Het nationale fietsplan: als je meer verdient, is de fiets goedkoper

Onze overheid stimuleert wat af. Er zijn de nodige fiscale regelingen die jou als burger motiveren op bepaalde acties te doen. Dat doen ze, doordat het voordeel voor jou als burger oplevert. Je betaald er minder belasting over. Maar pas noemde mijn collega een kronkel in deze regelingen. Hoe meer je verdient, hoe hoger de korting. Hieronder de uitleg:

De verschillende regelingen
Een aantal zaken kan je aanschaffen en daarvan belasting terugkrijgen. Of producten via je bruto salaris kopen. Vroeger was dat bijvoorbeeld het nationale computerplan. Om het computergebruik ook voor de normale huishoudens mogelijk te maken. Die regeling bestaat niet meer. Tegenwoordig zijn de twee bekendste regelingen het nationale fietsplan en het doneren aan goede doelen. Beide kunnen van jouw bruto inkomen betaald worden. Natuurlijk is dat omdat de overheid wil stimuleren dat jij op de fiets naar je werk gaat en goede doelen steunt.

Hoe werkt dat nou?
Het verschil tussen bruto en netto blijft wel eens lastig.
Bruto is wat je in eerste instantie zou ontvangen. Als belastingen en andere heffingen niet zouden bestaan, krijg je dat bedrag.
Netto is het bedrag dat je daadwerkelijk op je rekening ontvangt. Daar zijn de belastingen al afgehaald.
Dat belastingvoordeel zit hem nu in dat verschil van bruto naar netto. Als iets van het bruto bedrag betaald kan worden, hoef je daar geen belasting over te betalen. Betaal je iets van het netto gedeelte, dan heb je daar al belasting over betaald.

De berekening
Het nationale fietsplan geeft je de mogelijkheid om tot €749 van de aanschafprijs van een nieuwe fiets van het bruto loon te betalen. Stel dat je, net als de meeste Nederlanders, in de belastingschaal zit waar je 40,85% belasting moet betalen, gaat dat als volgt:
Koop je de fiets normaal in de winkel, dan betaal je €749
Koop je de fiets via dat fietsenplan, betaal je van je bruto salaris €749. Daarover zou je normaal (0,4085 * €749 = ) €305,97 aan belasting betalen.
In dit geval echter ontvang je €443,03 minder salaris. Jij hebt dus een fiets van €749 gekocht voor ‘slechts’ €443,03!
Daar word ik als bespaarder toch wel weer heel gelukkig van!

Het kromme aan de regeling
Maar, deze regeling geldt voor iedereen. Dus ook voor mensen die bruto €68.507 of meer op jaarbasis verdienen. Ook zij kunnen die fiets aanschaffen van hun bruto salaris.
Nu klinkt dat heel eerlijk, maar daarmee wordt hun voordeel groter. Zij betalen namelijk over het bedrag boven die €68.507 maarliefst 51,95% belasting.
Dus, wanneer zij een fiets kopen via het fietsenplan, is hun voordeel als volgt:
Normaal zouden zij (0,5195 * 749 =) €389,11 aan belasting betalen over die €749. Wanneer ze die fiets kopen ontvangen ze echter €359,89 minder salaris.
Je leest het dus juist, de mensen die het meest verdienen, hebben ook het meeste voordeel uit deze regeling. Voor hen is diezelfde fiets dus nog eens €83,14 goedkoper.

Eigenlijk best krom dus allemaal. Gelukkig is deze regeling er voor heel veel mensen. Wil je dus inderdaad een nieuwe fiets kopen, kijk dan zeker bij je werkgever of die ook meedoet aan dit fietsenplan. Want het scheelt je letterlijk honderden euro’s op een nieuwe fiets!

4 gedachten over “Het nationale fietsplan: als je meer verdient, is de fiets goedkoper”

  1. Hoi, ik snap niet zo goed wat hier oneerlijk aan is. Die groep betaalt toch ook veel meer belasting? Ook ondanks deze regeling betalen ze nog altijd (veel) meer… alleen iets “minder meer” …

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.