Ben jij al gevallen voor de stempelkaart?

Ben jij al gevallen voor de stempelkaart?

De Albert Heijn, ’t Kruidvat, de Etos, de BP, de Gamma en noem het maar op hebben het allemaal: Een spaarprogramma. Waar sommige spaarprogramma’s de nodige kritieken kregen en je bij andere goed moet opletten hoe je de punten uitgeeft, blijken ze allemaal te werken. Klanten komen maar al te graag terug. Maar wat nou als je nou met jouw bedrijf als eenling geen duur pasjes systeem kan betalen? Dan gaan we ouderwets stempelen!

Alles draait om de klanten

Bij een bedrijf draait alles om de klanten. Als klant zijnde zal het je wel eens opgevallen zijn. Ze proberen je maar al te graag naar zich toe te halen in de hoop dat jij er iets koopt. Maar, nog veel lastiger: ze willen je graag nog een keer terugzien. Want als alle klanten maar één keer komen, gaat er toch echt iets fout… Daarom proberen bedrijven je aan zich te binden. Kom nog een keertje langs! En dat is nog best lastig met al die concurrentie om je heen. Denk maar eens aan een koffietentje of de kapper. Als klant zijnde heb je keuze genoeg. Waarom zou je nog een keer naar dezelfde gaan?

Een extraatje

Ondernemers proberen jou dus nog een keer terug te laten komen. En dat doen ze door in de verre toekomst korting te beloven. Denk maar eens aan de Albert Heijn. Met hun bonuskaart krijg je korting op bepaalde producten als je nog een keer komt en kan je airmiles sparen. De BP doet dat met de freebees en zelf de ING laat je punten sparen bij hun producten. Maar dat zijn allemaal best dure systemen om op te zetten. Daarom zie je vaak de kleinere ondernemingen het iets simpeler houden: de stempelkaart. Bij een x-bedrag krijg je een stempel en bij zoveel stempels krijg je korting of iets gratis. Het is zo simpel.

Natuurlijk willen we korting!

En wij als Nederlanders doen er massaal aan mee! Korting krijgen. Wij gaan gerust nog een keer een extra kop koffie doen “want dan komt de spaarkaart vol”. Wij Nederlanders laten ons verleiden om elke keer onze kaart te laten zien voor nog meer punten, zegels of stempels. Voor de ondernemer werkt het dus erg goed. De klanten komen nog een keer terug, waarmee hij of zij dus nog een keer omzet heeft.

Wat is ons voordeel?

Natuurlijk zijn al die spaarsystemen geen vetpot. Vaak moet je eerst geld uitgeven voordat je iets kan sparen. Op de foto hierboven krijg je het tiende kopje koffie gratis. Bij de lokale kapper krijg je bij elke €10 een stempel en krijg je bij 15 stempels €4,50 korting. Maar hoeveel korting krijg je dan daadwerkelijk? Bij het koffietentje is het maximaal 10% korting. Zolang je natuurlijk 10 x hetzelfde kopje koffie bestelt en het bij alleen koffie (zonder gebak) houdt. Anders krijg je procentueel gezien natuurlijk minder korting. Bij de kapper komt het in het beste geval uit op een korting van €4,50 bij een besteding van €150. ‘Slechts’ zo’n 3%. Maarja, het zijn natuurlijk de kleine dingen die het doen!

Hoe gaat de ondernemer met de spaarkaart om?

Heel belangrijk bij zo’n spaarkaart is hoe de ondernemer met die spaarkaart omgaat. Bij de kapper frustreert het mij altijd… Knippen is €19,50. En je raadt het al: dan krijg ik één stempel (want ja, €19,50 is geen €20…). In mijn geval moet ik dus 15x knippen, waarna ik €4,50 korting krijg. 15 x €19,50 is dus €292,50. Dat komt neer op een 1,5% korting. Dat is opeens nog maar de helft. Maarja, toch ga ik elke keer weer braaf naar die kapper “omdat ik er een spaarkaart van heb”.
Het koffietentje van de afbeelding doet het gelukkig een stuk beter. Zelfs bij kopjes koffie die “normaal niet meetellen”, krijg ik gewoon een stempel. Dat is dus al een stuk klantvriendelijker en loyaal naar de klant. Ik bestel er ten slotte wel gewoon wat te drinken.

Wat is nou het nadeel van zo’n spaarkaart?

Het nadeel, is dat we niet meer op ontdekkingstocht gaan. Ik ga geen andere kapper meer proberen (want ik heb tenslotte bij deze een spaarkaart). En ook dat nieuwe koffietentje is wel leuk, maar van die andere hebben we een stempelkaart. Het nadeel is dus juist wat de ondernemer wil bereiken: klantenbinding. En voor dat koffietentje is dat wat mij betreft helemaal niet erg, want ik kom er graag en ik gun het ze ook. Maar ik moet er wel heel erg op letten dat ik af en toe ook ergens anders koffie ga drinken. Een andere sfeer en een andere beleving ervaren. En misschien is dat andere tentje wel goedkoper!

Die spaarkaart dan maar de deur uit?

Nee, wat mij betreft blijven we ouderwets stempelen. Ook ik laat hem maar al te graag zien bij ‘ons’ koffietentje. Maar kijk ook eens verder. Wie weet is het ergens anders net zo gezellig of veel goedkoper. Weet dat al die bedrijven jou graag terug willen zien en je daarvoor een kleine korting geven. Zolang je dat maar bewust weet, is er niets mis met het sparen voor die gratis kop koffie.

Hoeveel spaarkaarten heb jij van lokale ondernemers?

5 gedachten over “Ben jij al gevallen voor de stempelkaart?”

  1. Ik heb alleen een spaarkaart bij de koffie plek waar ik m’n bonen haal. Gewoon altijd 1 stempel, geen gedoe. Verder komt er genoeg variatie aan bonen langs dat ik ook geen behoefte aan een andere plek heb. Maar inderdaad, meer dan 10% korting is het niet.

  2. Ja, ik heb zo’n hekel aan die pasjes die je dan hebt. M’n bonuskaart bijv heb ik in zo’n app staan, maar als je echt zegeltjes moet plakken haak ik toch af hoor.

    (Trouwens, zag dat we allebei hetzelfde boek aan het lezen zijn nu, grappig! Ik vind het echt een topper – je bent er niet even snel doorheen maar tis echt een aanrader, vind ik!)

  3. Ik heb er eentje van de schoenmaker; bij €5 een stempel en bij 15 stempels €5 korting. Het is ook de dichtstbijzijnde schoenmaker en ik draag dure schoenen die ik minstens 1x laat verzolen.
    Verder nog eentje van het tuincafe van Tuinland. Ook bij €5 een stempel en bij 10 stempels €5 korting. Ik ga er niet speciaal naar toe maar als ik er ben, maak ik er wel gebruik van.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.