En ook de ABN verhoogt de prijzen

Ja, eerst de ING, dan is het logisch dat alle banken hun prijzen gaan verhogen. Daar hoef je geen hele nieuwe blog over te schrijven toch… Maar toch is het deze keer net wat anders. Want de ABN heeft namelijk helemaal geen prijsverhogingen aangekondigd. En toch worden de prijzen verhoogd. Verkapt dan welteverstaan. Hoe zit dat dan precies.

Hoe je nooit de volle prijs voor een ABN rekening hoefde te betalen

Een rekening kostte bij de ABN €3,40. Tenminste, de wat luxere variant. Ik maak regelmatig gebruik van m’n creditcard etc, dus dan is zo’n pakket wel fijn. Maar ik heb in de afgelopen jaren nog nooit die volle €3,40 hoeven betalen. Dat kwam namelijk door het &Meer programma. Had je tot 4 ABN producten, kreeg je 10% korting, had je 5 of meer producten van ABN liep dat zelfs op tot 20%. Je hoefde daardoor dus nooit de volle mep te betalen.

Extra korting regelen

Om het verhaal nog mooier te maken, heb ik zelfs een extra product aangevraagd om uiteindelijk aan 5 producten te komen. Namelijk rood staan. Dat kon ik eerder niet, maar door die mogelijkheid in te schakelen, kwam ik op de 5 producten. Ik heb nooit rood gestaan, maar wel jaren 10% extra korting gekregen. In plaats van €0,34 kreeg ik €0,68 korting. Ik betaalde dus steevast €2,72 voor mijn rekening.

We stoppen met &Meer

Het was niet meer dan een mailtje. We stoppen ermee. Het aantal klanten loopt terug, dus we zien het nut er niet meer van in. Bij de veelgestelde vragen stond het volgende bij de vraag over mijn opgebouwde voordelen: “U krijgt het bankvoordeel dat u heeft opgebouwd op uw betaalrekening, op de manier die u van ons gewend bent. De laatste betaling is in oktober 2019.” En dat is mij dus totaal ontschoten. Ik heb alleen de eerste regel gelezen. Dat het voordeel daadwerkelijk zou stoppen, is niet bij mij binnen gekomen. Dat ze stoppen met het hele programma vond ik niet zo interessant. Ik maakte tenslotte alleen gebruik van de korting op mijn rekening. Maar dat er geen voordeel meer terugbetaald zou gaan worden is dus ergens niet blijven hangen.

De verkapte prijsverhoging van ABN

En ja, dat ze stoppen met al die aanbiedingen maakt de ABN waarschijnlijk helemaal niets uit. Dat waren gewoon contracten met leveranciers, dus ze deden het meer voor de klanten dan voor de winst. Maar het stoppen met korting geven is wel voor ABN heel interessant. Onder de noemer “er maken minder klanten gebruik van” schaffen ze het af en heb je indirect een prijsverhoging te pakken. Een prijsverhoging die nog veel hoger is dan die €0,15 van de ING. Ik ging al standaard uit van de €2,72 voor mijn rekening. Daar komt nu opeens €0,68 bij. Hoewel het officieel geen prijsverhoging is, ben ik toch 25% meer kwijt voor mijn betaalrekening. Dan vallen die paar procenten van de ING nog wel mee.

Jammer dat de beweegreden van ABN niet te controleren is

“Er maken minder klanten gebruik van”. Een statement dat ik nogal makkelijk vind. Hoeveel dan? En hoeveel maakten de klanten eerder gebruik van dit programma? Of was het, net als bij mij, alleen maar te doen om het voordeel dat je krijgt op de betaalrekening? Want als dat zo is, dan lopen heel veel mensen met mij opeens hun voordeel mis. Nee, technisch gezien is het geen prijsverhoging. Alleen wordt de standaard korting geschrapt, waardoor je effectief toch veel duurder uit bent dan voorheen. Toch wel heel jammer.

Klagen bij ABN heeft geen zin

Nu kan je natuurlijk gaan klagen. Maar technisch gezien heeft dat helemaal geen zin. ABN verhoogt namelijk de prijzen helemaal niet. Ik betaalde namelijk standaard €3,40 voor m’n rekening, waarna ik vervolgens €0,68 teruggestort kreeg op mijn rekening. Ik heb dus altijd die €3,40 al betaald en men stopt nu gewoon met het terugbetalen via dat kortingsprogramma. Waar je bij een kostenverhoging nog zeker je beklag kan doen en bijvoorbeeld het contract eenvoudig op kan zeggen is dat hier niet mogelijk, omdat de kosten niet verhoogd worden. Natuurlijk ben ik het er verder niet mee eens. Klagen doe ik dus zeker, maar dan wel in deze blog. En public in de hoop dat heel Nederland meeleest. Het is hun goedrecht, maar balen doe ik wel degelijk! Onderbouw dan je keuzes met aantallen of zeg gewoon dat je het doet uit kostenbesparing!

De rest van de banken zal wel volgen

Na de ING en nu de ABN is het natuurlijk wachten tot de rest volgt. Alles wordt duurder in het betaallandschap. De regelgeving wordt strenger, dus kost meer geld. De betaalmiddelen veranderen en kosten daarbij meer dan via de oude vertrouwde bankpas. Alles wordt dus eigenlijk gewoon duurder. En wij als consument voelen dat. De eerste twee banken zijn over de dam, de rest zal vanzelf wel volgen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.