Schaarste verkoopt goed

FOMO, Fear Of Missing Out, is een begrip dat in de afgelopen jaren steeds groter is geworden. Bang zijn om iets te missen. Dat mogelijk te leuke feestje waar je dan toch niet bij was. Die nieuwsupdates op social media van al jouw contacten. Het aller-allerlaatste nieuws wat vijf seconden geleden is gepubliceerd. Eigenlijk willen we gewoon nooit en te nimmer iets missen. En dat kan ook steeds makkelijker. Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobieltje met internet, dus echt moeite doen om bij te blijven hoef je steeds minder. Maar FOMO is er ook op commercieel gebied. En juist daar wil ik het vandaag eens over gaan hebben. Want stel je voor dat je die ene aanbieding mist…

Aanbieding, OP=OP, Laatste kans en ga zo maar door

Ja, Nederland is een echt aanbiedingen land. Daar schreef ik laatst al over. In het buitenland is er veel minder vaak een aanbieding. En daar zijn wij Nederlanders gevoelig voor. Of eigenlijk wel alle mensen. Het is nu in de aanbieding. Het is dus nu goedkoper dan anders. Stel je voor dat je die aanbieding mist. Maar, al die aanbiedingen brengen ook een gevoel met zich mee: schaarste. Want, als het altijd dezelfde prijs is, dan was het geen aanbieding. Dan zouden veel minder mensen dat product of die dienst kopen. Het gevoel van schaarste is dus zeker wel iets wat men bij je probeert aan te wakkeren. Want waarom zou je anders dat product kopen.

Schaarste in productaanbiedingen

Ja, eigenlijk zijn we hier zelf gewoon de schuldige aan. Als we eenmaal besloten hebben iets te willen, willen we het nu. Is de TV al wat ouder, willen we nu een nieuwe. Vaak komt dit bij je op bij het zien van een reclamefolder vol televisies. “Meteen een ‘mooie’ aanbieding, dus laten we hem meteen maar kopen”. Maar bij heel veel producten is het echt niet erg om een weekje te wachten. Je iets meer voor te bereiden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan verfwerk. Je weet nu echt al wel dat je binnen nu en een maand dat verfwerk moet gaan doen. En als je vanaf die eerste dag dan eens de prijzen in de gaten gaat houden, kan je dat al zoveel schelen. Verf is echt zo’n sprekend voorbeeld van iets dat altijd in de aanbieding is. Misschien een keertje één of twee weken niet, maar daarna is het wel weer ergens anders voor half geld. Niks mis met die verf en exact hetzelfde merk, maar dan voor minder geld in een andere winkel. Het is dus ook niet dat je perse nu en deze week die verf moet kopen. Het is totaal geen schaarste, zelfs niet in de aanbieding. Maarja, als jij nu beslist dat je morgen verf nodig hebt, heb je daar eigenlijk geen idee van. En zo is het ook met die TV, zolang die het nog doet, heb jij de tijd om een geschikte vervanger in de aanbieding af te wachten.

Abonnementsaanbieding: laatste kans!

Ik ben bezig om mijn telefoonabonnement wat te verhogen. Ik ben er toch achter gekomen dat die 250 MB die ik nu heb iets te weinig is. En nu ik mij aan het oriënteren ben, zie ik ook daar schaarste. Want, er zit een einddatum op de aanbiedingen. Nu heb ik er al eerder eens naar gekeken. Een bepaalde aanbieding die dan tot het einde van de maand geldig was. Eenmaal op de eerste dag van de volgende maand nog eens gaan kijken. Bleek het exact dezelfde aanbieding te zijn en was de einddatum met een maand verschoven. Natuurlijk, je kan de boot missen als ze echt de aanbieding wijzigen, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat er volgende maand eenzelfde of zelfs betere aanbieding is. Laat je in ieder geval niet gek maken door die datum. Want stel dat het volgende maand een slechtere deal is, dan is er natuurlijk nog steeds de kans dat het de maand erop wel weer beter is. Maar die datum is niet de laatste datum waarop je het abonnement kan aanschaffen. Hooguit moet je nog even wat langer wachten.

Deurverkopers bieden eenmalige aanbiedingen

Ja, wie heeft er nog nooit zo’n glad praatje van de deurverkoper gehad. Ik ben er laatst ook weer ingetrapt. Net overgestapt van energieleverancier, komt er een andere langs de deur. “Meneer, het kan goedkoper”. Ik betwijfde dat nogal, maar de prijs die hij bood, was wel erg aantrekkelijk. Gewoon nog eens ruim €150 op jaarbasis besparen. Dat is geen kattenpis. Helaas moest ik dan wel eerst klant worden voordat ik mijn definitieve bedrag te horen kreeg. En daar ben ik toch weer ingetrapt. Want, eenmaal aangemeld kreeg ik mijn definitieve bedrag te horen. Ik was niet goedkoper, maar zelfs duurder uit als je kijkt naar het verwachtte jaarbedrag. Dat was dus ruim €200 meer dan die verkoper mij had voorgespiegeld. Maar die schaarste trekt dan toch. Een eenmalige aanbieding die echt goedkoper is. Vijf minuten na mijn aanmeldbevestiging had ik dat contract alweer opgezegd en een klacht ingediend. Ik heb de schaarste mij aan laten praten.

