Prijsbewust boodschappen doen

Boodschappen moeten we allemaal doen en een euro kunnen we maar één keer uitgeven. Maar dat hoeft ons er natuurlijk niet van te weerhouden om dit heel bewust te doen. Team lage lasten kijkt echt niet alleen maar naar het jaarlijks overstappen van energieleverancier en spullen tweedehands kopen. Nee, er wordt ook gewoon naar de kosten van de boodschappen gekeken. Want als je ergens op kan besparen, kan je met dat bespaarde geld weer andere leuke dingen doen. Dus vandaag ga ik eens kijken naar de nieuwe A-merken bij de Lidl. En hebben jullie die geweldige (NOT) seizoensaanbieding van de Jumbo nog voorbij zien komen?

Bewust boodschappen doen

Het zit er bijna met de paplepel ingegoten. Mijn moeder wist altijd en overal waar een bepaald product het goedkoopste was. We hadden een C1000 naast de deur, maar sommige producten moesten gewoon wachten tot we weer bij de Lidl of welke supermarkt dan ook kwamen. Niet dat we iets te kort kwamen hoor. Maar als dezelfde zak snoep ergens anders €0,10 goedkoper was, ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je die zak nu meeneemt. Zeker als je morgen of binnenkort toch naar die andere supermarkt gaat. Ook ik doe op die manier de boodschappen. Soms misschien wel een beetje te extreem, maar daar gaan we het nu niet over hebben. Vandaag vooral even een testje of mijn onderbuikgevoel klopt.

A-merken bij de Lidl

Ik was stomverbaasd. Een paar weken geleden zag ik opeens Nutella, Heineken, Blue Band en nog wat andere grote merken bij mijn favoriete Duitse supermarkt. Naast dat ze al een paar bekende merken hadden, stond er nu vol trots dat ook deze producten in het assortiment zijn opgenomen. Maar dan krijg ik altijd zo’n onderbuikgevoel. Zo’n gevoel dat ze een naam hebben de goedkoopste te zijn en dat ze dat voor heel veel zaken ook daadwerkelijk zijn. Maar dat het bij de A-merken niet opgaat. Dat ze daar net zo duur of misschien zelfs duurder zijn. Dat ze misbruik maken van hun ‘wij zijn de goedkoopste’ imago. Zo roept bijvoorbeeld Picnic dat ze de goedkoopste zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Dus ik nam de proef op de som.

Becel bij de Lidl

Van sommige producten gebruiken wij het A-merk. Niet omdat het de goedkoopste is, maar wel de lekkerste. Becel is zo’n voorbeeld. Ik zag het kuipje staan bij de Lidl voor €2,29 in een verpakking van 450 gram. Dat vond ik in eerste instantie nog vrij duur klinken. Ik heb het dan ook niet meegenomen. In mijn standaard route van boodschappen doen kwam ik daarna bij de Albert Heijn. Daar was de voordeelverpakking (575 gram) €3,19. Bij de Lidl betaal je dus standaard €0,00508 per gram boter. De voordeelverpakking bij de Albert Heijn kost €0,00555 per gram boter. Effectief is het bij de Lidl dus €0,047 per 100 gram goedkoper. Scheelt op hun verpakking toch €0,21. En daar krijg je dus letterlijk exact hetzelfde product voor…

Heineken 0.0

Nog zo’n product dat wij in onze koelkast hebben staan. Naast alle normale biertjes staat er bij ons tegenwoordig ook 0.0 bier in de koelkast. Dat is naar mijn mening prima te drinken als alternatief voor normaal bier. In de berekening hieronder heb ik mij verbaasd. Er zijn namelijk zo onwijs veel prijsverschillen. Zelfs in de winkel zelf! Al de prijzen hieronder zijn voor Heineken 0.0:

WinkelVerpakkingInhoudPrijsPrijs per liter
Lidl4 pack blik4x 0,33l€2,99€2,25
Lidl6 pack fles6x 0,25l€3,59€2,39
AH6 pack blik6x 0,33l€4,99€2,52
AH6 pack blik gekoeld6x 0,33l€5,59€2,82
AH6 pack fles6x 0,25l€4,19€2,79
AH12 pack fles12x 0,25l€7,49€2,50
AHkrat (24 flesjes)24x 0,3l€15,49€2,15
Prijzen van Heineken 0.0 begin juni 2020

