De Lidl Plus app review

In mijn blog over prijsbewust boodschappen doen, werd ik gewezen op het bestaan van de nieuwe Lidl app. Net zoals vele winkels een klantenkaart hebben, bevat de Lidl app een klantenkaart met daarin weer extra voordeel. Als voorstander van team lage lasten moet je zo’n nieuwe app natuurlijk proberen. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, dus vandaag eens een review wat ik van de app vind.

Geen klantenpas, maar een app bij de Lidl

Ja, een heel systeem met pasjes uitgeven is nou niet echt iets wat bij de Lidl past. Ik vond het al heel wat dat ze nu zijn overgegaan op een app met speciale acties, gekoppeld aan de Lidl Plus klantenkaart. Die acties zijn overigens niet persoonlijk, maar voor ieder hetzelfde. De acties die de Lidl nu heeft, zijn vier-ledig:

  • Allereerst heb je de aanbiedingen uit de folder. Die gelden natuurlijk gewoon voor iedereen. Als je in de app jouw Lidl filiaal selecteert, krijg je direct de goede folder te zien. De Lidl werkt namelijk met regio’s en heeft dus ook verschillende folders per regio.
  • Lidl app aanbiedingen. Een selectie van vier aanbiedingen die alleen geldig zijn bij het scannen van jouw digitale klantenkaart aan de kassa.
  • Lidl app kortingscoupons. Coupons die je moet activeren om te gebruiken. Deze coupons zijn slechts eenmalig geldig en mogen slechts voor een maximum aantal artikelen gebruikt worden. Ook deze werken alleen bij het scannen van de klantenkaart
  • Lidl app krasactie: Een extra kortingscoupon die je ‘open moet krassen’. Deze coupon ontvang je na het doen van de boodschappen en is ook eenmalig geldig.

Privacy bij de Lidl app

Tja, dat de bonuskaart of welke klantenkaart dan ook, jouw aankopen bijhoudt weet ondertussen iedereen. Zo is dat ook bij de Lidl. Je moet er echter ook een account voor aanmaken en daarbij jouw email adres en telefoonnummer opgeven. Voor sommigen kan dit al een extra beperking zijn. Want nu weten ze tenslotte echt alles van je. Natuurlijk zullen ze jouw privacy moeten waarborgen, maar die Lidl app geeft het bedrijf toch weer een hoop nieuwe inzichten in jou als klant en de effecten van al die aanbiedingen.

De werking van de Lidl app

Ja, eigenlijk is het natuurlijk super eenvoudig. Allereerst de klantenkaart functie. Door bijna heel de app zit er een knop “Lidl Plus kaart”, waarmee de QR code opent om te scannen bij de kassa. Slim en goed gedaan. Daarnaast heb je ook direct de folder van deze en volgende week bij de hand en krijg je kassabonnen ook digitaal in de app. Een goede en milieubewuste actie! Dan heb je de extra Lidl aanbiedingen. Deze staan onder de knop aanbiedingen. En als laatste heb je de kortingscoupons. Deze coupons moet je activeren voordat je ze kan gebruiken en er zit een restrictie op voor hoeveel producten je die coupon mag gebruiken. Eigenlijk is het dus kinderspel om de app te gebruiken en kan het prima geld schelen als je de aanbiedingen gebruikt.

Beperkingen van de Lidl app en privacy

Maar het is natuurlijk niet allemaal ultra positief. Er zitten (helaas) ook echt wel nadelen aan de app. Zo heb je voor de app bijvoorbeeld internet nodig. Zeker als je in de winkel nog even snel een coupon wilt activeren, omdat je die ene aanbieding toch meeneemt. Dat zou normaal helemaal geen probleem zijn, maar ik heb nu al van meerdere Lidl filialen gehoord dat je geen bereik hebt in de winkel. Dat komt vaak door de constructie van het gebouw en is niet perse de schuld van de Lidl, maar toch… Geen internet is de Lidl app niet kunnen gebruiken. Gelukkig bieden ze wel gratis Wifi aan in diezelfde winkels, maar dat voelt toch wel beperkend. Ik moet voor korting hun app en dus eigenlijk ook hun Wifi gebruiken. Alsof ze nog niet genoeg van mij wisten, gaat zelfs al het internetverkeer naar mijn telefoon via de Lidl. Niet alleen de data voor de app, maar ook mail, chats en ga zo maar door. Normaal had ik dat half uurtje in de supermarkt zonder internet doorgebracht. Dat kan nu eigenlijk niet en zie ik echt als beperking van de app.

