Zakelijk elektrisch rijden

Oh jee, SVMV heeft weer eens wat in z’n hoofd. De leaseauto in willen ruilen voor een elektrisch exemplaar. Dat scheelt namelijk op de maandelijkse uitgaven. Afgelopen weekend zijn we gewoon eens langs een dealer gegaan. Er ging een hele wereld voor ons open. Niet alleen aan mogelijkheden, maar ook aan beperkingen. Waarom zou je nou wel of juist niet (zakelijk) elektrisch gaan rijden?

Het grootste voordeel: 4% bijtelling

Het grootste voordeel dat er behaald kan worden is de 4% bijtelling. Bijtelling is dat percentage wat er bij jouw salaris wordt opgeteld als extra loon en waar je dus belasting over moet betalen. Op dit moment is de waarde van mijn huidige leaseauto €18.000 met 22% bijtelling.
Netto per maand betaal ik daar dus 0,22*18.000 / 12 * 0,381 (22% over €18.000 gedeeld door 12 maanden * 38,1% belasting) = netto €163 *
Over een elektrische auto betaal je momenteel maar 4%. Dan zijn de netto kosten per maand over een auto van €34.000 als volgt: 0,04 * 34.000 / 12 * 0,381 = €56 *
Een nadeel is wel dat sinds 2019 de 4% bijtelling geldt tot een waarde van €50.000. Alles wat de auto duurder is, wordt ‘gewoon’ belast met die 22% bijtelling.

*netto is het bedrag hoger dan uit de som komt. Dit komt door de verlaging van verschillende heffingskortingen. Naast dat je dus extra belasting moet betaling, loop je een deel van de kortingen mis.

De overheid stimuleert elektrisch rijden!

Je ziet het direct: door de 4% bijtelling ben je met een auto die bijna twee keer zo duur is, slechts een derde kwijt aan de netto lasten. Dat scheelt enorm! Daarmee zie je direct dat de overheid het gebruik van elektrische auto’s enorm stimuleert. Ze hadden er tenslotte ook gewoon 22% bijtelling over kunnen vragen. Elektrische auto’s zijn echter beter voor het milieu. De elektriciteit kan tenslotte opgewekt worden uit wind, water en zon. Komt het via de elektriciteitscentrale, dan kunnen de verbrandingsgassen in ieder geval nog optimaal gefilterd worden. Helaas zijn er ook de nodige beperkingen voor een elektrische auto…

Waar laad jij jouw elektrische auto op?

Probleem nummer 1: Waar laad jij ‘m op? Mijn benzine auto kan naar een willekeurige pomp en rijdt binnen een paar minuten weer verder. Op naar de volgende 500 kilometer. Het is bijna kinderspel en direct een nadeel van elektrisch rijden. Want zelfs al ga je naar een snellaad-station, dan duurt het alsnog 30 tot 60 minuten voordat hij voor 80% vol zit. Je laadt hem dus liever thuis op terwijl je slaapt. Maargoed: zo’n oplaadpaal staat (nog) niet bij elk huis. Kosten: zo’n €3.000 (alhoewel dat verschilt per gemeente. In Delft plaatsen ze hem gratis zolang je garandeert dat je tenminste 2.000 kWh per jaar afneemt). Maar toch: je zal altijd moeten gaan zoeken naar een oplaadpaal. Want als je niet oplaadt, kan je ook niet wegrijden. Behoorlijk cruciaal dus! En hoewel er steeds meer oplaadpalen beschikbaar komen, zal het toch nog wel een paar jaar duren voordat het opladen van jouw auto net zo simpel wordt als tanken aan de pomp.

Hoe ver wil je gaan?

