De Volkswagen ID.3

Wie had dat ooit gedacht. Dat ik in het bestaan van deze blog al voor de tweede keer kan zeggen: “Ik heb een nieuwe auto!“. Ik heb een zakelijke leaseauto en daarbij maken ze voor kleinere auto’s gebruik van korte leasecontracten. Hoewel je heel veel kan vinden over de milieuaspecten van korte contracten en een nieuwe auto terwijl de vorige het nog steeds doet, ga ik daar vandaag niet op in. Ik ben het met je eens, elke drie jaar een nieuwe auto is niet nodig. Maarja, bedrijfsbeleid, dus daar kan ik weinig aan veranderen. Het komt er dus op neer dat ik afscheid moest nemen van de Ford Fiesta. Tijd voor een nieuwe auto. Daarbij ben ik voor de nieuwe Volkswagen ID.3 gegaan. En wat een heerlijk ding is dat toch!

Mijn vierde auto alweer!

Ik ben ooit begonnen met een prachtig blauwe Suzuki Alto die ik samen met mijn moeder kocht. Dit racemonster op benzine doet nog altijd trouw z’n werk, zij het alleen bij mijn moeder. Toen ik eenmaal ging werken, begon ik op dag 1 met een nieuwe auto. Een Fiat Punto Diesel, die na drie jaar plaats moest maken voor een Ford Fiesta op benzine. En zo zat ik mij laatst te bedenken. Dat ik eigenlijk in drie auto’s van de toen standaard diesel een behoorlijke ommekeer heb gemaakt. Van diesel, naar benzine, naar (jawel) elektrisch! Wat een verschillen in slechts enkele jaren tijd. En hoewel ik ook uit financieel oogpunt naar een elektrische auto ben overgestapt, wordt dit ook steeds meer en meer de standaard. Een wereld van verschil in slechts 20 jaar.

Ik geloof in een elektrische toekomst

Want kijk maar eens om je heen. Steeds meer wordt er gekeken naar de uitstoot van een auto. Steeds meer moeten we denken om het milieu en steeds belangrijker wordt het om aan de toekomst van de wereld te denken. En inderdaad, een elektrische auto is niet per se schoon. Het maken van die auto kost nog steeds heel veel energie en die accu’s zijn ook zeker niet de schoonste. Vele zware metalen breken op dit moment de breinen van wetenschappers: Hoe kunnen we die accu’s nu goed gaan recyclen. Maar, ik geloof wel dat elektrische auto’s op de lange duur beter zijn voor het milieu. De energie die nodig is om te rijden kan groen worden opgewekt, maar zelfs als dat niet gebeurt, wordt het op z’n minst centraal gedaan. Dus geen oude auto’s met versleten filters en zwarte walmen uit de uitlaat. Ik denk dat alleen al daar een goed begin mee is gemaakt. Hoe dit op de lange termijn uit gaat pakken, moet natuurlijk altijd maar blijken. Maar ik ben fan!

Het financiële plaatje van de ID.3

Ja, dat ding kost een hele hoop geld! De goedkoopste is op dit moment €36.880, terwijl de meest luxe versie voor €48.380 verkocht wordt. Zoals ik al aangaf, heb ik het geluk dat ik een leaseauto mag rijden. Dus dan is vooral de vraag: Wat kost mij dat nou netto. Voor deze berekening ga ik er even vanuit dat het leasebudget precies is wat de auto kost. Geen uitzonderingen, gekke plussen of minnen en jouw jaarsalaris is niet hoog genoeg om in de hoogste belastingschaal te zitten. Gewoon, om je even een idee te geven wat het nou (netto) kost om deze auto zakelijk te rijden. Dit zal per persoon wel iets verschillen, omdat ook jouw salaris, vergoedingen, eigen bijdragen en ga zo maar door, ook invloed hebben op de netto kosten. Maargoed: wat kost de ID.3 als je deze als leaseauto ook privé wilt rijden:

  • ID.3 1st (catalogusprijs €36.880): netto €120 per maand
  • ID.3 1st Plus (catalogusprijs €42.880): netto €140 per maand
  • ID.3 1st Max (catalogusprijs €48.380): netto €177 per maand

