Het limiet bij contactloos betalen

Waar je al niet inspiratie op kan doen om een blog over te schrijven. Dit keer was het bij de kapper. Een andere klant was aan het betalen toen de kapster zei: “Ja, u moet even uw pincode invoeren”. Klant: “Ja, wat gek, ik snap nou nooit wanneer het wel of niet moet. Er is geen touw aan vast te knopen”. Nou is het natuurlijk wel mogelijk om dat touw eraan vast te knopen, alleen moet je even weten hoe het nou precies zit. Vandaag dus kort maar krachtig uitgelegd hoe het limiet van contactloos betalen in elkaar steekt. Wanneer moet je je pincode invoeren en wanneer niet.

De invoering van contactloos betalen

Ik weet nog goed toen ik begin 2013 voor het eerst hoorde van contactloos betalen. Ik liep destijds stage bij een grote bank. Op de fraudeafdeling welteverstaan. En één van de analisten was het er direct al niet mee eens. Want dit is natuurlijk behoorlijk fraudegevoelig. Kunnen pinnen zonder je pincode in te hoeven voeren. Wie verzint dat nou… Ondertussen zijn we 8 jaar verder. Ik zou het niet meer weg kunnen denken uit de huidige maatschappij. Als je nog niet met je telefoon kan betalen, dan is het in ieder geval wel handig dat je de eerste paar euro contactloos kan betalen. Gemakkelijk en veel sneller. Zeker op bijvoorbeeld stations en to-go winkels verhoogt dit de snelheid waarmee klanten geholpen kunnen worden. Maar zelfs na 8 jaar is er dus nog steeds onduidelijkheid.

Wanneer moet je je pincode altijd gebruiken bij contactloos betalen

Dat is vrij simpel. Alle bedragen van boven de €25 moeten met een pincode betaald worden. Dus kosten de boodschappen €25,01, dan moet je sowieso die pincode inkloppen.

Pincode bij contactloze betaling onder €25

Het kan voorkomen dat je ook onder de €25 je pincode in moet voeren bij een contactloze betaling. Dit komt omdat er nog een tweede limiet geldt: het cumulatieve limiet. Totaal mag je namelijk nooit meer dan €50 achter elkaar aan contactloze betalingen doen. Betaal je dus twee keer €20 contactloos (totaal €40), dan moet je de derde keer €20 wel je pincode invoeren, omdat het totaalbedrag boven die €50 uitkomt. En dat maakt dan niet uit of je daarvoor 2 contactloze pintransacties van €20 hebt gedaan of 49 keer €1. Het gaat om dat totaal bedrag. In totaal kan er dus nooit meer dan €50 achter elkaar gepind worden zonder pincode.

Fraudegevoeligheid en garantie bij contactloos betalen

Die limieten zijn er natuurlijk niet voor niks. Je kan met een mobiele pin-terminal natuurlijk een bedrag invoeren en tegen een vreemde z’n portemonnee houden. Zonder de pincode of geweld, digitaal zakkenrollen. Daarvoor is het eerste limiet van maximaal €25 per transactie. Daarnaast kan je je pas ook kwijtraken, verliezen of alsnog fysiek gerold worden. Om te blijven controleren of jij wel de eigenaar bent van die pinpas, ‘vragen’ ze door middel van de pincode elke €50 weer of jij wel de echte eigenaar bent. Als dat namelijk niet zo is, kan er zonder zonder de pincode nooit een hogere schade ontstaan dan €49,99. En dat bedrag is dan ook het bedrag dat de bank je maximaal vergoed als iemand anders met jouw pasje aan de haal gaat. Dat moet je natuurlijk wel aan kunnen tonen, maar voor de bank is dit het maximale risico dat ze nemen.

Pincode invoeren zet de teller weer op nul

Die €50 aan totale transacties hoeft natuurlijk niet helemaal volgemaakt te worden. Heb je eerder voor €20 contactloos betaald en pin je daarna met pincode (bijvoorbeeld een kaartautomaat of flappentap), dan wordt de teller weer op nul gezet. Je kan opnieuw €49,99 aan contactloze transacties doen. Je hebt namelijk zojuist bevestigd dat jij inderdaad degene bent die bij de pas hoort. Het is dus niet zo dat je elke €50 je pincode moet invoeren. Alleen als het totaalbedrag van contactloze betalingen achter elkaar zonder pincode de €50 bereikt.

Contactloos betalen uitzetten of het limiet wijzigen

De limieten genoemd in deze blog zijn door de bank gestelde limieten in Nederland. Het is niet mogelijk om deze limieten zelf te verhogen. Wel kan je ze verlagen of zelfs contactloos betalen uitschakelen. Dit verschilt echter wel per bank. Zo kan ik bij mijn ABN rekening het limiet niet aanpassen en moet ik een nieuwe pas aanvragen om het contactloos betalen uit te zetten. Dan krijg ik dus gewoon een pas waar het niet mee kan. Bij andere banken kan dit soms eenvoudig vanuit de app of bankomgeving. Wil je dit graag, vraag dan even na bij jouw bank hoe dit in z’n werk gaat.

Contactloos betalen met je telefoon of wearable

Er zijn bij sommige banken ook mogelijkheden om te betalen met je telefoon of wearable, zoals een sieraad. De limieten lopen hier nogal uiteen. Zo kan ik met Apple Pay ook grotere bedragen pinnen, omdat ik elke keer met mijn vingerafdruk bevestig dat ik het ben. Voor wearables kan je vaak instellen wat het (dag)limiet is en hoeveel je per transactie ermee kan betalen. Ook op android telefoons kan je bij sommige banken contactloos betalen met een app. Voor meer informatie daarover verwijs ik je graag naar je eigen bank. De verschillen tussen banken zijn zo groot, dat dit niet in een paar woorden samen te vatten is.

Contactloos betalen tijdens de corona crisis

Het aanraken van de toetsen bij het pinapparaat is natuurlijk een risico bij het verspreiden van het coronavirus. Daarom hebben banken de twee limieten verhoogd. Het betaallimiet is tijdelijk verhoogd naar €50. Het cumulatieve limiet is opgehoogd naar €100. Dat betekent dus dat je bedragen tot en met €50 nu zonder het gebruik van je pincode af kan rekenen en het totaalbedrag van alle contactloze betalingen bij elkaar samen €100 mogen bedragen. Bij eventuele schade wordt ook dit hogere bedrag vergoed. Tot wanneer deze maatregel geldt is nog onbekend.

4 gedachten over “Het limiet bij contactloos betalen”

  1. Dit leg ik tientallen keren per dag uit aan klanten. Nu de bedragen zijn veranderd ivm Corona, begrijpen veel mensen er niets meer van (ik snap niet waarom, de bedragen zijn verdubbeld, dat is al, maar goed). Gisteren nog een mevrouw die een hele tirade hield over “dat de Aldi alweer het bedrag terug had gebracht naar 25 euro per keer en waarom wij (bouwmarkt) dat nog niet hadden gedaan”. En 3 klanten die achter haar stonden, die haar ervan probeerden te overtuigen dat de banken deze limieten instellen, niet de winkels. Nou, dat was dus niet waar, volgens die mevrouw! Ik heb me er maar buiten gehouden, die 3 klanten kregen het haar immers ook al niet uitgelegd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.