Lufthansa klaagt passagier aan

Lufthansa klaagt passagier aan

Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een passagier wordt aangeklaagd. Af en toe lees je tenslotte van die berichten over dronken passagiers die heisa maken in een vliegtuig. Soms zelfs zo erg dat het vliegtuig een tussenstop moet maken en daarmee vertraging oploopt. Maar in dit geval heeft de passagier zich niet tijdens de vlucht misdragen. Sterker nog: hij kwam niet eens opdagen…

Vlieghack

Deze passagier had gebruik gemaakt van een manier om goedkoop te vliegen. Op zich niets illegaals natuurlijk, maar toch wel een uniek. Deze vlieghack wordt steeds bekender en deze rechtzaak is om paal en perken te stellen aan deze manier van goedkope tickets boeken. De luchtvaartmaatschappijen hebben namelijk wel degelijk schade. Het gaat hier namelijk om de zogenaamde ‘hidden city ticketing’ techniek.

Hidden city ticketing

Is het jou ook opgevallen dat vliegtickets met een overstap veel goedkoper zijn dan directe vluchten? Tja, je bent tenslotte langer onderweg en hebt meer ongemak. Die goedkopere vluchten zijn de basis van deze hele techniek. Stel, je wil vliegen van Amsterdam naar New York. Een duur ticket, dus je kijkt even verder. Wat blijkt: een vliegticket Amsterdam – Chicago met tussenstop in New York is goedkoper dan een directe vlucht naar New York. De kortingen die je krijgt bij zo’n overstap zijn enorm. Daarom boek je het ticket Amsterdam – Chicago en stap je gewoon uit in New York. Zo simpel kan het zijn om goedkoper in New York te komen.

De aangeklaagde passagier

De beste man die nu is aangeklaagd, heeft op deze manier gereisd. Hij vloog van Oslo naar Seattle met een tussenstop op Frankfurt. Heen was er niets aan de hand, maar terug is hij in Frankfurt uitgestapt en doorgevlogen naar Berlijn. Hij is dus nooit op komen dagen voor de vlucht van Frankfurt naar Oslo. Waarom? Omdat het gewoon goedkoper was dan een directe vlucht.

Voor airlines is dit een groot probleem

Passagiers die niet op komen dagen is een groot probleem voor airlines. Zeker nu er ook websites zijn die jou als passagier helpen om op deze manier goedkoop vliegtickets te boeken, wordt het aantal passagiers dat niet op komt dagen steeds groter. Die website werd ook aangeklaagd door United Airlines. De website won… Het mag schijnbaar dus wel.

Algemene voorwaarden

Tegenwoordig staat in de algemene voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen dat je de vlucht zoals geboekt ook daadwerkelijk uit moet voeren. Je moet dus echt beginnen bij de stad van vertrek en moet uitkomen bij de stad van aankomst. Stap je halverwege uit, dan behouden ze zich het recht om jou de ‘normale’ ticketkosten in rekening te brengen.

Ik zou het zelf niet doen

Deze manier van vliegen, hoewel echt goedkoper, zou ik zelf niet doen. Ik denk dat ik er niet het zelfvertrouwen voor heb om niet op te komen dagen voor de tweede vlucht. Daarnaast kan je ook enkel reizen met handbagage, omdat ruimbagage altijd naar de eindbestemming zal gaan. Verder wil ik mij denk ik gewoon niet mengen in deze discussie rondom deze manier van reizen. Ik vind het een soort van onbeschoft dat een passagier op deze manier gebruik maakt van goedkopere vliegtickets. Dat gezegd hebbende vind ik het ook idioot dat een vlucht met overstap veel goedkoper is dan een directe vlucht naar de plaats van die bewuste overstap.
Ik ga dan liever op een andere manier goedkoop op vakantie.

Zou jij op deze manier een vlucht durven / willen boeken om geld te besparen?

4 gedachten over “Lufthansa klaagt passagier aan”

  1. Zoals je zegt “tegenwoordig staat in de algemene voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen dat je de vlucht zoals geboekt ook daadwerkelijk uit moet voeren”. Dat is voor mij de enige reden om deze vlieghack niet toe te passen. Immers, bij het boeken van de tickets verklaar je je akkoord met die voorwaarden.

    Echter, ik vind die voorwaarde onterecht. En ik ben niet de enige. De consumentenbond vindt deze voorwaarde ook onterecht (zie de no-show-rechtszaak tegen KLM).

    Ik vind dat een consument ook het recht heeft om een aangeschafte dienst of product niet te consumeren. Zowel deels als geheel. Wanneer ik op een terrasje een kop koffie en een gebakje bestel, heb ik het recht om een deel daarvan te laten staan. Niemand zal mij aanklagen omdat ik het gebakje maar half opeet. Of omdat ik de koffie misschien wel helemaal heb laten staan. Wanneer ik vier kaartjes koop voor de Efteling, zal niemand mij aanklagen wanneer we maar met z’n drieën naar binnen gaan.

    “Passagiers die niet op komen dagen is een groot probleem voor airlines”, stel je. Het enige probleem dat ik hierbij kan bedenken is dat het personeel tevergeefs zit te wachten op iemand die niet komt opdagen. Dat is simpel te verhelpen door de passagier de optie te geven om tijdens het boeken van de vlucht alvast aan te klikken welk vluchtdeel hij of zij zal gaan missen. Daaraan zou je dan ook nog het recht kunnen koppelen voor de luchtvaartmaatschappij om dat deel weer vrij te geven en die stoel op dat vluchtdeel weer te verkopen aan een andere passagier. Iedereen blij.

    Overigens is er nog een andere fenomeen. Een ticket Spanje – Japen is veel goedkoper dan Nederland – Japan. Het verschil is zo groot dat het zelfs interessanter is om Nederland – Spanje – Japen te vliegen dan Nederland – Japen.

    Dit alles is simpelweg het gevolg van marktwerking. En ik ben dus tegen de protectionistische maatregelen, die de keuzevrijheid van de consument beperkt.

    Desalniettemin ga ik geen voorwaarden overtreden waarmee ik tijdens het aankoopproces akkoord ben gegaan.

  2. Ik ken de techniek inderdaad. Een andere is om kruistickets te bestellen (retour A-B en retour B-A kopen, qua datums de heen en terugreis een paar maanden uit elkaar). Dit scheelt vaak ook veel geld tov tickets die bijna last minute zijn en kort na elkaar heen en terug gaan. Dan vlieg je van beide tickets de heenreis en cancel je de terugreis. Volgens mij wordt dat gewoon toegestaan.

  3. Ohhh. Ik wist niet dat dit niet mocht. Toevallig de dag dat je dit artikel post nog gedaan. Vlucht vanaf Düsseldorf naar centraal Amerika met KLM met overstap op Schiphol. Op de terugweg op Schiphol uitgestapt en de trein genomen. Als ik op Schiphol een KLM medewerker vraag waar ik uit kan checken, kijken ze me raar aan. De NS heeft dit beter georganiseerd.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.