Ook een blog is een seizoensproduct

Ook een blog is een seizoensproduct

We zijn net over de helft van juli. Iedereen met schoolgaande kinderen heeft ermee te maken. Het is zomervakantie! Vandaag is de eerste maandag dat ook de groep uit de middenregio vrij heeft. De andere delen van het land hebben er al één of twee weken opzitten. En ook ik als blogger heb daarmee te maken. Niet zozeer omdat mijn kinderen nu ook thuis zijn. Wij zijn tenslotte nog gezellig met z’n tweetjes. Maar toch krijg ik elk jaar weer het gevoel in de zomer dat zelfs een blog een seizoensproduct is.

Seizoensproducten

Meestal kom je ze tegen in de supermarkt. Producten die slechts één of twee maanden goed (en vaak volop) te krijgen zijn, waarna het aanbod weer volledig inzakt en de prijzen weer enorm stijgen. Sommige groenten en fruit bijvoorbeeld. Echte voorbeelden van seizoensproducten. Maar ook paaseitjes, kerstkransjes en oliebollen zijn eigenlijk gewoon seizoensproducten. Meestal zijn ze niet of erg moeilijk te krijgen, maar eenmaal in het seizoen hoef je maar de deur uit te lopen en kom je ze tegen.

Ik heb het hier trouwens niet over komkommertijd!

“Het is weer komkommertijd”. Het nieuws heeft niet zoveel te melden en er zijn ook veel minder redacteuren en journalisten aan het werk, dus is er opeens ook veel minder nieuws. De NOS begint weer met de zomercolumns en ook de dikte van de kranten is nog maar de helft van wat het normaal is. Men gaat gewoon maar items maken die niet zo urgent zijn, maar wel een mooie vulling voor het nieuwsmedium. En daar heb ik het vandaag dus niet over. Hoewel ik (net als elke andere blogger) soms echt wel een writersblock heb en totaal niet weet waar ik nu eens over al schrijven, is dat nu totaal niet aan de orde. Geld en financiën gaan tenslotte altijd door.

Waarom is een blog dan een seizoensproduct?

Tja, laat ik maar eens de vergelijking maken met Goede Tijden, Slechte Tijden. Die stopten er op 5 juli mee en gaan pas weer begin september verder. En dat het niet eens zozeer te maken met dat al die acteurs ook een paar weken vakantie willen, maar eerder omdat wij met z’n allen toch niet kijken. Een groot deel van Nederland is vrij, is met vakantie of zitten ergens buiten van de zon te genieten. En dan heb je opeens helemaal geen tijd meer om af te stemmen op GTST. Het is tenslotte zulk mooi weer, waarom zouden we dan massaal binnen gaan zitten. Nee, het aantal kijkers daalt, dus lassen ze een pauze in. Zodat ze na de zomer weer volop verder kunnen.

Geen pauze voor SVMV

Zoals GTST ga ik geen pauze inlassen voor SVMV. Maar toch snap ik het wel en ik zie het ook terug. Bijvoorbeeld in het aantal paginaweergaven. Gedurende de zomermaanden dalen die toch zeker wel (of stijgen minder hard). En dat is dus allemaal wel te verklaren. Iedereen is met vakantie en als je lekker kan genieten van de zon, zou ik ook geen tijd maken voor een blog. Maar hoe ga je daar nou mee om?

Het is net als werken…

Wat dat betreft is een blog net als werk. Hoewel het wat rustiger is (het aantal paginaweergaven is wat lager), moet de kwaliteit nog steeds hoog zijn. En dan is dat wel het nadeel van een blogger. Bij een blog zit er namelijk geen relatie tussen de tijd die je erin stopt en het geld dat je er mee verdient of het aantal pagina weergaven. Een blog schrijven kost ongeveer 45 tot 60 minuten (met uitzonderingen naar een paar uur) en ik weet nog niet of en wat ik ermee ga verdienen. Bij veel paginaweergaven is dat wat meer dan bij weinig paginaweergaven. En dat in tegenstelling tot wanneer er wel een link is tussen tijd en geld. Bijvoorbeeld een vast uurtarief voor werkzaamheden. Na één uur werken, ontvang je €40, na twee uur werken €80 etc. Als het rustiger is, werk je minder en verdien je minder. En zo werkt dat bij een blog dus niet. Ik moet nog steeds net zoveel tijd stoppen in het werk (om die kwaliteit hoog te houden), alleen verdien ik er iets minder aan (of heb ik in ieder geval minder lezers).

Gelukkig is het een blog en geen pretpark

Want ja, hoewel ik een blog een seizoensproduct vind, duurt dat seizoen zo’n 10 maanden. Alleen in de zomermaanden gaat het wat minder. Dus in 10 van de 12 maanden gaat het gewoon prima en daardoor zijn de paginaweergaven en de inkomsten redelijk stabiel. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een pretpark. Die moeten het toch echt hebben van de warmere maanden en dan moet het weer ook nog eens meezitten. Die moeten dus in een zeer beperkte tijd de inkomsten voor het hele jaar genereren. Ja, wat dat betreft ben ik toch wel blij dat ik maar gewoon een blogger ben 🙂

4 gedachten over “Ook een blog is een seizoensproduct”

  1. Leuke vergelijking met een pretpark! Alhoewel sommige pretparken natuurlijk goed inspelen op de seizoenen (de Efteling als ultiem voorbeeld). Het voordeel van een blog is natuurlijk dat de artikelen altijd terug te vinden zijn. Dus de lezer heeft er sowieso het hele jaar plezier van!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.