Dat is veel geld, maar omdat je zo’n auto dan ‘van de zaak’ mag rijden, zijn dit wel alle kosten. Brandstof / elektriciteit wordt vaak door de werkgever betaald en verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud zitten al in het leasecontract. Dit is dus (op de parkeerkosten na) het bedrag dat je maandelijks kwijt bent. Maar nogmaals: Bereken altijd wat die auto jou persoonlijk gaan kosten. Er zitten zoveel factoren aan, dat ik je hooguit de meest standaard indicatie kan geven.

Is elektrisch echt zoveel goedkoper als een benzine auto?

Laten we eens kijken wat benzine auto’s kosten met een gelijkwaardige catalogusprijs. Dan ga je opeens over de volgende netto bedragen praten:

  • catalogusprijs €36.880: netto €331 per maand
  • catalogusprijs €42.880: netto €385 per maand
  • catalogusprijs €48.380: netto €435 per maand

Het verschil zit hem in de bijtellingspercentage. Elektrische auto’s hebben in 2020 een bijtellingspercentage over de eerste €45.000 over de catalogusprijs. Dus, jij betaalt bij de ID.3 first jaarlijks belasting over 8% van €36.880. Bij een benzineauto betaal je jaarlijks belasting over 22% van €36.880. En je ziet het, dat scheelt aanzienlijk in de maandelijkse netto kosten. Volgend jaar gaat de bijtelling voor elektrische auto’s omhoog. Naar 12% op de eerste €40.000.

Hier lees je alles wat je over bijtelling zou moeten weten.

De overheidsvinger in de pap

En hier merk je dat de overheid best een flinke vinger heeft in de pap van het Nederlandse (zakelijke) wagenpark. Want als ik een nieuwe auto uit mag kiezen, wil ik ook weten wat mij dit maandelijks gaat kosten. En dan is het opeens wel heel aantrekkelijk om een elektrische auto te gaan rijden, omdat deze €200 per maand goedkoper is. Vergis je niet hè, dat is €2.400 op jaarbasis! Daar kan je flink van op vakantie… Hiermee probeert de overheid ook te stimuleren dat het Nederlandse wagenpark steeds een beetje groener wordt. En hoewel een nieuwe auto op zichzelf slecht is voor het milieu, had ik in deze niet zo heel veel keuze. Ja, of geen auto, maar die heb ik toch nodig. Dat is dan ook een reden die ik mee heb genomen in mijn keuze. Deze auto wordt onderdeel van het Nederlandse wagenpark. Als het contract is verlopen, is de kans groot dat hij als occasion weer de Nederlandse weg op gaat. Als ik dan nu toch de keuze mag maken, dan kies ik er liever voor dat er over 5 jaar een schonere auto de occasionmarkt opgaat, in plaats van de traditionele benzineauto. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat. Maar ik denk oprecht dat alle kleine beetje helpen.

En hoe rijdt de Volkswagen ID.3?

Ja, natuurlijk de meest brandende vraag van elke geïnteresseerde: hoe rijdt hij? Ik kan je zeggen: heerlijk! Soepel, flink vermogen onder je rechter voet, heel ruim, lekker afgewerkt en ik kan nog wel even doorgaan. Het is een gloednieuw model, dus je merkt dat nog niet alles perfect is. De bijbehorende app vind ik nog erg karig en ook mijn auto wacht nog op een softwareupdate, zodat echt alle functionaliteit beschikbaar is. Maar ik kan niet anders zeggen dat het een genot is om in te rijden. Ik ben hier echt oprecht blij mee.

Meer weten over elektrische auto’s? Luister dan ook vooral onze podcast aflevering over elektrische auto’s!

