Heb jij al vaste klant korting?

Heb jij al vaste klant korting?

Hoewel ik niet zo heel vaak iets koop, ben ik wel iemand die gevoelig is voor korting. Het liefste veel korting en daarbij wil ik mij ook nog eens speciaal voelen. Iets waar waarschijnlijk al vele studies op zijn afgerond: Hoe laat je de klant zich speciaal voelen. Want, wie zich speciaal voelt, is eerder geneigd om iets te kopen dan iemand die zich niet speciaal voelt. Zo simpel werkt het nou eenmaal. Maarja, heb jij al door hoe winkels jou speciaal laten voelen? Het liefste natuurlijk speciaal genoeg om je een aankoop te laten doen of, nog beter: een keer terug laten komen! Hoe krijgen die winkels jou nou elke keer weer zover?

Aanbieding speciaal voor jou!

Wie wil dat nou niet. Iets dat speciaal voor jou is geselecteerd. En dan niet een stellage in de winkel: “Speciaal voor mama” of “Speciaal voor de strandganger”. Nee, echt voor jou. Onze grote blauwe grootgrutter uit Zaandam heeft dit ondertussen aardig door. Want heb jij wel eens gezien dat jij persoonlijke bonusaanbiedingen krijgen. Speciaal geselecteerd op basis van producten die je eerder hebt gekocht. Ik moet zeggen dat het altijd wel leuk is om ze te zien. Het zijn niet de beste aanbiedingen, maar als het product toevallig op is in de voorraadkast, vind ik het natuurlijk niet erg om het met 10% korting mee te nemen. Wat ze natuurlijk hopen, is dat ze jou ermee naar de winkel lokken. Want als je eenmaal in de winkel bent, kan je natuurlijk net zo goed de rest van de (dure) weekboodschappen doen. Tel uit hun winst!

Kom je nog eens bij ons terug?

Ik heb het al eens eerder gehad over de stempelkaart. Elke keer bij een kop koffie een stempel. Of bij elke “nou vul maar in”. Ik heb punten gespaard voor korting op een paar schoenen, bij drie piercings krijg je de vierde gratis en bij besteding van €250 aan materiaalkosten een gratis onderhoudsbeurt voor je fiets. Allemaal acties en aanbiedingen waarmee men jou terug hoopt te zien in hun winkel.

Gratis hotelovernachtingen voor hun “special guests”

Ik heb voor m’n werk veel in het buitenland gezeten. En daarbij hoorde ook hotelovernachtingen. Ik denk dat ik bij elkaar wel een jaar in hotels heb geslapen. Als je dan gaat kijken naar de wat grotere hotelketens, doen die er alles aan om van jou hun special guest te maken. Je kan er namelijk punten sparen. En hoe meer punten je hebt, hoe meer punten je gaat verdienen. Vanaf 10 overnachtingen krijg je al een upgrade van jouw account en spaar je nog meer en sneller punten. Wat je daarmee kan? Gratis komen slapen! Na zo’n drie maanden in hetzelfde hotel geslapen te hebben, kunnen wij nu voor onze trip naar Schotland zes keer gratis in een hotel slapen. De gedachte erachter? Als de baas betaalt, maakt het voor de werknemer niet heel veel uit waar hij nu slaapt. En omdat je toch al punten bij dat ene hotel hebt, kan je net zo goed de volgende keer OOK bij die hotelketen een kamer boeken. Daar heb jij persoonlijk jouw voordeel uit. En die hotelketen ziet jou dan maar al te graag terug als erg speciale gast.

Zakelijke klanten krijgen veel meer aandacht

Aan hen is namelijk veel meer te verdienen. Zo kan je bij elke luchtvaartmaatschappij punten sparen. En als zakelijke reiziger kies je dan al snel voor dezelfde luchtvaartmaatschappij, omdat de punten dan wat sneller binnenstromen. Ondertussen gebeurt het iets minder, maar in het verleden heb ik vele punten gespaard en veel profijt van deze zakelijke tripjes gehad. Zoals een gratis vlucht naar Stockholm (hoewel je bij die KLM punten ook moet blijven opletten). En dat eigenlijk allemaal omdat ze van mij een vaste klant maakten.

