Het kan toch allemaal veel digitaler…

Afgelopen weekend was ik aan het boodschappen doen. Op zich niet zo heel bijzonder, totdat je net daarvoor of net daarna op Netflix de documentaires “Before the Flood” en “Our Planet” hebt gezien. Hele goede documentaires die je toch wel even aan het denken zetten. Hoewel het natuurlijk lijkt alsof we ons leven prima voor elkaar hebben, is er toch echt iets mis. Er is iets mis met hoe wij de wereld behandelen. Zelf al tijdens mijn rondje boodschappen dacht ik: dit had digitaal gekund.Het digitaal maken zie ik als het voorkomen van het afval en daarmee het milieu sparen. Lees je mee welke twee dingen ik in nog geen uur heb bedacht:

Parkeren

Je ziet het bij bijna elke supermarkt maar ook zeker in de wat grotere steden: parkeergarages. Je rijdt naar binnen, trekt een kaartje en de slagboom gaat open. Op het kaartje staat dan de tijd dat je binnen bent gekomen en welke garage het is. In sommige gevallen zelfs je kenteken. Soms is het de eerste tijd gratis parkeren, waarna je een bedrag gaat betalen. Heb je eenmaal betaald en heeft de garage een kenteken systeem, dan heb je niet eens meer het kaartje nodig om de slagboom open te laten gaan. Het systeem weet dat al.

Parkeerkaartjes zijn overbodig

En daarmee wordt het parkeerkaartje toch overbodig? Want waarom moet je perse een kaartje, dat je kwijt kan raken, in de automaat stoppen. Waarom kan je niet gewoon je kenteken invullen? Bij inrijden wordt je kenteken gescand en bij uitrijden nog een keer. Eigenlijk precies hetzelfde, maar dan zonder dat hele kaartje. En je gaat mij niet wijsmaken dat het op de lange termijn goedkoper is om met die kaartjes te werken. Er moet tenslotte toch altijd iemand de kaartjes bijvullen. Dat wordt dus al overbodig als je dit op basis van kentekens doet.

Is het afrekenen goed gegaan?

De enige manier waarop je dit kan controleren, is de kassabon. Bon… Papier… Tegenwoordig heeft de Albert Heijn hier al een kleinere variant op. Daarop staat alleen een streepjescode die nodig is na de zelfscankassa’s. Maar waarom dan toch? Je komt binnen met je bonuskaart. Alles wordt met je bonuskaart geregistreerd en nog steeds heb je een andere streepjescode nodig dan je bonuskaart… En aangezien Albert Heijn vaak toch al alles van je weet, laat ze er dan ook direct een service van maken.

Wilt u de kassabon geprint of gemaild?

Het is toch eigenlijk heel eenvoudig. De systemen zijn al aan elkaar gekoppeld. De caissière hoeft alleen maar even de ‘mail’ knop te drukken. Geen overbodig papier meer en daarmee nog eens minder afval op de afvalhopen. Want ja, die kassabonnen hebben een thermisch laagje, waardoor ze niet bij het oud papier mogen en dus ook niet gerecycled kunnen worden.

Stroom of afval

Natuurlijk zijn de oplossingen die ik noem niet perfect voor het milieu. Ze kosten namelijk stroom. Een server moet ergens jouw kenteken registreren en een andere server zorgt ervoor dat jouw kassabon via de mail binnen kan komen. Maar het voordeel is hier wel dat de infrastructuur er al ligt. Vaak hoeft er niets extra’s voor aangelegd te worden. En ja, het kost stroom, maar die kan je groen opwekken. Heel simpel door windmolens of zonnepanelen. Het voorkomt heel veel Co2 uitstoot waarmee we de aarde op dit moment zo mee opzadelen. Natuurlijk is het een druppel op een gloeiende plaat. Maarja, met vele druppels kan je uiteindelijk toch heel wat bereiken.

Wat zou jij veranderen of digitaliseren om milieu te sparen?

3 gedachten over “Het kan toch allemaal veel digitaler…”

  1. Terecht artikel. Er gaat zoveel overstuur in onze wereld. Erg zonde.
    Wat betreft de stroom, die redenering is niet helemaal juist. De extra stroom moet opgewekt worden. Dit kan inderdaad groen, maar die extra groene stroom die je dan opwekt zou je nu ook al kunnen opwekken… Dus de extra vraag naar grijze stroom blijft. Ik weet niet in hoeverre dit echt significant is hoor, maar ik heb wel eens gelezen dat de extra benodigde stroom voor email en internet behoorlijk veel is.

    Beantwoorden
  2. Helemaal mee eens. Wat ik echt heel graag zou zien is minder gebruik van single use plastic. Ik probeer hier met het halen van de wekelijkse boodschappen rekening mee te houden, maar dat is bijna niet te doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.