De Lidl app en mijn frustraties

En dan zijn er nog mijn frustraties. Als iets niet logisch werk, komen er bij mij al snel ergernissen. En na slechts drie keer de app te gebruiken heb ik (helaas) al een heel lijstje met frustraties…

  1. Het downloaden en activeren van de app in de winkel is bijna niet te doen. De internetverbinding in de winkel is niet super, je moet een heel registratieproces door en het duurt allemaal wel even voordat je up en running bent. Doe dit dus vooral thuis, dat gaat veel sneller!
  2. Er zit een verschil tussen aanbiedingen en de coupons. Ik doe boodschappen voor mijn moeder in deze coronatijden en zij gaf aan in haar boodschappenlijstje: “die zijn bij de Lidl app in de aanbieding”. En het zit er nog niet in dat er ook nog ‘normale’ app-aanbiedingen zijn. Ik kijk dus eigenlijk alleen maar naar de coupons. Maar nee, ik moet ook nog die aanbiedingen door. Ja, ik ga dan gewoon dingen over het hoofd zien.
  3. De coupons kan je maar een keer gebruiken… Zoals net al aangegeven: ik doe ook de boodschappen voor mijn moeder. Apart kassabonnetje en alles lekker gescheiden. Maar wat nou als wij allebei gebruik willen maken van die coupon. Dat zou normaal voor mijzelf geen probleem zijn, maar bij het boodschappen doen voor anderen is dat wel echt een beperking.
  4. De verschillen in beperkingen van de kortingscoupons. Er staat regelmatig bij de coupon hoeveel producten je maximaal voor deze korting mee mag nemen. Maar dat aantal verschilt nogal eens. Zes producten, vier producten en de kraskaart slechts voor één product. Het is mij dus al voorgekomen dat ik de kraskaart had en dacht: daar neem ik er twee van mee. Nou, mooi dat ik voor het tweede product de volle mep mocht betalen.
  5. Verwarringen in de winkel. Bij elk product dat via een kortingscoupon in de aanbieding is, hangt een kaartje in de winkel. Best handig, maar het is mij al vaker opgevallen dat de kaartjes er nog hangen als de actie al verlopen is. Ik heb zelfs wel eens het verkeerde product meegepakt en heb daar dus naar mijn idee teveel voor betaald. Ik kreeg uiteindelijk alsnog mijn korting bij de klantenservice, maar die verwarring is toch lastig.

Conclusie: wel of niet de Lidl app gebruiken

Ja, waar doe je nou verstandig aan? De Lidl app heeft zeker voordelen. Even het foldertje doorbladeren is heel eenvoudig en de app op zich werkt goed. Extra korting krijgen is altijd leuk. Maar toch spelen die privacy issues mij een beetje parten. Ze weten steeds meer van je. En hoogstwaarschijnlijk heb ik het mis en doen ze niets met jouw persoonlijke gegevens, maar toch voelt het alsof ze alle van mij weten. Ik ga zelf de Lidl app dus alleen gebruiken als er echt korting te halen is. Alleen als er coupons of aanbiedingen zijn voor producten die ik anders ook zou gebruiken, laat ik mijn Lidl app scannen. Ik moet daarbij wel mijzelf gaan trainen goed te blijven lezen. Voor hoeveel items geldt deze aanbieding nou. Gaat het hier om een coupon of ‘normale’ Lidl Plus aanbieding en is de aanbieding dan ook nog steeds geldig? Het frustreert me dat ik denk korting te hebben en alsnog de volle mep moet betalen. Het zal een kwestie van wennen zijn.
De Lidl app zelf scoort voor mij een ruime voldoende, want hij werkt prima. Het hele Lidl Plus gebeuren dat erbij komt kijken is maar net aan voldoende. Het werkt nog te verwarrend, er zijn te veel beperkingen en je moet heel alert zijn dat je niet uiteindelijk alsnog de normale prijs betaald.

Ben jij fan van de Lidl Plus app?

23 gedachten over “De Lidl Plus app review”

  1. Ik heb toevallig ook laatst gedownload. Ik ben er op zich wel blij mee, want ik heb tot nu toe elke week wel een relevante aanbieding/coupon kunnen gebruiken. Vorige week zelfs iets dat al op mijn boodschappenlijstje stond voor ik ontdekte dat het korting opleverde. Die aanbiedingen heb ik ook eerst over het hoofd gezien.

    Wat ik ook nog wel heel fijn vind, is dat ik de aanbiedingen voor de week erna nu al veel eerder kan zien. Op de site vond ik het altijd irritant dat de aanbiedingen voor de week erna er op zaterdagmiddag doorgaans nog niet eens opstonden. Fijn dat ik gisteren al kon kijken wat er komende week in de aanbieding is (zodat ik het deze week niet zonder korting hoef te kopen).

