Zelfs als klant merk je dat het te veel is

In deze tijden is ondernemen erg lastig. De horeca is eindelijk weer open, zij het met de nodige beperkingen. In de retail mogen er maar een beperkt aantal mensen naar binnen. Steden hebben looproutes aangelegd en kantoren zijn leeg omdat iedereen thuis moet werken. Voor velen is het overleven geworden. Het hoofd boven water houden totdat de crisis over is. Maar niet voor de pakketdiensten. Zij floreren juist in deze barre tijden. Zij krijgen enorm veel opdrachten, omdat iedereen massaal thuis gaat shoppen. Misschien wel iets te veel opdrachten.

Pakketdiensten rijden af en aan

Op een normale doordeweekse dag zie je ze al regelmatig door de wijk rijden. De busjes van de pakketdiensten. Als ik dat vergelijk met 20 jaar geleden, dan is het een complete omslag. Vroeger was iets thuisbezorgd krijgen een kwestie van luxe. Online shoppen was er nog niet echt bij. Maar tegenwoordig rijden busjes met pakketten elke dag weer de woonwijken van Nederland door. Juist nu in deze coronatijden meer dan gebruikelijk. Meer mensen bestellen hun spullen in plaats dat ze het kopen in de winkel. Er is tenslotte ook makkelijker afstand te houden. Alleen merk je aan alles dat de bezorgers het toch wel heel druk hebben.

We zijn niet aan u toegekomen

Vorige week bestelden wij een pakketje. Deze zou woensdag tussen 11 en 14 bezorgd worden. Jammer dat dit tijdens mijn lunch is, maargoed, daar blijf ik wel voor thuis. Om half 3 was er nog geen pakketje en kreeg ik een melding. Het wordt morgen, we zijn niet aan uw pakketje toegekomen. Wederom zou dit tussen 11 en 14 zijn. Toen ik later op de ochtend nog eens keek, was het tijdstip veranderd. Tussen 18 en 21 uur komen we uw pakketje bezorgen. Dat kwam mooi uit, want ik had om 14 uur een afspraak buiten de deur. Nou je raadt het al: pakketje gemist om 14:15…

Uw pakket ophalen bij het pakketpunt

Ook hier is er volgens mij iets misgegaan. Want aan het einde van onze straat zit een pakketpunt. Standaard kunnen wij onze pakketjes daar ophalen. 450 meter lopen en je bent er. Ideaal! Maar dit keer was het anders. Nee, of we het bij een ander pakketpunt op wilden halen. Het leek nog steeds redelijk in de buurt. Maar effectief zaten we bijna in de binnenstad op ruim 2 kilometer afstand. Daar komen we alleen als we echt naar de stad gaan of als ik een ‘groot’ rondje loop tijdens mijn lunch. Eigenlijk zit dat punt dus gewoon ver weg. Helemaal lastig is het dat je er met de auto niet kan parkeren. Ons pakketje woog niet veel, maar was wel onhandig groot. Maar je nieuwe magnetron of tuinset zal er maar bezorgd worden.

Dit doet mij denken aan problemen in het verleden

Heel lang geleden, ik gok zo’n 20 jaar, hadden de pakketdiensten ook problemen. In die tijd kreeg je namelijk de eerste digitale ontvangers voor de tv. Een extra kastje wat tussen de kabel en de tv kwam te staan, waarmee op hogere kwaliteit TV gekeken kon worden. Omdat dat de toekomst was, kreeg iedereen zo’n kastje voor een koopje. En dus kwamen de pakketbezorgers in de problemen. Want veel mensen waren niet thuis en na twee keer proberen wachtte zo’n pakketje nog 2 of 3 weken op het postkantoor om opgehaald te worden. Na die periode werd het pas teruggestuurd naar de verzender. Maar velen waren niet thuis en een pakketje ophalen was vroeger niet zo belangrijk. ‘Komt volgende week wel’. Dus de opslag in alle postkantoren raakten vol, waardoor geen nieuwe pakketjes meer bezorgd konden worden. Het hele systeem kwam plat te liggen.

Opschalen of de crisis afwachten

Ik denk dat er nu precies hetzelfde gebeurt. Er zijn teveel pakjes, dus de pakketbezorger redt het niet in de tijd die hij voor de wijk heeft. Vervolgens zijn de opslagplekken voor pakketjes ook een stuk voller, omdat er meer pakketjes zijn en mensen minder de deur uit gaan. En hoewel die pakketdiensten tegenwoordig toch al vrij flexibel zijn met op- en afschalen, lijkt het erop dat de grenzen momenteel bereikt worden. Pakketbezorgers die hun route niet af kunnen maken en pakketjes op moeten halen op hele andere plekken. En toch vind ik het slim dat men niet niet opschaalt. Want hoe lang blijft dit nog duren. Als het aantal pakketten over een maand weer gaat zakken, krijgen alle pakketbezorgers weer wat ademruimte. Een realistisch scenario, want de lockdown wordt steeds verder versoepeld.

Toch kan het systeem slimmer

Want hoewel men nu wel aan hun grens zit, kan het systeem denk ik veel slimmer. Want als ik net mijn pakketje mis, kan ik niet in de app aangeven dat ik hem wel ophaal bij het pakketpunt. Nee, hij gaat eerst naar het distributiecentrum en morgen komt hij aan bij het pakketpunt. Of nog sterker: na twee keer missen gaat hij sowieso naar het pakketpunt. Maar niet aan het einde van de ronde van de bezorger. Nee, morgen pas. Ik zou graag direct aan willen geven waar het pakket heen mag als ik niet thuis ben. Morgen nog een keer proberen, de buren of direct het pakketpunt. En een tijdslot van 3 uur is nog vrij ruim. Natuurlijk is het lastig plannen, maar er zijn ook pakketdiensten waarbij je ziet hoeveel stops er nog zijn voordat ze bij jou aanbellen. Hoe lang dat ongeveer nog duurt, etc. etc.

Een goede stresstest

Hoewel de kerstperiode natuurlijk een erg drukke tijd is, is een crisis als deze een goede stresstest voor al die pakketbezorgers. Gedurende een langere periode is het nu veel drukker dan normaal. Zwakke plekken komen naar boven en ik hoop dat men mogelijke verbeterpunten ook daadwerkelijk door gaat voeren. Want hoewel het altijd heel leuk is om een pakketje te ontvangen, denk ik dat het systeem toch een stuk slimmer kan. En juist door het slimmer te maken, kan er nog zoveel tijd bespaard worden.

1 gedachte over “Zelfs als klant merk je dat het te veel is”

  1. Postnl werkt het slechtste bij het opgeven van je beschikbaarheid. Als ze aankondigen langs te komen op een tijdslot waarop je niet thuis bent kan je geen ander tijdslot aangeven. Bij de meeste concurrenten kan dit wel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.