Letterlijk, want door de relatief lange laadtijd, zit jij met een actieradius die direct gelinkt is aan de grootte van je accu. En die accu, dat is direct de duurste factor van jouw auto. Zo kom je met een VW UP niet verder dan zo’n 100 kilometer. Kijk je naar een duurdere auto, kan je vaak ook steeds een beetje verder. De Hyundai Ioniq rijdt zo rond de 200 kilometer, terwijl een Tesla Model S tegen de 500 km in de accu heeft zitten. Enorme verschillen in actieradius, maar daarmee ook in prijs. Wij hebben nu eens gekeken naar het model van Hyundai. Want laten we eerlijk zijn: hoe vaak komt het nou voor dat je meer dan 200 km op een dag rijdt (of in het ergste geval als enkele rit met op de bestemming een oplader…) Relatief weinig.

Hoe zwaar is de rechtervoet?

Elektrisch rijden is heel leuk, maar die rechtervoet moet je echt wel inhouden. Want hoe sportiever je rijdt, hoe meer energie dat kost. Ook kost het rijden op de snelweg meer energie dan rijden in de stad. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld die benzine auto. Maar wil je echt die beloofde actieradius kunnen rijden, zal je ook heel beheerst achter het stuur (en gaspedaal) moeten gaan zitten.

Nog even verder uitzoeken

Ik denk dat wij voornamelijk op de actieradius nog even afknappen. Vooral het idee dat je ‘maar’ 200 kilometer kan rijden benauwd. Het vergt veel meer voorbereiding en planning om inderdaad op de plaats van bestemming aan te komen als die wat verder weg is. Er zal tenslotte altijd geladen moeten worden. Het feit dat Delft gratis zo’n paal aanbiedt is een pluspunt, maar alsnog: op flexibiliteit lever je een stukje in. De besparing van €107 per maand is enorm aantrekkelijk en ook het feit dat het milieu hier baat bij heeft, zal bij deze keuze gaan helpen. Voor ons was het bezoekje aan de dealer in ieder geval zeker een aanleiding om nog eens wat extra uitzoekwerk te gaan doen.

Hoe denk jij over elektrisch rijden?

8 gedachten over “Zakelijk elektrisch rijden”

  1. Hier geen lease auto’s,. Altijd 2e hands auto’s. Dus keus is wat beperkt. Ook familie op flinke afstand (zusje op ruim 200 km).. Maar straks wel zonnepanelen die meer produceren dan wij verbruiken.. Tja. Blijft lastig. Ben er wel voorstander van maar vind ’t nu nog te duur en idd lastig op de lange afstanden

    Beantwoorden
    • Ik ben het met je eens dat het dure auto’s zijn en dat er zeker wel wat beperkingen aanzitten. Gelukkig is de technologie nog volop in ontwikkeling. Wie weet kunnen we over 5 jaar wel maar kilometers rijden dan nu met een benzine tank.
      Goed dat je zonnepanelen neemt. Dat helpt het milieu en jouw portemonnee ook behoorlijk

      Beantwoorden
    • Je hebt helemaal gelijk dat elektrische auto’s veel duurder zijn. Op dit moment is het dan ook voornamelijk voor de zakelijke markt aantrekkelijk. Wat milieu betreft denk ik dat je gelijk hebt. Ik weet het niet zeker, omdat er nog geen echte oplossing is voor de batterijen die straks allemaal gerecycled moeten worden. Ook dat moeten we natuurlijk in overweging nemen.

      Beantwoorden
    • Het zijn zeker interessante modellen. Helaas is bijvoorbeeld die Kona wel direct weer een stuk duurder en gaat mijn baas daar niet mee akkoord… Voorlopig dus maar even de ontwikkelingen afwachten 🙂

      Beantwoorden
  2. Wij rijden zakelijk elektrisch en laden aan huis.(met zonnepanelen op het dak, die dus ook zakelijk zijn!) De BTW van de aanschafwaarde kregen we terug, en de auto schrijven we in 5 jaar af. Zelden komt het voor dat we zo ver moeten rijden dat de actieradius een probleem is. Overal staan laadpalen die je via een ap ook makkelijk vindt. Zo rijden wij een B-klasse van Mercedes voor heel weinig. Tot 2021 is er een subsidieregeling, voor die tijd kopen we dus een nieuwe auto om weer gebruik te maken van alle voordelen een een fijne auto te rijden voor minder dan de prijs van een kleine stadsauto.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.