Variabele prijzen

Daar zit ik dan. Bij de bandenboer. Door al dat corona gebeuren is het er bij ingeschoten om de zomersloffen onder mijn bolide te laten zetten. Natuurlijk een puur luxeprobleem, maar als goede gebruiker van mijn auto, ben ik verplicht om dit soort zaken uit te laten voeren. En tijdens het wachten op mijn auto, zit ik dan altijd lekker om mij heen te kijken. De velgen die in de ‘showroom’ / wachtkamer hangen. Posters dat je voor meer dan alleen je bandenwissel bij hen terecht kan en een zwart bordje. Met van die opdruk/inprik letters. De prijslijst. Banden verwisselen, banden opslaan, APK, beurtje en ga maar zo door. Een puntje of acht. En in dat half uurtje dat ik aan het wachten ben, schieten honderdduizend ideeën door m’n hoofd. Want waarom zou je bijvoorbeeld altijd hetzelfde vragen voor een bepaalde service?

Een afspraak maken voor de bandenwissel

Ik probeer mijn afspraak altijd te plannen aan het begin of aan het einde van de dag. Dan ben ik er maar weer vanaf of ik sluit mijn dag ermee af. Halverwege de dag vind ik heel vervelend. Maar tijdens het plannen komt er dan altijd weer dat organisatorische stukje. Ik wil het liefst meteen geholpen worden en daarna meteen weer weg kunnen rijden. Ik zoek dus echt naar dat plekje voor 9:00 of na 16:30. Het liefst dan ook nog eens rekening houdend met mijn parttime dag, maar dat maakt de zoektocht alleen nog maar lastiger. Maar zo zullen er veel meer mensen denken. Die perse graag om 9 uur geholpen willen worden, direct na het wegbrengen van de kinderen. Mensen die tijdens de lunch even langsrijden of de auto ’s ochtends neerzetten en hem aan het einde van de dag weer ophalen. Genoeg variaties, maar ik denk wel dat er voorkeurstijden ontstaan. En tja, daar kan natuurlijk winst uit gehaald worden.

Ja leuk, €5 meer betalen voor je bandenwissel

Wat een idioot idee zal je nu denken. De populaire tijden wat duurder maken. Maar het spreidt voor de ondernemer wel de werklast. De rustige momenten worden wat drukker en de drukke momenten worden wat rustiger. Het klinkt misschien wat gek, maar is dat het wel? Mijn tandartsafspraak heb ik ook het liefst direct om 8 uur. Terwijl ik mijn fiets gerust om 8 uur bij de fietsenmaker zet en aan het einde van de week wel weer op kom halen. Dat maakt mij niet zoveel uit. Maar jij zal jouw bakfiets misschien wel weer zo snel mogelijk terug willen hebben, om de kinderen ermee naar school te kunnen brengen. Zie jij de prioriteitsverschillen al ontstaan.

Er zijn meer bedrijven met variabele prijzen

Zo gek is het idee misschien wel niet. Denk maar eens aan de variabele prijzen van vliegtickets. Vroeg boeken is goedkoper dan last minute. Een extreem vroege vlucht is goedkoper dan die om 9 uur ’s ochtends. Terwijl de vlucht van 12 uur er wat prijs betreft precies tussenin zit. En vliegtickets zijn natuurlijk wel een heel extreem voorbeeld. Die prijzen verschillen ook nog eens bij het boeken. Een dag of zelfs een uur later zijn de tickets al in prijs gewijzigd. Maar er zijn meer bedrijven die dit doen. Internationale treinreizen, met gereserveerde plekken, variëren ook in prijs afhankelijk van het moment van reizen. Het theater is in het weekend duurder dan doordeweeks. Bloemen zijn met moederdag duurder dan een week na moederdag.

Verzet tegen variabele prijzen

Natuurlijk is het niet altijd een goed idee om prijzen te laten variëren. Denk maar eens aan al het verzet dat reizigers hebben bij de NS rondom spitsreizen. De NS wil reizen in de spits duurder maken dan buiten de spits. Simpelweg om de drukte te spreiden. Het is trouwens al mogelijk als je een dal-voordeel abonnement hebt. Dan krijg je buiten de spits gewoon 40% korting. Alleen die abonnees kiezen bewust om te betalen voor dat abonnement en krijgen daarvoor korting terug. Het principe van verschillende prijzen werkt op zich dus wel, alleen willen mensen ervoor kunnen kiezen. Dat, en goede informatievoorziening. Buiten de spits krijg je 40% korting. Je weet als abonnementhouder ook direct: als ik in de spits reis, betaal ik dus behoorlijk wat meer.

