Ik kijk met regelmaat interviews met ondernemers. Soms omdat het over crowdfunding gaat, soms omdat ze een fout hebben begaan en er wat van hebben geleerd en deze keer omdat de ondernemer gewoon super, nee ULTRA succesvol is gebleken.
PDAshop.nl, koelkaststore.nl, wasmachinestore.nl, stofzuigerstore.nl en ga zo nog maar even door. Al die losse shops komen uit bij Coolblue. Een internet onderneming die vroeger bij mij bekend stond van de vele losse websites, hoge prijzen en ‘daar niet kopen’. Eigenaar: Pieter Zwart.
Coolblue
Coolblue vond ik altijd een beetje de underdog. In hetzelfde jaar als Bol.com opgericht (1999) en was altijd een van de duurste winkels. Maar ze groeiden. Gestaag welliswaar, maar ze groeiden. En ondertussen zijn ze niet meer weg te denken uit het landschap van webwinkels.
De eerste keer
Voor alles is een eerste keer. Waar ik nu veel respect voor de onderneming heb, begon dat respect te groeien in 2015. Er kwam een factsheet online met de vergelijking tussen V&D (wie kent ’t nog), Coolblue, Bol.com en Wehkamp.nl. En ik kon toen al vertellen dat V&D het erg slecht deed in vergelijking met de andere spelers.
Zoals je kan zien heeft V&D weliswaar de op één na hoogste omzet. Maar daartegenover hebben ze meer dan 10x zoveel werknemers, zijn ze de werknemersaantallen aan het verlagen i.p.v. verhogen, bezorgen ze minder vaak, moet je eerder besteld hebben voordat je het morgen in huis hebt en hebben ze de minst bereikbare klantenservice.
Een concept volledig gebaseerd op winkels waar later een webshop bij is gekomen. En dan hadden ze ruim 10x zoveel personeel om eenzelfde omzet te behalen. Dat gaat dus ten koste van je winstgevendheid.
Wat mij in deze afbeelding ook opviel, is dat Coolblue een omzetstijging van 45% haalde. Dat verdient toch wel een applaus. 45%! Menig bedrijf droomt ervan en zij doen het.
Ondertussen
Alle bedrijven groeien door. Coolblue had een omzet van 857 miljoen euro in 2016. Dat zit al veel meer op de hielen vergeleken met Bol.com, die net over de miljard zat. Wehkamp loopt ondertussen wat achter met 750 miljoen. Gigantische bedragen en behoorlijke groeicijfers. Maar waarom dan toch Pieter Zwart noemen in mijn blog en de rest niet? Natuurlijk sowieso omdat ik het een fijnere winkel vind. Ik kan er goed producten vergelijken en ze zijn niet meer de duurste. Maar er is meer!
Anders
Pieter is anders. In het interview dat hij gaf zat, net zoals bij elke andere ondernemer te vinden is: Gedrevenheid, enthousiasme, ondernemerschap en ga zo maar door. Bijna de standaard ondernemer. Maar het out of the box denken viel bij hem op. Daarnaast heeft hij, samen met het bedrijf, een gigantische dosis humor. Hieronder zie je dat zijn zelfbedachte grap beter was dan het reclamebudget van 3 miljoen:
Met natuurlijk de reclame zelf:
Kwaliteit
Een van de belangrijkste speerpunten naar klanten toe is dan toch ook wel kwaliteit. Pieter zegt in onderstaand filmpje: “Wij hebben drie pakketdiensten versleten, want geen van allen was goed genoeg.”
Ondertussen hebben ze hun eigen pakketdienst en wordt er geld verdiend doordat ze slim inspelen op wachttijd. Wachttijd kan je namelijk ook benutten! En met dat alles maken ze de klant ook nog eens blijer en meer tevreden.
En met al die kleine dingetjes denk ik dat Coolblue zich onderscheidt van de rest. Snel, klantvriendelijk, down to earth en heel goed op/met social media. Dat wil dan niet zeggen dat Bol.com of Wehkamp het slecht doen. Bol.com heeft bijvoorbeeld heel slim ingespeeld op tweedehands aanbod en andere winkels die via de winkel van Bol.com hun waar kunnen verkopen. Maar het is toch de humor van Coolblue die mij bijblijft en die ik verder vertel. Niet het gigantische aanbod van Bol.com. En als ik dan het complete interview bekijk, krijg ik toch steeds meer respect voor de ondernemer achter de online toko die ik vroeger de underdog noemde. Een echt slimme ondernemer!
Ik kende dat filmpje nog niet, maar wat grappig! Zeker om dan te horen dat die ene grap effectiever was dan waar een heel jaarbudget marketing aan besteed is. Ondernemers zijn zeker een inspiratie waar je veel van kan leren. In mijn werk heb ik ook veel met ondernemers te maken. Het mooiste vind ik de passie die mensen uitstralen voor hun bedrijf/product.
Wat denk ik in dit geval nog een toegevoegde waarde is, is dat deze ondernemer zijn passie wat meer publiekelijk toont dan andere ondernemers. De publiciteit wordt opgezocht en ik denk dat dat ook echt een kracht is achter dit bedrijf.