Wat kost een hotelkamer

Hotels… Ze zijn duur, hebben een hoog niveau van luxe en zijn een wereld op zich. Want waar je bij vakantieparken een huisje huurt en zelf alles moet doen, je bij een Bed and Breakfast je een eigen kamer hebt, is een hotel nog een stapje luxer. Je hebt een eigen kamer, eigen badkamer en elke dag wordt ook nog eens je bed voor je opgemaakt. Elke dag weer. Elk hotel heeft zo z’n eigen voordelen en inrichting van de kamers. Maar wat kost zo’n kamer nou. Waarom is een hotelovernachting zo enorm duur? En kan het goedkoper?

De rekenkamer ging mij voor

Wat een hotel nou precies kost, hoef ik niet eens meer uit te schrijven. Het programma “De rekenkamer” heeft het al eens mooi op een rijtje gezet. In 4 minuten kom je precies te weten hoeveel procent de schoonmaak, de kamer, Gas/Water/Licht en zo verder kost:

Boekingssites pakken de grootste winst

Wat mij vooral in het verkeerde keelgat schoot, zijn de boekingssites. Want zij pakken 10% tot wel 25%. Van die €100 gaat er dus tot wel €25 op. aan de website waar je de kamer moet boeken. En wat doen zijn nou daadwerkelijk? Ze hebben een systeem waarin gezocht kan worden. Een groot aanbod en overzicht aan mogelijke hotelovernachtingen. Niet zo heel veel zou je zeggen.

De monopoliepositie van boekingssites

Een boekingssite doet niet zo heel veel. Waarom zou je dan als hotel dan nog überhaupt meedoen aan die onzin. Waarom zou je tot wel 25% van je omzet inleveren aan alleen al die boekingssite. Nou, dat is vrij simpel. Sta je niet op zo’n boekingssite, dan val je niet meer op. De consument van tegenwoordig gaat eigenlijk vrijwel direct door naar de boekingssite. Zo doen niet eens meer een zoekopdracht in google. Nee, ze gaan direct naar een overzichtelijke site waar je kan kiezen op datum, locatie en budget. Ze gaan dus direct over op gemak. En als jouw hotel niet in dat rijtje naar boven komt, is de kans wel heel klein dat je de klanten dan nog weg kan halen bij die boekingssites. Als hotel zijnde heb je dus eigenlijk geen keuze.

Wij bieden alleen een service

Steeds meer techbedrijven bieden alleen een service. De booking.com’s en de Ubers, De cheaptickets en de AirBnB’s. Zelf leveren ze namelijk niks. En waar vroeger een reisbureau nog een x-aantal kamers reserveerde en zelf vol probeerde te krijgen, gaat de consument ondertussen zelf op zoek. Ten nadele van die hotels dus. Zij moeten een deel van de omzet aan de monopolisten afstaan om überhaupt boekingen binnen te halen. De consument is tegenwoordig vooral op zoek naar gemak, maar willen er niet extra voor betalen. Dus leveren de bedrijven het zelf maar in. Simpelweg om toch maar die klanten binnen te blijven halen.

Hoe maak je slim gebruik van al die boekingssites?

Maar, er is gelukkig wel een oplossing. Het kan namelijk slimmer. Want ook ik vind die boekingssites wel héél handig. Ze geven je meteen het overzicht van welke reizen er zijn, welke hotelkamer je het beste kan boeken en hoe je alles het beste kan regelen. Het mooiste: die informatie is gratis. Je hoeft niet bij zo’n vergelijkingssite te boeken om aan die informatie te komen. Daarom kan je heel goed vergelijken welke optie nou waarschijnlijk voor jou de beste is. Vervolgens staat het je natuurlijk meer dan vrij om naar de website van die aanbieder zelf te gaan en daar de boeking te doen. In het programma van de rekenkamer was het zelfs voordeliger om op die manier een hotel te boeken, maar het werkt bijvoorbeeld ook prima voor vliegtickets.

De toekomst van boekingssites

Die zie ik persoonlijk niet rooskleurig in met het huidige verdienmodel. Ze vragen zoveel, omdat het kan. Zo simpel is het eigenlijk. Maar de vraag is: wanneer staat er een concurrent op. Wanneer begint er een bedrijf die voor een vast bedrag dezelfde service aanbied. Als je daaruit namelijk voldoende boekingen weet te genereren, lukt het prima om genoeg omzet te halen om zo’n website draaiende te houden. Dat is tenslotte niet gratis en al moeilijk genoeg. Maar wat er nu gevraagd wordt zijn eigenlijk best absurde percentages. Daar is nog een (hotel)wereld van verschil te maken.

4 gedachten over “Wat kost een hotelkamer”

  1. Ik boek altijd rechtstreeks bij het hotel. Laatst gebeurde er iets merkwaardigs: ik informeerde naar prijs en beschikbaarheid en kreeg een aanbod. Erg duur. Dat meldde ik en vervolgens kon het 30 euro goedkoper! Heb ik toch niet gedaan, vond het nog steeds duur en ook bijzonder onaangenaam.
    Dus tip: boek altijd rechtstreeks bij de accommodatie, via de mail, en vraag om korting!

    Beantwoorden
  2. Ik ben lid van meerdere hotelketens (Hilton, IHG, marriot , accor etc) dit kost niets. Ik heb er profijt van als ik in grote steden accommodatie zoek. Vervolgens spaar je punten voor gratis overnachtingen en krijg je als lid altijd de beste, en als eerste, de aanbiedingen.
    Toen ik een tijd niets meer via booking.com had geboekt, kreeg ik een brief thuis met een 30% kortingscode. Ze wilde me blijkbaar graag terugzien

    Beantwoorden
  3. Ik ben het volledig eens met je stelling. We verhuren zelf ook twee vakantiehuizen en staan er soms versteld van wat boekingsites voor provisie durven te vragen. Wel tot 25% inderdaad! We zijn daarom heel kieskeurig met welke boekingsites we in zee gaan. Dan maar wat minder boekingen. Het liefst zien we eigenlijk de gasten die via onze eigen website geboekt hebben. Zij hebben de moeite genomen uit het grote aanbod aan vakantiehuizen toch te kiezen voor de onze.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.