Mijn fascinatie voor succesvolle ondernemers

Ik blog wel vaker over mensen die het ondertussen voor elkaar hebben. Die het gelukt is om succesvol te worden (in mijn ogen dan). Waarbij men na hard werken, risico’s en een beetje geluk, het voor elkaar heeft gekregen om een succesvolle onderneming op te zetten. Of die succesvol zijn in een bepaalde prestatie. Of die, nou je kan het je wel indenken. Mensen die het verder hebben geschopt dan de gemiddelde Nederlander zoals ik. Ze hebben een bepaalde aantrekkingskracht en drive die ik altijd heel interessant vind. Het zijn mensen die ik graag hoor en mij door laat inspireren. Want ja, als ik een groep personen als inspirerend moet aanmerken, dan is het deze groep wel.

Robert Kiyosaki was de eerste

Als ik even terug ga denken, denk ik dat Robert Kiyosaki (van Rich dad Poor dad) wel een van de eerste personen was die mij erg inspireerde. De manier waarop hij vertelde vond ik heel boeiend om te horen en hoe hij zijn kennis deelde vond ik wonderlijk. Grappig genoeg vind ik hem ondertussen nogal over de top. Ja, hij is een succesvol man, maar het is hem ook een beetje naar de bol gestegen. De filmpjes die hij ondertussen met de stagiaire opneemt, ‘om ook jongere generaties aan te kunnen spreken’, zitten in mijn allergie. Het druipt er een beetje vanaf. Maargoed, dat doet niet onder aan het feit dat zijn eerdere filmpjes best interessant zijn.

Nederlandse ondernemers luister ik graag naar

Ik heb al eens eerder een hele blog besteed aan Pieter Zwart. De beginbaas van Coolblue. De man die met een enorme gedrevenheid een bedrijf heeft opgezet en die ondertussen één van Nederlands grootste spelers is. Die het op heeft weten te boksen tegen de andere internet reuzen. Die winkels opent waar anderen ze sluiten, blijft innoveren en blijft vernieuwen. Hij heeft een gedachtekronkel waar je enthousiast van kan worden. Ervoor zorgen dat het ontvangen van een pakketje leuk wordt. Hoe zorg je ervoor dat het bezorgen van een wasmachine leuk wordt. Hoe zorg je ervoor dat mensen graag naar je reclame kijken. Erg inspirerend.

Andere ondernemers met elk hun eigen verhaal

Kennen jullie die man van Picnic? Michiel Muller. Laatst heb ik een podcast geluisterd waarin hij geïnterviewd werd. Want waar liep hij nou tegen aan bij het verstoren van de gevestigde orde? Laten we eerlijk zijn, met die online supermarkt is hem dat vrij aardig gelukt. Steeds meer mensen bestellen online hun boodschappen en nog steeds probeert hij het verdienmodel erachter verder te verbeteren. Nu weer met een nog automatische pakhuis en orderpicking systeem. Hoe de kleinste details een wereld van verschil kunnen maken bij jouw product. Want waar de grote online shops niet na hoeven te denken over welk product eerst wordt ingepakt, kan hij het toch niet verkopen dat de bananen onderin je boodschappentas komen te liggen.

Ik denk niet out of the box. Ik heb geen box…

Een uitspraak van Roland Kahn in weer een andere podcast. Succesvol ondernemer met onder andere Coolcat, MS Mode en Sapph. Ooit als assistent van de assistent van de assistent begonnen bij de Bijenkorf en zichzelf omhoog gewerkt tot iemand die anderen inspireert. Als vervroegt schoolverlater staat hij ondertussen gastcollege’s te geven en is hij druk bezig om zijn zaken aan de kinderen over te dragen. Want ja, als je dood bent pakt de belastingdienst veel te veel af. En hij is daarin ook heel realistisch. Zijn kinderen hebben andere kwaliteiten dan hijzelf. Kwaliteiten die, in deze tijd, veel beter van pas komen. Toch wel wonderlijk om te zien. Succesvol en enorm gedreven. Je bedrijven je kindjes noemen. En dan inzien dat het nodig is dat die ‘kindjes’ uitvliegen. Niet krampachtig vast blijven houden, maar het beste voor die bedrijven zien.

Drie stappen vooruit denken

Ik heb nu slechts een paar mensen genoemd, maar het lijstje kan nog veel langer. Want er zijn zoveel inspirerende mensen. Op mijn nachtkastje ligt ook een boek met mensen die je kunnen inspireren. Ik denk dat er wel 40 mensen voor geïnterviewd zijn. Mensen die heel veel doen, maar ook vooral laten om te komen waar ze willen komen. Van topsporters tot succesvolle bestuurders. Mensen die meerdere stappen vooruit denken en heel veel durf hebben, omdat ze niet weten wat er gaan komen. Mensen waar ik bewondering voor heb en waar ik wat van wil leren. Mijzelf laten triggeren. En heus niet allemaal hoor. In dat boek op mijn nachtkastje stond één iemand waarbij ik dacht: “zou wil ik echt niet zijn”. Ach, zelfs dan leer je er wat van.

Wat heb ik er tot nu toe mee gedaan

Bewust: helemaal niks… Onbewust misschien wel heel veel. Ik kan (helaas) niet direct aanwijzen wat ik nu wel of niet doe naar aanleiding van zo’n interview. Maar het geeft mij wel weer een beetje extra drive. Net dat zetje extra waardoor ik dingen ook wil. Niet zozeer een miljoenenbedrijf runnen hoor. Maar wel net die kleine stapjes die ervoor zorgen dat ik kom waar ik wil komen. Of die mij juist laten zien dat de horizon nog veel verder gaat.
Een ander onderdeel wat je erg terugziet, is dat die mensen heel dicht bij zichzelf blijven. Die mensen reageren altijd hetzelfde op dezelfde vraag. Natuurlijk zal daar wel wat mediatraining bij zitten, maar het moet toch ook een deel van hunzelf zijn. Dat zakelijke, maar ook die charme die ze uitstralen. Zonder extreem over het paard getild over te komen, laten ze wel horen en zien welke stappen ze hebben gezet en wat ze hebben bereikt. Deels verklaarbaar, deels geluk. Ja, toch wel onderdelen die mij inspireren.

Terugluisteren en mij inspireren

Twee van de bovenstaande interviews komen uit “andersmans zaken” van NU.nl. Maar ook youtube is een goede bron van inspiratie. TED talks werken erg goed, maar ook opgenomen business events kunnen een bron van inspiratie zijn. Genoeg materiaal zou ik zeggen.
En dan meteen mijn vraag aan jou: Wie vind jij inspirerend. Wie zou ik terug moeten kijken / luisteren. Door wie zou ik mij moeten laten inspireren?

1 gedachte over “Mijn fascinatie voor succesvolle ondernemers”

  1. De prestatie die ik het knapste vind, is die van de Familie van Eerd van Jumbo. Zo’n groot bedrijf opbouwen in een traditionele markt van supermarkten vind ik razend knap

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.