Hardrijders

Wat een verandering! Waar ik sinds halverwege maart thuiswerk, kan ik mij eigenlijk al niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst met de auto naar kantoor ben geweest. Ik pak het liefste de trein. Onderweg kan ik mijn blog schrijven, ik kom uitgeruster aan en met de hoeveelheid files die normaal waren, was de trein net zo snel als de auto. Maargoed, ondertussen ben ik weer een paar dagen naar kantoor geweest. Tijdelijk en omdat het niet anders kon. Omdat het nu ook een stuk rustiger op de weg is en ik de auto voor mijn werkzaamheden nodig had, ben ik voor het eerst sinds tijden met de auto naar Amsterdam geweest. En of het nou de leeftijd is dat er wat minder testosteron in mij zit of dat ik minder gewend ben om auto te rijden weet ik niet. Maar wat mij wel opviel waren de hardrijders.

Dagelijks 120 kilometer wegtrappen

Ik was niet anders gewend. Elke dag weer op en neer met de auto. 60 kilometer heen en 60 kilometer terug. En in het begin was ik heel braaf. De rechter baan was prima. Bijna bang voor de boetes hield ik mij altijd keurig aan de maximum snelheid. Dat hou je dan een paar weken vol, maar dat ben je dan toch ook snel zat. Iedereen die steeds langs je scheert. Zeker als je erg vaak op de weg zit, krijg je door waar de trajectcontroles zitten. Dan heb je al snel door dat flitsmeister je heel veel geld kan schelen en dat je dus prima wat sneller kan dan die maximum snelheid. Het is tenslotte toch heerlijk om net even wat sneller thuis proberen te zijn dan normaal. Een beetje doortrappen, mensen voor langzaam uitmaken als je ze hard in kan halen en ga zo maar door. Ja, zo iemand was ik…

Nu je door kan rijden zie je pas wat voor bestuurders er zijn.

Normaal sta je op de snelweg om te haverklap stil. Ben je geïrriteerd omdat degene voor je niet doorrijdt en ga zo maar door. Maar nu ik op een vrij rustige snelweg mijn weg van en naar kantoor kon afleggen, zie je pas echt de verschillen. Of ik zelf nou zoveel rustiger ben geworden weet ik niet, maar ik had dus totaal geen behoefte om ‘door te trappen’. Maximumsnelheid opzoeken, cruise control aan en genieten van de muziek. Meer niet. Ja, dan haal je iemand wat langzamer in. Het duurt allemaal net iets langer voor je weer ‘naar rechts’ kan. En de mensen achter je zie je steeds bozer kijken. Die willen doorrijden. En toen bedacht ik mij: laat ik nou eens gaan berekenen hoeveel sneller dat hardrijden nou echt is.

Een constante snelheid is soms net zo snel

Allereerst eens zo’n ding wat mij is opgevallen. Onderweg werd ik ingehaald door zo’n boos-kijkende taxichauffeur. Waarom, geen idee… Hij reed net iets harder dan ik. En ja, hoe graag je je rechtervoet dan gebruikt, doe het dan op z’n minst goed. Want 5 minuten later, terwijl mijn snelheid geen seconde is veranderd, haalde ik de beste (nog steeds nors kijkende) taxichauffeur weer in… Heerlijk als anderen denken dat ze echt sneller zijn, terwijl ze gemiddeld net zo snel of zelfs langzamer zijn dan de maximumsnelheid…

Een constante snelheid bespaart brandstof

Het klinkt als een open deur, maar ik schrok ervan. Het zelf je snelheid bepalen en af en toe gas bijgeven om in te halen, vervolgens weer af te remmen en ga zo maar door, kost best wel wat brandstof. Maak je gebruik van cruise control, kan dat wel 4 tot 10% brandstofbesparing opleveren. Juist die constante snelheid is het beste voor het milieu en dus ook voor je portemonnee.

Hard rijden levert bijna geen tijdswinst op

Ik zei het eerder al. Die taxichauffeur was dus helemaal niet sneller. Zelfs niet toen hij mij flink inhaalde. Maargoed, laten we de proef op de som nemen. Ik zit zo’n 55 kilometer op de snelweg. Daar mag ik 100 km/u, dus daar doe ik dan ongeveer 33 minuten over. Mag ik 130 km/u, doe ik over dat stuk 25,4 minuten. Dat is dus een besparing in tijd van 7 minuten, of 21%. Oke, dat is dus inderdaad wel een aardige besparing. Maar laten we nou eens eerlijk zijn. Je gaat mij niet wijsmaken dat je die gehele 55 kilometer 30 km/u te hard gaat rijden. Er zal altijd die ene trage persoon voor je rijden en je moet altijd wel een keer afslaan. Het is dus gewoon niet realistisch tijdens normaal verkeer. Laten we het gemiddelde nemen van 15 kilometer per uur boven de toegestane 100 km/u. Dan doe je dus 28,7 minuten over de rit. Dat is dus slechts 4 minuten (12%) sneller. Daarvoor moet je dan wel een half uur constant flink te hard rijden en kost het je veel meer brandstof. Maar er is nog meer!

