Wil je me nou nog wat verkopen of hoe zit het…

12 oktober 2020. De dag dat mijn leasecontract afloopt. Na drie jaar mijn trouwe (benzinedrinkende) Fiesta gereden te hebben, word ik verplicht uit te kijken naar een andere auto. Dat kan dezelfde zijn, maar het mag ook een andere zijn. Er zijn zoveel opties, dat het zeker even de moeite loont om eens de showroom binnen te stappen. Want laten we eerlijk zijn: ik wil er de komende jaren ook weer met plezier in kunnen rijden. Dan wil ik er toch wel wat meer van weten dan “op het plaatje ziet hij er leuk uit”. Alleen ik en autoverkopers gaan schijnbaar niet heel goed…

Een nieuwe leaseauto

Binnen ons bedrijf worden de wat kleinere auto’s afgenomen met een leasecontract van drie jaar. Waarschijnlijk scheelt dat in het budget, je bent makkelijker van de contracten af en de restwaarde is voor de leasemaatschappij ook nog steeds aantrekkelijk. Door die korte contractperiode is het nu dus alweer tijd voor een andere auto. Eigenlijk slaat het nergens op, want hij doet het nog prima. Maargoed, dat is nou eenmaal het besluit van het bedrijf.

De lease voordelen van werken bij een groot bedrijf

Het bedrijf waarvoor ik werk is groot. Er zijn dus ook de nodige werknemers die een leaseauto hebben. En dat heeft voordelen. Zo hebben we ook een poule met auto’s. Niet om er af en toe eentje te kunnen pakken, maar voor auto’s die zijn ingeleverd op het moment dat iemand uit dienst ging. Het is namelijk mogelijk dat je, bij uitdiensttreding, de auto teruggeeft aan de poule. Je hoeft dus niet zelf je contract over te nemen, af te kopen of wat dan ook. De enige voorwaarde is dat dit met slechts een bepaald aantal typen auto’s mag. Binnen het bedrijf zijn er dus zo’n twaalf automodellen die extreem veel voorkomen ten opzichte van de rest. Dit zijn de auto’s die je terug mag geven zonder consequenties. Het bedrijf kan ze tenslotte wel weer inzetten bij nieuwe werknemers. Deze voordelen beperken echter wel mijn keuzemogelijkheden. Ik kan uit een beperkt aantal modellen kiezen. Maar dan nog: even kijken is altijd leuk!

Elektrisch rijden staat wel bovenaan het lijstje

Ja, van mij mag de benzineauto de deur uit. Doe mij maar een elektrische. Als ik dan toch mag kiezen en deze elektrische modellen zijn auto’s die weer terug de poule in mogen, wil ik het liefste die. Maar ik heb er al eerder over geschreven: het zit anders in elkaar dan die benzineauto. Hoe zit dat met laden? Wat is de levertijd? Waar moet je verder nog rekening mee houden. Genoeg vragen en de drang om die auto eens van binnen te bekijken zorgden ervoor dat we maar eens een dealer opzochten. In dit geval een VW dealer. De eGolf staat tenslotte op de lijst, dus daar wil ik meer van weten. Niet wetende dat ik zo weinig wijzer zou worden…

Kan ik u helpen meneer?

Na vijf minuten de auto aan alle kanten bekeken te hebben, kwam er een verkoper op mij af. Mijn verhaal uitgelegd: nog drie maanden en dan moet ik een nieuwe leaseauto. Ik heb serieuze interesse in de eGolf: kunt u mij daar wat meer over vertellen. Nou, het werd dus bijna stil. Ja, het is anders dan een benzine auto. Het rijd rustiger en stiller. Je moet iets meer plannen met laden en deze auto’s worden niet meer gemaakt. Nou, dat was eigenlijk wel zijn informatie die hij kon geven. Nog wat over actieradius en dat dat in de winter wat minder is. Maar bij laadtijden kon hij maar beperkt informatie geven. Over dat laden kan ik dus beter mijn eigen blog lezen en de specificaties van de eGolf lezen. Dan wist ik al meer dan dat deze verkoper mij verteld heeft. Maar, gelukkig had hij wel een update: de ID3.

De ID3 komt eraan

“Ja, dat is eigenlijk de nieuwe versie van de Golf.” Oke… Kunt u daar wat meer over vertellen. Hoe groot is hij, wat zijn de voordelen om daarop te wachten en ga zo maar door. Ik moest echt trekken aan informatie. Want ja, als je dan over een andere auto begint, wil ik dat wel weten natuurlijk. Nou, de grootte en de verschillende accu’s kon hij wel wat over vertellen, maar daar hield het ook wel weer op. De persoon die ‘expert’ is op het gebied van de ID3 werkt in een andere vestiging. Ik kon een kaartje meekrijgen. Ja vent, heel leuk: maar jij bent hier de verkoper…

