Designfoutje

Weet je nog, toen Apple de iPhone 4 uitbracht. Dat daar de verbinding te slecht werd om te bellen als je de telefoon goed vasthield. Of Maxima die een mantel droeg waar de media hakenkruizen in zagen. Of… Nou, ik kan nog wel even doorgaan. Designfoutjes. En design is moeilijker dan je denkt. Een foutje sluipt er zo in. Vandaag heb ik zo’n sprekend voorbeeld van een designfoutje. Geen hele grote en de wereld zal niet vergaan. Maar gewoon, een foutje. Eentje die mij in het begin wel wat verbazing wekte en wat frustratie opwekte. Maar in deze tijden van corona is het gelukkig niet meer dan een klein designfoutje.

We gaan het anders doen!

Zo luidde de kop boven de email van mijn energieleverancier. Anders dan anders. Anders dan de rest. Beter voor u. Want in de energiemarkt is het eigenlijk altijd hetzelfde. Je betaalt je maandbedrag en aan het einde van het jaar krijg je te horen of dat in totaal teveel of te weinig was. Krijg je geld terug, of met je extra betalen. Eigenlijk zat je daar een jaar voor in onzekerheid. En dat gingen ze anders doen. Ze gaan je een seintje sturen. Een berichtje of jouw maandbedrag nog wel bij je verbruik past. Nou, top! Met die slimme meters van tegenwoordig zou dat termijnbedrag inderdaad wel wat actueler kunnen.

Termijnbedrag aanpassen

Ik moet meteen al zeggen dat ik mijn termijnbedrag begin van dit jaar aan heb gepast. Daar heb ik niet over geschreven, maar eerder wel al van geleerd. Er is mij namelijk in totaal 2x geadviseerd om mijn termijnbedrag aan te passen. Begin 2019, waar ik het een beetje onzin vond en het dus niet heb gedaan. Die kreeg ik uiteindelijk wel weer op m’n bordje, omdat het toch wel nodig had geweest om te verhogen. Daar schreef ik deze blog over. Begin 2020 kreeg ik eenzelfde bericht. Alle energiebelastingen zijn omhoog gegaan, dus het advies is om uw termijnbedrag te verhogen. Waar het in 2019 om €5 per maand ging, ging het nu om €14 per maand. Om die rekening achteraf te voorkomen, heb ik mijn termijnbedrag dit keer dan toch maar verhoogd. Ik had mijn bedrag dus al op orde.

Past het termijnbedrag nog bij u?

In dat eerste mailtje over het seintje waar men mij over vertelde, kwam er wat frustratie bij mij op. Dit stond er namelijk in het mailtje:

Ja, daar heb ik nou net niks aan… Ik weet wat mijn termijnbedrag is, dus dat zorgt niet voor de verrassing. Nou ja, het zal wel. Laten we dan gewoon het volgende mailtje afwachten. Maar prompt kreeg ik exact hetzelfde mailtje met exact dezelfde boodschap. Ja heel leuk, maar ik weet echt heus nog steeds wel wat mijn termijnbedrag is. Maar past die nou nog bij mijn huidige verbruik?

Designfoutje…

Maar toen kwam ik erachter. Ik heb zo’n tik dat als ik lees, ik mijn tekst ook selecteer. Dat doe ik soms, maar vooral bij lange teksten. En TADAAAA. Zie hier wat er gebeurde toen ik opeens mijn tekst selecteerde:

Daar kwam het designfoutje naar boven. De melding “Dit termijnbedrag past prima bij je gebruik” stond wel degelijk in de email. Alleen was de letterkleur wit… En tja, ik vind witte letters op een witte achtergrond toch best lastig te lezen. Wellicht jij ook wel…

Design is zo moeilijk

Ik heb dit designfoutje nog niet gemeld, maar ga dat zeker wel even doen. Design is namelijk zo moeilijk. Kijk maar naar deze website alleen al. Ik vind het leuk om er een plaatje bij de doen. Maarja, dat plaatje moet wel mooi op je scherm passen. Daarnaast mag hij ook niet te groot zijn, want dan duurt het downloaden weer te lang. Maar denk dan ook nog eens na over het apparaat waar jij dit nu op leest. Een computer? Laptop? Tablet of telefoon? En hoe groot is jouw scherm dan? Hoe dan ook: deze website moet mooi weergeven worden op het scherm waarop je hem bekijkt. En wat nou als je een andere browser gebruikt. Ik wil dat je in Google Chrome hetzelfde ziet als in Firefox, Internet Explorer, Edge Browser of Safari. En dan ben ik slechts een amateurblogger die er niet dagelijks z’n brood mee verdient.

Moeilijk maar belangrijk

Hoe moeilijk dat design ook is, het is super belangrijk. Ik had tenslotte ook het bedrijf in kwestie de grond in kunnen trappen. Want waarom kunnen ze dit ‘eenvoudige’ foutje er nou niet uithalen. Zo moeilijk is het niet om de kleur van je letters aan te passen. Door een simpele designfout kan je net een verkeerde boodschap afgeven. Kan de waardering van het bedrijf dalen of kunnen er zelfs klachten of nog erger ontstaan. Design is op sommige essentiële punten zo onwijs belangrijk. En het internet en alle verschillende mogelijkheden maken het er dan niet makkelijker op. Het kleine foutje waar ik tegenaan loop, zorgt ervoor dat het hele mailtje als nutteloos wordt gezien. Gelukkig is het slechts een foutje in de extra service die ze aanbieden. Zolang ze zulke fouten maar niet in hun core-business gaan maken, is er gelukkig niet zo heel veel aan de hand.

Ben jij wel eens designfoutje tegengekomen die nog steeds in je geheugen gegrift staat?

4 gedachten over “Designfoutje”

  1. Wat grappig dat je er op deze manier achter kwam. Mijn energieleverancier stuurt trouwens al een paar jaar (sinds de slimme meter) maandelijks grafiekjes van mijn verbruik in vergelijking tot een jaar eerder en tot andere vergelijkbare huishoudens. Vind ik heel fijn!

    Beantwoorden
  2. Ieder jaar als wij overstappen verhoog ik meteen het maandbedrag met 10 euro of iets meer om er een mooi rond bedrag van te maken, zo krijgen we ieder jaar iets terug, komt ook door de warme winters van afgelopen jaren.
    Wij krijgen dus ook af en toe een melding dat het maandbedrag naar beneden kan, maar doen we niet, we krijgen liever iets terug dan dat we moeten bij betalen.
    Als de rente op een spaarrekening weer 5% of meer zou zijn dan zou ik het zelf wel sparen 😉

    Beantwoorden
  3. Ja, ik krijg ook iedere maand grafiekjes. Ook Greenchoice?
    Naast het verbruik in m3 en kWh ook in €, dus je ziet iedere maand de stand.

    Helaas zit teruglevering van zonnepanelen nog niet in het overzicht, dus we zetten zelf het maandbedrag nog verder omlaag. Tot nu toe altijd teruggekregen. Maandbedrag is nog maar €50, dus zal het eindelijk beter aansluiten. Bijbetalen zou jammer zijn, maar renteloos sparen kan ik zelf ook..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.