Elektrische auto opladen: van de nood een deugd kunnen maken

Mijn leasecontract is bijna afgelopen. Tijd voor een andere auto. Toch altijd een leuk proces. Kijken wat ik graag zou willen, welke behoeften ik heb en ga zo maar door. Op dit moment gaat mijn oriëntatie toch vooral naar een elektrische auto. Hoewel de uitstoot natuurlijk nooit 0 gram CO2 zal zijn, is de uitstoot in ieder geval al stukken lager dan bij een auto op benzine, diesel of gas. Je kan tenslotte centraal de elektriciteit opwekken, dus kan het efficiënter gedaan worden. Maar bij mijn zoektocht kom je toch wel altijd op een heikel puntje. Dat opladen… Het duurt veel langer dan ‘even tanken’ en het kan nog niet overal. Dat moet toch slimmer kunnen.

Soorten oplaadpalen

Ik ben mij dan ook nog maar eens aan het inlezen en tot nu toe snap ik er het volgende van. Er zijn drie soorten laders: de privé lader (voor op de oprit), een publieke laadpaal en een snellader. De verschillen tussen een privé en publieke laadpaal zijn niet zo heel groot. Ze laden vaak net zo snel. Het opladen van je auto duurt met zo’n paal zo’n 6 tot 10 uur. Het enige echte verschil zit hem in de prijs van de stroom. Thuis betaal je gewoon jouw eigen tarief. Bij de publieke laadpaal betaal je vaak wat extra per KwH. Die paal moet tenslotte ook terugverdiend worden. En dan heb je als laatste nog de snellader. Deze hebben een extra hoog vermogen waardoor de accu sneller opgeladen kan worden. Vaak is de accu voor 80% opgeladen na zo’n 20 tot 30 minuten laden. Vaak goed voor honderden kilometers.

Het idee achter snelladen

Na een paar minuten tanken weer door kunnen rijden. Zo werkt elektrisch rijden nou eenmaal niet. De batterij opladen kost gewoon tijd. Veel tijd. Bij een normale lader kost het zo’n 6 tot 10 uur voordat een lege accu weer helemaal is opgeladen. En dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je niet meer dan één acculading rijdt op een dag. Is het meer, dan zal je toch ergens moeten laden. Dat kan zijn op kantoor of bij de klant, waar je toch alweer een paar uur bent. Maar stel dat jouw enkele reis al meer is dan die acculading. Dan moet je tussendoor toch bijladen. En dat kan bij snelladers. Het vermogen van deze laadstations is hoger, maar de technologie is ook anders. Door de accu continue te monitoren en slimme technologie, wordt voorkomen dat je accu overbelast en dus beschadigd raakt.

Hoe werkt een snellader voor de auto

Allereerst is daar het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom. Op ons energienet hebben we wisselstroom. Een accu is gelijkstroom. Dat moet dus omgevormd worden. Die omvormer zit in de auto ingebouwd, maar is gelimiteerd. Er komt namelijk ook weer warmte bij vrij, dus er mag ook weer niet teveel vermogen op gezet worden. Bij een snellader wordt de stroom al omgevormd in het laadstation. Daardoor kan er veel sneller geladen worden. Waar een gewone laadpaal met 3,7 tot 11 kW kan laden, kan dat bij een snellaadstation al snel opgehoogd worden naar 50 kW. Tegenwoordig gaan de nieuwste modellen auto’s wel tot 350kW. Daarmee is een accu van 50kWh binnen no time opgeladen tot 80%!

Elektische auto opladen tot 80%

Natuurlijk is het heel gek om een batterij niet helemaal vol te laden. Waarom zou je dat niet doen. De dag beginnen als je telefoon op 80% is, zou je toch ook niet doen. Maar daar zit toch wat achter. Je kan een accu namelijk niet op vol vermogen tot 100% opladen. Dan raakt hij oververhit, gaat kapot en ga zo maar verder. Tot 80% kan je echter die accu heel snel laden. Alles daarboven wordt steeds langzamer geladen om schade aan de accu te voorkomen. Daarom kijkt men bij een snellader ook altijd naar de laadtijd tot 80%. Want alles dat je er daarboven laadt, is dat per definitie veel minder efficiënt dan laden tot 80%. Daarbij maakt het voor de levensduur van accu’s tegenwoordig ook niet uit of ze tot 80% of 100% geladen worden. Snelladen is dus een prima optie om toch lange ritten te kunnen maken.

