Wat kost die leaseauto mij nou?

Een maand geleden schreef ik trots dat wij een nieuwe leaseauto hebben. De Volkswagen ID.3. Ondertussen rijden we er een maand mee rond en zijn we er lekker aan gewend. Je kent de voor- en nadelen van de auto en helaas is er ook al een afspraak gemaakt bij de dealer om wat laatste dingetjes te moeten regelen. Hij is helaas nog niet perfect en er zitten nog wat kinderziektes in. Gelukkig is het model en de software nog in volle ontwikkeling, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Iets wat nu wel duidelijk is geworden, zijn de kosten. Wat gaat deze auto mij nou daadwerkelijk kosten. Hoe is dat in vergelijking tot mijn vorige leaseauto. En als laatste: Waarom kan je die twee bedragen nou niet met elkaar vergelijken…

Zakelijk rijden

Als korte introductie nog even hoe het ook alweer zat. Als jij die zakelijke auto ook privé gebruikt, ziet de belastingdienst dat als loon in natura. Daar moet je wel belasting over betalen. Dit wordt gedaan door de bijtelling. De bijtelling is een percentage over de catalogusprijs van de auto. Die wordt aan jouw bruto jaarsalaris toegevoegd, waarover je dan belasting moet betalen. Stel dat jij een nieuwe benzine-auto met een catalogusprijs van €20.000 tot je beschikking krijgt en je deze ook privé gaat rijden. Dan wordt er op jaarbasis 22% van die catalogusprijs aan jouw salaris toegevoegd. Dat is €4.400, ofwel €366,67 per maand. Over dat bedrag betaal je uiteindelijk belasting. Dat belastingbedrag is €137, maar omdat jouw bruto salaris omhoog gaat, ontvang je ook minder heffingskortingen (€43). In totaal kost jouw die auto dus €180 netto per maand.
Meer over de bijtelling en het berekenen ervan lees je hier.

Wat kostte mijn vorige auto

Ik reed hiervoor een Ford Fiesta met een catalogusprijs van €18.064. Dit was een benzine auto, dus werd er gerekend met 22% bijtelling. Een extra punt van aandacht is de eigen bijdrage. Die was vastgesteld op €54. Die eigen bijdrage betaal je netto. Omdat je die kosten maakt, gaat dit bedrag af van het bijtellingsbedrag voor belastingen. Het bijtellingsbedrag is dus 22% * €18.064 / 12 = €331 – €54 eigen bijdrage = €277. Daarover betaal ik in 2020 €104 belasting. Daarbovenop ontvang ik €32 minder heffingskorting en betaal ik €54 bijdrage. Dat brengt het totaal op €190.

Wat kost mijn Volkswagen ID.3 als leaseauto

En dan nu mijn nieuwe ID.3. Die heeft een catalogusprijs van €48.381. Omdat dit een elektrische auto is, betaal ik over de eerste €45.000 8% bijtelling, alles wat daarboven komt gaat tegen 22%. De eigen bijdrage voor deze auto is €19. Dat komt dus neer op de volgende berekening: (8% * 45.000 / 12) + (22% * 3.381 / 12) = €300 + €62 = €362 – 20 eigen bijdrage is €342. Daarover betaal is €128 belasting. Dan gaat er nog €40 aan heffingskorting af en de eigen bijdrage van €20 komt op een totaal van €188. Dat is wat die auto mij netto in de maand kost.

Deze twee bedragen mag je niet met elkaar vergelijken

Tenminste, dat vind ik dan. Als je het wel doet, dan kom je inderdaad uit op een bedrag van €2 dat die nieuwe auto goedkoper is dan mijn vorige auto. En dat is deels ook wel waar, maar er speelt nog een andere factor mee in dit verhaal: promotie. Ik heb, twee weken voordat ik mijn nieuwe auto op mocht halen, promotie gekregen. Dat betekent een nieuwe titel, nieuwe rol, meer verantwoordelijkheid, meer salaris en een hoger leasebudget. Mijn werkgever betaalt namelijk het grootste deel van die auto. En omdat het leasebudget omhoog is gegaan, was het nu mogelijk om een veel duurdere auto te gaan rijden. Maar wat nou… Wat nou als ik diezelfde Ford Fiesta had blijven rijden. Eigenlijk onmogelijk, omdat het contract was afgelopen en er dan een andere auto moest komen. Maar stel nou dat ik diezelfde auto was blijven rijden. Dan had het financiële plaatje er heel anders uitgezien.

Dezelfde leaseauto rijden met een hoger leasebudget

Dit zal verschillen per werkgever, dus daarom de focus op mijn situatie. Bij mijn werkgever moet elke werknemer een eigen bijdrage betalen voor die leaseauto. Dat is een vast bedrag. Ook heeft elke werknemer een leasebudget, vastgesteld per salarisschaal. Kies je echter voor een auto die duurder is dan jouw leasebudget, moet je dat verschil zelf bijbetalen. Kies je voor een goedkopere auto, dan krijg jij dat verschil terug op je salarisstrook. Eerst wordt het in mindering gebracht op jouw eigen bijdrage. Is die auto veel goedkoper, dan wordt dat resterende bedrag zelfs bruto op jouw salarisstrook uitbetaald. Een goedkopere auto kan dus ervoor zorgen dat je meer uitbetaald krijgt.

