Het openbaar vervoer is helemaal niet zo openbaar

Het openbaar vervoer is helemaal niet zo openbaar

Gisteren zijn mijn vriendin en ik naar Breda geweest. Vanuit Delft hadden we de keuze: met de auto of met de trein. Het zit er ondertussen zo ingebakken om even het kostenvergelijk te maken, dat ik dat ook dit keer deed. En ik schrok ervan. Waarom noemen we het openbaar vervoer eigenlijk nog openbaar? Het is tegenwoordig zo duur, dat ik het persoonlijk niet meer voor iedereen toegankelijk durf te noemen. Leest u even mee?

De reis

Het is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder: van Delft naar de binnenstad van Breda. Ik ben fel tegen parkeerkosten, dus kijk ook altijd even naar de trein als optie. We gaan dan met de fiets naar het station, dus het gaat effectief echt alleen maar om het treinritje van Delft naar Breda. Gaan we met de auto, dan is het van onze voordeur tot aan de voordeur bij onze plaats van bestemming. Een rit van zo’n 70 kilometer, dus 140 km heen en terug. Wat gaat mij dat nou kosten?

Treinreis, benzine en parkeerkosten: Wat kost het nou?

Wanneer je met de trein gaat, is het vrij eenvoudig. Een retourtje Delft – Breda kost €24,80.
Wanneer je met de auto gaat, spelen er (natuurlijk) veel meer factoren mee. Ik hou het voor het gemak even simpel: 140 kilometer. Een gemiddelde auto haalt toch wel de 1:15, dus ongeveer 9,5 liter benzine van €1,70. Dat komt neer op €16,15 aan benzine. Dan betaal je in het centrum €2,20 per uur straat parkeren. We waren er van 17:00 tot 22:00, dus daar kwam nog €11,00 aan parkeerkosten bij. Totaal kost zo’n autorit dus €27,15.
De trein is dus goedkoper!

De trein is eigenlijk helemaal niet goedkoper…

De snelle rekensom maakt de trein het goedkoopste. Echter werkt het niet zo simpel. Ga je namelijk naar de site van prettigparkeren.nl, dan blijk je op 15 minuten lopen gratis te kunnen parkeren. Dan hou je alleen nog €16,15 over aan benzinekosten. Daarmee is het gebruik van de auto opeens al goedkoper. Ga je dan nog eens samen en niet alleen, schrik je opeens van de prijzen. Die €16,15 voor de auto blijft ongeveer gelijk. Een extra persoon zal je niet direct merken in de benzinekosten. Ga je echter samen met de trein, dan gaat de prijs gewoon naar het dubbele. Van €24,80 naar €49,60. BOEM, weg ‘voordelige’ treinreis.

Maar jij hebt zo’n voordeel abonnement!?!

Klopt, ik heb voor €50,00 per jaar een dal voordeel abonnement. Ik krijg in de daluren en weekenden 40% korting voor mijzelf en degene die met mij reist. Je haalt er geen dikke winst mee, maar daarmee gaat het treinkaartje wel opeens van €24,80 naar €14,88. Zelfs met een dal voordeelkaart is het slechts €1,30 goedkoper door met de trein te gaan. Ga je samen, is het alsnog een stuk duurder.

Openbaar vervoer of gezamenlijk reizen

Wat ik mij dan afvraag, is of we het openbaar vervoer dan niet van naam moeten veranderen. Want zo openbaar vind ik het helemaal niet. Openbaar vervoer klinkt in mijn oren als een goedkoper alternatief voor jouw eigen vervoersmiddel. Voor iedereen toegankelijk. Je levert wat comfort in, want je zit tenslotte met z’n allen in de trein, maar daar is de prijs dan ook naar. Nou, echt niet. Het openbaar vervoer is behoorlijk duur. Natuurlijk zijn er nog onderhoudskosten aan je auto, maar als je die auto al niet kan betalen, hoe kan je het OV dan wel betalen? Kunnen we het dan niet beter ‘gezamelijk’ reizen gaan noemen. Beter voor het milieu en minder last van files, maar echt niet voor iedereen toegankelijk.