Blijf kritisch, zelfs als vaste klant

Want bedrijven zien je maar al te graag terug. Je bent tenslotte een inkomstenbron voor ze. Of dat nou zakelijk of privé is. Maar ondertussen is jouw vaste klantenkorting en service die erbij komt kijken, niet per definitie een goedkope optie. Ik vond het geweldig dat ik bij mijn energiemaatschappij punten kon sparen. En na drie jaar, kreeg ik zelfs nog meer punten. Met twee of drie maanden aan punten, had ik een gratis bioscoopkaartje. Toen nog totaal niet wetende dat ik geld kon besparen door over te stappen. En dat voordeel liep op tot wel €15 per maand! Dat is anderhalf bioscoopkaartje per maand! Geniet dus vooral van de vaste klantenkorting, maar alleen als het echt korting is. Want anders ben je geen speciale klant, maar een hele prettige melkkoe.

5 gedachten over “Heb jij al vaste klant korting?”

  1. De vraag is wel of jij prive voordeel mag hebben van iets wat jou baas betaalt. Bij de overheid zijn mensen wel eens in de problemen gekomen door de met zakelijk tanken verkregen airmiles prive te gebruiken.

  2. Bij elke vorm van korting is het verstandig om te kijken of het daadwerkelijk een goede aanbieding is (voor jou) en of je het ook echt nodig hebt. Ik denk wel dat zo’n systeem als de bekende blauwe supermarkt heeft, het begin is van steeds meer geïndividualiseerde kortingen.

  3. Wanneer het zakelijk gebruik punten oid oplevert en je deze privé wilt gebruiken lijkt het me logisch dit even met je werkgever te overleggen. Denk dat het niet zo’n probleem zal zijn bij het hotelverhaal zoals svmv hierboven beschrijft. Ik krijg heel soms een aardigheidje van een bedrijf omdat ik er zakelijk mee te maken heb, dit geef ik altijd even door aan de collega’s en tevens vraag ik ook altijd nog of iemand het graag wil hebben. Wanneer het iets te eten/snoepen is dan leg ik het in de pauze op de koffietafel.
    Klantenkorting krijg ik nu alleen bij het worstenwarenhuis en de blauwe supermarkt, verder wil ik nergens vaste klant zijn en ben ik dat geloof ik ook niet. Ik heb me ooit voor veel dingen aangemeld, maar de laatste jaren ook weer voor heel veel afgemeld omdat ik geen behoefte had aan alle reclame in mijn inbox.

  4. Hoewel ik van de AH gepersonaliseerde aanbiedingen krijg, voel ik me daar niet speciaal. Mijn kleren koop ik regelmatig bij een winkel waar ik ook vaste klant korting krijg. Niet omdat ik mij aangemeld hebt, maar omdat ze me kennen (sommige verkopers zelfs bij naam). Dan voel ik me speciaal, zeker omdat ik er misschien 2x per jaar kom. Ik voel me er ook speciaal, omdat ik aangeef wat ik zoek en ze vaak met 1 a 2 pogingen goed zitten.

    Ja, het is duurder dan de Zara. Maar ik vind de kleren mooier, ik voel me speciaal en daarom gun ik het ze ook.

  5. Die AH gepersonaliseerde aanbiedingen krijg ik niet omdat ik mijn kaart niet persoonlijk heb gemaakt, juist om geen mails met persoonlijke aanbiedingen te krijgen. Ik ga ook net zo makkelijk naar bv de Jumbo of Dirk omdat artikelen die ik regelmatig koop daar in de aanbieding zijn of standaard al goedkoper. Dat is het voordeel van meerdere supermarkten in de buurt hebben.
    Verder heb ik zo min mogelijk klantenkaarten. Wel bv eentje van een tuincentrum waarbij je de gespaarde punten kan inwisselen voor kassa korting. Hoewel dit tuincentrum iets verder weg is dan de de Intratuin ging ik hier toch al regelmatig heen omdat ze een groter assortiment hebben en net iets goedkoper zijn. Die vaste klanten korting is dan een leuk extraatje.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.