Volkswagen opnieuw in de problemen? Onzin!

Weten jullie nog? Volkswagen die diep door het stof moest omdat ze vals speelden. Ze hadden een stukje software ontwikkeld dat ervoor zorgde dat die diesel auto’s een emissietest herkenden. En tijdens die test moet je natuurlijk zo min mogelijk uitstoten. En dat lukte. In praktijk bleek dat die auto’s wel 40 keer vervuilender waren dan tijdens die tests. Foei! In de afgelopen vijf jaar proberen zijn de schade te incasseren en hun naam weer te zuiveren. Een nieuwe, volledig elektrische, lijn met auto’s is geboren. De ID. serie. En ja, dat gaat niet zonder slag of stoot.

Problemen met de stekkerauto

Het FD kopt groot, RTL nieuws kopt, NU.nl wil ook meedoen en alleen het AD doet niet mee. Misschien ook maar beter ook. Zowel RTL als NU.nl verwijzen naar het FD artikel. Alle bijna 50.000 auto’s worden ’teruggeroepen’ voor een software update. Het regent klachten, het werkt niet goed en ga zo maar door. Volkswagen zelf wil niet van een terugroepactie spreken, maar een vrijwillige softwareupdate voor ALLE auto’s onder de ID. vlag. Er wordt ook direct teruggerefereerd naar dieselgate, het eerdere uitstel van deze auto en ga zo maar door. Het is voor Volkswagen dus geen leuk artikel.

Het echte verhaal van Volkswagen

Tja, daar kom ik dan als bijdehante blogger. Want ik heb wel een mening over dit artikel. Niet als financieel blogger, maar als berijden van die ID.3. Want hier is veel meer aan de hand. De ID.3 was namelijk gepland voor voorjaar 2020. Door problemen met die software liep dat uit. Het lukte niet om een aantal technologieën met elkaar te laten samenwerken. En dus kregen de toekomstig ID.3 rijders een keuze. Of de auto met volledig perfecte software ergens in 2021, of laatste kwartaal 2020 de auto met software die nog niet helemaal af is. De meeste stemming gingen voor de auto die nog niet helemaal af is, maar wel eerder geleverd kon worden.

Ik wist al van deze software update

Sterker nog, voordat ik deze auto bestelde, moest ik tekenen. Tekenen dat ik wist dat de software nog niet af was en dat er in het eerste kwartaal een update zou komen. In Duitsland kregen privateleaserijders zelfs de eerste drie maanden gratis, omdat die software nog niet af was. Dus is het een terugroepactie? Ja en nee. Er is niets dat gevaarlijk is of zomaar kan ontploffen ofzo. Maar deze softwareupdate kan nog niet ‘over the air’. En dat wist ik al op het moment dat ik tekende.

Is de huidige software van de ID.3 echt zo slecht

Laat ik het zo zeggen: ik kijk uit naar de softwareupdate. Er zijn inderdaad een aantal zaken die irritatie opwekken. Zo is de boordcomputer vrij traag, de verkeersbordenherkenning werkt niet goed en ook missen er nog wat functionaliteiten. Af of perfect is de software dus zeker niet. Dat heb ik ook gecommuniceerd met de dealer, die daarop kosteloos een check heeft uitgevoerd. Helaas was er nog niets om het probleem op te lossen, maar wel het vooruitzicht dat dat gaat komen. Kortom, ja, die software update is wel echt nodig. Maar meer omdat het rijcomfort er beter op zal worden, niet omdat de hele situatie onveilig is. En nogmaals: ik wist al dat die update eraan zat te komen.

Volkswagen heeft dus helemaal geen problemen

Beste FD-redactie… Ik wil graag even reageren op jullie artikel. Aangezien ik geen reactie kan plaatsen onder het stukje, doe ik het maar via mijn eigen kanaal. Volkswagen heeft na dieselgate helemaal geen problemen met hun stekkerauto’s. Deze terugroepactie waar jullie over spreken, was vooraf al lang bekend. Die ‘problemen’ die nu dus aan het licht zouden zijn gekomen, waren er al. Dat wisten alle berijders al toen ze tekenden voor deze auto. Alleen nu is de tijd daar dat er inderdaad een update is en komt dat opeens in het nieuws. Het nadeel voor VW is dat deze update niet via het internet kan, maar echt bij de dealer moet gebeuren. Anders hadden alle eigenaren gewoon een update gehad en was er niets aan de hand geweest. Jammer dat VW eigenlijk in vrij negatief daglicht wordt gezet, terwijl de nieuwswaarde voor de berijders van deze auto’s nul is en voor anderen een verkeerd en incompleet beeld schetsen.

Meer weten over de Volkswagen ID.3?

Ik ben trotse rijder van deze auto. Hij rijdt heerlijk en ik heb er nog geen dag spijt van. Zelfs met de huidige softwarebugs. Ik heb er ook al eerder over geschreven. Hoeveel zo’n auto nou netto kost met alle bijtellingsregels en hoe je dat zelf kan berekenen. Ik schrik in ieder geval niet van deze berichten over een zogenaamde terugroepactie. Ik kijk er eerder naar uit, omdat ik weet dat de software dan pas echt af is. De auto rijdt al enorm lekker, maar het gaat schijnbaar dus alleen maar beter worden. Hoe fijn is dat!

1 gedachte over “Volkswagen opnieuw in de problemen? Onzin!”

  1. In veel reviews over de ID3 wordt er ook veel geklaagd over die trage software. Sommige gaan zover dat dit een dealbreaker is t.o.v. de concurrentie Kia e-Niro en Hyundai Kona. En er wordt natuurlijk niet bijverteld dat dit later verbeterd gaat worden.

    Het blijft natuurlijk ook een beetje vreemd dat een producent die juist zo’n roerige periode met vernietigende kritiek over zich heen kreeg, voor deze oplossing koos. Ik denk dat het beter was geweest om de levering toch met een paar maanden uit te stellen en in één keer een produkt te leveren die alle critici direct de mond snoert.

    Ik vind dat VW wel alle lof verdient. Ze hebben als eerste grote europese autoproducent (marktleider!) ingezien dat motoren die fossiele brandstof verbruiken passé zijn in het personenvervoer en in één klap bijna volledig overgestapt naar elektrisch. Dan toon je ballen.

    Tegelijkertijd kunnen ze nog veel leren van bijvoorbeeld Tesla, die naar mijn bescheiden mening nog steeds dé marktleider is op het gebied van vol electroten. Zij zouden deze update wellicht uitgevoerd hebben zonder een afspraak bij de dealer. Met gratis een leuke gimmick ingebouwd in het nieuwe software pakket. En wat extra kilometers uit het accupakket…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.