Implementeren van variabele prijzen

En of het nou mijn bandenboer of de NS is, dat maakt niet zo heel veel uit. Als je variabele prijzen wil implementeren, moet je dat tactisch en gefaseerd doen. Je kan niet opeens iets 50% duurder maken. Dan krijg je geheid problemen. Doe het in verschillende stappen. Laat mensen eraan wennen. Maar daarnaast moet je het tactisch doen. Want bij het boeken van een vliegticket of internationale treinreis krijg je te zien wat hetzelfde ticket kost op een ander reismoment. Mensen hebben dan de keuze. Wil je je banden laten wisselen, dan kan dat om 8:00 voor €45 en om 10:00 voor €35. Of: reizen in de spits heeft een toeslag van 10%.

Gaat het om winst of om de drukte?

Natuurlijk, bedrijven zien graag hun winst verhoogd worden door het invoeren van variabele prijzen. Maar het kan ook geïmplementeerd worden om de drukte te spreiden. Niet allemaal om 8 uur je bandenwissel, waardoor de monteurs om 10 uur niets meer te doen hebben. Niet allemaal in de spits reizen om vervolgens de rest van de dag met bijna lege treinen te rijden. Natuurlijk zal winst een belangrijke factor zijn, maar het spreiden van drukte speelt ook een aanzienlijke rol bij het gebruik van variabele prijzen. Want zo kan je ook voor last minute banden wissel meer gaan rekenen. Het laatst beschikbare tijdsslot op die dag wordt wat duurder, maar er is ondertussen ook ‘vroegboekkorting’. Als je nu al over een half jaar de volgende afspraak maakt, krijg je 10% korting. De nieuwe manier van vaste-klant korting? Er zijn genoeg variaties om die drukte te spreiden, maar ook meer dan genoeg mogelijkheden om de winsten te maximaliseren.

Stel dat variabele prijzen ingevoerd gaan worden voor bepaalde diensten. Zou jij dan meer betalen voor een populair moment, of de ‘korting’ pakken en voor een ongunstiger tijdstip kiezen?

13 gedachten over “Variabele prijzen”

  1. Variabele prijzen zitten veel haken en ogen vermoed ik. Wat als je te laat komt voor je afspraak. Of het wordt te druk op een goedkoop moment. Of de klokken staan verkeerd zodat er discussie ontstaat.
    Ik denk dat het er van afhangt of ik het zou doen. Als een diner duurder is tussen 6 en 8 ga ik toch voor de dure versie. Maar voor een goedkoper hotel of vliegticket wil ik wel een dagje schuiven. Als het allemaal teveel gedoe wordt op een gegeven moment ga ik wel ergens anders naar toe waar ik vaste prijzen betaal.

    Beantwoorden
  2. Wat heb je nu betaald voor de bandenwissel en hoe laat was je er?
    Ik zou gaan voor de korting maar ik betaal altijd hetzelfde bij “mijn” bandenman.

    Beantwoorden
    • Ik heb eigenlijk geen idee. Het gaat allemaal via de leasemaatschappij. Dan zal er nog een prijsverschil zijn in het feit dat het echt banden verwisselen is om dezelfde velgen. Het lijkt mij dat dat duurder is dan alleen het verwisselen van de wielen. Echter zal de leasemaatschappij ook wel weer prijsafspraken gemaakt hebben met verschillende partijen.

      Beantwoorden
  3. Ik zou voor beide kiezen! Mijn auto om 07:00 neerzetten, lekker thuiswerken en de auto rond 17:00 weer ophalen. Dan hebben de monteurs de hele dag, en ik kan mijn dag vrij plannen (met uizondering van een ritje naar de Efteling ofzo, maar tijdens werktijd is dat geen probleem.

    Beantwoorden
    • Er zal vast een reden zijn dat er zomer- en winterbanden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de chemische samenstelling van de band en het profiel. Het is niet voor niets dat overheden winterbanden soms zelfs verplicht stellen in sommige maanden. De leasemaatschappij wil dat ik mijn banden wissel, dus als nette bestuurder doe ik dat dan ook.

      Beantwoorden
  4. Ik zou het wel terecht vinden. Bij de autowasstraat is het net zo. Happy hour van 16 tot 17.
    In het geval van de garagist zal de hele sector over moeten anders gaat iedereen naar de concurrent.

    Beantwoorden
  5. Al eens nagedacht over 4-seizoenenbanden? Ik heb de juiste banden gezocht op https://banden.autoweek.nl/, deze besteld voor nog geen 40 euro per band en ik rijd er al enkele jaren tevreden mee rond.
    Scheelt me gedoe en geld.
    Voor de prijzen die je noemt, kun je per wissel weer een nieuwe 4-seizoenenband kopen…

    Beantwoorden
    • Als het mijn eigen auto zou zijn, zou dit zeker wel een overweging zijn die ik mee had genomen. In mijn geval gaat het echter om een lease-auto. De leasemaatschappij heeft bepaald dat zij het op deze manier doen. (gelukkig) zie ik daar dan ook niet de rekening van terug.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.