Zuinig omgaan met je eigen energie

Want hoe harder je gaat, hoe meer focus je moet hebben. Nog meer focus op de andere weggebruikers. Er zal er maar net eentje zijn die jou niet aan ziet komen en jij keihard in de ankers moet gaan. Wat mij is opgevallen, is dat die cruise control mij een stuk minder energie en concentratie kost. Die snelheid zit goed, ik kan focussen op andere dingen. Ik merk dat ik nu op de cruise control veel uitgeruster thuiskom dan toen ik zelf m’n rechtervoet moest gebruiken.

Kostenbesparing van zuinig rijden

Ik heb het nog niet eens over de keiharde euro’s gehad in deze blog. Want 130 km/u rijden rost 14% meer brandstof dan 100 km/u rijden. Dan heb je ook nog eens de brandstofbesparing van de cruise control, dus tel uit je winst. Maar wat nou als je de brandstof niet zelf hoeft te betalen. Ik zit in zo’n luxepositie dat het een auto van de zaak is. De baas betaalt mijn brandstof, dus wat maakt het dan nog uit? Dan hebben we het nog niet over de boetes gehad. Want stel je wordt geflitst met die 15 km/u te hard. Dan krijg je van onze vrienden uit Leeuwarden toch mooi een boete van €147 op de mat. Dus naast dat het ‘sportief’ rijden meer brandstof kost èn het sneller rijden je meer brandstof kost, kost die 4 minuten tijdswinst je mogelijk ook nog eens €147…

Dus beste hardrijders,

Lieve hardrijders van Nederland. Ik snap jullie helemaal. Het is toch heerlijk om zelf die rechtervoet te mogen gebruiken. Lekker sportief te rijden over dat kwalitatief goede asfalt dat we hier in Nederland kennen. We zijn de politie te slim af door al die flitsmelders en kunnen vol trots zeggen dat je gemiddeld toch wel zo’n 15 km/u harder rijdt dan is toegestaan. Toch?
Nou nee… Want beste hardrijder, er zijn heel veel voordelen aan ‘niet zo hard’ rijden. Gewoon, de maximum snelheid is prima. Het kost je minder energie en dus kom je uitgeruster aan, de brandstof rekening is lager, het milieu vind het een stuk leuker en je hoeft niet bang te zijn wanneer de volgende prent op de deurmat valt. Daarnaast denk je vaak dat je sneller bent, maar dat is een gevoel. Ga het nou eens echt meten. Het feit dat ik oververhitte taxichauffeurs een paar minuten later weer inhaal, laat maar weer eens zien dat een sportieve rechtervoet helemaal niet zoveel uitmaakt. En daarnaast, het tijdsvoordeel is minimaal. Gemiddeld 15 km/u te hard (en dat is al flink doortrappen), levert je vaak niet meer dan een paar minuutjes op.

Het maximale voordeel in Nederland voor hardrijders

Oke, laten we tot slot de proef op de som nemen. Groningen – Maastricht. Dat is toch ongeveer wel de langste rit die in Nederland mogelijk is. Een rit van 337 km. Stel je mag daar 100 km/u gedurende de hele rit rijden. Dan doe je daar 3 uur en 22 minuten over. Gaan we nou gedurende die hele rit gemiddeld 15 kilometer per uur te hard rijden. Dan doen we daar een verbluffende 2 uur en 56 minuten over. Dat is een tijdswinst van 26 minuten. En gekscherend gezegd is dat ook de maximale tijdswinst die je in Nederland kan behalen. En daarvoor moet je echt wel flink doortrappen. Drie uur lang volle focus en doorknallen met gemiddeld 15 km/u te hard. En niet plassen tussendoor, want dan ben je die tijdswinst alweer bijna kwijt.
Nee, flink doortrappen klinkt zo lekker, maar laat mij maar lekker op de cruise control de maximum snelheid rijden. Die winst van een paar minuten kost mij veel te veel energie, boetestress en irritatie. Dan maar een paar minuten later.

12 gedachten over “Hardrijders”

  1. Veranderingen van dit moment hebben ook een positief effect. Ik ben weer eens een keer op de snelweg geweest en het was veel gemoedelijker dan voorheen. Geen jachterig gedoe, geen gerem en lekker doorrijden op de nieuwe maximum snelheid.
    Verder vind ik dat ook de coronamaatregelen je meer bewust maakt van de medemens. Een tandje lager in de dagelijkse snelheid door de coronaregel van 1,5 meter zorgt dat er meer respect is voor de medemens. Het achter de hakken jakkeren van mensen die op het zebrapad lopen lijkt minder te zijn.

    Beantwoorden
  2. Ik heb geen cruise control, maar ik vind rustig aan doen op de snelweg heerlijk (uiteraard zonder anderen te irriteren). Zeker als ik meer dan een uur moet rijden, blijf ik veel rechts en haal ik alleen in als mijn voorganger heel traag is en het rustig genoeg is op de linkerbaan om met een niet al te hoge snelheid in te halen.

