10 tips voor werken in de trein

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik groot fan van de trein. Waar ik met 60 minuten van deur tot deur met de auto op kantoor ben, kies ik voor de reis van 75 minuten met de trein. Van mijn baas mag ik kiezen en aangezien het kantoor op loopafstand van het station is, is het voor mij prima te doen. Waarom ik voor een minder snelle reis kies? Naast dat het beter is voor het milieu, zit ik 45 minuten in de trein. Drie kwartier waarin ik echt wat kan doen! Vandaag deel ik mijn tips hoe ik het mogelijk maak om inderdaad van de NS mijn mobiele kantoor te maken.

1. Zittend werken is altijd beter dan staand

Ja, zitten is het nieuwe roken en een sta-bureau is eigenlijk een must in ieder kantoor. Zelfs thuis hebben wij een bureau waar je achter kan staan. Maar in de trein werkt het nou eenmaal niet zo. Zorg dus voor een zitplek (Want staand met een laptop in je handen, leunend op een hoofdsteun van iemand anders wordt niet gewaardeerd…)! Ik heb het geluk dat ik in 1e klas mag reizen, maar ook voor de 2e klas is het mogelijk om een zitplek te realiseren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vertrektijd. Vaak zijn de treinen die iets eerder vertrekken veel rustiger. Het is een beetje zoeken naar de optimale vertrektijd (niet te vroeg maar ook niet te druk). Ik vind het alles behalve erg om een vroege trein te pakken, want dan weet ik zeker dat ik behoorlijk zeker ben van een zitplek.

2. Zorg voor focus onderweg

Een veelgehoord commentaar is dat focussen in de trein behoorlijk moeilijk kan zijn. Mensen om je heen die praten, lawaai maken, naar te luide muziek luisteren en ga zo maar door. En ik ben het helemaal met je eens, dat is heel lastig werken. Een beetje stilte is wel nodig om je een beetje normaal te kunnen focussen. Gelukkig heeft de NS daar iets voor. De stiltezone. Ja, iedereen die nu denkt “oh, ben jij zo iemand die dan vraagt of je daar stil wil zijn”. Ja, zo ben ik… Ik probeer te werken in de trein en er is genoeg plek om te praten en voor mij genoeg plek om stil te zijn. Ik zoek dan ook bewust de stiltecoupés op. De tip voor iedereen: in dubbeldekkers is ‘boven’ altijd de stilte / rustige zone. Een andere optie is natuurlijk een noise cancelling koptelefoon. Een ideale oplossing als je eens lekker gefocust wil kunnen werken in de trein (of gewoon thuis of op kantoor)

3. Zorg dat je laptop klaar is voor die treinrit

In deze blog zit ook een stukje frustratie. Ik ging namelijk mijn laptop opstarten en kwam tot de conclusie dat deze de eerste helft van mijn reis nog moest updaten. Heel vervelend, want dat kost behoorlijk wat tijd waarin ik erg productief kan zijn. Zorg er dus vooral voor dat je met een voldoende opgeladen laptop aan je reis begint. Mocht je nou zien dat deze nog moet updaten, doe dat dan alvast. Zeker als je gewend bent om in de trein te werken, is er niets zo vervelend als ‘niks’ kunnen doen in de trein.

4. Bereid werken in de trein voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je wat te doen hebt in de trein. En dan niet alle belletjes die je moet doen. Nee, zorg er bijvoorbeeld voor dat je nog heel veel ongelezen mailtjes gaat behandelen en verwerken. Of een rapport doorlezen. Perfecte zaken om uit te voeren in de trein. Ik schrijf bijvoorbeeld mijn blog in de trein. En er is altijd wel weer een nieuwe blog te schrijven.

5. Fix internet voor onderweg

Zeker als je met een laptop in de trein gaat werken is het wel zo prettig als je beschikt over een goede internet verbinding. En hoewel sommige treinen inderdaad een goede internetverbinding hebben, is het niet heel betrouwbaar. Sommige treinen hebben niet eens internet. Kijk dus vooral even of je wellicht met jouw telefoon als hotspot kan verbinden. Nadeel is wel dat jouw laptop dit ziet als een ‘gewone’ internet verbinding, dus ook vele MB’s kan verbruiken. Let daar dus op. Vaak kan je dan wel weer instellen dat de WiFi niet onbeperkt gebruikt mag worden, waardoor je bijvoorbeeld wel voorkomt dat Windows even vrolijk gaan updaten.

6. Maar mijn buurman zit vrolijk mee te lezen!

Niets zo vervelend om in de trein een meelezende buurman te hebben. En omdat het wel van belang is om alle plekken in de trein optimaal te gebruiken, wordt het ook niet gewaardeerd als je jouw tas op de stoel naast je neerzet. Maar gelukkig ook daar weer een oplossing voor. Denk bijvoorbeeld aan een privacyscherm. Een plastic filter wat er over jouw scherm heen gelegd wordt. Daardoor wordt de normaal erg brede inkijkhoek enorm verkleint. Wat degene naast je ook zit te kijken, ze zien alleen dat zwarte filter en dus zeker niet wat er op jouw scherm staat. Een voorbeeld van zo’n privacyfilter vind je hier.

