Grootheidswaanzin?

Ja, ook ik beschouw mijzelf als eentje: een influencer. Iemand die zijn of haar mening verkondigd, foto’s of filmpjes op internet plaatst en volgers heeft die zich daardoor laten inspireren. Met de social media van tegenwoordig is het ook helemaal niet meer zo moeilijk. Het enige dat je nodig hebt is een camera en een platform. En met Instagram is het tegenwoordig kinderlijk eenvoudig om influencer te worden. De camera zit op je telefoon, instagram is gratis, alleen die volgers moeten nog komen. Ik ben vandaag eens gedoken in de artikelen over influencers. En heel eerlijk: ik vond het schrikbarend en zorgwekkend. Waar gaat het heen in deze wereld?

Wat wil je worden als je later groot bent?

Influencer! Een groot deel van de jongeren heeft hun antwoord al klaar. Want hoe geweldig is dat! Fotootje plaatsen, gratis producten, iedereen die je kent en ga zo maar door. Een wereld van rozengeur en maneschijn. Maar niks is minder waar. Zo stond er een artikel op NU.nl van Eemy Rutter. Influencer die hard aan de weg aan het timmeren is en echt gaat voor de zaak. Al vier jaar lang is ze bezig haar accounts te laten groeien. Gemiddeld is ze daar zo’n 5 uur per dag mee bezig. En als influencer is dat dus 7 dagen per week. Ze werkt dus zo’n 35 uur per week aan haar influencersbestaan. De verdiensten: zo’n €100 per maand en wat gratis spullen. Dat is dan hard werken voor weinig geld.

Hoe durf je…

Maar dan zijn er ook verhalen van succesvolle influencers. Het schijnt dat de meest invloedrijke instagrammer een miljoen vangt voor een reclamepost. Prima als je inderdaad ook een 200 miljoen volgers hebt. Maar om nou actief bedrijven te gaan benaderen voor gigantisch dure producten… Dan vind ik je wel lef hebben hoor. Prima om te overleggen voor een samenwerking. Dat is ondernemerschap. Maar om een paar gratis dakkapellen van totaal €40.000 te vragen bij een kleine ondernemer vind ik heel ver gaan. Zeker als je dan beseft dat deze influencer naar verhouding veel minder volgers heeft dan die instagrammer die een miljoen per post krijgt.

Gratis, Gratis en Gratis!

Soms heb ik wel eens het idee dat influencers het om de gratis meuk is te doen. En natuurlijk, dan is heel leuk! Ook ik heb wel eens iets toegestuurd gekregen. Maar ik heb wel het idee dat sommige mensen influencer willen worden voor de gratis dingen. Voor de roem en die verslavende likes. Maar gelukkig zijn mensen en bedrijven ook niet gek. Niet zomaar elke “influencer” wordt gevolgd en bedrijven zijn kieskeurig met wie ze wel of niet samenwerken. Gelukkig moeten al die influencers dus wel iets meer te bieden hebben dan een filmpje die publiekelijk zichtbaar is.

Alles voor de likes?

En als je dan eenmaal een beetje succes hebt op één van de socialmedia platforms, dan moet je het ook nog maar blijven bewijzen. En dan komt er misschien nog wel meer grootsheidswaanzin dan vragen om een paar dakkapellen. Een auto zodanig opvoeren dat hij in de brand vliegt, vervolgt worden voor miljoenenfraude en sommige influencers raken zelfs gewond of sterven tijdens het maken van dat ene filmpje of te mooie plaatje. Het is hard werken, de eerste foto is nooit geschikt en dan heb je nog die innerlijke druk en stress of je deze keer wel aan je likes gaat komen. Ja, moeilijk wereldje…

Maar maak jij al gebruik van influencers?

Echt, heel stom toevallig had ik het gisteren over influencers. Want ook ik zit ergens op instagram, maar volg alleen mensen die ik ken. Maar influencers volgen kan je ook wat opleveren. Bijvoorbeeld kortingscodes. Dus weet je toch al wat je wil kopen, maar heeft het geen haast? Dan kan je altijd nog even kijken of er een influencer is voor dat type product. De kans is er tenslotte dat er kortingscodes voor bepaalde bedrijven of producten gedeeld worden. Alleen maar voordeel voor jou! Eenmaal je producten bestelt kan je natuurlijk ook gewoon weer ontvolgen. Alles voor de korting!

Laat je niet gek maken

Of je nou een bedrijf hebt, influencers volgt of een toekomst ziet als influencer: Laat je niet gek maken. Die hele markt draait voor een groot gedeelte om de reclame. En begrijp me niet verkeerd: een samenwerking is niet erg. Dat doe ik ook! Maar een influencer met grootheidswaanzin die vraagt om een paar dakkapellen of een 12 jarige met 324 volgers kan je beter negeren. En weet dat heel veel posts meer dan het perfecte plaatje zijn. Ze hebben ook als doel jou te beïnvloeden. Heb je niks nodig, dat moet je die kortingscode ook gewoon niet willen gebruiken. En wil je influencer worden? Zeker doen! Als jij het verschil in de wereld wil maken kan ik het alleen maar aanmoedigen. Maar weet dat het hard werken is en dat inkomsten nihil zijn. Want dat harde werken en de weg naar de top, dat zie je nergens terug op instagram.

2 gedachten over “Grootheidswaanzin?”

  1. Ik zeg (vooral tegen mezelf) ‘don’t give up your day job!’. Ik denk dat er vast een aantal influencers zijn die er een dikbelegde boterham mee verdienen en daar heel hard voor moeten werken en heel veel voor moeten laten. Ik denk nu vooral aan de jongeren die producten met hun YouTube vlogs promoten en constant in de picture moeten zijn voor hun inkomsten. Net als popsterren… de roem is vast heel gaaf, maar heeft natuurlijk ook een keerzijde.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.