Minder auto’s op de weg

Het doel van het kabinet is om de milieudoelstellingen te halen en bijvoorbeeld het verkeer over de weg te minderen. Tja, dan kan je autorijden natuurlijk een stuk duurder gaan maken, maar ik zou eerst eens beginnen bij het openbaar vervoer. Maak dat nou eerst eens voor echt iedereen toegankelijk. Rijk, maar zeker ook arm. Want hoe mooi het allemaal wel niet klinkt, het is toch van de zotte dat het goedkoper is om met de auto te gaan dan met de trein, terwijl je dan ook nog eens langer onderweg bent… Maak van het openbaar vervoer nou echt eens een alternatief!

11 gedachten over “Het openbaar vervoer is helemaal niet zo openbaar”

  1. Tja heb ook zo’n daluren kaart, als ik alleen reis is dat iets goedkoper, maar met zijn tweeen of meer gaan we altijd met de auto.
    Zelfde gaat op voor vliegen, met de trein is een reis naar europesche hoofdstad veel duurder dan met het vliegtuig.
    Als men veel mensen uit de auto willen hebben moeten ze drastich veel veranderen aan het ‘openbaar’ vervoer!

    • Helemaal eens! Hoewel ik het wel veel meer ontspannen vind om met de trein naar bijvoorbeeld Parijs of Londen te gaan dan met het vliegtuig. En technisch gezien ben je ongeveer net zo lang onderweg, dus dat maakt ook niet veel meer uit.

    • Dat klopt! Alleen zijn deze kosten erg auto afhankelijk en verschilt het hoe vaak je de auto gebruikt. Koop je een hele grote auto voor enkel dit ene ritje per jaar, of rij je maandelijks 1000+ kilometers in een Suzuki Alto. Hele grote verschillen in deze vaste lasten. Daarom is dat heel moeilijk mee te nemen. In de berekening heb ik ook niet meegenomen dat er mensen zijn met een leaseauto, waardoor er ook geen brandstofkosten zijn. Enkel de bijtelling is voor hen een kostenpost. Kortom, heel veel factoren waar het van afhankelijk is (helaas) wat de vergelijking heel moeilijk maakt. Het zal dus ook per situatie verschillen wat de autorit kost. Maar die kosten zullen niet heel veel verschillen voor 1 of 2 personen, terwijl dat met de trein een wereld van verschil is. Misschien dat men dat gewoon aan zou moeten passen. Reis je samen, krijg een samenreiskorting, waardoor het OV op die manier ook met groepen een aantrekkelijk alternatief wordt.

  2. Ik ben het helemaal met je eens! Als je dan ook nog eens, net als ik, rolstoel afhankelijk bent, is het openbaar vervoer helemaal geen optie meer.
    Het is duur en heel moeilijk om met een rolstoel te komen waar je wilt….

  3. Ik ben het helemaal met Carla van Leeuwen eens! Je neemt alle vaste kosten van de auto niet mee! En die zitten echt wel in je treinkaartje. En ongeacht het verschil per auto, zijn die kosten er echt wel. Google op “auto kosten per kilometer Nibud” en je ziet een interessante tabel. Voor het gemak de tweede kolom genomen en dan kom je op zo’n 64 cent per kilometer. Dan kost je ritje ineens bijna € 90,00!!!
    En ook al heb je een leaseauto: die moet ook betaald worden en dat doe je gewoon zelf hoor. Zonder leaseauto krijg je simpelweg een hoger brutosalaris, het is namelijk gewoon een looncomponent voor de baas…
    En dan hebben we het nog niet eens over uitstoot van CO2…

  4. Ik woon in Eindhoven en kan met de fiets naar zowel het station als het vliegveld. Een retourtje naar een leuke stad in Europa met het vliegtuig is vrijwel altijd goedkoper dan een retourtje Amsterdam met de trein ( mits ik het juiste moment boek uiteraard) ja, openbaar vervoer is hardstikke duur.

  5. Ik vind de trein vaak ook echt heel duur. Ik heb een tijdje een kortingskaart gehad, maar waar ik als Limburgse tegenaan liep, was dat een dagkaart met korting/aanbieding al heel snel goedkoper werd. Die kaartjes kosten tussen de 14 en 20 euro (en er is altijd wel een kaartje voor 18 of 19 euro beschikbaar, het hele jaar door). Als ik dan verder wegging dan Maastricht of Eindhoven, dan was zo’n dagkaart doorgaans al goedkoper. Heel vreemde situatie eigenlijk.

  6. Je bent wel de andere kosten voor je auto vergeten door te berekenen (denk aan kosten voor aanschaf, wegenbelasting, verzekering en onderhoudskosten). Ik ben benieuwd naar de berekening wanneer je alle kosten mee hebt gerekend.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.