It’s all in the slogan

Na vier maanden thuiswerken en dus ook vier maanden een rondje lopen in mijn eigen omgeving tijdens de lunch, zou je bijna denken dat er niets meer te ontdekken valt. Waar ik de eerste twee maanden nog trots kon vertellen nog nooit hetzelfde rondje gelopen te hebben, loop ik nu met regelmaat dezelfde route. Wat zijn wij mensen toch ook gewoontedieren. Waar je dan bijna zou gaan denken dat elke keer hetzelfde rondje saai gaat worden, is het alles behalve saai. Want juist omdat de route hetzelfde is, heb je wat meer tijd om verder om je heen te kijken. Hoe huizen gebouwd worden in slechts vier maanden. Hoe je ziet dat de oude manier van samenleving weer langzaamaan steeds iets meer terugkomt. En er is tijd voor dingen die opvallen. En zo’n ding wat mij opviel in de laatste maanden waren de borden van makelaars. Niet het huis dat te koop stond, maar het bord wat in de tuin staat.

Slogan

Een slogan, of ook wel slagzin in het Nederlands, wordt ook wel gebruikt om het bedrijf aan te prijzen. Commercieel, ter promotie en om beter te onthouden. En vaak gaat dat behoorlijk goed. Ik weet zeker dat je het merk bij de onderstaande slogans weet:
– … er is geen betere
– Heerlijk, helder, …
– Vier uur … .. …., Dat zouden meer mensen moeten doen
– Want winnen doe je bij de …
– …, daar kun je mee thuiskomen.
Weet jij ze alle vijf? Onderaan deze blog staan de merknamen. En dan zie je meteen dat dit goed werkt. Een slogan helpt het om de boel beter op te slaan in die bovenkamer. Het zegt iets over het bedrijf of over het merk.

Een slogan bedenken

Maar die slogans van hierboven zijn van grote merken. Die hoor je op TV en kan je direct linken aan dat ene merk. Je weet meteen waar ze voor staan, hoe het smaakt, welke herinneringen jij eraan hebt en welk gevoel het bij je oproept. Alleen dat is heel moeilijk. Dat kost heel veel tijd om dat bij mensen erin te prenten. Sommige slogans zijn al tientallen jaren oud. Reclamemakers zijn druk bezig om net dat ene woord zo uit te spreken dat het lekkerder klinkt. Er gaat veel geld in om en er staat veel op het spel. Bij kleine bedrijven gaat dat er vaak heel anders aan toe. Natuurlijk wordt er wel een reclame bureau ingeschakeld, maar de budgetten zijn een stuk kleiner. Wil je dan vervolgens ook nog eens opvallen tussen de tientallen concurrenten, moet je wel met zo’n echte eyecatcher komen. Eentje die niemand meer kan vergeten. En ik kan je vertellen: dat is heel moeilijk.

Een slogan in de competitieve markt

Want ga maar na. In Delft en omstreken alleen al zijn er zo’n 80 makelaarskantoren. 80 concurrenten die allemaal exact hetzelfde doen als jij: huizen kopen, verkopen en taxeren. Al die 80 bedrijven willen vervolgens ook nog eens een pakkende slogan hebben waardoor ze extra opvallen ten opzichte van de 79 anderen. Uniek overkomen en een pakkende slogan hebben. Op dat moment komen er dan zulke slogans en leuzen op de ‘te koop’ borden te staan:
– Wereldmakelaars
– De energieke makelaar
– Bijzonder gewoon
– De ware makelaar
– Uw woning, onze passie
– Makelaar 2.0

Wat moet ik nou met zo’n slogan…?

Wereldmakelaars…Dus als ik in Zuid Afrika mijn huis wil verkopen helpen ze mij ook? Die energieke makelaar stuitert de hele dag door huizen rond en roept alleen maar ‘TJAKKAAA!’. Een bijzonder gewone makelaar valt dus niet op bij de rest. “De ware makelaar”, de rest is allemaal nep… Waarom zou mijn woning niet mijn passie kunnen zijn? En makelaar 2.0 doet het anders dan vroeger. Die bieden het nu ook aan op internet met een filmpje enzo. Net als de rest…
Ja dit is bijzonder lullig. In slechts één regel kan ik de hele slogan onderuit halen. En dat is niet helemaal eerlijk. Want dat kan ook met de slogans van grote bedrijven. Alleen die zijn er bij mensen ingeprent. “I’m lovin’ it” belachelijk maken kan natuurlijk door te beginnen over chemicaliën, vet en ongezond eten. Maar nog steeds denk je aan restaurant de goudgele driepoot. Bij deze makelaars weet ik bij de slogan nog steeds niet welke makelaar het is.

