De gunfactor

Nu in deze coronatijden komt de gunfactor nog steeds regelmatig omhoog. “Steun de lokale ondernemers”. En natuurlijk, ze hebben het zwaarder dan normaal en dus helpt die gunfactor dan ook zeker. Maar er zit wel degelijk een maar aan die factor. Een grens. Zo’n lijntje waar je als ondernemer niet overheen moet stappen. Want dan is het snel klaar. En zo’n situatie hadden wij laatst ook. De grens van de gunfactor werd overschreden.

Gunnen

Ik vind gunnen maar een raar woord en een gek principe. Want iemand iets gunnen, is toch eigenlijk dat je iemand een pleziertje geeft. Dat die persoon iets plezierigs mag ondervinden. Maar gaat het eenmaal om geld, dan gun jij die persoon of ondernemer jou als klant. Je vind dat die ondernemer dat ‘plezier’ om iets aan jou te kunnen verdienen. Het geeft jezelf natuurlijk een goed gevoel, want ‘jij doet die ondernemer daar een plezier mee en wellicht help je ze zelfs’. Maar eigenlijk is het voor die ondernemer al sinds het begin van de onderneming het doel om dat geld te verdienen. Krijgt hij van jou de ‘gunfactor’, dan heeft hij eigenlijk het doel behaald: kunnen ondernemen en iets verkopen.

Je eigen goeddunken of wij tegen zij

Iemand iets gunnen geeft je dus ook wel het gevoel dat jij iets goeds hebt gedaan. Och, wat ben jij toch eigenlijk goed bezig. Maar nu in deze coronatijden wordt er heel hard geroepen: “steun de lokale ondernemer!”. En daar komt veel meer een wij tegen zij gevoel naar boven. Natuurlijk wil je niet dat die lokale ondernemer ten onder gaat aan deze crisis. Dat de grote bedrijven met investeringsmaatschappijen vrolijk door kunnen verdienen, terwijl die kleine ondernemer meer dan krom moet liggen. Of wat dacht je van de locatie. Die kleine schoenenwinkel in het dorp gaat voor de winkels in de stad. Het wij tegen zij verhaal. Want je moet natuurlijk wel gewoon eerst je eigen omgeving helpen.

Meerdere partijen wat gunnen

Delft, de plek waar wij wonen, grenst aan het Westland. De plek waar je volop vers gekweekte groenten, fruit en bloemen kan krijgen. En zo kreeg mijn vriendin op haar werk een groentepakket. Een doos vol met veelal groenten en wat fruit. Natuurlijk om haar als werknemer te bedanken en een extraatje te gunnen. Met die coronacrisis is het natuurlijk voor iedereen, dus ook voor het personeel, wel eens lastig. Maar tegelijkertijd zat er ook een beetje gunfactor bij voor andere partijen. Het lokale bedrijfsleven ondersteunen. Van de distributeur tot aan zelfs een aantal kwekerijen. Een heel mooi gebaar.

Die grens binnen de gunfactor

Een week of 2 later kwam er de vraag: willen jullie zelf nog zo’n groentepakket kopen? En daar hadden we wel oren naar. Het was niet het allergoedkoopste pakket, maar ook geen slechte deal. Er zat een leuke mix van van alles in met ook groenten die je normaal niet zou kopen. Dat is best leuk om nog eens te doen. En ook hier speelde de gunfactor mee. De lokale markt een beetje extra steunen. Alleen had het bedrijf dit keer een grens overschreden… Op de een of andere manier viel het pakket niet echt in de smaak. Het was een kleiner pakket dan het vorige, sommige dingen waren niet meer vers en zelfs al klaar voor de prullenbak. Waar iedereen vol lof was over dat eerste pakket, was dit tweede pakket een behoorlijke domper. Bij de vraag of er interesse was om over een paar weken nog zo’n pakket te kopen was de reactie dan ook: “Nee dank je”.

De gunfactor is echt niet slecht

Natuurlijk, de gunfactor is er ook om jezelf een goed gevoel te geven. Maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is of dat je het nooit moet doen. Want kijk maar eens naar goede doelen. Die zijn 100% afhankelijk van jouw gunfactor. En er is dan ook genoeg dat zij weer aan de maatschappij terugdoen. Het is dan ook helemaal niet slecht om op de gunfactor in te spelen of jezelf een goed gevoel te geven door een andere partij iets te gunnen. Maar wees wel voorzichtig. Want die gunfactor is er niet zonder de verwachtingen van een tegenprestatie. Dat groentepakket viel tegen bij de verwachting. Bij een goed doel mag niet 50% van de donaties aan de strijkstok blijven hangen. De gunfactor en de tegenprestatie moeten altijd in evenwicht zijn. Want anders ben je de klant kwijt. Niet voor deze ene keer, omdat de concurrent goedkoper is. Nee, omdat ze je een extraatje gunden en je hier naar hun idee misbruik van maakte. Zo’n klant terugwinnen is nog veel moeilijker.

6 gedachten over “De gunfactor”

  1. Je zou ook gewoon aan kunnen geven dat dit pakket niet naar wens was en waarom. Het zou kunnen zijn dat er een slecht pakket tussen zat en dat het gewoon pech was. Geef iemand soms ook de kans om het op te lossen ipv gelijk afschrijven.

    Maar reclameren vinden veel mensen eng.

    Beantwoorden
    • Geen zorgen, dit is zeker ook aangegeven. Er werd helaas verder niets mee gedaan. Dit helpt natuurlijk niet mee bij de hele situatie. Maar ik ben het met je eens. Er zit een groot verschil tussen vinden dat het tegenvalt en eerlijk zeggen dat het tegen valt. We bewaren liever de goede vrede, terwijl ik denk dat het soms ook goed is om die confrontatie op te zoeken. Maar dat is eng. We laten het liever voor wat het is en gaan de volgende keer naar een ander. Terwijl met het gesprek aangaan je misschien wel veel meer kan bereiken en ook nog eens de andere partij weer verder helpt door die feedback. Zeker dus een goede tip voor iedereen die in dezelfde situatie zit.

      Beantwoorden
  2. Koop lokaal ben ik helemaal voor. Maar die “lokale” webwinkel dan? 🙂
    Gunfactor is trouwens ook een mooie marketingtruc die veelvuldig wordt ingezet, ook door grote bedrijven.

    Beantwoorden
    • Haha, tja die lokale webwinkel. Wat als je in Waalwijk woont. Of in Tilburg. Dan vallen officieel Bol.com en Coolblue ook onder de lokale webwinkel 🙂 Persoonlijk zou ik vooral naar de opzet van de shop en de afzetmarkt willen kijken. Want een winkel die daarnaast ook een webwinkel heeft, is natuurlijk ook nog iets totaal anders dan dan iemand die 100% online verkoopt. Ik denk toch maar elke situatie apart afwegen.
      Wat dat betreft blijft die gunfactor toch maar een lastig iets.

      Beantwoorden
  3. Zonde dat de ondernemer in kwestie een beetje gebruik maakt van de gunfactor, en na de eerste keer minder kwaliteit levert. Maar, zou dat ook niet een incident geweest kunnen zijn?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.