Ik werk voor een groot bedrijf. Een heel groot bedrijf mag ik wel zeggen. Alleen al het team waar ik werk bestaat uit ruim 70 mensen. De afdeling bestaat uit ruim 400 mensen en dan is dat één van de kleinste afdelingen in het bedrijf. Zo’n groot bedrijf heeft grote voor- en nadelen. Wil je iets voor elkaar krijgen, duurt dat vaak even, omdat het door verschillende lagen heen goedgekeurd moet worden. Echter op personeelsgebied is het direct al goed geregeld. Omdat er elke maand meerdere mensen beginnen, is er een maandelijkse startdag, zijn laptop en telefoon direct goed geregeld en zijn overige secundaire arbeidsvoorwaarden zeker niet om te klagen. Door het grote bedrijf is er ook tijd voor uitjes. Vandaag gaat mijn blog over ons meest recente uitje: het kerst-event.
Prima geregeld
Mijn eerste recencie: prima geregeld. Meerdere collega’s hebben er een aantal keren voor bij elkaar gezeten over een periode van een paar maanden. En daardoor zat het strak in elkaar. Een hotelletje ergens in de bossen, lekker eten, leuk feestje. Het event duurde twee dagen. Dat wordt vaak express gedaan, zodat ook collega’s die van ver komen kunnen blijven voor een hapje en een drankje.
De kosten drukken
Natuurlijk kost zo’n event erg veel. Daarom combineren bedrijven dit vaak. Organiseer je namelijk alleen een leuk feestje en verder niets, dan is dit een extraatje voor het personeel en ziet de belastingdienst dit niet als bedrijfskosten. Combineer je het echter met een leer element, dan valt het onder educatie voor het personeel. Hierdoor mag het hele event als bedrijfskosten worden gezien, waardoor het belastingtechnisch opeens een stuk aantrekkelijker wordt. Ga bij jezelf maar eens na: hoe vaak probeert jouw baas een feestje te combineren met een spreker of een educatief onderdeel 😉 Effectief wordt het daardoor goedkoper voor de baas.
Goede onderdelen
En hoewel het natuurlijk kostenbesparend is, is het helemaal geen gek idee om het te combineren. Eens in de zoveel tijd krijgen we (bijna) het hele team bij elkaar voor dergelijke events, dus kan je ook educatieve dingen doen met het gehele team. Daar was in ons geval dus goed op ingesprongen. Wij kregen een cursus over wat voor persoon wij zijn. Na het maken van een test bleek jij een bepaald type persoon te zijn. Ben jij iemand die naar het grote geheel kijkt en graag out of the box gaat. Of houd jij juist van de details, structuur en het overzicht? Ben je iemand die het persoonlijke contact heel belangrijk vindt, of ben je juist heel resultaat gedreven. En hoewel dit een persoonlijke eigenschap is, kan je er heel goed gebruik van maken. Want hoe communiceer je het beste met elkaar. Wat voor persoon is de doelgroep van een presentatie en hoe kan je de presentatie dan het beste voorbereiden. Een training waar ik al eens op hoopte en die echt de moeite waard was!
Deel 2
Deel twee van de onderdelen was een mindfulness training. Binnen ons bedrijf is er veel werkdruk, dus kan mindfulness helpen om daar goed mee om te gaan. Twee uur lang kregen we tips, trucjes en wetenschappelijke onderbouwing over mindfulness. Hoewel het een goede training was, heb ik mij ook enorm zitten irriteren. Tijdens deze training heb ik zo’n acht keer te horen gekregen dat, als ik daar iets meer te weten over wilde komen, zij daar ook een training over aanboden. Elke keer weer maakten ze reclame voor hun eigen trainingen en dat ze ook daar een sessie over konden geven. Natuurlijk snap ik dat je, als externe partij die één keer een training geeft, het publiek er graag op attendeert dat er nog veel meer is. Maar we hebben juist betaald voor de training en niet voor de reclame. Een keer mededelen aan het einde was wat mij betreft meer dan voldoende!
Wat bleek
Deel twee, die zichzelf zo goed als kon nog een keer wilde verkopen, is ook de aanbieder van andere mindfulness-trainingen in ons bedrijf. Ze hoeven zichzelf niet eens extra te verkopen, ze zijn al binnen. Daarnaast was dit ook nog eens één van de duurste elementen van het hele event. Ja, als ik met mijn bedrijfje daar zou staan, zou ik me schamen…
Leermoment
Naast dat het hele event dus al erg leerzaam was, is dit ook nog eens een leermoment. Want als je al een betalend publiek hebt, kan je natuurlijk aangeven dat jij nog veel meer te bieden hebt. Maar doe dat kort aan het einde. Als het publiek tevreden is, zoeken ze heus wel meer over jou op. Nu heb ik eigenlijk alleen een nare nasmaak van die training, omdat ze het teveel benadrukten. We hebben tenslotte betaald voor deze training. Niet voor een overzicht van het volledige aanbod van trainingen.