja: it pays the bills.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.