Mijn haat-liefdeverhouding met statistieken

Ik ben dol op inzicht. Ik vind het heel fijn om inzicht te krijgen in wat er nu gebeurt. Want als je eenmaal weet wat en waarom er iets gebeurt, dan kan je daar vervolgens ook weer actie op ondernemen. Er is alleen één maar. Want soms zit ik helemaal niet te wachten op statistieken. Dan kunnen ze mij gestolen worden. Maar waar zit dan die lijn? Wanneer word ik er blij van en wanneer mogen ze van mij verdwijnen?

Statistieken in mijn financiën

Geld moet rollen, ze hebben het niet voor niets rond gemaakt… De hele economie is er eigenlijk op gebouwd. Geld uitgeven. Sparen of investeren is er wel, maar zelfs dan probeert de markt er nog een graantje van mee te pikken. Ik ben daarin altijd al anders geweest. Ik wilde mijn spaarrekening juist vol zetten. Een buffer opbouwen. En dat lukte. Elke keer kwam er weer een beetje bij. Hoeveel dat precies was of hoeveel procent dat vermogen dan was gestegen, dat werd nergens genoemd in mijn bankomgeving. Alleen dat ene bedrag hoeveel er nu op dat moment op de rekening stond. Jammer, want ik had graag wat meer inzicht gehad. En dus ben ik dat zelf gaan bouwen. Hoeveel procent is er nou bijgekomen of afgegaan. Hoe ziet dat eruit in een grafiek. En dan niet over de laatste maand. Nee, ondertussen is de grafiek al een aantal jaren oud.

Inzicht motiveert

Ik kan het eigenlijk niet anders zeggen. Dat stijgende lijntje in de grafiek helpt mij. Het zorgt ervoor dat ik de volgende maand weer een stijging heb of in ieder geval wil hebben. Dat er weer wat geld bijkomt. Het motiveert mij dus enorm om door te gaan zoals ik nu al bezig ben. Of misschien zelfs dat extra stapje te zetten. Want als ik nu daar iets extra doe, zie ik dat uiteindelijk hier weer terug. Allemaal zaken die helpen om mij gemotiveerd te houden.

Inzicht zet aan tot actie

Toen ik begon met crowdfunding, heb ik ook direct daar al inzicht voor mijzelf gemaakt. Wat investeer ik waarin. Hoe doen leningen het. Statistieken die in het begin allemaal groen waren en de goede kant op gingen. Totdat ik in 2015 en 2016 in hele slechte jaren terecht kwam. Projecten vielen met bosjes om. Help! Gelukkig had ik mijn statistieken en inzichten. Die hebben mij geholpen om succesvol mijn strategie aan te passen. Want ik kon terugzien waar het misging. Ik kon, gebaseerd op de cijfers, actie ondernemen. Iets dat tot op de dag van vandaag nog steeds goed gaat.

De haatkant van statistieken

Maar tot zover alle positieve berichten. Nu de negatieve kant. Want waar inzicht soms heel fijn is, kan het ook heel confronterend of zelfs onjuist zijn. Want op het moment dat er een rode min staat, is er toch iets niet goed gegaan. Dan wil ik toch uit gaat zoeken waar dat nou vandaan komt. Kan ik er iets aan doen, of is het nou eenmaal zo. Bijvoorbeeld bij die koersdaling op de beurzen. Yes, ook mijn vermogen is flink gedaald in deze crisis. Iets waar ik eigenlijk niet zoveel aan had kunnen doen, behalve geen aandelen nemen. Dat is dan toch wel heel vervelend. Dan heb je opeens statistieken waar je niet blij van wordt. Waar je emotie mogelijk de kop op steekt. Op dat moment moet je het hoofd koel houden. Zeker als het een aanwijsbare reden is, lukt mij dat over het algemeen prima. Negativiteit is gelukkig niet het allerergste. Nutteloze statistieken zijn nog veel erger.