Moet je wel een slogan hebben

Ik heb eigenlijk geen idee… Er zijn genoeg makelaars zonder. Maar als je er dan eentje neemt, denk er dan wel heel goed over na. “De ware makelaar” is er zo eentje die heel veel vertrouwen moet scheppen. Maar de hoge eigendunk die erin zit laat mij meteen twijfelen. “Bijzonder gewoon” is lekker Hollands. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Maarja, eigenlijk zeggen ze dus inderdaad dat ze net zoals de rest zijn. Een slogan kan naar mijn mening wel een goede toevoeging hebben, maar moet heel goed over nagedacht worden. Want zoals je hierboven al ziet, het kan ook nadelig uitpakken.

Een slogan voor een makelaar

Het lastige is dat het beroep makelaar al eeuwen oud is. Het is niet echt een stoffig beroep, maar er hangt nog wel een exclusiviteit omheen. Vroeger had je bijvoorbeeld nog niet de mogelijkheden om zelf alle beschikbare huizen te bekijken. Daar had je die makelaar echt voor nodig. Maar tegenwoordig kan je alles zelf al voorbereiden. Kan je jouw huis zelfs zonder makelaar kopen of verkopen. Een makelaar is eigenlijk als een soort verhuisbedrijf geworden. Je kan het zonder, maar met is het een stuk eenvoudiger.
Maar die oude exclusiviteit zie je een beetje terug in de slogans. Makelaar 2.0: ‘wij zijn met onze tijd meegegaan’. Uw woning, onze passie: Wij zullen de beste deal voor u eruit halen meneer/mevrouw. Die slogans die nu onder de naam staan zijn dus misschien wel heel goed, hip en ogen betrouwbaar, op het moment dat je geen internet hebt. Alleen met de komst van dat internet zouden die slogans misschien ook eens herzien moeten worden.

Het makelaarswezen in deze tijd

Ja, want een makelaar heeft volgens mij echt wel een toegevoegde waarde bij de koop of verkoop van je huis. Zij hebben het netwerk, de handigheid van het onderhandelen, zien kansen die jij nog niet hebt gezien, ontzorgen je en ga zo maar door. Het in de hand nemen van zo’n persoon kan dus echt wel vruchten afwerpen. Maar die hoge dunk die ze hebben van zichzelf in de slogans moet eruit. Want je zou het op zich ook prima zelf kunnen doen. Als ik een slogan zou moeten bedenken, was het meer in de trant van: “Betaalbaar, Betrouwbaar, Verkocht!”. Maarja, helaas ben ik geen makelaar. Anders had ik nu wel een mooie slogan. Wil je nog weten wat makelaars over zichzelf schijven? Zoek dan eens bij Funda naar de makelaars in jouw woonplaats. In één regel moeten ze zichzelf omschrijven. Maar eigenlijk staat er bij elk bedrijf exact hetzelfde…

Slogans moeten met hun tijd mee

Ja, die makelaars moeten misschien maar eens opnieuw naar hun slogans kijken (vind ik in ieder geval). Grote bedrijven doen dat tenslotte ook. Onze grote blauwe supermarkt heeft elke paar jaar wel weer een nieuwe slogen. Om te blijven vernieuwen. Een bepaald gevoel te kweken bij de klanten die er eerder nog niet was. Of om je marktpositie net iets aan te passen. Een slogan kan zeker helpen om je merknaam te versterken of je bedrijf te profileren. Zolang je maar met je tijd meegaat.

Nog even de bijbehorende bedrijfsnamen bij de slogans:
– Miele, er is geen betere
– Heerlijk, helder, Heineken
– Vier uur Cup a Soup, Dat zouden meer mensen moeten doen
– Want winnen doe je bij de Postcodeloterij
– BOB, daar kun je mee thuiskomen.

5 gedachten over “It’s all in the slogan”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.