    Beantwoorden
  3. Ik ben het helemaal met je eens. Ik stel bij het begin van de snelweg m’n cruisecontrol in op de maximaal toegestane snelheid, en kan uiterst relaxed doorrijden tot aan de plek waar ik er weer af moet.
    Maar je berekening over het verschil in 100 km/uur en 115 gaat natuurlijk niet helemaal goed. Want ook al stel je 100 km/uur in, ook dan zal je die niet van A naar B constant vast kunnen houden. Maar het verschil zal minder groot zijn, omdat je je minder hoeft aan te passen aan alle andere weggebruikers die ongeveer dezelfde snelheid hanteren.

    Beantwoorden
    • Daar heb je inderdaad wel een punt. alhoewel het mij de afgelopen dagen toch wel behoorlijk goed is gelukt om constant 100 km/u aan te houden, zal je altijd wat langer doen over je reis. Het zal maar net even druk zijn op de afrit etc. Voor het rekenvoorbeeld was het wel het eenvoudigst. Want gemiddeld 15 km/u te hard is ook maar heel moeilijk te realiseren. Daarvoor moet je echt hele stukken harder rijden dan die 115…
      Ik vond het vooral prettig dat ik inderdaad niet steeds mijn snelheid aan hoefde te passen. een constante snelheid, 55 kilometer lang. HeerlijK!

      Beantwoorden
  4. Ik zet de cruise control altijd aan als het kan. Ook op 80-kilometerwegen, en zelfs 50-kilometerwegen. Want waarom niet? De laatste keer dat ik een boete had is al weer jaren geleden, en dat was onderaan een steile heuvel in het buitenland (de sneaky bastards).
    Sowieso vind ik het hele autorijden saai. Ik kan niet wachten op volledige autopilot, dan kan ik nog tenminste even iets doen.

    Beantwoorden
    • Haha, onderaan de heuvel een flitspaal zetten. Gelukkig kan dat in Nederland niet, maar ik weet ze in België al te staan! Cruise control kan volgens mij zelfs al vanaf 30 km/u. En inderdaad. Heerlijk om op een 50, 60 of 80 weg lekker dat ding aan te zetten.
      Hier ook een +1 voor de autopilot. Tot die tijd toch maar de trein nemen. Komt aardig in de buurt 😉

      Beantwoorden
  5. Wat een goede blog! Leuk om te lezen en het geeft goed aan dat hard rijden helemaal niet zoveel tijdswinst oplevert! Het probleem met minder mensen op de weg is dat de mensen die wel op de weg zitten meer ruimte hebben om harder te rijden. Dat kan bewust, maar ook onbewust gebeuren. In woonwijken kom je dat ook vaak tegen. Voor een fietser/voetganger kan een automobilist die 30 km/uur rijd overkomen als iemand die heel hard rijdt.

    Maar je kan ook mooie parallellen trekken richting FIRE/HOT 😉 Automatisch (cruisecontrol) niet al te snel (periodiek inleggen in breed gespreide ETFs) en langzaam maar gestaag op de bestemming (FIRE/HOT) komen. Hardrijders (offensieve/actieve beleggers) hebben kans om in te halen, maar worden vaak ook weer ingehaald (zie je blog en die taxi) door mensen die het rustiger aan doen.

    Beantwoorden
    • Die parallel had ik zelf nog niet eens bedacht! Hij is erg leuk inderdaad. Automatiseren en met de stroom meegaan. Daar kom je al zo enorm ver mee!

      Beantwoorden
  6. Ik snap al die aso’s niet die te hard rijden, 100 is 100 en die 5 minuten dat je sneller bent maakt toch ook niks uit!
    Hopelijk gaan ze nu eens streng controleren en flinke boetes uitdelen.

    Beantwoorden
  7. Wat zijn we allemaal goed bezig ;-)! Ik denk dat de meerderheid van de mensen normaal rijgedrag heeft, het is een kleine groep die te hard of asociaal rijdt. Maar net als in een klas met leerlingen: de vervelia’s trekken alle aandacht, zo ook de aso’s op de weg. Ik laat me niet gek maken, noch door vervelende leerlingen, noch door automobilisten die de regels aan hun laars lappen!

    Beantwoorden
    • Het zal inderdaad een kleine groep bestuurders zijn, maar ik denk dat het ook uitmaakt wanneer je op de weg zit. Iemand die altijd in de spits rijdt, zal heel anders rijden dan wanneer je alleen op zondag middag de snelweg opzoekt. Juist als je heel vaak hetzelfde stuk rijdt, probeer je dat efficiënter (en dus sneller) te doen. Dat dat effectief niet zoveel uitmaakt blijkt dan wel weer uit deze blog.

      Beantwoorden
  8. Leuk om te lezen. Ik ben zelf jarenlang zo’n verhitte doortrapper geweest. Gewoon omdat ik hard rijden leuk vond. Gevolg: veel irritatie naar mijn medeweggebruikers want ik vond dat die konden het gaspedaal niet konden vinden en voor mij moesten wijken. En inderdaad, de flitsverklikkers waren mijn beste vrienden. Sinds een jaar of 2 ben ik veel braver. Ik zet hem op de maximumsnelheid (oké 5 km erboven) op de cruise control, muziekje aan en super relaxed rijden. Dit rijdt zóveel fijner!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.