7. Gebruik het eindstation als deadline

Werken onder druk werkt voor heel veel mensen heel fijn. En zo kan je het eindstation ook zien als deadline. Voordat ik op mijn bestemming ben aangekomen, wil ik in ieder geval m’n blog af hebben / m’n mail door hebben gelezen / de eerste twee hoofdstukken van dit rapport hebben gereviewd. Het helpt mij in ieder geval om net even die focus weer wat beter te bewaren. Want ja, ik wil toch bepaalde doelen hebben gehaald aan het einde van de 45 minuten die ik in de trein heb gezeten. En lukt het niet je doel te behalen na 45 minuten keihard knallen? Dan heb je in ieder geval wel 45 minuten heel hard gewerkt die je anders in de auto zat…

8. Regel de treinkosten met je baas

Wist je dat het voor jou als werknemer erg interessant is om met de trein te komen. Jouw baas mag je namelijk een groter deel van de reiskosten vergoeden (belastingvrij!). Zeker de moeite waard om dit eens te bespreken. De trein is namelijk vrij prijzig, dus wellicht krijg je het wel voor elkaar dat je er uiteindelijk zelf niets voor hoeft te betalen. Ook mijn baas ondersteunt het reizen met de trein, waardoor ik gratis een uur kan toevoegen aan mijn dag.

9. Wen eraan om in de trein te werken

Ja, af en toe wordt je afgeleid en naar buiten kijken is ook heerlijk. Maar voor het werken in de trein moet je ook leren om je een beetje af te sluiten. De eerste keren zal het misschien wat moeizaam gaan, maar zodra je in een lekkere flow komt, is je treinreis zo voorbij. Het is een kwestie van wennen. Zorg dat je zo min mogelijk afgeleid wordt en dat je zoveel mogelijk van de treinreis productief bent. Ook mij heeft het even gekost voordat ik echt gewend was aan het werken in de trein. Maar ondertussen vind ik het vervelend / jammer als ik ergens anders moet werken en daardoor niet of maar heel kort met de trein moet. Ik zie het echt als een stukje extra tijd.

10. Kijk of werken in de trein ook voor jou interessant is

Voor mij is dit allemaal heel logisch. Ik woon op 10 minuten van een station, heb een directe verbinding naar het eindstation en ook daar is het nog maar 10 minuten naar kantoor. Maar dat kan voor jou heel anders zijn. Hoewel ik de trein als perfecte optie zie, kan het voor jou heel vervelend zijn met overstappen, bussen en lang wachten. Kijk dus vooral of het voor jou ook van toepassing is. Maar als dat nou eenmaal het geval is, zou ik het zeker eens uitproberen.

Heb jij ervaring met het werken in de trein? Zou jij het eens willen proberen?

3 gedachten over “10 tips voor werken in de trein”

  1. Zou interessant zijn, ik zit zo’n 45 minuten in één trein. Helaas is het zo’n sprinter zonder stiltezones, en ook zonder uitklapbaar tafeltje op de stoel voor je.

    Beantwoorden
    • Ik zit inderdaad zelf in een intercity, dus dat reist redelijk comfortabel. Het tafeltje voor mij gebruik ik echter nooit. Dat is leuk om een kop koffie op neer te zetten, maar als ik daaraan ga werken krijg ik spontaan overal last van. Ik zet m’n laptop dus gewoon op m’n schoot. Wellicht dat dat in combi met een goede koptelefoon prima gaat werken 🙂 Ik ben benieuwd!

      Beantwoorden
  2. Heel erg herkenbaar. Ook ik vind t een genot om met de trein te reizen (1e klas & stilte coupe). Bij mij is het de keuze of 140km enkele rit met de auto met de garantie op diverse files of een treinrit van 1u22. Op het eindstation pak ik dan nog gezond de fiets voor de laatste 4km.
    Het grote voordeel vind ik dat je uitgerust op het werk (en tegen de avond thuis) aankomt. Ik heb in 3-4 jr misschien maar tijdens 4 ritten hoeven staan en de aantal vertragingen vallen ook reuze mee (bij meer dan 30 min kun je ook nog geld terugvragen, die je dan weer kunt wegzetten of gebruiken om af te lossen).
    Ik lees tijdens de rit diverse blogs, een boek of tijdschrift, kijk heel af en toe n film en zorg dat t leeswerk (mail, artikelen, stukken) voor het werk is doorgenomen en afgehandeld. Een nadeel vind ik vaak de tafeltjes. Daar kun je met geen goed fatsoen iets op neerzetten.
    Mijn chef / werkgever ziet de reis helaas niet als werktijd terwijl ik er geregeld toch productiever mee ben. Dit betekent voor mij dan ook dat ik tijdens de reis (stiltecoupé) en mijn vrije tijd niet bereikbaar ben (op een enkele uitzondering na). Desondanks gebruik ik in ieder geval n gedeelte van de rit er wel voor omdat ik me daar gewoon fijn bij voel en ik dan op het werk mijn aandacht aan mijn medewerkers kan geven en me kan focussen op zaken die ik niet ergens anders kan doen.
    Om te voorkomen dat iemand mee kan kijken, kun je ook aan de zijde gaan zitten met de enkele stoel. Dan zit er niemand direct naast je.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.