A-merken bij de Lidl zijn niet duur

Zoals eerder al de Becel en nu ook de Heineken 0.0 blijkt dat de Lidl niet duur is. Alleen als je een krat Heineken 0.0 koopt, ben je wat literprijs betreft goedkoper bij de AH uit. En natuurlijk, je kan altijd dat vergelijk willen maken tussen verschillende supermarkten. Welke is het goedkoopste, welke heeft de lekkerste producten, A-merk of eigen merk en ga zo maar door. Maar bij A-merken kijk ik dus letterlijk alleen maar naar die prijs. Want je gaat mij niet wijsmaken dat ze bij de Lidl ander Heineken bier verkopen dan bij welke supermarkt dan ook.

Toch is Lidl niet de goedkoopste

Want, als prijsbewuste jongen, kijk ik natuurlijk graag nog een beetje verder. En hier staat de Lidl 0-1 achter. Want omdat die producten nog maar zo kort in het schap staan, zijn ze nog niet in de aanbieding geweest. En juist daar ben ik zo benieuwd naar. Want die Becel is bij de Albert Heijn dus wel met regelmaat 1+1 gratis… En ook een sixpack blikjes is regelmatig 1+1 gratis. Of dat kratje Heineken 0.0 voor €9,99.
Dan kost een gram boter opeens nog maar €0,002775 tegen €0,00508 als normale prijs bij de Lidl. Dat sixpack is in de aanbieding €1,26 per liter en de literprijs in krat vorm is €1,39. Dan ben je natuurlijk weer een dief van je eigen portemonnee als je zo’n aanbieding aan je voorbij laat gaan.

Hamsteren bespaart geld

Tja, het klinkt heel flauw, maar vanuit mijn team lage lasten gevoel ben ik toch voorstander van het hamsteren. Ik ga echt niet meer boter op m’n brood smeren als ik een extra kuipje koop. Ben je door ruimtegebrek beperkt tot alleen de weekboodschappen of kijk je nooit naar aanbiedingen? Dan ziet het er in ieder geval bij deze twee producten naar uit dat de Lidl inderdaad goedkoop is. Heb je ruimte voor een beetje voorraad of ga je graag de aanbiedingen langs? Kijk dan eens goed en verbaas je hoeveel goedkoper het opeens kan. En let er dan wel op dat het een goede aanbieding is. Het scheelt nogal of je 20% of 50% korting op een product krijgt.

En dan nog die slechte actie van de Jumbo

Ik was zo blij verbaasd over de reclame van de Jumbo. Drie kratten bier met 50% korting! Dat is nog eens een goede deal. Ook als je op de website kijkt, staat het er groots aangegeven met de prijs per krat. Misschien zijn jullie het niet met me eens, maar een koud Hertog Jan biertje maak je mij wel blij mee. Zeker als een hele krat nu maar €8,50 kost. Maar dan komt die grote ‘maar’ van onze gele super. Je moet kijken welke merken bier er bij jou in de winkel in de aanbieding zijn. Dat verschilt namelijk per winkel. Online bestellen heeft geen extra voordelen, want dat wordt alsnog geleverd door de lokale supermarkt en dus tellen ook alleen die aanbiedingen. En wat blijkt. Die aanbieding is inderdaad erg goed, maar veel minder leuk voor mij.

Ik wil dat andere merk uit de aanbieding

Hertog Jan is helemaal niet bij mijn supermarkt in de aanbieding. Sterker nog: bij geen enkele van de 4 Jumbo’s in Delft. Nog sterker? Geen van de Jumbo’s in Den Haag of Rotterdam heeft Hertog Jan in de aanbieding en ook de Jumbo’s in de verdere regio hebben dit merk niet in de aanbieding. Na 20 verschillende vestigingen bekeken te hebben was ik het wel zat. Voor het merk bier dat ik wil kopen moet ik gewoon de volle mep betalen, terwijl groots online wordt aangeprezen hoe goedkoop het wel niet is. Ik kon het niet laten om hier nog wat extra onderzoek te doen. Van de 671 Jumbo’s in Nederland hebben wel 14 vestigingen de Hertog Jan in de aanbieding. De dichtstbijzijnde is 45 kilometer rijden, maar de meeste zitten aan de andere kant van het land…. Dit is mij gewoon lekker maken met iets dat er bijna niet is en waar ik dus niks aan heb. Dag Jumbo…