Je auto opladen, dat moet effecienter kunnen

Want zo’n normale (publieke) laadpaal laadt ergens tussen de 3,7 en 11 kW. Dat is zo’n 20 tot 60 kilometer per uur. Zo’n snellader kan tot wel 850 kilometer per uur laden. Er is alleen één nadeel: ze zitten alleen langs de snelweg. Het is dus vaak een heel gedoe als jij de auto snel wilt opladen. Een uurtje bij de klant is niet genoeg om thuis te komen, dus moet je alsnog langs de snellader. Eigenlijk wil je daar dus een combinatie van hebben: een lader die snel laadt op een locatie die je eenvoudig kan bezoeken, maar waar je ook niet te lang (onnodig) stil gaat staan.

De supermarkt zou de ideale locatie zijn voor een snellader

Ik snap eigenlijk nog niet dat mensen hier nog niet eerder op zijn gekomen. Waarom moeten die snelladers allemaal langs de snelweg staan? Dat kan toch veel slimmer! Vaak loop je niet langer dan 45 minuten in de supermarkt. Meer dan lang genoeg om de auto flink vol te laden. Voor je van de klant naar huis gaat, ga je eerst naar de supermarkt om vervolgens naar huis te rijden en hoef je thuis niet alsnog boodschappen te gaan doen. Of op vakantie doe je de vakantieboodschappen vlak voor je op de bestemming aankomt. Dan is ook de auto meteen weer klaar voor de volgende rit. Niet dat het hele parkeerterrein volgezet moet worden met snelladers, maar een paar zou toch wel moeten kunnen. Je zien tenslotte nu al vaak normale laders bij elke supermarkt. Waarom dan geen snelladers? Natuurlijk, de aanleg ervan kost meer. Maar de stroomprijs aan die snellader kan dan ook hoger zijn dan die ‘normale’ laadpaal. Als je dan nog eens een maximum parkeertijd toepast, zou dit toch best een mooie oplossing zijn. Boodschappen moeten we tenslotte allemaal doen, laten we dan de auto ook meteen flink opladen.

Elektrisch rijden blijft nog wel even een issue

Ik voorzie een flinke afname van het aantal auto’s op fossiele brandstoffen. Alleen dat opladen en het rijbereik zien mensen nog wat tegen op. Maar wat de oplossing dan wel is, daar zijn we met z’n allen nog naar aan het zoeken. Een laadpaal op de oprit, voor de deur of toch op elke hoek van de straat een snellader. Er zullen nog best wel wat veranderingen gaan komen. Benzinestations gaan verdwijnen om plaats te maken voor de auto van de toekomst. Ik hoop alleen wel dat er slim over nagedacht gaat worden. Dat je daadwerkelijk kan laden op een plek waar je het kan combineren met wat anders. Het liefst dan nog eens een locatie waar je niet veel langer dan een half uur bent. Zoals die supermarkt. Pas als je zulke dingen gaat combineren, zal elektrisch rijden ook echt efficiënt en dus gebruiksvriendelijk(er) worden. We willen tenslotte gewoon ‘eenvoudig’ naar Zuid-Frankrijk (of andere lange afstanden) kunnen rijden. En dat is nog de grootste uitdaging voor de industrie: Dat we hetzelfde comfort hebben als met de traditionele auto.

Heb jij een elektrische auto? Wat is dan jouw ervaring met laden, snelladen en lange afstanden? Ik ben heel benieuwd!

12 gedachten over “Elektrische auto opladen: van de nood een deugd kunnen maken”

  1. Toen we zo’n anderhalf jaar geleden nog in NL woonden reden we een vol elektroot (citroen c zero) en een plugin Hybride (Opel Ampera). Beide auto’s voldeden prima. De Citroen voor elektrisch woon werk verkeer van mijn vrouw en de Opel voor woonwerk (want 70 km elektrisch) én vakanties (met de benzine hulpmotor).
    Je zult het mee gaan maken; eenmaal elektrisch rijden en je wilt er nooit meer één op oliestook 😉

    Ik weet niet hoeveel kilometer je dagelijks / wekelijks rijdt, maar je zou ook nog aan een plugin hybride kunnen denken. Het grote voordeel: woonwerk verkeer doe je dagelijks elektrisch (en je laadt m ’s nachts goedkoop thuis op). En je kunt zonder ‘range anxiety’ er ook mee op zakenreis / vakantie vanwege de aanwezige hulpmotor op benzine. Misschien wel de juiste keuze op dit moment nu de accu- en laadtechniek en infrastructuur nog niet helemaal zijn uitontwikkeld. Een nadeel van een hybride auto is wel dat je twee motoren met veel onderdeeltjes onder de kap hebt die ook allemaal stuk kunnen. Bij een volelektroot kan en gaat er maar weinig kapot zo is mijn ervaring. Simpele techniek.

