Hoe bedrijven je proberen te beïnvloeden

Hoe bedrijven je proberen te beïnvloeden

Hier zijn natuurlijk al hele studies naar gedaan, maar ondertussen gaat het bij mij echt de pan uitlopen. Woordkeuzes waardoor ik als consument beïnvloed wordt. Ik was mijn inbox aan het opruimen en kwam zo ongelofelijk veel reclame tegen dat ik mij er eens in ben gaan verdiepen. Hoe graag willen bedrijven wel niet dat je iets gaat kopen. Daar wordt alles op ingezet. In woorden, plaatjes, slimme trucjes en ga zo maar door. Vandaag een paar voorbeelden die mij opvielen.

Apple

“Nu de nieuwste iPhone voor maar €899!*” Ik weet dat iPhones heel duur zijn. Extreem duur! Vroeger kreeg je nog wel eens een gratis telefoontje bij €10 beltegoed. Tegenwoordig is mijn telefoon duurder dan mijn computer. Ook niet zo heel gek, want ik doe er ook enorm veel mee. Maar dan die aanbieding. Allereerst voor maar €899. Alsof het niets is. Het kost slechts €900. Ja sorry, maar dat is voor heel veel mensen gewoon meer dan een half maandsalaris. En wij doen allemaal maar alsof het niks is. Alsof je dit gewoon maar moet kunnen kopen. Eigenlijk toch best wel idioot. En dan nog even het sterretje erachter. Want, deze prijs is alleen geldig als je jouw oude toestel inlevert. En natuurlijk krijg je niet voor elk toestel hetzelfde bedrag terug. Alleen als je het een-na-laatste model inlevert, krijg je deze maximale korting. Mijn eigen iPhone 6 staat niet eens meer in de lijst. Het oudste model is de iPhone 6s, waar je dan €50 voor terugkrijgt. Snap jij het al dat ik dit misleidend vind.

Social deal

Op zich heb ik niet zo heel veel tegen social deal. Af en toe maak ik er zelf ook gebruik van en de aanbiedingen kunnen best wel scherp zijn. Echter, die reclame die je daarna krijgt… Natuurlijk moet je je aanmelden voor de nieuwsbrief. En die krijg je dagelijks. Nu ging ik mij afmelden en voordat ik mij volledig af kon melden kreeg ik een keuze. Je kan het namelijk ook een maandje uitzetten. Een maandje geen nieuwsbrief, waarna je gewoon weer de aanbiedingen ontvangt. Nou nee, bedankt… Ook in deze keuze moest ik weer naar beneden scrollen voordat ik de optie kreeg om mij echt af te melden.

Nieuwsupdates

Hoe fijn is het om af en toe een echt krantenartikel te kunnen lezen. Ik hoef echt niet de hele krant, maar af en toe dat ene stukje… En dat kan ook heel vaak. Vijf artikelen gratis per maand om te lezen. Een soort proefabonnement in de hoop dat je het zo goed vind dat je alsnog een betaalde versie afsluit. Dat is vaak genoeg om net de artikelen te kunnen lezen die ik interessant vind. Maandelijks krijg ik dan weer een mailtje: “u kunt weer vijf gratis artikelen lezen”. Wellicht wat onnodig dat ik daarvan op de hoogte gesteld wordt, maar het gaat verder. Ze raden meteen wat goede artikelen aan van de afgelopen maand. Hoe slim is dat! De artikelen die al veelgelezen zijn, nog even aanbieden. Heel slim opgezet natuurlijk, want dat artikel gaat dan al van je ‘tegoed’ van 5 artikelen af. Puur en alleen maar in de hoop dat jij zo snel mogelijk erachter gaat komen dat je inderdaad een abonnement ‘nodig hebt’.