Aan mij gaan ze waarschijnlijk niks verdienen

Zo realistisch ben ik nou ook wel weer. Hoewel het rustig was in de zaak, weet die verkoper ook wel: alle tijd en moeite die ik hierin stop, gaan direct naar een leasemaatschappij. Dus ik snap wel ergens dat hij er niet teveel moeite in stopt. Maar ja, als ik nog eens privé een andere auto zou gaan kopen, staat dit bedrijf zeker niet op mijn lijstje om eens langs te gaan. De verkoper kon mij bijna niets vertellen. Als ik vraag over het aansluiten van mijn telefoon in de auto, kwam hij niet verder dan “ja dat kan”. Man, ik wil dan weten wat voor systeem er gebruikt wordt. Is het Apple Carplay, jullie eigen systeem of kan ik hooguit m’n telefoon opladen.
Inderdaad, het leasebudget dat ik heb gaat nu naar de leasemaatschappij en niet naar hen. Maar de volgende keer voor een privé aanschaf gaat het ook niet naar hen. Die kans heeft hij nu ook wel vergooit.

Hoe het anders kan

Vlak voor we naar deze autodealer gingen, waren we in een campingwinkel geweest. Nog wat laatste spulletjes regelen zodat we ook echt kunnen koken als we daar zijn. Er was ook een afdeling caravans en vouwwagens. Nu hebben wij totaal geen interesse om er eentje te kopen, maar ik had dat nog nooit van binnen gezien, dus stapte eens wat caravans binnen. Het was er druk, maar toch kwam er een verkoper naar ons toelopen: “Heeft u interesse in een caravan?”. Mijn eerste opmerking: “We hebben niet eens een trekhaak” werd keurig gepareerd: “Dat is wel het laatste probleem, die kunnen we op uw auto monteren”. Hij bleef vriendelijk, maar wilde maar al te graag een caravan aan ons verkopen. Pas na een keer of drie aangeven dat we geen caravan hoefden en alleen even wilde kijken, ging hij weg. Maar ik weet zeker: als we serieus interesse hadden gehad, dan had hij honderduit gesproken over alle toeters en bellen die er op elke sleurhut gemonteerd zitten. Een echte verkoper die ons niet had laten vertrekken zonder de geschikte sleurhut.

Voorbereid op pad

Tesla heeft al niet eens meer dealers. Je bestelt die auto online en dat is het dan. En alle autofabrikanten hebben tegenwoordig online de nodige informatie al staan. Dus dat die autodealer mij gaat vertellen hoeveel hij kost is wat overbodig. Dat weet ik al. Ik weet ook al wat voor accu erin zit, hoe snel hij zou kunnen laden en ga zo maar door. Het enige dat hij nog moet doen, is hem aan mij verkopen. Je gaat mij niet wijsmaken dat een merkdealer geen baat heeft bij leaserijders. Het is een reclameplaatje voor je auto. Zelfs al kom ik binnen en geef ik aan mij te oriënteren op een andere auto, zou ik eigenlijk teleurgesteld naar buiten moeten lopen dat ik die auto nog niet mag bestellen. Ik dacht altijd dat een nieuwe auto uitkiezen zo’n enorm feest is met proefritjes, leuke bezoekjes aan verschillende dealers en alleen maar vreugde als die auto er eenmaal is. Maar afgelopen weekend had ik eerder een caravan en trekhaak gekocht dan een nieuwe auto. Missie gefaald.

5 gedachten over “Wil je me nou nog wat verkopen of hoe zit het…”

  1. Hoe herkenbaar! Meestal als mijn man en ik wat duurs willen kopen, een badkamer ofzo, dat het niet lukt omdat er geen verkoper is die ons normaal wil helpen…….

    Beantwoorden
  2. Toen ik mijn eerste eigen auto wilde kopen werd ik ook vaak niet serieus genomen door autoverkopers (vaak de 50+ verkopers). Ik was toen 25 maar zag er een paar jaar jonger uit. Toen ik bij een garage wel een keer het gevoel had dat ik serieus genomen werd, was de deal ook snel rond (zij hadden ook staan wat ik wilde).
    Een aantal jaar later op zoek naar een lease car merkte ik op dat er in veel garages inmiddels een groep jongere verkopers van mijn leeftijd (of iets jonger) rondliepen. Die deden hard hun best, ookal wisten zij vaak ook niet de details. Maar ze gaven dat dan ook aan. Ook met meubels kopen had ik de beste ervaringen met verkopers van 25-30 jaar.

    Beantwoorden
  3. Auto verkopers….. Ik vind het vreselijke mensen. Toen ik mijn auto kocht kon hij mij er ook weinig over vertellen. Het is dat ik zelf genoeg weet erover dat ik niet zoveel vragen had, maar verkopen wilde ze hem mij bijna niet.

    Beantwoorden
  4. Ik heb een hekel aan auto’s kopen. Ik krijg altijd het idee dat ik word opgelicht. Helaas verkoopt mijn oom geen auto’s meer, daar ging ik dus altijd kopen omdat ik op direct een goede prijs kon vertrouwen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.