Nutteloze statistieken

Ja beste lezer, nutteloze statistieken zijn er ook. Bijvoorbeeld Facebook. Voor deze pagina en die van onze podcast hebben wij ook een facebookpagina. En facebook denkt jou als publisher geweldig te helpen door maandelijkse statistieken te geven. Oh, wat fijn is dat! NOT. Want ze slaan nergens op. Zeker voor een kleinere pagina als deze, is het bereik van facebook erg klein. En ik beheer dan ook nog kleinere facebookgroepen, dus dan zijn de statistieken nog veel erger! Dan krijg je zo’n melding: “deze maand 76% minder bereikte mensen”. Of “0% groei in het aantal pagina likes”. Tja, vorige maand hebben 2 mensen een bericht geliked, waardoor het bericht bij 215 mensen op de tijdlijn is gekomen. Deze maand geen likes, dus slechts 53 mensen bereikt. Of 0% groei in het aantal likes…? We hebben 1 like erbij. Dat was vorige maand ook zo, dus is daar geen groei, maar effectief groeien we wel. We groeien alleen niet harder dan de maand ervoor. Wat moet ik nou met zulke statistieken. Een kleine actie zorgt ervoor dat de statistieken weer op z’n kop staan.

Standaard of op maat gemaakt

Tja, want voor mij is die facebookpagina een extraatje. Handig voor mensen die mij via facebook willen volgen en direct op hun tijdlijn te zien krijgen dat er een nieuw bericht is. Maar meer ook niet. De aantallen zijn zo laag, dat je al snel op gigantische percentages zit in stijgingen en dalingen. En dat eigenlijk omdat het standaard statistieken zijn die mogelijk wel goed werken voor grote bedrijven. Maar voor mij als ‘kleintje’ frustreert het alleen maar. De data is slechts tot 28 dagen terug beschikbaar via de pagina zelf, dus ik kan niet de effecten van de lange adem zien. Ik moet ze echt gaan exporteren wil ik alle cijfers van een langere periode terug kunnen bekijken. Dan wordt het al meteen op maat gemaakte statistieken. En dat terwijl ik eigenlijk gewoon een lijntje zou willen zien over het gehele bestaan van de pagina. Zit er een stijgende of dalende trend in. Zeker bij zulke kleine aantallen maken de percentages helemaal niet zoveel uit.

Vergelijkingsperiode is essentieel

Bij statistieken is het ook nog eens enorm belangrijk om de juiste periode te nemen om ter vergelijken. Waar Facebook over een langere periode zou moeten vergelijken, kan AdSense er bijvoorbeeld ook nog wel wat van leren. AdSense is het Googleproduct dat die advertenties aan de zijkant van mijn pagina laat zien. Ook daar weer statistieken. Maar statistieken vergeleken met vorige maand… Ja, heel leuk, maar in december leveren advertenties meer op dan in januari. Waarom ga je dan de inkomsten van januari vergelijken met die van december en niet met januari vorig jaar. Dat doen alle grote multinationals tenslotte toch ook met omzetcijfers enzo? Deze vergelijking slaat de plank flink mis…

Statistiek frustratie

Je merkt het waarschijnlijk al. Mijn haat-liefdeverhouding met al die statistieken levert de nodige frustratie op. Natuurlijk wil ik bijhouden hoeveel mensen een blog lezen en hoeveel bezoekers ik per maand heb. Maar als je dan gaat vergelijken, doe dat dan wel nuttig. Of dat nou met je financiën, bezoekers of voor mijn part je sportprestaties zijn. Maak een correcte vergelijking en als je dan al statistieken ergens uit wilt halen, zorg dan dat je er ook echt wat aan hebt en dat ze correct zijn. Anders had je het net zo goed niet kunnen doen.

1 gedachte over “Mijn haat-liefdeverhouding met statistieken”

  1. Alleen de metrieken waar je op moet of wil acteren zijn belangrijk. Soms denk ik wel eens dat er een paar zijn toegevoegd om het ego van de eigenaar te strelen.
    Zoals de bezoekersstatistieken van je blog. Ga je nou echt iets anders doen en meer schrijven wat meer wordt gelezen? Ik hoop het niet, want als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.