Privacy is een luxeproduct geworden

Misschien sta je er helemaal niet bij stil, maar jouw privacy is geen vanzelfsprekendheid meer. Met de komst van internet en met de komst van alle grote techbedrijven, is privacy altijd al een ding geweest. Want wat weten die bedrijven allemaal over jou? In hoeverre slaan ze het op en maken ze er gebruik van? Kan je stoppen met Google? Zijn er voldoende alternatieven, of lukt dat gewoon niet meer? Naar aanleiding van een podcast op NU.nl ben ik toch wel aan het denken gezet. Hoeveel is jouw privacy waard?

Mijn ochtendritueel op het internet

Als ik ’s ochtends opsta, heb ik een redelijk vast ritueel. Lunch maken en ontbijten is daar een groot onderdeel van. Tijdens het boterhammen smeren en opeten zit ik even rustig wakker te worden met m’n telefoon in m’n handen. Even het nieuws door, even nog wat opzoeken en uiteindelijk naar m’n werk. En tijdens dat ritueel kwam ik gisteren een podcast tegen die ik gewoon moest luisteren: “Stoppen met Google is alsof je niet drinkt op een feestje”. En dat klopt! Googelen is opgenomen in de Nederlandse Dikke van Dale en is daarmee de enige zoekmachine. Vele mensen hebben een @gmail.com mailadres en ga zelf maar eens na wat je zelf allemaal van Google gebruikt.

Google is een deel van mijn leven…

Wil ik weten waar een plaats ligt of hoe ik er kom, gebruik ik Maps, navigeer ik in de auto, komt Waze erbij. Wil ik Googelen, Google ik. Mijn agenda staat bij Google, net zoals mijn notities, een deel van mijn bestanden en foto’s, mijn accounts en wachtwoorden en ook mijn email. Verder gebruik ik Keep, Maps, Waze, Gmail, Google, Drive, Youtube, Calendar en ga zo maar even door op dagelijkse basis. Zelfs voor deze website maak ik gebruik van Google in de vorm van Adsense, Analytices en de Search Console. Je zou het bijna eng gaan vinden.

Wij kunnen niet meer zonder de Big Five

De Big Five… In Afrika heb je het dan over de leeuw, de luipaard, de neushoorn, de olifant en de Kaapse buffel. In Silicon Valley (waar alle tech giganten zitten), hebben we het over Microsoft, Facebook, Amazon, Apple en Alphabet (het moederbedrijf van Google) . Vijf bedrijven die gezamelijk het grootste deel van de markt domineren. Gezamelijk zijn ze duizenden miljarden waarden en deze vijf bedrijven vertegenwoordigen bijna de helft van de gehele Nasdaq. Bijna om eng van de worden. De kans is dan ook heel groot om dat ook jij tenminste één van de bovenstaande bedrijven dagelijks gebruikt.

Veel van de online producten zijn gratis

En daar zit het ‘m in. Want waar verdienen ze dan hun geld mee. Die vraag werd Mark Zuckerberg (de baas van Facebook) ook gevraagd tijdens de verhoren door de Amerikaanse senaat. Het antwoord was simpel: “Wij verkopen advertenties”. Sterker nog: dat kunnen ze zo goed, omdat ze alles van je weten. In de podcast die ik heb geluisterd besefte ik mij dat plotseling maximaal.

Google weet alles

Google weet wat er in mijn email staat, waar ik ben geweest en wat voor bestanden ik heb. Maar Google weet veel meer. Want als jij een vraag krijgt of geïnterviewd wordt, let je altijd op je antwoord. Het moet ergens wel sociaal wenselijk zijn. Je zal nooit je diepste geheimen prijsgeven en ook jouw mening komt niet ‘zomaar’ uit jouw mond. Maar heb jij je weleens beseft wat je allemaal zoekt op internet. Zonder dat je het echt beseft, knal je al je gedachten op dat scherm. Al jouw gedachtes, interesses en vragen Google je even. Even kijken of iemand anders er wel eens wat over heeft opgeschreven. Best eng als je je beseft dat Google dat allemaal opslaat.

