De energieafrekening is er weer

Iedereen waarschuwde er al voor: de energiekosten in 2019 gaan nogal omhoog. Hoewel de prijzen van energie zelf wel wat omlaag gingen, zijn de vaste lasten wel een stuk gestegen. Reden genoeg om te gaan klagen en dat zullen veel mensen dit jaar dan ook wel doen. Klagen. Want als zelfs ik begin met klagen over mijn eindafrekening, dan moeten wel heel veel mensen daar last van hebben…

Jaarlijks overstappen van energieleverancier

Die tactiek heb ik natuurlijk al eerder besproken. Jaarlijks moet je eigenlijk wel even overstappen van energieleverancier. De welkomstkorting bij de nieuwe aanbieder is namelijk veel hoger dan de goedkopere energie bij jouw oude leverancier. Het loont dus echt om jaarlijks over te stappen. Het stappenplan hoe je het beste over kan stappen van energieleverancier heb ik eerder al gepubliceerd.

Ook ik stap jaarlijks over

Jazeker, half juni staat in mijn agenda een herinnering om mijn energieleverancier weer in te wisselen. Simpelweg omdat het mij geld scheelt. Mijn contract loopt steeds tot half augustus, dus eind augustus kreeg ik dan ook mijn eindafrekening binnen. Hoe is het nou gegaan afgelopen jaar.

Iets meer verbruikt dan gepland

Bij het invullen van de verschillende checkers, heb ik steeds de volgende waarden ingevuld: 1600 kWh elektriciteit en 650 m3 gas. Voor een appartementje met daarin twee bewoners schijnen we dan nog redelijk zuinig aan te doen met onze energie. Nu met de eindafrekening kwam dan het verlossende woord: we hebben 1587 kWH en 736 m3 gas gebruikt. Dus ja, het is bijna 100 m3 gas meer dan gepland. Het is te verklaren, want we zijn afgelopen winter ook meer overdag thuis geweest. Ja, dat zie je dan ook meteen terug in de eindafrekening.

Ik had mijn energie voorschot al extra hoog gelaten

De prijzen van energie stijgen altijd en ik krijg liever geld terug dan dat ik bij moet betalen. Daarom heb ik mijn maandbedrag gelijk gelaten aan dat van mijn vorige aanbieder. Hoewel de aanbieder akkoord ging met €77, heb ik hem daarom direct weer terug laten zetten op €82. Net die €5 die het verschil kan maken aan het einde. Toen afgelopen januari de vaste lasten verhoogd werden, mocht ik dan wel mijn maandbedrag gelijk laten. Tenminste, het was mijn eigen keuze. Het advies was om het termijnbedrag met €15 te verhogen. Daar ben ik echter niet op ingegaan. Ik had mijn termijnbedrag tenslotte al hoger gezet aan het begin van het contract.

Waarom zijn de energiekosten zo omhoog gegaan

Dat heeft verschillende redenen. Hoewel de energietarieven zelf wel iets gedaald zijn, zijn de vaste leveringskosten wel omhoog gegaan. Onderhoud aan het netwerk, CO2 belasting en extra belasting op gas spelen een grote rol daarin. Dat is allemaal 1 januari 2019 ingevoerd en geldt voor iedereen. Of je nou de prijzen voor langere tijd vast hebt laten zetten of niet. Iedereen moet die leveringskosten betalen.

Waarom schrik ik nou alsnog van de energierekening

Natuurlijk hebben we meer gas gebruikt dan gepland, dus verwachtte ik al dat de rekening wat hoger was. Maar, omdat ik aan het begin van het contract ons maandbedrag al hoger had gelaten, had ik niet verwacht dat het nu nog tegen zou vallen. Hoeveel het dan tegenvalt? Ik krijg geld terug! Maar minder dan verwacht… Ik had bij mijn contract een cashback na 1 jaar van€145. Echter krijg ik nu €77 terug. Ik heb gedurende het jaar dus €68 te weinig betaald.

Hoe zit het met het advies mijn maandbedrag te verhogen

Wat nou als ik de adviezen van de energieleverancier had gevolgd? Dan had ik de eerste 4 maanden €77 betaald en hem vervolgens €15 verhoogd naar €92. Dan zou ik over het hele jaar 4 x €77 en 8 x €92 betaald hebben. Dat komt neer op €1044. Nu heb ik 12 x €82 betaald, wat neerkomt op €984. €60 minder dan ze hadden geadviseerd. En als ik mijn cashback actie niet meetel, had ik €68 bij moeten betalen. Het advies kwam dus aardig in de buurt. Het nieuwe maandbedrag heeft de nieuwe aanbieder op €84 gezet. Ietsje hoger dan afgelopen jaar. Ik ga nu maar gewoon hun advies volgen. De energietarieven zijn tenslotte ook nog iets gezakt en die worden nu in dit nieuwe contract pas meegenomen. Het blijft uiteindelijk altijd maar weer die jaarafrekening afwachten.

7 gedachten over “De energieafrekening is er weer”

  1. Ik stap ook jaarlijks over en kijk dan altijd naar de totaalprijs (dus incl korting). Tip: vul verschillende verbruiksstanden in bij de vergelijkingssites. Kortingen en tarieven willen wel eens anders zijn en dat kan dan n aardig extra voordeel opleveren.

    Beantwoorden
  2. Goed artikel, ik moet nog even door met mijn huidige leverancier maar zet deze blogpost even apart en een herinnering in mijn digitale agenda dat ik me er rond februari ook in ga verdiepen, mijn afrekening is altijd eind mei. Ik neem me al jaren voor om rond te shoppen, volgend jaar ga ik het echt doen! Dank voor het advies en informatie!

    Beantwoorden
  3. Stella, als jij al meer dan een jaar bij dezelfde aanbieden zit, hoef jij niet te wachten tot mei (afrekening). Tenzij je langer geleden voor 3 of 5 jaar hebt vastgezet? Als dat niet zo is, kan je gewoon overstappen wanneer je wil! Ik zou dat dan zo snel mogelijk doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.