    Beantwoorden
  2. bij gebrek aan internetverbinding kun je bij de kassa ook je tlf nummer geven en dan krijg je dezelfde voordelen als met de app. Maar pas op met de aanbiedingen van Lidl, het komt vaak voor dat ze de prijs stijgen van het product en dan in de aanbieding wordt het tegen de normale prijs verkocht. Je moet de prijzen goed kennen

    Beantwoorden
  3. Toen ik de app nog gebruikte, viel me op dat er maar weinig acties waren waar ik gebruik van maakte. Veelal waren het producten die ik normaal niet kocht. Dat gold helemaal voor de krasacties. Leuk dat je dan korting krijg, maar per saldo ben je dan nog duurder uit. De eventuele korting op de gebruikelijke produkten was natuurlijk mooi meegenomen.

    Wat ik overigens eens als tip hoorde in de winkel: gewoon alle coupons activeren. Mochten er producten tussen zitten die je toevallig nodig hebt en dus koopt, pak je je korting mee.

    Maar gebruikTE dus. Inmiddels laat ik de boodschappen bezorgen door de Appie. Ben denk ik net een tikkeltje duurder uit door de bezorgkosten, maar het scheelt me veel tijd en ergernis van te kleine gang paden, vakkenvullers die hun wagens onhandig neerzetten (ze moeten ook hun werk doen, I know..) en de corona stress bij diverse mede winkeliers.
    Als je slim in koopt (koken met de bonus aanbiedingen, de basic varianten kopen i.p.v. A-merken) zit je qua kosten eigenlijk op Lidl niveau. En vergeet ook niet de last-minute verleidingen in de supermarkt die je door bezorgen mooi links laat liggen 😉

    Beantwoorden
  4. Ja die gebruik ik ook maar er zit niet vaak wat bij wat ik normaal wel zou kopen en vrijwel nooit zit er iets bij wat ik wel zou willen proberen.
    En soms is het lastig exact het produkt te vinden waar de korting opzit, heb al paar maar met de verkeerde hamburgers of snacks zo bij de kassa gestaan

    Beantwoorden
  5. Ik kijk altijd online de folder van mijn filiaal in en noteer de boodschappen die ik dan in de aanbieding wil kopen in mijn smartphone op een boodschappenlijstje. Rond Pasen had ik de app in mijn telefoon geïnstalleerd maar het lukte me destijds niet om de vouchers te activeren. Ik heb het een aantal keer geprobeerd gedurende een aantal weken. Op een gegeven moment heb ik de aanbieding toen mee naar de kassa genomen en mijn telefoon laten zien met daarop de bon. Gelukkig was de filiaalmanager zo aardig om mij toen toch de korting (50% op een kilo paaseitjes!) te geven. Uit frustratie heb ik de app toen van mijn telefoon verwijderd. Ik zal het opnieuw installeren en rekening houden met de bovenstaande bevindingen en het nog eens proberen. Ben namelijk niet ontevreden over de Lidl en kom er wekelijks. Hun aanbiedingen (vooral op groente en fruit) koop ik regelmatig. Dank weer voor een informatief artikel!

    Beantwoorden
  6. Ik kom graag bij de Lidl, maar heb de app (nog) niet. De privacy vind ik inderdaad wel een dingetje, én ik vind het snel te ingewikkeld. Bij de AH heb ik alleen een anonieme bonuspas (ik hoop tenminste dat die nog steeds anoniem is, dat ze die niet stiekem een keer gekoppeld hebben?) Verder aan klantenkaarten-met-naam-en-adres alleen de Praxis, en een klerenwinkel. Dat vind ik toch net minder privacygevoelig dan al mijn levensmiddelen….

    Beantwoorden
  7. Nog een leuke. Wanneer je over een product klaagt via hun Twitter#, krijg je bij een gegronde reden een tegoedbon. Deze wordt als je dit wilt aan je Lidl app gekoppeld. Wanneer je deze activeert, wordt de korting meteen verrekend bij het afrekenen.

    Beantwoorden
  8. Nou ik zou graag die app gebruiken maar als de Lidl al begint met een app
    voor de nieuwere telefoons dan zijn de klanten er al gauw klaar mee.
    De meeste klanten bij de Lidl hebben geen telefoon van €500 op zak.
    Want op onze oudere telefoons kan ik de app niet vinden in play store.
    Bedankt Lidl voor een app die we niet kunnen downloaden.

