Ja, mensen, uw laatste kans! Koop nu voordat het op is. OP=OP! Dit is nergens goedkoper te krijgen en alles moet weg. Deze aanbieding telt alleen donderdag middag na 15:00 uur en als klapper op de vuurpijl is het 4 halen 1 betalen!
Ach, leuzen die je wel bekent zullen voorkomen. Winkels willen van hun waren af. Niet vandaag of ergens deze week. Nee, zo snel mogelijk. Hoge omzetvolumes om zo snel mogelijk weer nieuwe dingen in de winkel te kunnen plaatsen. Waar is die tweejaarlijkse sale nou waar altijd iedereen over praat. Het is helemaal niet meer tweejaarlijks. Het is eerder twee keer per jaar géén sale. De NOS bracht hierover wat meer informatie. Iets wat ik nog helemaal niet wist en meteen de oorzaak van al die sales verklaard. Want er is dus wel degelijk een reden voor!
Het is altijd sale
Ik heb er al zo vaak over geschreven. Het is in Nederland altijd sale. Je zou wel gek zijn als je de hoofdprijs ergens voor gaat betalen. Over een paar weken hangt het voor de helft van het geld in hetzelfde rek. Natuurlijk, de kans bestaat dat het product er dan niet meer is. Tja, dan toch niet. Dan is er vast wel weer een andere broek, shirt of paar schoenen die ook leuk zijn. In de sale heb je zeker niet de afdankertjes. Nee, alles behalve. Goede kleding die eigenlijk niet verkocht is in de afgelopen weken. De veelvoorkomende maten zullen er wel niet meer tussen hangen, maar met een beetje geluk, lukt het om nog best aardig te kunnen scoren.
Winkelen is vooropgezet spel
Als je gaat winkelen is niets toeval. Er is altijd een reden waarom een indeling op een bepaalde manier is. Bij de kassa liggen de goedkope ‘handige’ artikelen om nog even snel mee te nemen. De kassa is natuurlijk achterin de winkel, zodat je heel de winkel door moet. Bij de ingang hangen vaak kleren voor vrouwen, omdat die daarmee sneller naar binnen gelokt worden. Maar dat niet alleen. Vrouwen gaan over het algemeen meer met hun man of kinderen kleren kopen dan dat de man dat doet. Sorry als ik hier nu bij mensen een gevoelige snaar raak, maar het is gewoon zo. Als ze dan naar die betreffende afdeling lopen, zien ze altijd nog even wat leuks voor zichzelf hangen. En dit gaat heel diep. De supermarkt begint met groente en fruit, zodat je daarna meer andere lekkere dingen pakt. Je hebt tenslotte ook al aardig wat gezonde dingen in het wagentje geknald. Vanaf de winkelstraat is eigenlijk alles vooropgezet spel.
Twee keer per jaar uitverkoop
Terug naar die uitverkoop. Die was vroeger inderdaad twee keer per jaar. Sterker nog, het was bij wet geregeld. De uitverkoopwet. Doordat bedrijven in de jaren ’30 hun eigen ondergang tegemoet gingen door het concurreren tegen andere uitverkopen, is de uitverkoopwet in het leven geroepen. Twee keer per jaar twee weken lang uitverkoop. Met nog een beperking op de korting die gegeven mocht worden ook. Mocht, want de uitverkoopwet is niet meer. In de crisis van de jaren ’80 is de uitverkoopwet gesneuveld. Dit was voor mij eigenlijk compleet nieuwe informatie en een flinke eye-opener. Want nu snap ik ook direct waarom het altijd uitverkoop is. Het mag, dus waarom zou je het niet doen.
De concurrentie is moordend
Al die kortingen, uitverkopen en sales, ze werken verslavend. Zoals in het filmpje hieronder verteld wordt, krijg jij van een ‘goede deal’ wat extra dopamine in je lichaam. Weer even zo’n kort happy gevoel. Dat maakt je verslaaft aan de sale. Dat ondertussen alle winkels kapot geconcurreerd worden hoort er dan een beetje bij. Zeker nu je op internet alles kan bestellen van over de hele wereld, wordt het voor de ondernemers steeds lastiger om weer aan nieuwe omzet te blijven komen. Kleding is ergens anders in de sale, dus waarom zouden ze het bij jou voor de volle mep kopen. Het is een domino-effect dat zonder regels niet te stoppen is. Toch?
Tegengeluid tegen al die sales
Er is ook een tegengeluid. Waar bedrijven in andere landen zich nog aan de uitverkoopwetgeving moet houden, zie je op andere plekken een tegenbeweging ontstaan tegen die vele sales. Want waarom moet het altijd goedkoper dan de initiële vraagprijs. Waarom moeten bedrijven elkaar kapot concurreren? Ook ik ben tegen de sale, maar dan vooral omdat ik vind dat er veel te veel geconsumeerd wordt. Hoe vaak hoor je wel niet dat er kledingstukken al jaren in de kast hangen, met het prijskaartje er nog aan. Sorry, maar eigenlijk zijn we met z’n allen dus gigantisch koop-verslaafd. Lang leve de sale!
NOS over sale in 6 minuten
Deze blog is geïnspireerd door dit filmpje dat de NOS online heeft gezet.
Tja daar doen wij dus niet aan mee met al dat consumeren.
Wij kopen alleen als het echt nodig is en zoeken dan echt uit waar het voordelig is,
Toen ik 4 jaar geleden in Belgie kwam wonen, vond ik het al zo raar dat er dus ‘gezette’ tijden zijn voor de sale… Nu begrijp ik het, interessant stukje over de uitverkoopwetgeving, zo zie je maar, elke dag leer je weer wat nieuws 😉
Die sales doen mij weinig, daar er nooit wat tussen zit wat geschikt is voor mij, daarbovenop koop ik alleen wat ik nodig heb en kom dus al zo goed als niet in winkels waar ik alleen maar kom als ik echt iets nodig heb.
Sommige spullen zijn zo vaak in de uitverkoop dat je wel gek zou zijn de volle mep te betalen. Deodorant en shampoo, bijvoorbeeld.
Verder doet dat hele uitverkoop mij helemaal niets.
Ik ben gek op 1+1 gratis en als je geen blikjes bier koopt maar kratten bier wel de aanbieding! door bv ah laat thuis bezorgen heb je je boodschappen al gratis thuis de rest bij de aldi wandel ik altijd heen 1/2 uur heen, jumbo Turkse Winkels ook een goed plan en zeeman niet vergeten!