    De Ampera heeft inmiddels een Hongaars groen kenteken gekregen, de czero verkochtten we in NL. En we zijn er ook hier blij mee. Omdat we nu vanuit huis werken maken we nog maar weinig kilometers. In Hongarije betalen groene auto’s (dat zijn auto’s die elektrisch rijden dus ook plugin hybrides) geen wegenbelasting. Ook kunnen we gratis parkeren in grotere steden. Omdat we bijna alles elektrisch rijden zijn de enige kosten nu de verzekering en twee tot drie keer tanken per jaar! Dan wordt elektrisch rijden dus nóg leuker 😉

    Beantwoorden
    • De optie om voor 100% elektrisch te gaan heeft ook te maken met de gunstigere bijtelling van deze auto’s. Het wordt een zakelijke auto die we ook privé gaan rijden. Het nadeel van een hybride is dat deze auto’s vaak een stuk duurder zijn, waardoor je met de huidige bijtellingsregels ook een stuk duurder uit bent. Vandaar dat de hybride auto op dit moment niet een optie is waar ik naar kijk.
      Wel gaaf om te horen dat je in Hongarije dus heel voordelig zo’n auto kan rijden!

      Beantwoorden
  2. Bij de Albert Heijn XL in Nijmegen staat twee FastNed 50kW’s. Ik ken twee collega’s die daar wekelijks laden en boodschappen doen omdat ze geen thuis laadpaal hebben (appartement).

    Fastned Albert Heijn XL Sint Jacobslaan 61 Nijmegen

    Ideaal inderdaad voor de mensen zonder thuislaadpaal.

    Beantwoorden
    • Oeh, dat wist ik niet, maar word ik wel blij van. Het voordeel is dat die zonnedaken ook nog eens gelijkstroom leveren, waardoor het niet nog een keer omgezet hoeft te worden (lijkt mij in ieder geval). Ik ben deze laders helaas nog niet tegen gekomen bij supermarkten, maar het schijnt dus wel een goed idee te zijn 🙂

      Beantwoorden
  3. Ik kan me een auto veroorloven van maximaal 2500 euro.. die laadmogelijkheid thuis komt erbij.. of moet ook uit dat bedrag.
    Mijn supermarkt begint me te irriteren. Eerst 8 gehandicaptenplaatsen(prima, Snap ik), dan 20 voor mensen met kinderen (de nieuwe handicap?) Dan 8 plekken om op te laden.. en dan de handicaploze, kinderloze sukkels die geen electrische auto hebben.
    Meestal zijn er van die totaal 36 plekken 5 bezet en de rest van het terrein is vol. Zet die laadpalen lekker helemaal achteraan denk ik dan.

    Mijn werk is 25 autominuten. 2,5 uur fietsen en 3,8 uur met het OV.. autoloos is hier eigenlijk niet te doen. Dichtstbijzijnde oplaadplek is bovengenoemde supermarkt, 15 km verderop..

    En al die accu’s moeten gemaakt worden en als ze worden afgedankt pleuren we ze ook op een hoop ergens in een land rond de evenaar.
    Ik vraag me af of het wel echt minder milieuschade doet dat electrische autorijden.

    Beantwoorden
    • Ik ben het met je eens dat de elektrische parkeerplaatsen zeker niet direct bij de ingang hoeven zijn. Waarschijnlijk heeft dat met het kostenaspect van de aanleg te maken. Voor mij is het in ieder geval geen vereiste.
      Wat de milieuschade is van auto’s aan het einde van de levensduur is, durf ik ook niet te zeggen. Het lastige is dat de auto’s eigenlijk nog niet oud genoeg zijn om daar een goed antwoord op te kunnen geven. Gelukkig staat de techniek niet stil en zijn onderzoekers bezig om te kijken of deze accu’s ook goed gerecycled kunnen worden. Op de website van wastenet lees je daar meer over.

      Beantwoorden
  4. Met veel plezier rij ik de Opel Ampera E in een lease contract van Opel vanaf de start van de Opel Ampera in Nederland
    In de grote steden zoals Amsterdam Utrecht Rotterdam enz zijn snelladers bij grote parkeerplaatsen te vinden, door zijn grote actieradius maak ik zelden gebruik van snelladers het is een kwestie van goed plannen.
    Ik rij 40.000 per jaar en maak ook veel gebruik van Google maps waar ik op de snelladers of gewone laders filter

    Beantwoorden
    • 40.000 kilometer komen wij bij lange na niet aan, dus dat zal inderdaad allemaal wel goedkomen. Het gaat mij eerder om de echt lange ritten. Goed om te weten dat Google Maps ook laders op de kaart heeft staan. En plannen, dat zullen we iets meer moeten gaan doen.