    Beantwoorden
  9. Bijzonder klantonvriendelijke App, voordat je wat dan ook krijgt moet je zoveel handelingen verrichten alsof ze het eigenlijk niet willen geven maar mee moeten gaan met de tijd.
    Bij de kassa wordt er niet om gevraagd en openen in de winkel schier onmogelijk.
    Voorbeeld AH zet de persoonlijke voordelen gewoon op de bonuskaart niks activeren of beperkingen.

    Beantwoorden
  10. Belachelijk dat de aanbiedingen met de app niet door ouderen zonder tel gekocht kunnen worden met de korting.
    Dit noem ik discriminatie van mensen die toch al weinig te besteden hebben ! Slechte reclame, LIDL !

    Beantwoorden
  11. L. s.,

    Er is enorme ergernis over de Lidl-aanbiedingen App !!
    Stond vanochtend bij de kassa…er was 1 klant voor mij.
    Die had thuis de App-korting voor paas-eitjes op de mobil gezet.
    De kassa in het Lidl-filiaal pakte de korting niet !!
    De klant had gelijk!
    Er moest iemand bij komen!
    Ging weg om sleutel van de kassa te halen.
    Die ging nog n keer weg..ditmaal om hetzelfde produkt te halen…misschirn lag het aan de verpakking .
    Gevolg…11 klanten stonden in de rij te wachten !!
    Duurde 14 minuten!
    Door deze manier van werken berooft LIDL haar klanten zónder die App van HUN tijd!
    Een aparte kassa voor de App-gebruikers!!!

    Beantwoorden
  12. Daar heb je helemaal gelijk in. Ook mensen met een laag inkomen kunnen vaak geen smartphone kopen. Een Smartphone kost al gauw €200,–. Een goedkopere moet je na 2 jaar vervangen omdat ze te traag worden.

    Beantwoorden
  13. Wat ik vaak heb bij het filiaal in Franeker is dat de app niet werkt.
    Ik heb namelijk een prepaid sim, en dan moet je inloggen met de Wifi in de Winkel.
    Ze hebben daar een goede wifi, altijd goed bereik in de hele winkel, maar 4 van de 5 heeft de Wifi-router van de winkel geen verbinding met het internet (lol). Dus daar heb je dan ook niets aan.

    Wel heb ik ondersteuning via E-mail daar een vraag over gesteld.
    In het bericht terug hebben ze aan oplossing voor dit probleem gegeven.
    “Thuis eerst via je eigen wifi inloggen in de Lidl plus app, en daar de bonusplus aanbiedingen die wilt hebben activeren. Open de QR code en maak daar een screenshot van. Gebruik dan deze screenschot bij de kassa”
    Natuurlijk wel even ergens noteren wat wat je geactiveerd hebt, dat kun je namelijk als er geen internet is, niet controleren.

    Morgen dit even uit proberen en kijken of het echt werkt (fingers crossed).

    Beantwoorden
  14. Dit is precies waarom ik reeds hen een mail hebt gestuurd. Belachelijk en ik loop hier dus ook tegen aan. Pure discriminatie van leeftijd of geen computer hebben etc. Zo jammer als je daar graag boodschappen doet met een laag budget.

    Beantwoorden
  15. Wat een rotzooi en een dikke onvoldoende voor Lidl. Terwijl je je telefoon gebruikt om die pruts app te installeren en te activeren sturen ze je een activerings ergernis code per sms. Ga je die code ophalen via de berichtenapp en wil je verder gaan met invullen in die %$;#;%$$#% app dan mag je opnieuw beginnen met het invullen van straat, postcode en… opnieuw een sms code laten sturen. Welke IDIOOT heeft dit bedacht? Goed hoor, op mij hoeft Lidl niet meer te rekenen. Ik vind de prijzen van versafdeling werkelijk roofachtig.

    Beantwoorden
  16. Even reagerend op de berichten over discriminatie van mensen zonder smartphone: Heb je voor Premium bij Albert Heijn ook niet een app nodig?

    Beantwoorden
  17. Installeren van de app lukt niet. Wel al mijn gegevens ingevoerd. Hulp van verschillende winkelmedewerker helpt ook niet, ze snappen ook niet wat er aan de hand is. Geen telefoonnummer van een helpdesk die ja kan bellen. Per email automatisch antwoord op een vraag die ik helemaal niet gesteld heb. Een nieuwe verificatielink ontvangen. Wordt er tijdens die verificatie uitgegooid. Waardeloos! Onnodig ingewikkeld, hulp is er eigenlijk niet. Benedenmaats. En discriminerend want ik denk dat veel mensen hier niet mee kunnen omgaan en dan geen voordeel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.