Pinterest

Nog zo iets (waar ik eigenlijk gewoon van af moet). Pinterest… Ik heb ooit een account aangemaakt om mijn blogs ook daar te delen. En wellicht werkt dat voor sommigen heel goed hoor. Maar ik heb er vooral heel veel werk van, zonder te merken dat ik veel extra lezers krijg. Met het publiceren van artikelen op dat platform ben ik jaren terug al gestopt. Maar ondertussen krijg ik nog wel dagelijks mijn spam van ‘borden die het zo goed doen’ en ‘Deze borden vinden wij geschikt voor jou’. Nou, als dat nog steeds zo is na al jaren niks te hebben gedaan en zonder dat ik er zelf profijt van heb, ga ik dan toch maar afscheid nemen van het hele Pinterest.

Reisorganisaties

Is het je wel eens opgevallen, dat als je een reis boekt via booking.com, AirBnB, Stenaline of welke andere reisorganisatie dan ook, je daarna doodgegooid wordt met mailtjes. Soms zelfs nog voor dat je daadwerkelijk op de reis zelf bent geweest. “Bent u al klaar voor uw volgende reis”. Ze spelen heel erg in op het gevoel dat je had bij de vorige trip. Vakantie is leuk! Dat is genieten. Weet u nog dat het zo leuk was. U kunt weer zo’n leuke en ontspannende trip bij ons boeken. Doe dat vooral, want deze korting is maar tijdelijk. Maar dat de aanbieding bijna verloopt verkondigen ze dus elke mail weer…

Mailbox opruimen

Waar ik aan het begin al aangaf dat ik mijn mailbox aan het opruimen was, is dat niet enkel alles naar de prullenbak verplaatsen. Nee, op een gegeven moment ben ik het zat en vind ik het alleen maar vervelend dat ik zoveel zooi toegestuurd krijg. Mijn mailbox opruimen houdt dus in dat ik alle reclame mailtjes open, naar beneden scroll en mij uitschrijf voor de nieuwsbrief, updates en andere advertenties. Dat is af en toe nodig. Zo’n dergelijke opruimactie is dus niet alleen tijdelijk een schone mailbox, maar ook op de langere termijn geen ongewenste mailtjes. Heerlijk! Even een uur door heel veel onzin mailtjes, waarmee ik uiteindelijk heel veel tijd bespaar. De mailtjes kijk je tenslotte vaak even vluchtig door omdat je toch bang bent een super super aanbieding te missen, waarna je ze uiteindelijk weer weg zal gooien zonder er iets mee te doen. Nee, ik heb weer een heel opgeruimd gevoel 🙂

Bedrijven willen alleen maar jouw aandacht en geld

Natuurlijk het hele idee in deze wereld is dat we ons geld alleen maar uit moeten geven. En omdat we er maar een beperkte hoeveelheid van hebben en het maar één keer uit kunnen geven, willen bedrijven heel graag dat je dat bij hen doet. Door extra aanbiedingen, het extra onder de aandacht te brengen en het een unieke deal te laten doen lijken, ga je eerder overstag. De bespaartip zit hem dan ook vooral in het voorkomen dat je al die berichtjes krijgt. Tegenwoordig is het tenslotte overal en altijd sale. Juist door die prikkels weg te halen, ben je al snel een veel gelukkiger mens. Je weet tenslotte niet eens dat je die ‘unieke’ aanbieding mist. En als ik iets niet weet, kan ik het niet missen ook.

Hoeveel reclamemails komen er bij jou per dag binnen?

2 gedachten over “Hoe bedrijven je proberen te beïnvloeden”

  1. Bij mij komen nagenoeg geen reclame mails binnen. Ik meld me nergens voor aan en wanneer ik ergens iets koop of een account aanmaak kijk ik of dan al de mogelijk is wel of niet aanbiedingen te ontvangen. Dat vink ik niet aan, of juist uit (soms staat het standaard al aangevinkt).
    Helaas geven steeds meer bedrijven deze mogelijkheid niet bij een eerste bestelling maar sturen standaard daarna wel reclame mails of nieuwsbrieven, bijzonder irritant. Dan meld ik me al direct af, soms nog gevolgd door een mail aan het bedrijf dat er ik niet van gediend ben dat ik dit ongevraagd ontvang.
    Scheelt heel veel mails in mijn inbox.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.