Boodschappen, aanbiedingen en een voorraad aanleggen

Ja, als ik naar mijzelf kijk, ben ik misschien wel extreem prijsbewust. Ik kijk graag even de aanbiedingen door. Als het een goede aanbieding is, neem ik gerust wat extra mee. Maar als de aanbieding niet zo goed is, weet ik het ook te laten liggen. Dan heb ik vast nog wel wat (of wat anders) in de kast. En anders doe ik gewoon maar een weekje zonder. Komt het volgende week wel weer. En of ik nou op een ander moment boodschappen doet, gebruik maakt van de voorwaarden in de winkel of gewoon door de prijzen goed in de gaten te houdt, maakt me niet zoveel uit. Die ene euro kan ik maar één keer uitgeven. Laat ik het dan wel zo efficiënt mogelijk doen.

Hoe prijsbewust doe jij boodschappen?

6 gedachten over “Prijsbewust boodschappen doen”

  1. De Lidl heeft een plus app krijg je extra korting op artikelen door kortingscoupons te activeren.
    Gebruik ik met enige regelmaat, ook de Too good to go app.

    Beantwoorden
  2. Ik bestel online bij de jumbo en normaal wekelijks even langs dirk voor paar dingen die jumbo niet heeft of aanbiedingen. Geen zin om op vrije dagen allerlei supermarkten af te gaan op de fiets dus dan maar iets duurder uit. Zo ben ik op mn vrije dagen ook echt vrij dat is me ook iets waard

    Beantwoorden
  3. Ik gebruik ook de Lidl Plus App voor extra kortingen.
    En ja reclames zijn leugens, Jumbo en Picnic roepen al langere tijd dat ze de goedkoopste zijn, maar het zijn juist de duurste winkels. En het is heel vaak bij de Jumbo dat die aanbiedingen niet kloppen, daarom komen wij ook niet meer bij de Jumbo.
    En als je afleert dat A-merken zogenaamd lekkerder zijn, want huismerken zijn namelijk net zo lekker, dan ben je nog veel goedkoper uit.

    Beantwoorden
  4. Ook wij zijn kritisch op ons boodschappen. We kopen voornamelijk bij de Aldi en de rest een andere supermarkt.

    In de keuze naar welke supermarkt we gaan is nog maar weinig te besparen, de keuze wat gekocht wordt wel. Met huismerken is ook goed te leven. Een goedkoper soort boter hoeft niet minder lekker te zijn en went snel. En is Heineken 0,0% echt 2,50 euro per liter waard als je bedenkt dat water uit de kraan (bijna) gratis is?

    Ik haal jouw voorbeelden aan, maar dit gebeurt bij ons natuurlijk ook wel. We hebben zelden A-merken in huis, maar ik heb wel een voorkeur aan Grolsch bier, terwijl Kordaat stukken goedkoper is. Ik ben nu wel aan het experimenteren met andere merken, maar van Kordaat bier kan ik echt niet genieten.

    Beantwoorden
  5. Ik vind de Lidl fantastisch, veel breder aanbod dan de Aldi en de producten zijn van goede kwaliteit. Ik onthoud van de meeste producten die ik koop de prijs, waardoor het makkelijk is om te beslissen of ik mijn producten bij de Lidl of de AH koop

    Ben niet vatbaar voor de meeste A-merken, al zijn er natuurlijk uitzonderingen – Hertog-Jan is daar zeker een van

    Reclames kunnen je sowieso op het verkeerde been zetten, zo was er bij de Lidl iets in de aanbieding was 0.01 goedkoper was? Interessante manier van marketing. Either way, ik ga de Lidl Plus app ook eens bekijken, dank voor de tip!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.