Wat zou een bedrijf daar nou voor over hebben?

Niet helemaal zoals volgens de planning, hebben wij afgelopen week ook onze vakantie voor in september geboekt. Niet helemaal volgens de planning, omdat de kortingscode voor de overtocht helaas maar tot afgelopen maandag geldig was. We gaan naar Schotland! De boot is nu helaas €50 duurder uitgevallen, maar dat mag de pret niet drukken. De officiële goedkeuring voor de vrijaanvraag was tenslotte ook nog niet binnen. Maar, er was mij één ding wat toch wel opviel: De hoeveelheid reclame die gepaard gaat met dat boeken.

Lid worden is niet eens een optie meer bij het boeken van een reis

Het is zo ongeveer verplicht! Als ik geen toestemming gaf voor de aanmelding voor de nieuwsbrief, kon ik niet verder met het aanmaken van een account om te boeken. Eigenlijk best vreemd. Natuurlijk is dit al de eerste vorm van reclame. “We hopen dat je reis bevallen is! Hier, een nieuwe aanbieding voor de volgende overtocht 🙂 “. Bedrijven zijn enorm happig om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Vaak krijg je korting op de eerstvolgende bestelling of kan je punten op gaan bouwen. Wat dat betreft ben je gewoon geld waard. De eerste keer iets minder winst maken, maar er wel een tweede aankoop uithalen. Marketing ten top natuurlijk.

Upgraden tijdens het boeken

Onze boottocht hadden we helemaal gefixt. Twee maal een economy ticket, want we weten toch wel dat we gaan. Daarnaast een ticket om de auto mee te mogen nemen en een hut, omdat we ’s nachts willen varen. Redelijk rechttoe rechtaan. En wat mij tijdens het boeken al opviel, was het feit hoe graag ze je een flex ticket wilden verkopen. Voor maar €19 per overtocht had je een upgrade. Gratis omboeken en onder bepaalde voorwaarden kon je gratis annuleren. Dat zou dus neerkomen op €38. Toen we daar niet voor kozen, kregen we deze optie NOGMAALS bij het bevestigen van de trip. Weet u zeker dat je dit niet wilt?
NEE! Dat willen we niet…

Wilt u dan misschien?

Eenmaal bevestigd dat we ECHT geen upgrade wilden, kwam de volgende optie: Wilt u misschien een reis- en annuleringsverzekering? Natuurlijk super slim. Eerst aanbieden dat je met een goedkope upgrade gratis kan annuleren en als daar niet voor wordt gekozen een duurdere annuleringsverzekering van een externe partij aanbieden.

Wat zou die verzekeringsmaatschappij daar nou voor over hebben?

De eerste vraag die in mij opkwam! Wat zou daar voor betaald zijn. Want er zijn zoveel aanbieders van verzekeringen. Zeker als het gaat om reis- en annuleringsverzekeringen. Welk model zou hierachter zitten? Als consument denk je daar misschien niet zo snel over na, maar ik weet zeker dat er hier een partij is die er extra aan verdient. Natuurlijk verkoopt de verzekeringsmaatschappij op deze manier weer een paar verzekeringen, dus zal ook de aanbieder van de bootreizen hier een slaatje uit kunnen slaan.

Ook vliegtuigmaatschappijen hebben zulke constructies

Misschien net iets anders, maar ook vliegtuigmaatschappijen verdienen geld buiten de vliegtickets om. Zo zijn sommige steden bereid om te betalen op hun stad als bestemming toe te voegen. Wellicht dat de vliegmaatschappij dan iets minder verdient aan de tickets, maar dat wordt met deze constructie prima gecompenseerd. Daarbij is het voor de stad een heel goed middel om bijvoorbeeld het toerisme een zetje te geven.

Alles heeft een verdienmodel

Er wordt zoveel geld verdiend waar wij totaal geen weet van hebben. Reisverzekeringen die je aangeboden worden tijdens het boeken van een overtocht is slechts een klein voorbeeld. Zo is het ook geen toeval dat alle A-merken in de supermarkt precies op ooghoogte staan. Ook daar wordt simpelweg voor betaald. En zo zijn er om ons heen nog zoveel meer voorbeelden van verdienmodellen. En dan vraag ik mij toch wel eens af: “Hoeveel goedkoper zo een product of dienst kunnen zijn, als een bedrijf daar nou NIET voor zou betalen?” Ach, we zullen het misschien wel nooit te weten komen.

1 gedachte over “Wat zou een bedrijf daar nou voor over hebben?”

  1. ach, die nieuwsbrieven… super irritant! gelijk weer een reminder om me weer uit te schrijven voor een aantal. klikte net zo 5 mails weg in mijn mailbox, zonder maar zelfs even door de inhoud te scrollen.. zonde van de tijd van beide partijen!
    en wat die upgrades en extra opties tijdens het boeken betreft: ik had dat een paar jaar geleden in het kantoor van een autoverhuurbedrijf in Noorwegen. ik kwam de auto ophalen, wist dat ik alles al had betaald en overal voor gedekt was. wilden ze me toch nog een een of ander eigen risico af laten kopen. dat eigen risico was een paar honderd euro, maar dat afkopen kostte me bijna 100 euro! Toen ik heel zelfverzekerd zei dat ik dat risico voor lief nam, keken ze me uiterst verbaasd aan en vroegen me tot 2x toe nog of ik het zeker wist. die tweede keer zei ik wat geïrriteerder NEE, dat hoef ik echt niet en pas toen lieten ze me met rust. ik snap dat ik ze commissie door de neus boorde, maar nee is nee toch? Jammer dat ik daarvoor eerst geïrriteerd moet zijn, voordat ze het snappen…

    alvast een fijne vakantie gewenst! 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.