Diepe zakken zijn niet altijd genoeg

Arjen Lubach is er wel eens flink op tekeer gegaan. Bedrijven die misbruik maken van de diepe zakken van investeerders. Amazon, AirBNB en Uber zijn daar goede voorbeelden van. Bedrijven met hele diepe zakken. Maar op Nederlandse bodem is er ook een goed voorbeeld waar het niet opgaat. Waar de diepe zakken van de investeerders toch zeker niet de oplossing waren. Een bedrijf waar ondertussen het water aan de lippen heeft gestaan, is opgebroken en ondertussen weer terug is bij af.

Hoe de wereld kapot gaat aan diepe zakken

Durfinvesteerders hebben diepe zakken. Hele diepe zakken. Ontwikkelkosten mogen hoog zijn en de eerste jaren mag een bedrijf miljoenen of soms zelfs miljarden per jaar verliezen. Simpelweg omdat ze daarna extreem hoge winsten gaan behalen. Arjen Lubach gaf aan dat deze bedrijven het kapitalisme hebben uitgespeeld. Een voorbeeld is Uber. De taxiservice waar mensen met hun eigen auto voor taxietje kunnen gaan spelen. Natuurlijk is het een bijverdienste, dus hoeft er geen riant salaris uit te vloeien. En daarbovenop durft het bedrijf Uber daar ook nog wel wat geld bij te doen. Resultaat: Uber is goedkoper dan welke traditionele taxi dan ook. Iedereen neemt een Uber en over een paar jaar zijn er geen normale taxi’s meer. Volgende stap: Uber duurder maken en echt geld gaan verdienen. De markt kapot maken, een monopoly positie krijgen en vervolgens de hoofdprijs gaan vragen.

Diepe zakken in Nederland

Het voorbeeld waar het in Nederland niet goed ging is fietsenwinkel.nl. Met twee fysieke winkels en een grote webshop, veroverde deze winkel de Nederlandse markt. De traditionele fietsenmaker is duur en inefficiënt. Daar valt prima wat omzet weg te halen. En in dat gat zijn ze gesprongen. Fietsen goedkoper online aanbieden. En ja, wat dat betreft zijn de consumenten hele makke lammetjes. De consument is namelijk ook niet op z’n achterhoofd gevallen. Als wij exact dezelfde fiets zien die ergens anders goedkoper is, waarom zou je dan meer betalen? Hetzelfde product voor minder geld. Veel fysieke fietsenwinkels merkten de concurrentie van deze online shop zeker.

“Aanloopverliezen”

Maarja, als jij bijvoorbeeld voor €700 iets verkoopt, terwijl jouw inkoop €675 is, dan is de omzet wel €700, maar je echte winst op dat product maar €25. En van zo’n lage marge moet je dan ook nog eens je webwinkel, logistiek, personeel en andere kosten betalen. En daar had fietsenwinkel.nl ook mee te maken. Een hele hoge omzet, maar door de lage marges en hoge overige kosten was het bedrijf al snel technisch failliet. Maarja, je bedrijf groot maken kost nou eenmaal geld. En dus ging de geldkraan van de investeringsmaatschappij open om toch de boel draaiende te houden.

Diepe zakken met een ander doel

Wat hier alleen mis ging, is dat het tij niet snel gekeerd kon worden. Waar Uber en al die giganten jaren verlies mogen draaien, had deze investeringsmaatschappij daar geen zin in. De boel moest draaien EN winst opleveren. Reorganisaties volgden, maar ondertussen konden de rode cijfers niet terugkleuren naar zwart. Waar durfinvesteerders niet bang zijn om jaren verlies te maken, de markt te domineren en vervolgens de winsten op te strijken, ging dat hier heel anders. Diepe zakken hebben ze zeker, maar was toch echt niet het doel om van deze webwinkel de enige fietsenwinkel van Nederland te maken.

Kosten en inkomsten moeten met elkaar in lijn liggen

Natuurlijk, investeren in je bedrijf kosten geld. De markt veroveren kost geld. Een merknaam opbouwen kost geld. Zeker als je hoge groeipercentages wil halen, helpt zo’n grote zak geld van de investeerders enorm. En als ik het artikel over dit bedrijf lees, deden ze dat nog heel slim ook. Want gebaseerd op data ging men investeringen doen. Slim het geld inzetten om vervolgens zo efficiënt mogelijk te kunnen oogsten. Het probleem was alleen dat men nog niet verder had gedacht. Want natuurlijk kan je goedkoop fietsen gaan aanbieden. Maar wat is je vervolgstap? Je kan het heel veel fietsenwinkels heel moeilijk maken. Maar om ze weg te concurreren heb je nog wel wat meer nodig. En alsmaar goedkoop fietsen blijven aanbieden zet ook geen zoden aan de dijk. Wat was nou dat plan hoe men echt winstgevend ging worden en blijven?

Doel 1, doel 2 en het liefste nog doel 3

De doelen 1, 2 en 3 en de daarbij behorende plannen. Niet te verwarren met plan A, B en C. Dat zijn noodplannen voor als het eerdere plan niet lukte. De doelen 1, 2 en 3 zijn ook niet doelen waar je tegelijkertijd aan werkt. Ze volgen elkaar op. Natuurlijk kan je wel nadenken over de plannen voor het volgende doel, maar in principe ben je met maar één doel tegelijk bezig. Eén van mijn mentoren heeft mij ooit deze wijsheid gegeven: “Zorg altijd voor een tweede doel”. Want wat als doel 1 is behaald. Wat wil je dan gaan doen? Doel 1 heeft fietsenwinkel.nl gehaald. De Nederlandse markt verstoren en een aardig marktaandeel opbouwen. Zij misten doel 2 en de bijbehorende plannen: winstgevend worden en een solide basis creëren. Niet alleen maar die korte termijn doelen stellen en halen. Maar ook durven kijken naar wat daarna gaat komen. Ik weet dan ook zeker dat Uber de doelen en plannen klaar heeft hoe zij uiteindelijk winstgevend willen gaan worden. Want die diepe zakken en geldinjecties laten je overleven, maar uiteindelijk zal er toch een keer winst gedraaid moeten worden.

Mijn doel 2

Ook ik heb een doel 2. Want wat als ik straks 50 ben en echt kan stoppen met werken. Wat wil ik dan gaan doen. Het is nog ver weg, dus is het doel nog niet in detail uitgewerkt. Maar ik ben daar zeker al over na aan het denken. Of mijn doel om een dag minder te gaan werken. Voordat ik dat ging doen, had ik zeker al een doel bepaald. Nadenken over je volgende stap en de stap daarna. Het voorkomt dat je in een enorm gat terecht komt. Het voorkomt dat je te lang door blijft gaan bij het oude. En het kan denk ik vele mensen en bedrijven veel verder helpen op een zeer solide manier. Want je doet niet zomaar wat. Nee, je hebt er al eens over nagedacht en hebt een doel voor ogen.

Benieuwd naar het hele artikel over fietsenwinkel.nl? Dat kan je hier terugvinden.

1 gedachte over “Diepe zakken zijn niet altijd genoeg”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.