      Beantwoorden
  5. Ik heb een Tesla Model 3 (long range). Ik rij ca 45.000 km per jaar vandaar de long range, al had ik achteraf ook wel met de standard range uit de voeten gekunt. Ik zag ook op tegen het laden maar ik moet zeggen, na 1 week was ik helemaal gewend. Je gaat anders denken en anders rijden. Ik heb zelden problemen met afstand. Ik woon in Amstelveen en reis redelijk wat voor mijn werk door de hele Benelux. Antwerpen kan ik op en neer rijden zonder laden. Alleen als ik naar onze locatie in Enschede moet dan lukt het mij net niet op en neer. Nou moet ik zeggen dat dat ook kwam omdat een groot deel 130 km/u was en als je harder dan 120 rijd dan gaat hij veel meer verbruiken. Nu met de nieuwe max snelheid van 100 zal het wellicht wel lukken maar door het thuis werken vanwege Corona heb ik dat nog niet geprobeerd. Maar zelfs toen dat dus niet lukt was er ook niks aan de hand. De auto hoeft niet helemaal vol geladen te worden, je moet alleen thuis komen. Dus onderweg even stoppen bij de snellader. Je koppelt je auto aan, loopt naar binnen pakt een kop koffie en als je die op hebt (kleine 10 min is voldoende) is de auto ruim genoeg bijgeladen om thuis te komen. Ik heb geen laadstation aan huis (ik heb geen oprit) maar ik laad aan een publieke paal bij mij om de hoek en dat werkt prima. Normaliter moet ik dan 1 keer in de 2 a 3 dagen laden. Ik zet hem daar ’s avonds neer en ’s ochtends is de auto vol. Voor de rest laad ik op mijn werk of bij plaatsen waar ik voor mijn werk heen moet. Er zijn tegenwoordig bijna overal laadpalen te vinden. Verder moet ik zeggen dat ik nog nooit zo’n fijne auto heb gehad als de Tesla. Boordevol gadgets, stuurt fantastisch, snel, verrassend ruim achterin (ik heb 3 kids), eigenlijk alles wat ik wil. Enige minpunt is de kofferruimte. Ik heb hiervoor stationwagons gereden dus dat is even aanpassen maar ook dat gaat eigenlijk best prima. En met het geld dat je bespaart aan bijtelling kun je desnoods ook makkelijk een keer een grote auto huren als je echt veel ruimte nodig hebt. (is bij ons nog niet voorgekomen. Succes met je keuze! Moch je wat willen vragen dan mag dat altijd.

    Beantwoorden
  6. Als de accu niet goed genoeg meer is (of de auto zelf) dan worden de accu’s eerst herbruikt. Zo ligt de kelder van de Amsterdam Arena vol met oude accu’s van de Nissan LEAF. Die gebruiken ze om de opbrengst van het dak in op te slaan. Hierdoor hebben ze een minder zware aansluiting op het elektriciteitsnet nodig (aangezien ze ook stroom uit de accu’s kunnen halen. Dat scheelt heel veel geld, hoe zwaarder de aansluiting met het net hoe duurder (dus nog los van de kWh die ze uit zon halen). De huidige generatie accu’s gaat overigens ongeveer 1.000.000 km mee.

    Zelf heb ik nu ruim een jaar een Kia Niro, volledig elektrisch. Gaat zo’n 370 km ver. Ik heb pas 3 keer bij een snellader gestaan, idd om even 10 min bij te laden om net weer thuis te komen. Van omgeving Utrecht naar Zuid-Limburg en via Nijmegen terug naar omgeving Utrecht gaat zonder bij te hoeven laden (6% over, samengeknepen billen). We hebben een oprit met laadpaal en probeer zoveel mogelijk in het weekend te laden als ons dak stroom levert.

    Let wel even op dat niet elke auto met 11 kW kan laden, daarvoor heb je een 3-fase lader (in je auto) nodig. Mijn Niro uit 2019 heeft die niet, de versie uit 2020 wel. Ik heb het zelf nog niet gemist, maar zonder eigen oprit zou ik dat waarschijnlijk wel gemist hebben.

    Auto bevalt heel erg goed, wil niet meer terug naar benzine. Het is idd een leaseauto, ik denk niet dat ik privé dezelfde auto zou hebben gekocht, dan kom ik waarschijnlijk op een 2e hands van onder de €4000 uit, tot de elektrische 2e hands goed beschikbaar komen. Het is wel een stuk goedkoper rijden (privé inmiddels ook als je kijk naar de hele levensduur van de auto), zeker met zonnepanelen op het dak, en al helemaal als je over een paar jaar je kWh zonne-energie niet meer mag salderen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.