8 gedachten over “De Volkswagen ID.3”

  1. Gefeliciteerd met je mooie VW! Zelf heb ik ook een elektrische auto via de zaak met bijtelling. Ook vanwege het financiële plaatje voor gekozen. Een Tesla model 3 Standard Range Plus is goedkoper dan een VW Polo benzine. Dit om maar even aan te geven dat de belastingregels enorm gunstig zijn voor elektrische auto’s. Zeker dit jaar nog, vanaf volgend jaar 12% bijtelling op elektrische auto’s en tot 40k catalogus waarde. Hierboven 22%. Ik ben benieuwd of elektrische auto’s volgend jaar ook nog zo gewild zullen zijn. De catalogusprijs van brandstof auto’s is toch wel wat gunstiger en het verschil in netto bijtelling wordt dan ook kleiner.

    Beantwoorden
  2. Ik rij al tijden een elektrische auto & ga nooit meer terug naar een dinosap-verbrander. Een brandstofauto is in alle opzichten inferieur: koppel, koppelvrijgave, dientengevolge acceleratie, efficiency, co2-uitstoot, fijnstof, binnenruimte.

    Zelfs bij een gelijke prijs zou ik voor een EV gaan. Voorlopig worden ze steeds goedkoper en brandstofmodellen steeds duurder. Ook de brandstofkosten zijn aanzienlijk lager bij een EV, dus de lasten voor de werkgever (of jezelf) zijn ook flink lager.

    Mijn auto is nog 4% bijtelling.

    Beantwoorden
  3. Mooi wagentje… zelf ben ik ook bezig met het aanschaffen van een Electrische lease bak. Alleen de overheid drukt straks teveel op het wagenpark. bijna alle electrische auto’s waar je meer dan met 2 personen fatsoenlijk in kunt zitten zijn gewoon rond de 40k aan nieuwwaarden.

    We gaan iedere jaar steeds 4% omhoog en het bedrag wordt iedere keer per 5k verlaagt. Straks is de electrische auto het zelfde als de benzine slurper ook 22% en dan gaan toch veel mensen weer eens kijken naar welk model of wat vindt ik echt fijner rijden. Er worden nu ook minder Hybride auto’s verkocht dan gewone benzine slurpers omdat ze duurder zijn en je dat in prive sfeer niet terug verdient.

    laten we hopen op meer stimulans ipv geld naar de schatkist!

    Beantwoorden
  4. Ik denk dat COVID ook nog wel enige invloed heeft op wat er gebeurt/gaat gebeuren in het leasegebruik van mensen. Ikzelf rijd in een benzineslurper in een wat hogere categorie, en zie maandelijks meer dan het dubbele van je duurste voorbeeld (netto) verdampen. Nu we allemaal thuiszitten gebruik ik de auto prive meer dan zakelijk, maar dit slaat natuurlijk nergens op – zowel financieel als anders. Ik betaal effectief tegen de 100 euro voor een ritje naar de weekend-supermarkt 🙂

    Op enig moment gaan we – hopelijk snel – weer terug naar de ‘oude’ situatie. Het gebruik en nut stijgt dan weer, maar de relativering blijft. Ik overweeg in ieder geval sterk om die dure Duitse bak te vervangen door een groener, goedkoper model dat misschien wat minder status, maar een stuk meer common sense met zich meebrengt.

    Beantwoorden
  5. Mijn ervaring met lease rijden dateert alweer 10 jaar terug. Destijds kreeg ik een lease budget en daarbij een tankpas ik binnen NL gratis te tanken. Wat ik mij bij altijd afvraag bij elektrisch leasen is hoe het zit met het laatste: krijg jij er ook een laad pas bij en zo ja, hoe regel je dit met de kosten van thuisladen? Als je tenminste een eigen laadpaal hebt. Of krijg je bv een ruimer lease budget en dan zonder pas?

    Beantwoorden
    • Dit zal natuurlijk verschillen per werkgever. Bij ‘ons’ krijgen wij inderdaad een tankpas en bij een elektrische auto een laadpas. Mocht je een thuislader hebben, dan geef je via een systeem door wat de kosten zijn voor een kWh. Deze prijs krijg je vervolgens vergoed naar laadgebruik. Je schiet dus de kosten zelf voor en krijgt deze uiteindelijk terug. Hoe dit exact gaat durf ik ook niet te zeggen, want in heb geen eigen laadpaal ;).

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.