Hoeveel weet Google van mij?

Ik besef mij denk ik heel goed dat Google zo ongeveer alles van mij weet. Ik gebruik het al ruim 10 jaar non-stop, dus dat moet haast wel. Je kan de proef op de som nemen. Je kan namelijk al jouw gegevens die Google van en over jou heeft, downloaden. Met de hoeveelheid dat ik Gmail gebruik, vond ik het persoonlijk nog meevallen. Google heeft van mij 8,5 gigabyte aan gegevens. Deze test hebben ze ook gedaan voor de Nu.nl Podcast. Daar kwamen ze uit op 32 gigabyte!

Kunnen we nog zonder Google

Het meest interessante aan de podcast, vond ik eigenlijk de vraag: kunnen we nog zonder Google? Ik vind dat de redacteuren enorm hun best hebben gedaan. Veel verder dan ik persoonlijk zou kunnen. En toch is het ze niet gelukt. Sommige Google producten zijn gewoon onvervangbaar. Het grootste verschil met de concurrenten…? Daar moet je voor betalen. Inderdaad, op die manier krijg je geen advertenties en wordt jouw privacy niet zodanig geschonden om eraan te verdienen. Maar heb je daar dan wel geld voor over?

Privacy is een luxeproduct

Eigenlijk is met de komst van al die grote tech bedrijven, jouw privacy een luxeartikel geworden. Wil je niet dat we iets met jou gegevens doen, dan moet je daarvoor betalen. Doe je dat niet, dan laten we andere bedrijven ervoor betalen in de vorm van advertenties. Zo simpel is het. Het is alsof je de keuze hebt tussen de snackbar en een luxe restaurant. Bij beide krijg je eten en kom je voldaan terug. Maar bij de snackbar is het heel goedkoop, ongezond en simpel, terwijl het restaurant een volledig uitgebalanceerde smaaksensatie en beleving op tafel probeert te zetten. En dat alles zonder jouw gezondheid teveel schade aan te doen. En daar betaal je voor.

Toch blijf ik Google gebruiken

Ja, Google weet alles van mij. Ja, ik krijg daardoor zeer gerichte advertenties te zien. Ja, mijn privé is niet meer zo privé. Maar toch wint Google… Natuurlijk, voor 99% van de producten van Alphabet (het moederbedrijf) is een alternatief. Denk bijvoorbeeld aan Gmail, de kalender, Keep en ga zo maar door. Maar ik vind het juist zo geweldig dat alles met elkaar verbonden is. Als ik een mailbevestiging krijg voor mijn vlucht, zet Google hem alvast in mijn agenda. Doordat Google meer van mij weet, krijg ik geoptimaliseerde zoekresultaten die vele malen beter zijn dan die van de concurrenten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Doordat Google op heel veel vlakken een heel goed product heeft neergezet EN die nog eens met elkaar heeft gekoppeld, is het voor mij als gebruiker zoveel makkelijker geworden. Ga ik voor alle producten het beste alternatief zoeken, ben ik opeens klant bij 30 verschillende bedrijven. Dat is extreem onhandig. Er is dus wat mij betreft geen (goed) alternatief voor Google. Zelfs niet als ik ervoor zou betalen.

Podcast terugluisteren

Zoals ik al zei, ik was enorm getriggerd door de podcast. De titel: “Stoppen met Google is alsof je niet drinkt op een feestje“. Hij duurt een half uurtje, maar hij was zo goed dat ik er een trein later voor heb genomen, zodat ik hem even af kon luisteren. Wat mij betreft zeker een aanrader!

Ben jij je ervan bewust dat je Google betaalt met jouw privégegevens?

1 gedachte over “Privacy is een luxeproduct geworden”

  1. Hai, Ik heb net geluisterd en ben onder de indruk dat Google zo zijn best doet om alle dat over alle mensen te verzamelen en daar ook open over is middels Google take- out. Dat is het eerstvolgende dat ik ga doen. Al mijn verzamelde data opvragen. Dank voor de tip! Grtjs A.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.