Schaarste in cursussen

Iets wat je op internet geregeld ziet. Schaarste in cursussen. Want, natuurlijk kan je een cursus altijd aanbieden. Maar dan stellen mensen de beslissing uit. Dan ‘komt het nog wel een keertje’ en vergeet je het uiteindelijk. Maar je hebt je toch ingeschreven voor de nieuwsbrief en dan komt dat mailtje. Er zijn weer cursusplaatsen. Maar let op, de plaatsen zijn beperkt en je kan je alleen deze week inschrijven. Vol = Vol. Tja, dat er dan niet bijstaat hoeveel plaatsen er zijn maakt niet echt uit. Je hebt je niet voor niets ingeschreven voor die nieuwsbrief en straks mis je weer de boot. Hop, inschrijven. En dat is juist de bedoeling. Dat je weinig bedenktijd hebt en meteen die beslissing moet maken. Dat maakt je namelijk eerder geneigd toch dat geld uit te geven aan die cursus. Net zoals dat ik toch dat energiecontract aan de deur afsloot. Let er maar eens op. Online cursussen die soms niet beschikbaar zijn, is niet perse omdat de cursus vol zit. Het is uit commercieel oogpunt slim om schaarste te creëren.

Schaarste verkoopt

“Ja, maar het is nu in de aanbieding”. Jazeker, dat klopt. Maar de kans is groot dat het binnenkort weer in de aanbieding is. Dat je tegen de tijd dat je het echt nodig hebt, het ook wel weer een keer kan kopen. Schaarste creëren is een verkooptactiek waar wij mensen erg gevoelig voor zijn. Dat zal wel ergens diepgeworteld in ons brein zitten. Maar, als je dat nou weet, kan je er ook zelf op anticiperen. Die broek is nu wel in de aanbieding, maar tegen de tijd dat ik een nieuwe broek nodig heb, ga ik wel zoeken naar een nieuwe broek. Die cursus is de komende 48 uur beschikbaar. Maar daarna komt er nog wel weer een moment dat ik mij in kan schrijven. En dat contract aan de deur is over het algemeen echt niet goedkoper dan de goedkoopste aanbieding op internet. Schaarste is een middel om meer te verkopen. Het enige wat jij ertegen moet doen, is beslissen of je het wel echt nodig hebt. Ik heb het meestal niet nodig. Heb ik toch weer geld bespaard, door het niet te kopen.

4 gedachten over “Schaarste verkoopt goed”

  1. Herkenbaar wat je schrijft inderdaad, goed om jezelf hiervan bewust te zijn zodat je financieel bewust kan blijven acteren.

    FOMO zie je ook terug bij aandelen en in crypto. Het volatiele aandeel tesla en Bitcoin toen het de 20k aantikte zijn daar goede voorbeelden van. Mensen stappen te laat in, in de hoop een ritje omhoog te maken en krijgen dan te maken met een (soms) flinke correctie. Bij de Bitcoin heeft die plaatsgevonden maar bij Tesla zou het ook zomaar kunnen gebeuren.

    De Basic Fit is ook wel een mooi FOMO voorbeeld daar hebben ze altijd gratis sporten X aantal weken én geen inschrijfgeld. Ze kunnen dit natuurlijk maken omdat mensen eenmalig inschrijven en daarna heus niet meer in de gaten houden wat de vervolg aanbiedingen zijn.

    Beantwoorden
  2. Aanbiedingen en laatste kansen doen mij niets meer. Ik weet nu dat er, zoals jij ook schrijft, snel een moment is waarop hetzelfde artikel wéér in de aanbieding. Even een klein voorbeeld: wij gebruiken Parondontax tandpasta. Niet de goedkoopste dus wanneer AH er 2+1 gratis in de bonus heeft dan koop ik ze. Maar inmiddels heb ik voldoende tubes in de kast voor een heel jaar, dus wacht ik echt tot ik aan de laatste tube begonnen ben… er is dan altijd wel ergens een aanbieding wanneer ik weer wil kopen. En zo kan ik nog tientallen dingen bedenken. En ja, een nieuwe broek in de uitverkoop is leuk, maar niet als je er geen een nodig hebt. Geen geld uitgeven is altijd nog goedkoper dan korting krijgen. Bewuste spaarders en echte zuinigerds weten dat! 😉

    Beantwoorden
  3. Bekend trucje. Ik val er niet meer voor, behalve als ik al bedacht heb dat ik het wil hebben en me al aan het orienteren ben. En dan nog is het soms ergens anders goedkoper.
    Ik wil juist minder spullen, niet meer.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.