Die Ford Fiesta in mijn huidige functie

Je raadt het misschien al, die Ford Fiesta is een veel goedkopere auto dan de Volkswagen ID.3. De Fiesta is eigenlijk de auto voor twee salarisschalen lager. En verder een prima auto, dus als hij niet vervangen hoefde te worden, had ik hem gewoon doorgereden. Het bijtellingsbedrag zou in dit geval nog steeds uitkomen op €331 (22% van de catalogusprijs). Daar zit dan geen eigen bijdrage meer bij, want hij viel ruim binnen het leasebudget. Daarmee kost die auto mij €124 belasting en €39 heffingskortingen. Dat komt neer op €163. Echter zit deze auto ver onder het leasebudget. Bijna €200. Daarvan zou er dus €139,40 als bruto salaris bijgestort worden. Daarvan blijft er netto €71,18 over. Dit krijg ik netto uitbetaald, omdat ik in een goedkopere auto rij. Dat komt er dus op neer dat die auto mij €163 – €71,18 = €91,82 netto zou kosten. Kortom: die oude Fiesta zou bijna €100 goedkoper zijn in mij huidige functie…

Waar moet je rekening mee houden?

Wil je nu zelf eens die berekening maken? Dat kan! Let er dan op dat je de volgende zaken meeneemt: De catalogusprijs van de auto (te vinden op RDW.nl aan de hand van het kenteken), het bijtellingspercentage, een eventuele eigen bijdrage, het leasebedrag en de voorwaarden vanuit jouw werkgever. Het kan namelijk zo zijn dat een duurdere auto bijbetaald moet worden, maar een goedkopere auto niet gecompenseerd wordt. Of dat er geen eigen bijdrage is. Verschillende opties en het kan dus best lastig zijn om even te berekenen. Waar ik nog de mist mee inging, was de verlaging van de heffingskorting. Niet alle berekentools houden daar rekening mee. De calculator van berekenhet.nl doet dat gelukkig wel.

Salarisverhoging in natura

Als je naar het eerste vergelijk gaat kijken, kost die nieuwe auto mij €2 minder per maand dan mijn vorige auto. Echter zit daartussen nog wel een salarisverhoging. Die nieuwe auto is dus ook onderdeel van die salarisverhoging. Dat is een keuze en dus ben ik eigenlijk mee gegroeid in mijn salarisgroei. Iets wat ‘wij FIRE mensen’ natuurlijk proberen te voorkomen. Het grootste verschil is hier alleen dat het een salarisgroei in natura is. Netto ben ik per maand ongeveer nog steeds hetzelfde kwijt. Alleen krijg ik daar nu wel heel veel meer (auto) voor terug.

Wat zou jij doen? Dezelfde auto rijden voor veel minder geld of een duurdere auto rijden voor hetzelfde geld.

2 gedachten over “Wat kost die leaseauto mij nou?”

  1. In jouw opbouw neem je aan dat een leasewagen een gegeven is. Dat hoeft in veel gevallen niet zo te zijn.

    Als je aanneemt dat het bedrag dat werkgever aan kosten kwijt is ook als salaris kan worden uitgekeerd, zijn jouw lasten het door jou berekende bedrag plus het netto gemaakte leasebedrag. Op deze manier beschouwd is de auto een stuk duurder. Wat mij betreft is deze benadering ook realistischer. Zelfs als de werkgever niet meewerkt aan het omzetten van het leasebudget in bruto salaris.

    Zelf ben ik recent overgestapt van een veel te dure leaseauto, naar een 10 jaar oude gebruikte auto in privé. Dit na een ellenlange discussie met werkgever, waarin deze aanvankelijk niet mee wilde werken. De benzinekosten (net als de kosten voor gebruik van OV) blijf ik declareren. Hiermee heb ik mijn maandelijkse lasten tot circa 40% van de eerdere lasten gereduceerd.

    Beantwoorden
  2. Ik rij een elektrische auto en heb 0 EUR eigen bijdrage. De fiscale bijtelling is 118 EUR, wat netto ongeveer 60 EUR is. Ik verbruik ongeveer 700kwh per maand aan elektra, die ik op mijn eigen laadpaal laad en in rekening breng bij mijn werkgever. Die stroom kost mij 11 cent (namelijk de terugleververgoeding aan de energiemaatschappij) en verkoop ik voor 0.23 EUR. Op 700kwh levert mij dit dus 84 EUR op. Minus de bijtelling, levert de auto in totaal 24 EUR per maand op.

    Goedkoper rijden kan ik dus eigenlijk niet.

    Noot: in de corona-periode werk ik voornamelijk vanuit huis. Mijn lieftallige echtgenote rijdt nu in de leaseauto naar haar werk, maar de elektriciteit die we daarvoor gebruiken declareren we niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.